Jak przygotować samochód do sezonu zimowego? Ważne porady dla kierowców
Zimą przed kierowcami pojawiają się nowe wyzwania. Nie wystarczy już tylko uważność na szosie i branie pod uwagę zachowania innych uczestników ruchu drogowego. W tym czasie ogromną rolę odgrywają zmieniające się warunki atmosferyczne. Z naszego artykułu dowiesz się, jak przygotować samochód do sezonu zimowego.
Z naszego artykułu dowiesz się:
- Opony sezonowe – co trzeba wiedzieć i co należy sprawdzić?
- Opony używane – czy to bezpieczne?
- Jak dbać o szyby samochodu zimą?
- Jak możesz zadbać o karoserię zimą?
- Jak przygotować wnętrze samochodu na zimę?
- Jakie akcesoria samochodowe przydadzą się zimą?
- Jakich płynów warto używać w okresie zimowym?
- Gdzie ustawisz prawidłowo światła samochodu?
- Jak odmrozić drzwi i zamek pojazdu?
Przed okresem jesienno-zimowym należy zwrócić szczególną uwagę na stan techniczny pojazdu. Wymagania stawiane przez kierowców i pogodę przed pojazdem są o wiele większe, gdy temperatury spadają, a na jezdni pojawia się śnieg czy też błoto pośniegowe. Przymrozki i gołoledź są niejednokrotnie przyczyną wielu stłuczek i niebezpiecznych zdarzeń na drodze.
Opony zimowe i całoroczne – o co warto zadbać?
Opony zimowe stworzone są ze specjalnej bardzo miękkiej i elastycznej mieszanki gumy, która zwiększa kontakt z powierzchnią, co zapewnia lepszy przyczepność do jezdni. Dzięki tym walorom szybciej i skuteczniej zahamujemy, a opony lepiej “wgryzą się” w warstwę śniegu. Jeżeli wjedziemy w zaspę lub w warstwę błota pośniegowego, samochód na zimowych oponach ma większe szanse się z niej wydostać.
Głębokość bieżnika opon przeznaczonych na sezon śniegowy powinna wynosić przynajmniej od 3 do 4 mm. Warto o tym pamiętać, gdyż zgodnie z polskimi przepisami minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm, czyli o wiele mniej. Dlaczego tak istotna jest ta wartość? Samochód poruszając się po śniegu, błocie pośniegowym czy też nawet mokrej nawierzchni, aby zapobiec ślizganiu się, musi odprowadzać np. wodę spod kół. Mocne wbijanie się bieżnikiem opony w strukturę osadu drogowego zapewnia przyczepność, a specjalne rowki odprowadzają nadmiar substancji na boki pojazdu. Dzięki temu kierowca panuje nad pojazdem, porusza się precyzyjnie i dużo trudniej jest mu wejść w poślizg podczas dynamicznej jazdy.
Wiek opon, nawet tych zimowych, odgrywa również ogromne znaczenie. Ogumienie zużywa się, bieżnik spłyca, a bezpieczeństwo jazdy z każdym rokiem spada. Przed sezonem warto sprawdzić, czy nie czas na zmianę kompletu zeszłorocznego.
W przypadku opon wielosezonowych także warto zwrócić uwagę na głębokość bieżnika. Co prawda opony całoroczne nie mają tak dobrych parametrów jak ogumienie przeznaczone tylko na okres zimowy, ale sprawdza się u kierowców poruszających się głównie w miastach. Na terenach miejskich większość dróg jest odśnieżonych i zadbanych. Jeżeli właściciel pojazdu porusza się na krótkie dystanse np. z domu do pracy, to opony uniwersalne mają racje bytu. Warto mieć jednak w pamięci, aby z rozwagą podchodzić do wyjazdu z takim ogumieniem w trasy i na dłuższe dystanse. Zaspa, burza śnieżna czy lód na jezdni mogą skutecznie zablokować dalszą podróż samochodem.
O wyborze między oponami całorocznymi a sezonowymi przeczytasz w naszym poradniku Opony wielosezonowe, a może zimowe i letnie? Co wybrać, aby nie zbankrutować i być bezpiecznym na drodze?
Czy warto czekać na pierwsze opady śniegu z wymianą opon? Nie. Jeżeli temperatura zbliża się do 7 stopni Celsjusza, to znak, że należy umówić się do serwisu.
