Jak bezpiecznie przewozić rower samochodem?

Lubisz jeździć na rowerze i nie chcesz rozstawać się z nim, nawet jadąc daleko? Transport jednośladu autem może jednak okazać się problematyczny. Skorzystaj ze sprawdzonych sposobów na przewóz roweru samochodem! Dzięki nim bez problemu zmienisz 4 koła na 2, gdzie tylko zechcesz.

przewóz roweru

Metod na bezpieczny transport roweru jest wiele. Nie zawsze musisz mieć do tego specjalny bagażnik. Dokładnie opisanych jest tutaj kilka sposobów. Z pewnością znajdziesz idealny dla Ciebie i Twojego auta!

Transport roweru autem w świetle prawa

Jak trzeba przewozić jednoślad autem? Przede wszystkim – bezpiecznie, czyli tak, aby nie zagrażał pasażerom ani innym uczestnikom ruchu drogowego. Rower jako ekologiczny środek transportu również może być ubezpieczony. Towarzystwa takie jak TUW, PZU, Nationale Nederlanden czy LINK4 oferują OC, Assistance, casco czy NNW dla rowerzystów. Więcej na ten temat przeczytasz w poradniku: “PZU, Nationale Nederlanden, TUW – gdzie kupisz ubezpieczenie roweru?”.

Polskie prawo o ruchu drogowym nie precyzuje, jak powinien wyglądać przewóz roweru samochodem. Nie zabrania spakowania jednośladu do środka. Nie opisuje także, jak dokładnie ma wyglądać jego transport na dachu. Wspomina jedynie, że elementy pojazdu takie jak tylne światła i tablica rejestracyjna nie mogą być zasłonięte.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia z 2016 roku reguluje obecną sytuację prawną. Jego fragment odnosi się bezpośrednio do bagażników samochodowych na rowery montowanych z tyłu nadwozia (na hak lub klapę):

W przypadku gdy obciążony albo nieobciążony bagażnik został zamontowany na kuli urządzenia sprzęgającego albo zintegrowany z nadwoziem pojazdu, w sposób naruszający art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy, bagażnik powinien być wyposażony w:
światła, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 3–5, 7, 8, 12–14, spełniające wymagania określone w załączniku nr 6 do rozporządzenia;
miejsce przewidziane do umieszczenia tablicy rejestracyjnej, spełniające wymagania określone w załączniku nr 5 do rozporządzenia.

§ 7 ust. 8a Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

Nowe przepisy zobowiązały kierowców do używania modeli bagażników wyposażonych w pełen zestaw oświetlenia (światła pozycyjne, hamowania/stop, awaryjne/kierunkowskazy, przeciwmgielne i cofania i oświetlenie tablicy rejestracyjnej) oraz dodatkowe miejsce na rejestrację.

Ekspert Mubi radzi:

Do poprawnego podłączenia wszystkich wymaganych lamp potrzebna jest wiązka elektryczna 13-biegunowa (13-pin), a nie stosowana wcześniej 7-pinowa. Dostępne na rynku adaptery nie rozwiązują sprawy, gdyż nie gwarantują działania światła cofania. Za używanie nieodpowiednich 7-biegunowych wtyczek grozi mandat do 500 zł.

Jak bezpiecznie przewozić rower we wnętrzu auta?

Rower przewożony w samochodzie może stanowić taki sam bagaż jak pozostałe pakunki: plecaki, torby czy walizki. Żadne elementy nie mogą wystawać poza obrys auta. Wymusza to rezygnację przynajmniej z części miejsc z tyłu przez złożenie oparcia siedzeń w drugim rzędzie. Nie wymaga jednak użycia specjalistycznego sprzętu. Może wiązać się z rozkręceniem lub demontażem niektórych elementów jednośladu (przedniego koła lub kierownicy). Zdecydowanie szybciej poradzą sobie z tym właściciele rowerów składanych (tzw. składaków).

jak przewieźć rower w samochodzie

Metoda ta pozwala skutecznie zabezpieczyć ładunek przed kradzieżą lub uszkodzeniem na skutek warunków atmosferycznych lub kolizji. Jest więc stosowana przez cyklistów, którzy szczególnie troszczą się o swój 2-kołowy pojazd.

Ekspert Mubi radzi:

Transport roweru w środku auta jest dość ryzykowny. Podczas załadunku może dojść do zabrudzenia lub uszkodzenia elementów wnętrza (np. tapicerki, podsufitki lub boczków drzwi). Aby tego uniknąć, wcześniej osłoń czymś wnętrze albo wykorzystaj pokrowiec na jednoślad. Bagaż w trakcie jazdy powinien być unieruchomiony. W tym celu wykorzystaj gumowe linki lub pasy mocujące.

Transport roweru wewnątrz auta ma też swoje wady. Po pierwsze nie jest możliwy w każdym rodzaju nadwozia. O ile w kombi, SUV-ie czy minivanie będzie bezproblemowy, o tyle w aucie miejskim, sedanie czy sportowym coupe raczej nie znajdzie zastosowania. Kolejny aspekt to ograniczenie miejsca w bagażniku poświęconego kosztem rowerów. Sprawdzi się w przypadku singli, par lub dwójki znajomych (bagażnik pomieści max. 2 rowery i niewielką liczbę pozostałych bagaży). Nie zakłóca aerodynamiki, przez co nie wpływa na wzrost spalania czy prowadzenie auta.

Pozostałe metody transportu roweru autem

Jeśli nie chcesz przewozić roweru w środku albo twój samochód na to nie pozwala, możesz wybrać jedno z wielu innych rozwiązań. Na rynku jest szeroki wybór bagażników rowerowych. Część z nich umieszcza się na dachu samochodu, wykorzystując fabryczne relingi, choć są też inne modele (np. na przyssawki). To rozwiązanie sprawdzi się w przypadku niewysokich aut i niezbyt ciężkich jednośladów, których podniesienie nie będzie stanowiło zbytniej trudności. Są też warianty wsuwane, ułatwiające załadunek (jednoślady znajdują się wtedy na dachu w pozycji „leżącej”).

