Jak przygotować samochód do sezonu zimowego? Ważne porady dla kierowców.

Zimą przed kierowcami pojawiają się nowe wyzwania. Nie wystarczy już tylko uważność na szosie i branie pod uwagę zachowania innych uczestników ruchu drogowego. W tym czasie ogromną rolę odgrywają zmieniające się warunki atmosferyczne. Z naszego artykułu dowiesz się, jak przygotować samochód do sezonu zimowego.

Przed okresem jesienno-zimowym należy zwrócić szczególną uwagę na stan techniczny pojazdu. Wymagania stawiane przez kierowców i pogodę przed pojazdem są o wiele większe, gdy temperatury spadają, a na jezdni pojawia się śnieg czy też błoto pośniegowe. Przymrozki i gołoledź są niejednokrotnie przyczyną wielu stłuczek i niebezpiecznych zdarzeń na drodze.

Opony zimowe i całoroczne – o co warto zadbać?

Opony zimowe stworzone są ze specjalnej bardzo miękkiej i elastycznej mieszanki gumy, która zwiększa kontakt z powierzchnią, co zapewnia lepszy przyczepność do jezdni. Dzięki tym walorom szybciej i skuteczniej zahamujemy, a opony lepiej “wgryzą się” w warstwę śniegu. Jeżeli wjedziemy w zaspę lub w warstwę błota pośniegowego, samochód na zimowych oponach ma większe szanse się z niej wydostać.

Głębokość bieżnika opon przeznaczonych na sezon śniegowy powinna wynosić przynajmniej od 3 do 4 mm. Warto o tym pamiętać, gdyż zgodnie z polskimi przepisami minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm, czyli o wiele mniej. Dlaczego tak istotna jest ta wartość? Samochód poruszając się po śniegu, błocie pośniegowym czy też nawet mokrej nawierzchni, aby zapobiec ślizganiu się musi odprowadzać np. wodę spod kół. Mocne wbijanie się bieżnikiem opony w strukturę osadu drogowego zapewnia przyczepność, a specjalne rowki odprowadzają nadmiar substancji na boki pojazdu. Dzięki temu kierowca panuje nad pojazdem, porusza się precyzyjnie i dużo trudniej jest mu wejść w poślizg podczas dynamicznej jazdy.

Wiek opon, nawet tych zimowych, odgrywa również ogromne znaczenie. Ogumienie zużywa się, bieżnik spłyca, a bezpieczeństwo jazdy z każdym rokiem spada. Przed sezonem warto sprawdzić, czy nie czas na zmianę kompletu zeszłorocznego.

W przypadku opon wielosezonowych także warto zwrócić uwagę na głębokość bieżnika. Co prawda opony całoroczne nie mają tak dobrych parametrów jak ogumienie przeznaczone tylko na okres zimowy, ale sprawdza się u kierowców poruszających się głównie w miastach. Na terenach miejskich większość dróg jest odśnieżonych i zadbanych. Jeżeli właściciel pojazdu porusza się na krótkie dystanse np. z domu do pracy, to opony uniwersalne mają racje bytu. Warto mieć jednak w pamięci, aby z rozwagą podchodzić do wyjazdu z takim ogumieniem w trasy i na dłuższe dystanse. Zaspa, burza śnieżna czy lód na jezdni mogą skutecznie zablokować dalszą podróż samochodem.

Czy warto czekać na pierwsze opady śniegu z wymianą opon? Nie. Jeżeli temperatura zbliża się do 7 stopni Celsjusza, to znak, że należy umówić się do serwisu.

Warto wiedzieć, że w Polsce to kierowca ma prawo do podjęcia decyzji, czy decyduje się na zakup ogumienia zimowego, czy też całorocznego. Niestety, część kierowców nierozważnie jeździ po śniegu i lodzie nawet na oponach letnich, ale ten rodzaj brawury oraz braku odpowiedzialności za siebie i innych, jest godny potępienia.

Jeśli jednak zdecydujesz się na wyjazd za granicę, to pamiętaj, że przepisy w innych krajach różnią się od tych w Polsce. W niektórych z nich MASZ OBOWIĄZEK jazdy na zimowych oponach. Przeczytasz o tym więcej, w naszym poradniku o przepisach dotyczących wymiany opon na zimowe w Polsce i Europie

Opony używane – kusząca cena a bezpieczeństwo podróżnych

Jak już wspominaliśmy opony się zużywają. Z czasem guma parcieje, a bieżnik staje się płytki i traci swoje właściwości. Takie ogumienie częściej jest awaryjne, a niejednokrotnie ma również wiele drobnych uszkodzeń mechanicznych. Koszt takiej opony jest naturalnie niższy, ale potencjalna awaryjność może doprowadzić do wypadku lub kolizji. Reasumując, można być pewnym, że to jedynie pozorna oszczędność obarczona dużym ryzykiem, które właściciel pojazdu podejmuje nie tylko za siebie, ale również za pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego.

Jak chronić szyby samochodu w minusowych temperaturach?