Warto wiedzieć, że w Polsce to kierowca ma prawo do podjęcia decyzji, czy decyduje się na zakup ogumienia zimowego, czy też całorocznego. Niestety, część kierowców nierozważnie jeździ po śniegu i lodzie nawet na oponach letnich, ale ten rodzaj brawury oraz braku odpowiedzialności za siebie i innych, jest godny potępienia.
Jeśli jednak zdecydujesz się na wyjazd za granicę, to pamiętaj, że przepisy w innych krajach różnią się od tych w Polsce. W niektórych z nich MASZ OBOWIĄZEK jazdy na zimowych oponach. Przeczytasz o tym więcej, w naszym poradniku o przepisach dotyczących wymiany opon na zimowe w Polsce i Europie.
Opony używane – kusząca cena a bezpieczeństwo podróżnych
Jak już wspominaliśmy, opony się zużywają. Z czasem guma parcieje, a bieżnik staje się płytki i traci swoje właściwości. Takie ogumienie częściej jest awaryjne, a niejednokrotnie ma również wiele drobnych uszkodzeń mechanicznych. Koszt takiej opony jest naturalnie niższy, ale potencjalna awaryjność może doprowadzić do wypadku lub kolizji. Reasumując, można być pewnym, że to jedynie pozorna oszczędność obarczona dużym ryzykiem, które właściciel pojazdu podejmuje nie tylko za siebie, ale również za pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego.
Jak chronić szyby samochodu w minusowych temperaturach?
Po pierwsze, warto sprawdzić czy pióra wycieraczek po sezonie letnim i jesiennym nie są sparciałe, a także czy właściwie odprowadzają wodę z powierzchni szyby. Po wtóre, do spryskiwaczy należy nalać specjalny płyn na zimę. W przeciwieństwie do letnich płynów nie zamarza on w minusowych temperaturach. Dobrej jakości płyn oraz nowe pióra, czy ogólniej mówiąc sprawne wycieraczki, są gwarancja tego, że kierowca będzie widział, co dzieje się na drodze.
Julia, która w tym roku zdała egzamin na prawo jazdy, doczekała pierwszego w swoim życiu sezonu zimowego za kółkiem. Gdy wycieraczki przymarzły do szyb jej auta, nie wiedziała, co zrobić. Po próbie ogrzania samochodu i odśnieżeniu całego pojazdu wycieraczki wciąż nie chciały ruszyć się z miejsc. Julia oderwała je więc siłą, przez co je uszkodziła. Gdyby przed sezonem zimowym kupiła odmrażacz do szyb, a teraz go zastosowała, nie musiałaby tak długo zmagać się z przymarzniętymi wycieraczkami i nie zniszczyłaby ich.
Ochrona karoserii zimą
Zima to szczególnie trudny okres dla karoserii samochodu, dlatego warto podjąć odpowiednie kroki, aby ochronić lakier i zabezpieczyć pojazd przed szkodliwymi czynnikami. W szczególności, jeśli masz bardzo zadbany lub stosunkowo nowy samochód.
Przede wszystkim regularnie myj swoje auto. To bardzo ważne w szczególności zimą. Sól drogowa, błoto pośniegowe i brud osadzający się na samochodzie mogą prowadzić do korozji. Regularne mycie jest zatem kluczowe. Wybieraj jednak myjnie bezdotykowe lub ręczne, ponieważ automatyczne myjnie mogą uszkodzić lakier. Nie zapominaj także o podwoziu, które jest szczególnie narażone na działanie soli drogowej.
Podczas mycia używaj łagodnych środków czyszczących, które nie uszkodzą lakieru i są bezpieczne dla powłoki ochronnej.
Zanim zima w pełni się zacznie, na karoserię możesz nałożyć wosk. Tworzy on warstwę ochronną, która zabezpiecza lakier przed solą, wilgocią i zabrudzeniami. Możesz również użyć wosku hydrofobowego, który odpycha wodę i błoto, co jeszcze lepiej chroni lakier przed osadzaniem się brudu i soli.
Na szczególnie narażone na uszkodzenia elementy, takie jak maska, zderzaki, progi czy lusterka, możesz nałożyć przezroczystą folię ochronną. Folia chroni Twój samochód przed zarysowaniami, odpryskami oraz działaniem soli drogowej. Jeszcze lepszy efekt uzyskasz, nakładając powłokę ceramiczną, która zwiększa odporność na zarysowania i korozję, a także ułatwia mycie samochodu.
Miej na uwadze to, że długotrwałe parkowanie na zaśnieżonym lub oblodzonym parkingu prowadzi do zwiększonego kontaktu karoserii z wilgocią i solą, co może przyspieszyć korozję. W miarę możliwości staraj się więc parkować w suchych i zadaszonych miejscach.
Ochrona wnętrza auta zimą
Zima to wymagający okres dla wnętrza samochodu, dlatego warto podjąć działania, które zapewnią komfort i ochronę. Gumowe dywaniki, sprawdzone uszczelki, systemy ogrzewania oraz odpowiednia pielęgnacja tapicerki to elementy, które pomogą w przygotowaniu wnętrza samochodu na zimowe warunki.
O wnętrze samochodu zimą możesz zadbać:
- wymieniając dywaniki na gumowe
Zimą lepiej sprawdzają się gumowe dywaniki, które chronią wnętrze przed wilgocią, śniegiem i solą. Są one łatwiejsze do czyszczenia i nie chłoną wilgoci, co pomaga uniknąć rozwoju pleśni i nieprzyjemnych zapachów. Pamiętaj o tym, aby regularnie usuwać z nich śnieg i błoto.
- sprawdzając stan uszczelek
Zadbaj o uszczelki wokół drzwi i okien, aby zapobiec ich zamarzaniu. Możesz użyć specjalnych preparatów do smarowania uszczelek (np. na bazie silikonu), które chronią przed zamarzaniem i pękaniem gumy. Upewnij się także, że uszczelki są czyste, aby zapewnić skuteczne działanie i zapobiec dostawaniu się zimnego powietrza do wnętrza samochodu.
- stan klimatyzacji i ogrzewania
Upewnij się, że system ogrzewania działa poprawnie, aby w zimie móc szybko nagrzać wnętrze samochodu. Z kolei klimatyzacja pomaga w usuwaniu wilgoci z wnętrza pojazdu, co zapobiega parowaniu szyb. Sprawdź zatem, czy działa ona prawidłowo.
- chroniąc szyby przed parowaniem
Sprawdź stan filtra kabinowego, który usuwa zanieczyszczenia powietrza wewnątrz samochodu i zapobiega osadzaniu się wilgoci na szybach. Możesz także użyć specjalnych preparatów zapobiegających parowaniu szyb.
Akcesoria do samochodu na zimę
Zima to czas, kiedy panują mało sprzyjające warunki pogodowe. Powinieneś zatem wyposażyć się w kilka kluczowych akcesoriów, które zwiększą Twoje bezpieczeństwo oraz komfort jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych.
W okresie zimowym przyda Ci się:
- skrobaczka do szyb,
- szczotka do śniegu,
- łopatka do śniegu,
- łańcuchy na koła,
- spray odmrażający,
- kable rozruchowe,
- latarka,
- rękawice.
Płyny na zimę
Zimą powinieneś stosować odpowiednie płyny, które zapewniają prawidłowe funkcjonowanie samochodu w trudnych warunkach atmosferycznych oraz chronią jego podzespoły przed zamarznięciem.
Płyn, w który musisz zaopatrzyć się zimą, jest przede wszystkim płyn do spryskiwaczy dostosowany do niskich temperatur. Zimowy płyn do spryskiwaczy jest odporny na niskie temperatury (zazwyczaj do -20°C lub nawet -30°C), co zapobiega zamarzaniu w układzie spryskiwaczy. Dzięki niemu skutecznie usuniesz zabrudzenia z szyb, takie jak sól drogowa czy błoto pośniegowe. Letni płyn do spryskiwaczy zamarza nawet przy niewielkich mrozach, co może uszkodzić pompkę, przewody lub rozsadzić zbiornik.
Jakie płyny warto wymienić na zimę?
- Płyn hamulcowy
Płyn hamulcowy zimą musi być w dobrej kondycji, aby zapobiegać problemom z hamulcami podczas niskich temperatur. Choć płyn ten nie zamarza, jego właściwości mogą się pogorszyć w wyniku absorbowania wilgoci, co zmniejsza efektywność hamowania.
- Olej silnikowy
Zimą warto stosować oleje silnikowe o niższej lepkości (np. 5W30 lub 5W40), które lepiej radzą sobie z niskimi temperaturami. Lżejszy olej szybciej rozprowadza się po silniku podczas rozruchu w zimnym środowisku, co zmniejsza zużycie silnika i poprawia jego pracę.
- AdBlue
W nowoczesnych samochodach z silnikiem diesla AdBlue jest używany do redukcji emisji spalin. Zimą należy monitorować poziom tego płynu, ponieważ w bardzo niskich temperaturach (-11°C) może się krystalizować. Nowoczesne systemy AdBlue mają grzałki, które zapobiegają zamarzaniu.
Jazda po zmroku – światła w samochodzie
Światła w pojeździe najlepiej ustawią nam specjaliści w stacji diagnostycznej. Sami, bez specjalistycznej wiedzy, nie jesteśmy w stanie zrobić tego poprawnie. Pamiętajmy, że w sezonie zimowym o wiele większe znaczenie ma działanie świateł w samochodzie. Przed wyruszeniem w trasę sprawdźmy, czy wszystkie świecą. Kupmy także dodatkowe żarówki w zestawie lub pojedynczo. Dzięki tej prostej czynności unikniemy dodatkowych stresów w razie problemów w podróży.
Wazelina techniczna i odmrażanie zamka
Zakup wazeliny technicznej to niewielki wydatek, zaledwie kilkanaście złotych. Do czego może się ona przydać kierowcy? Choćby do zabezpieczenia uszczelek. Podczas mrozu drzwi wraz z gumą skutecznie potrafią stawić opór właścicielowi. Aby uniknąć takich nieprzyjemności, dobrze jest posmarować uszczelki. Zamki drzwi też potrafią zamarznąć. Niektórzy kierowcy korzystają ze specjalnych, również niedrogich płynów, które odmrażają środek mechanizmu. Niestety z takich rozwiązań nie można korzystać zbyt często, ponieważ te płyny wypłukują smar. W przyszłości zamek samochodu może nie chodzić już tak płynnie i się zacinać. Rozwiązaniem równie skutecznym jest elektryczny odmrażacz do zamków. Ma on tę przewagę, że jedynie nagrzewa wnętrze zamka i nie narusza ilości smaru w mechanizmie. Jest również tani, co sprawia, że jego popularność stale rośnie.
Akumulator
Bez naładowanego akumulatora ani rusz! Im niższa temperatura tym większe szanse, że coś może nie zadziałać. Jeśli tylko masz możliwość zaparkować pojazd przy dużych mrozach na parkingu – zrób to. Nie warto ryzykować, a ogromne mrozy rzadko trwają bardzo długo i czasem opłaca się zapłacić za kilka dni parkowania.
Ekspert Mubi radzi:
- Zimą najlepiej stosować opony zimowe, jednak kierowcy poruszający się po mieście mogą skorzystać z opon całorocznych.
- Sprawdź ciśnienie w oponach i stan bieżnika, od tego zależy Twoje bezpieczeństwo!
- Zmień płyn w spryskiwaczach na zimowy oraz sprawdź stan oświetlenia.
- Kup wazelinę techniczną do drzwi pojazdu oraz elektryczny odmrażacz do zamka.
- Pamiętaj, aby przed wyjazdem sprawdzić ciśnienie w kołach!
FAQ – najczęściej zadawane pytania o przygotowanie samochodu do sezonu zimowego
Opony zimowe zapewniają lepszy kontakt z podłożem ze względu na kształt i głębokość bieżnika oraz z powodu miękkiej mieszanki gumy, z której są wykonane. Głęboki bieżnik opony zimowej powinien mieć przynajmniej 3 mm.
Oprócz wymiany opon na te zimowe, kierowcy powinni zwrócić uwagę na akumulator. Jeśli temperatury spadną poniżej zera, a auto będzie dłużej stało na ulicy, to może on się wyładować. Dodatkowo trzeba wymienić płyn do spryskiwaczy na zimowy, sprawdzić żarówki w aucie i zadbać o dobrej jakości wycieraczki.
Idealnie do uszczelek nada się wazelina techniczna. Przed pojawieniem się niskich temperatur, warto nasmarować nią uszczelki w drzwiach, by nie przymarzły do siebie. Natomiast zamek można odmrozić specjalnym płynem lub odmrażaczem elektrycznym.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji