Przednia szyba w samochodzie – jakie pełni funkcje?

Mówi się, że biednemu zawsze wiatr w oczy. Na szczęście w samochodach mamy przednie szyby, które chronią nas przed wieloma losowymi zdarzeniami na drodze. Dodatkowo ten element ze specjalnie przygotowanego szkła poprawia osiągi auta oraz świetnie nadaje się do zamontowania czujników i kamer systemów ADAS. Zajmiemy się dzisiaj prawdziwą tarczką ze szkła, bez której jazda samochodem taką, jaką znamy, byłaby niemożliwa!

Przednia szyba w aucie – szklana tarcza w służbie kierowców!

Podstawową funkcją przedniej szyby w samochodzie jest ochrona. Wszystkie inne zalety są tylko rozwinięciami głównego zadania. Zaczniemy więc od obrazowego przedstawienia działania przedniej szyby w samochodzie!

Fikcyjna przejażdżka jako cenne źródło informacji

Jak najłatwiej sprawdzić, jakie funkcje pełni jakaś rzecz? Wystarczy przeprowadzić prosty eksperyment myślowy i wyobrazić sobie świat bez tego przedmiotu. Wsiądźmy więc do samochodu bez przedniej szyby. Dla naszej wygody załóżmy, że na niebie świeci słońce, a jedynie w oddali gromadzą się ciemne chmury burzowe.  

Nasz pojazd to paroletnie auto, powiedzmy miejskie, które i tak bez problemów rozpędzi się do 120 czy 130 km/h. Pierwsze wrażenia? Przyjemnie, w ten ciepły dzień potrzebowaliśmy orzeźwiającego wiatru – zapowiada się udana przejażdżka.

Jednak zaledwie po kilkuset metrach, gdy wyjechaliśmy z osiedla i zwiększyliśmy prędkość, zaczęliśmy rozumieć sens powiedzenia biednemu zawsze wiatr w oczy! Bez okularów nie dalibyśmy rady wysiedzieć w samochodzie dłużej, a rozpędziliśmy się jedynie do 50 km/h!

UWAGA!

Przednia szyba chroni przed wiatrem – to podstawowa funkcja!

Nie bez powodu przednia szyba w aucie po angielsku to windshield lub windscreen – w wolnym tłumaczeniu “tarcza wietrzna” lub “osłona wietrzna”. Z kolei po francusku to pare-brise – czyli zabezpieczenie przed wiatrem. Przy okazji dowiedzieliśmy się, skąd pochodzi polskie słowo bryza!

Wróćmy jednak na drogę… Wyjechaliśmy właśnie poza teren zabudowany. Wszyscy mamy spuszczone głowy, tylko kierowca od czasu do czasu zerka na drogę. Ciężko nam oddychać, praktycznie się nie da! Próbowałeś kiedyś wziąć oddech, stojąc twarzą w kierunku bardzo silnego wiatru? Tak się właśnie czujemy! Zapiera dech!

I jeszcze latające owady! Uderzają nas co chwila. Dobrze, że nie jedziemy po szutrowej drodze… Mimo to kierowca dostał kamyczkiem w skroń – na szczęście łapie się tylko jedną ręką za głowę! Już wiemy, że bez przedniej szyby daleko nie zajedziemy!

UWAGA!

Dzięki przedniej szybie oddychasz swobodnie w samochodzie i jesteś chroniony przed kurzem, owadami, kamykami oraz innymi elementami latającymi nad jezdnią!

Przerywamy wycieczkę! Burzowe chmury są już nad nami. Nie jesteśmy w stanie znieść pędzących z wielką prędkością kropel wody na nasze twarze. Poddajemy się! Poczuliśmy dzisiaj jak pierwsi kierowcy samochodów sprzed ponad 130 lat, choć ich pojazdy były o wiele, wiele wolniejsze. Przednia szyba musiała powstać, by motoryzacja się rozwinęła!

Przednia szyba to prawdziwa tarcza bezpieczeństwa

Pomyślmy teraz o samochodzie z przednią szybą. Nie chcemy opisywać ani wyobrażać sobie, jakie byłby konsekwencje wypadku bez tego ważnego elementu samochodu. Przyjrzymy się jednak, co dzieje się z szybą czołową podczas groźnego wypadku!

Przednia szyba wzmacnia konstrukcję nadwozia. Ma to szczególne znaczenia w momencie dachowania. Budowa szyby czołowej zapewnia jej bardzo dużą wytrzymałość. Gdyby tak nie było, w przypadku przewrócenia się i koziołkowania samochodu, dach mógłby się bardzo szybko wgnieść!

Jednocześnie przednia szyba razem z pasami bezpieczeństwa i poduszkami powietrza chroni osoby znajdujące się w aucie przed wypadnięciem w razie gwałtownego zderzenia. 

W stronę słońca tylko z przednią szybą!

Przednia szyba w aucie odbija promieniowanie UV-A i UV-B. Dlaczego jest to takie ważne? Przez szkło dostaje się dużo promieni do wnętrza pojazdu, co w szczególności latem, szybko doprowadziłoby do przegrzania wnętrza. Odbicie promieniowania cieplnego zmniejsza temperaturę w samochodzie, a dokładniej ułatwia jej regulowanie – przekłada się to na komfort i bezpieczeństwo jazdy! 

Dodatkowo przednia szyba w samochodzie chroni kierowcę i pasażerów przed słońcem. Zazwyczaj jest lekko przyciemniana – przepisy pozwalają na 30% zaciemnienia. To właśnie takie szyby są fabrycznie montowane w autach po 2000 roku.   

UWAGA!

Za zbyt przyciemnioną szybę czołową grozi mandat od 20 do 500 zł oraz zatrzymanie dowodu rejestracyjnego!

Ekonomia i design

Wystarczy jedno spojrzenie na samochód, by zdać sobie sprawę, jak ważnym elementem wyposażenia pojazdu jest przednia szyba. Zajmuje ona dużą część jego powierzchni i to tę narażoną na opory powietrza podczas jazdy. 

Aerodynamiczny i opływowy kształt szyby czołowej przyczynia się do oszczędności. W jaki sposób? Przeprowadź prosty test – rozłóż parasolkę i spróbuj z nią pobiec, tylko tak ją trzymając, aby jej wewnętrzna strona zwrócona była w kierunku biegu. Ciężko? A teraz pobiegnij z parasolką obróconą w drugą stronę. Prawda, że łatwiej?

To zwykły opór aerodynamiczny! Dlatego właśnie przednie szyby samochodów (nie tylko) są pochylone i obłe. Im większy opór, tym większą energię trzeba wytworzyć, by go pokonać, a co za tym idzie, zużyć więcej paliwa, częściej tankować, czyli wydawać dużo więcej pieniędzy… 

Przednia szyba, jako widoczny element nadwozia, zdecydowanie wpływa na design samochodu. To integralna część bryły pojazdu – a już jaką wolisz, to kwestia gustu!

Przednia szyba w pojeździe – co się na niej znajduje?

Czy funkcją lodówki jest możliwość przyczepiania do niej magnesów? Myślę, że większość dorosłych osób odpowie, że nie – może kilku turystów. Jednak dla dzieci to może być prawda – zwłaszcza gdy będą szukać na drzwiach lodówki karteczki od mamy, gdzie zostawiła kanapki do szkoły. Jednak umieszczanie magnesów na obudowie lodówki, to tylko kreatywne wykorzystanie powierzchni.  

Podobnie jest z przednią szybą – głównym jej zadaniem jest ochrona przed elementami, które mogą uderzyć w kierowcę i pasażerów. Systemy ADAS są genialnym rozwiązaniem, ale montaż ich elementów na przedniej szybie, to jedynie konsekwencja istnienia szyb w samochodach. 

Na przedniej szybie współczesnych samochodów znajduje się zawsze lusterko wsteczne, bardzo często czujniki deszczu oraz kamery systemów ADAS. W przypadku nowoczesnych rozwiązań wspomagających kierowcę, na przedniej szybie montuje się kamery, które rozpoznają znaki drogowe i kontrolują linie na jezdni, by pojazd nie zjechał poza wyznaczoną trasę.  

Oczywiście nie zapominajmy o prywatnych kamerach, które nagrywają to, co dzieje się na drodze – nie jednemu kierowcy pozwoliły na klarowne przedstawienie przyczyn wypadku lub stłuczki i udowodnienie swojej niewinności. 

Przednia szyba w samochodzie – nie rozbija się w drobny mak!

Zdarzyło Ci się zbić zwykłą szybę lub lustro? Poza pechem, jeśli wierzysz w przesądy, musiałeś uważać na niezliczone ostre kawałki. Pomyśl tylko, jak niebezpieczne były szyby z takiego szkła, które producenci montowali w pierwszych generacjach samochodów. 

W następnych dziesięcioleciach rozpoczął się wyścig o wynalezienie jak najbardziej bezpiecznej szyby czołowej. W końcu wymyślono odpowiednie rozwiązanie. Współczesne przednie szyby są wykonane z laminowanego szkła. Co to oznacza?

Wydawać by się mogło, że szyba to szyba, ot zwykły kawałek szkła. Nic bardziej mylnego! Przednia szyba w samochodzie składa się zazwyczaj z dwóch warstw szkła. Pomiędzy nimi znajduje się warstwa przeźroczystego tworzywa sztucznego (poliwinylobutyral), która jednocześnie skleja obie tafle i w razie wypadku nie pozwala rozkruszyć się szkłu na drobny mak

W momencie wypadku nawet jeśli szyba popęka, to kawałki szkła pozostają przyklejone do warstwy folii. Pewnie widziałeś kiedyś obrazek, jak strażacy, tak jakby zrywają szybę z uszkodzonego samochodu – ta pozostaje w całości!

UWAGA!

Za jazdę z pękniętą i uszkodzoną szybą możesz otrzymać mandat!

Natomiast boczne przednie szyby często wykonane są ze szkła hartowanego. Dlaczego nie te przednie? Przypomnij sobie widok z polskich parkingów. Stoi na nim wrak, ktoś w końcu wybił boczną szybę – na ziemi leży tysiące małych kawałków. Tak właśnie rozpada się szkło hartowane po mocnym uderzeniu. Wątpliwe, by jakiś kierowca chciał przyjąć taki “rój” latających szkiełek na twarz!

PODSUMOWANIE
  • Podstawową funkcją przedniej szyby w samochodzie jest ochrona przed wiatrem, opadami oraz przed elementami, które znalazły się nad jezdnią.
  • Przednia szyba osłania także przed słońcem i promieniowaniem cieplnym.
  • Szyba czołowa wzmacnia konstrukcję pojazdu, zwłaszcza dachu.
  • Przednia szyba decyduje o designie samochodu i wpływa na ilość spalanego paliwa.
  • Na przedniej szybie montuje się lusterko wsteczne, kamery oraz elementy systemu ADAS.
  • Przednia szybka nie rozlatuje się na kawałki dzięki zastosowaniu warstw szkła i laminatu w środku.

Źródła:

  • https://en.wikipedia.org/wiki/Windshield
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Laminated_glass
  • https://www.markoweszyby.pl/rodzaje-i-wlasciwosci-szyb.html
  • https://www.autoglasswindshieldrepairseattle.com/auto-glass-blog/top-5-functions-of-your-windshield/
Oceń artykuł:
15,00
Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykułu związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!