Rowery sterczące nad głowami kierowcy i pasażerów są popularnym widokiem na polskich drogach. Nie ograniczają widoczności, za to wpływają znacząco na opory powietrza i zachowanie pojazdu na drodze. Auto staje się bardziej podatne na boczne podmuchy wiatru, wymusza spokojniejsze pokonywanie zakrętów i powstrzymanie się od prędkości autostradowych.

Bagażnik rowerowy możesz umieścić także z tyłu auta. Stelaż specjalnej konstrukcji w zależności od wybranego modelu umieszcza się na haku holowniczym lub przymocowuje pasami do pokrywy bagażnika. Mocowania rowerów znajdują się bliżej ziemi niż w przypadku bagażnika dachowego, zwłaszcza w wariantach na hak. Łatwiej je tam ulokować, a niżej umieszczony środek ciężkości nie wpływa zauważalnie na prowadzenie pojazdu.

jak przewieźć rower na zewnątrz auta

Jaki bagażnik samochodowy na rowery wybrać?

W życiu zmotoryzowanego cyklisty przychodzi taki moment, że chce poznać szlaki rowerowe nieco bardziej oddalone od domu. Wtedy staje przed wyborem właściwego sposobu transportu jednośladu w upragnione miejsce. Wszystko zależy tak naprawdę od możliwości auta i preferencji właściciela.

Jeśli samochód jest wyposażony w hak, najlepszym sposobem będzie skorzystanie z niego. Ten rodzaj przewozu rowerów nie eliminuje dostępu do bagażnika, jedynie trochę go ogranicza (platforma odchyla się w całości i można dostać się do luku bagażowego z boku). Wymaga podłączenia dodatkowego oświetlenia tylnego oraz zamontowania trzeciej tablicy rejestracyjnej. O jej wydanie należy wystąpić do wydziału komunikacji. Koszt duplikatu tablicy to 52,50 zł. Bagażnik taki bez problemu pomieści do 4 rowerów. Zwiększa długość oraz szerokość auta, nieco ogranicza widoczność do tyłu i zaburza działanie czujników parkowania z tyłu. Jest natomiast najwygodniejszy (zwłaszcza w przypadku ciężkich rowerów elektrycznych), najbezpieczniejszy, ale i najdroższy. Ceny uchwytów zaczynają się od ok. 600 zł, jednak na markowe produkty trzeba przeznaczyć nawet kilka tysięcy.

Alternatywą dla właścicieli aut niewyposażonych w hak jest uchwyt montowany na klapie bagażnika. Ten rodzaj został opracowany z myślą o niewielkich hatchbackach i kombi, choć są też dostępne wersje dla sedanów oraz coupe. Ich konstrukcja opiera się na metalowym „wieszaku” na jednoślady (2-3) i regulowanych pasach. Ich długość trzeba dopasować do konkretnego modelu samochodu zgodnie z instrukcją. Po montażu nie ma jednak możliwości dostępu do bagażnika z zewnątrz. Taki rowerowy bagażnik jest łatwo dostępny, można go dostać nawet w marketach czy sklepach sportowych. Ceny są przeważnie niższe niż w przypadku modeli na hak – zaczynają się od 300 zł za pojedyncze uchwyty, a kończą na blisko 2 tysiącach od renomowanych producentów.

Najtańszy, lecz niekoniecznie najwygodniejszy, jest bagażnik dachowy. Pojedynczy uchwyt kosztuje od 100 do 1 000 zł. Do tego należy doliczyć koszt poprzeczek, jeśli auto nie jest w nie wyposażone. Taki bagażnik pomieści do 5 rowerów (do 3 w standardowej wersji). Trzeba pamiętać o maksymalnym obciążeniu dachu (przeważnie 50-70 kg), aby go nie przekroczyć. Większość mocowań to metalowe rynny, z których część jest przystosowana do demontażu przedniego koła i umieszczenia go w specjalnym uchwycie – tak samo jest w modelach z przyssawkami. Ich ceny zaczynają się od ok 400 zł, jednak nie wymagają już żadnego dodatkowego wyposażenia. Znajdą zastosowanie zwłaszcza w autach z opadającą linią dachu (sedan, liftback, hatchback, coupe). Oferują dużą swobodę aranżacji ładunku i nie zabierają dużo miejsca, kiedy nie są w użyciu.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o przewóz roweru autem

Czy transport roweru we wnętrzu auta jest legalny?
Czy bagażnik dachowy można zamontować na aucie ze szklanym dachem?
Ile rowerów można przewieźć przy pomocy bagażnika samochodowego?
PODSUMOWANIE
  • Dobierz sposób transportu roweru do typu nadwozia twojego auta.
  • Pamiętaj o obowiązujących przepisach, abyś podczas przewozu jednośladów nie narażał się na mandat.
  • Przed wyruszeniem w drogę sprawdź dokładnie sztywność konstrukcji bagażnika i umocowania ładunku, na postojach koryguj na bieżąco ewentualne luzy.
Źródła:
  • https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20160002022
Rafał Gliński Mubi
Autor artykułu: Rafal Glinski

Redaktor z 5-letnim stażem pracy w mediach. Jest autorem kilkuset publikacji o charakterze informacyjnym i publicystycznym. W swoich tekstach na Mubi stara się wyjaśnić wszystkie zawiłości świata ubezpieczeń. Jako czynny użytkownik dróg opisuje realia drogowe kierowców. 

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC