Przyciemnianie szyb samochodowych – ile kosztuje i co mówią na ten temat przepisy?

Przyciemniane szyby w samochodzie. Dla jednych to absolutnie zbędny dodatek, dla innych bardzo pożyteczny element wyposażenia auta. Wszyscy bez wyjątku powinni jednak pamiętać, że są z nim związane konkretne przepisy, których złamanie skończy się otrzymaniem mandatu.

Przyciemniane szyby – niepotrzebny wydatek czy wygoda dla każdego?

Kiedyś przyciemniane szyby w samochodzie mogły oznaczać najczęściej dwie rzeczy. Albo jest to auto kogoś ważnego, albo ktoś bardzo chciał się wyróżnić z tłumu. Dziś jednak te czasy już dawno minęły. Ciemne szyby nie są wcale oznaką luksusu, a wygodą, na którą z różnych względów decyduje się coraz więcej kierowców.

Skąd taka popularność? Bynajmniej nie chodzi tylko o zachciankę, która uatrakcyjnia wygląd samochodu, dodając mu elegancji – przyciemnianie szyb ma znacznie istotniejsze zalety. Co się do nich zalicza?

  • Ochrona kierowcy i pasażerów przed promieniowaniem słonecznym – dzięki ciemnym szybom wnętrze auta nagrzewa się znacznie wolniej, zwiększając komfort podróżujących.
  • Poprawa bezpieczeństwa podczas jazdy – ciemne szyby redukują blaski, zmniejszają powstające refleksy, a także chronią kierowcę przed niespodziewanym oślepieniem.
  • Zapewnienie prywatności – ciemne szyby ograniczają widoczność wnętrza auta, co zapobiega wścibskim spojrzeniom.
  • Ochrona w razie wypadku i kradzieży – folia oklejająca szybę nie pozwoli jej rozbić się na drobne kawałki, chroniąc pasażerów przed zranieniem odłamkami szkła, a złodziejom utrudniając dostanie się do wnętrza auta.
CZY WIESZ, ŻE …

Najmocniej przyciemnione szyby zatrzymują aż 98% promieniowania UV.

Jakimi metodami można przyciemnić szyby w samochodzie?

O tym, jak powszechne stały się przyciemniane szyby samochodowe, najlepiej świadczy fakt, że większość producentów wyposaża w nie już fabrycznie nowe auta. Nie wszyscy kierowcy się jednak od razu na to decydują, a wielu postanawia na tym nie kończyć, zwiększając fabryczne przyciemnienie do zadowalającego ich stopnia.

Jak to zrobić? Istnieją dwie metody przyciemniania szyb w samochodzie.

  1. Metoda piecowa – stosowana przez producentów samochodowych, polega na metalizowaniu szkła tlenkami tytanu w piecu.
  2. Metoda foliowa – polega na ręcznym oklejaniu szyb specjalnie do tego przystosowaną ciemną folią.

Przewagą metody piecowej nad foliową jest jej trwałość. Przyciemnione w ten sposób szyby nie tracą swoich właściwości, w przeciwieństwie do tych oklejonych folią, która (zwłaszcza jeśli jest gorszej jakości) może z czasem wyblaknąć.

Wadą fabrycznego rozwiązania jest za to uzyskany w wyniku wypalania szyby stopień przyciemnienia, który w większości przypadków będzie względnie niewielki. Aby otrzymać znacznie lepsze rezultaty, trzeba użyć folii.

Czy można samemu przyciemnić szyby w aucie?

Warto też dodać, że o ile decydując się na metodę piecową, trzeba oczywiście oddać samochód do zajmującego się tym warsztatu, o tyle oklejenie szyb folią jest możliwe nawet na własną rękę. Ale uwaga, nie jest to wcale tak prosta sprawa, na jaką wygląda – w domowych warunkach trudno uzyskać nienaganny efekt i trwałość gwarantowaną w warsztacie.

Co nie znaczy rzecz jasna, że nie można spróbować. Jak się do tego zabrać? Najpierw będziesz oczywiście potrzebować samej folii (koniecznie z atestem Instytutu Szkła i Ceramiki), którą można nabyć choćby w internecie. Ceny różnią się zależnie od jakości, najtańsze folie można kupić już za 6-8 zł za 1 m2, ale lepiej zdecydować się na coś droższego (40-50 zł za 1 m2), za to trwalszego i łatwiejszego w samodzielnym naklejeniu. Ponadto zwróć uwagę, by razem z folią kupić niezbędne do jej założenia szpachelkę i nóż do przycinania.

Ekspert Mubi radzi:

Jeśli planujesz kupić folię do przyciemnienia szyb, to zrezygnuj z tych najtańszych. Nie dość, że gorzej się je nakleja, to jeszcze mają gorszą trwałość. O wiele lepszym rozwiązaniem będzie, gdy zainwestujesz w droższą, ale dobrej jakości folię do przyciemniania szyb, która zapewnia stabilność koloru i dłuższą żywotność, a do tego zagwarantuje Ci większą ochronę przed promieniowaniem słonecznym poprzez lepsze parametry filtrów UV i IR.

Pierwszy krok to zawsze odtłuszczanie oklejanej powierzchni. Szyba musi być dokładnie wyczyszczona (od wewnątrz!), by nie powstały pęcherzyki powietrza. Potem należy przygotować odpowiednio duży (pamiętaj o zostawieniu zapasu) fragment folii, odkleić warstwę zabezpieczającą i dopasować folię do szyby metodycznie pozbywając się zagnieceń. Ułatwieniem jest zakup folii, która kurczy się pod wpływem ciepła – wówczas można dopasować jej kształt do szyby za pomocą opalarki.

UWAGA!

Folię można nałożyć tylko na szyby w idealnym stanie. Nawet niewielkie pęknięcia czy rysy mogą spowodować jej odklejenie.

Przyciemnianie szyb – ile to kosztuje?

Osobiste naklejenie folii na szyby jest trudne, a jego efekty rzadko bywają tak dobre, jak po zleceniu tego zadania specjalistom. Za gwarancję jakości trzeba jednak zapłacić. Ile?

W przypadku metody foliowej – kilkaset złotych. Wiele zależy zarówno od modelu auta (czyli wielkości oklejanej powierzchni), jak i rodzaju nakładanej folii, ale całkowity koszt nie powinien przekroczyć 1000 zł. Czas wykonania zabiegu to zwykle 2-4 godzin.

Droższe jest przyciemnianie szyb metodą piecową. To można zlecić różnym niezależnym firmom, ale trzeba się liczyć z wydatkiem rzędu 1500-2000 zł. Podobnej dopłaty należy oczekiwać, zlecając przyciemnienie szyb producentowi auta.

Które szyby i w jakim stopniu można przyciemnić?

Zastanawiając się nad przyciemnieniem szyb w samochodzie, nie można zapomnieć o podstawowej sprawie, czyli tym, co mówią na ten temat przepisy. A te są bardzo konkretne, odnosząc się pośrednio do tej kwestii już w Kodeksie drogowym.

Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlania drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu.

art. 66, ust. 1, pkt 5 Ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Zastanawiasz się, co to ma wspólnego z przyciemnianiem szyb? Odpowiedź jest bardzo prosta i wiąże się z przepuszczalnością światła. To kwestia mająca kluczowe znaczenie w bezpieczeństwie prowadzenia pojazdu, ponieważ od niej zależy widoczność, jaką będzie miał kierowca.

Dlatego też ogólny zapis Kodeksu drogowego nie wystarcza i precyzują go przepisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych prowadzenia pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (§ 8, ust. 4). Zgodnie z nimi szyby przednie i boczne z przodu muszą mieć zapewnioną przepuszczalność światła na poziomie 70%.

Pamiętaj, że szyby pojazdów są już często fabrycznie zaciemnione! Oznacza to, że dodatkowe naklejenie na nie folii nawet o dopuszczalnej przepuszczalności może spowodować przekroczenie dozwolonych limitów.

A co z szybami tylnymi bocznymi i szybą tylną? Tutaj mamy dobrą wiadomość – ich żadne ograniczenia nie dotyczą, więc można je przyciemniać do woli. Warunkiem jest oczywiście posiadanie dwóch lusterek bocznych. Ponadto pamiętaj, że przyciemniając szyby, mimo wszystko ograniczasz sobie widoczność, więc zastanów się, na ile dokładnie możesz sobie pozwolić.

Co grozi za nieodpowiednie przyciemnienie szyb?

Jeśli w czasie kontroli policyjnej funkcjonariusze stwierdzą, że zastosowane przez Ciebie przyciemnienie szyb przekracza dopuszczalne normy, grozi Ci przede wszystkim mandat w wysokości od 20 do nawet 500 zł. Ponadto stracisz dowód rejestracyjny, który odzyskasz dopiero po doprowadzeniu auta do stanu zgodnego z przepisami.

Przeczytaj też: Przednia szyba w samochodzie – jakie pełni funkcje?

FAQ – najczęściej zadawane pytania o przyciemnianie szyb

Jak samodzielnie przyciemnić szyby?

Samodzielne przyklejanie folii przyciemniającej należy zacząć od odtłuszczenia szyby. Następnie folię przykłada się od zewnętrznej strony i przycina, zostawiając niewielki margines. Następnie folię trzeba podgrzać opalarką, by się skurczyła, pozwolić jej wyschnąć i spryskać ją wodą z mydłem. Wtedy można ją odkleić i przykleić od wewnątrz pojazdu.

Przyciemnianie szyb odbywa się od wewnątrz czy od zewnątrz?

Przyciemnianie szyb odbywa się od wewnętrznej strony samochodu. Dzięki temu folia przyciemniająca nie jest narażona na kontakt na przykład z kamykami, które mogą uderzać w szyby w czasie jazdy. Nie można też jej zdrapać na przykład w czasie odśnieżania auta.

Jak mocno można przyciemnić szyby?

Nie ma żadnych ograniczeń w kwestii przyciemniania tylnej szyby i tylnych szyb bocznych. Tylko szyba przednia i przednie szyby boczne nie mogą być przyciemnione tak, by przepuszczały mniej niż 70% światła.

PODSUMOWANIE
  • Do największych zalet przyciemniania szyb w samochodzie należą ochrona przed promieniowaniem słonecznym oraz poprawa bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.
  • Szyby są najczęściej fabrycznie przyciemniane metodą piecową. Dodatkowo można to zrobić za pomocą folii – samodzielnie lub zlecając to zadanie specjalistom.
  • Koszt przyciemnienia szyb zależy m.in. od wybranej metody i modelu samochodu. Za przyciemnianie szyb folią trzeba zapłacić kilkaset złotych.
  • Zgodnie z przepisami szyba przednia i szyby boczne mogą być przyciemnione tylko w taki sposób, aby przepuszczały przynajmniej 70% światła. Za złamanie tych reguł grozi mandat karny.
Źródła:
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20030320262/O/D20030262.pdf
zdjęcie autora
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Ekspert i doradca w dziedzinie ubezpieczeń oraz autor ponad 100 poradników dotyczących polis komunikacyjnych i turystycznych. W swoich tekstach zwraca uwagę na trudne zagadnienia ubezpieczeniowe, aby przedstawiając je w zrozumiały sposób, ustrzec klienta przed niepotrzebnymi wydatkami i ułatwić mu dopasowanie rodzaju ochrony do indywidualnych potrzeb.

Wystaw ocenę
103,80
Loading...

Dołącz do dyskusji

1 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


avatar autora komentarza
Nie ma w Polsce obowiązku posiadania atestu na folię przyciemniającą zamontowaną w pojeździe, zbędny wydatek.