Po pierwsze, warto sprawdzić czy pióra wycieraczek po sezonie letnim i jesiennym nie są sparciałe, a także czy właściwie odprowadzają wodę z powierzchni szyby. Po wtóre, do spryskiwaczy należy nalać specjalny płyn na zimę. W przeciwieństwie do letnich płynów nie zamarza on w minusowych temperaturach. Dobrej jakości płyn oraz nowe pióra, czy ogólniej mówiąc sprawne wycieraczki, są gwarancja tego, że kierowca będzie widział, co dzieje się na drodze.

Przykład

Julia, która w tym roku zdała egzamin na prawo jazdy, doczekała pierwszego w swoim życiu sezonu zimowego za kółkiem. Gdy wycieraczki przymarzły do szyb jej auta, nie wiedziała, co zrobić. Po próbie ogrzania samochodu i odśnieżeniu całego pojazdu wycieraczki wciąż nie chciały ruszyć się z miejsc. Julia oderwała je więc siłą, przez co je uszkodziła. Gdyby przed sezonem zimowym kupiła odmrażacz do szyb, a teraz go zastosowała, nie musiałaby tak długo zmagać się z przymarzniętymi wycieraczkami i nie zniszczyłaby ich.

Jazda po zmroku – światła w samochodzie

Światła w pojeździe najlepiej ustawią nam specjaliści w stacji diagnostycznej. Sami, bez specjalistycznej wiedzy, nie jesteśmy w stanie zrobić tego poprawnie. Pamiętajmy, że w sezonie zimowym o wiele większe znaczenie ma działanie świateł w samochodzie. Przed wyruszeniem w trasę sprawdźmy, czy wszystkie świecą. Kupmy także dodatkowe żarówki w zestawie lub pojedynczo. Dzięki tej prostej czynności w razie problemów w podróży, unikniemy dodatkowych stresów.

Wazelina techniczna i odmrażanie zamka

Zakup wazeliny technicznej to niewielki wydatek, zaledwie kilkanaście złotych. Do czego może się ona przydać kierowcy? Choćby do zabezpieczenia uszczelek. Podczas mrozu drzwi wraz z gumą skutecznie potrafią stawić opór właścicielowi. Aby uniknąć takich nieprzyjemności, dobrze jest posmarować uszczelki. Zamki drzwi też potrafią zamarznąć. Niektórzy kierowcy korzystają ze specjalnych, również niedrogich, płynów, które odmrażają środek mechanizmu. Niestety z takich rozwiązań nie można korzystać zbyt często, ponieważ te płyny wypłukują smar. W przyszłości zamek samochodu może nie chodzić już tak płynnie i się zacinać. Rozwiązaniem równie skutecznym jest elektryczny odmrażacz do zamków. Ma on tę przewagę, że jedynie nagrzewa wnętrze zamka i nie narusza ilości smaru w mechanizmie. Jest również tani, co sprawia, że jego popularność stale rośnie.

Akumulator

Bez naładowanego akumulatora ani rusz! Im niższa temperatura tym większe szanse, że coś może nie zadziałać. Jeśli tylko masz możliwość zaparkować pojazd przy dużych mrozach na parkingu – zrób to. Nie warto ryzykować, a ogromne mrozy rzadko trwają bardzo długo i czasem opłaca się zapłacić za kilka dni parkowania.

Ekspert Mubi radzi:

Popularna praktyka rozgrzewania silnika przed jazdą ma więcej wad niż zalet, a wręcz może zaszkodzić niektórym elementom pojazdu. Odpowiednią temperaturę łatwiej uzyskać w ciągu kilku pierwszych minut jazdy, niż próbując rozgrzać zimny silnik w trakcie postoju. Emisja spalin z zimnego silnika jest największa, a takie elementy pojazdu, jak łańcuchowy napęd rozrządu, mogą szybciej ulec zniszczeniu, jeśli będą używane w warunkach nieodpowiednio rozgrzanego samochodu.

PODSUMOWANIE
  • Zimą najlepiej stosować opony zimowe, jednak kierowcy poruszający się po mieście mogą skorzystać z opon całorocznych.
  • Sprawdź ciśnienie w oponach i stan bieżnika, od tego zależy Twoje bezpieczeństwo!
  • Zmień płyn w spryskiwaczach na zimowy oraz sprawdź stan oświetlenia.
  • Kup wazelinę techniczną do drzwi pojazdu oraz elektryczny odmrażacz do zamka.
  • Pamiętaj, aby przed wyjazdem sprawdzić ciśnienie w kołach!

FAQ – najczęściej zadawane pytania o przygotowanie samochodu do sezonu zimowego

Dlaczego należy zimą jeździć na oponach zimowych?

Opony zimowe zapewniają lepszy kontakt z podłożem ze względu na kształt i głębokość bieżnika oraz z powodu miękkiej mieszanki gumy, z której są wykonane. Głęboki bieżnik opony zimowej powinien mieć przynajmniej 3 mm.

O jakie elementy samochodu powinno się szczególnie dbać zimą?

Oprócz wymiany opon na te zimowe, kierowcy powinni zwrócić uwagę na akumulator. Jeśli temperatury spadną poniżej zera, a auto będzie dłużej stało na ulicy, to może on się wyładować. Dodatkowo trzeba wymienić płyn do spryskiwaczy na zimowy, sprawdzić żarówki w aucie i zadbać o dobrej jakości wycieraczki.

Jak chronić zamek i uszczelki przed mrozem?

Idealnie do uszczelek nada się wazelina techniczna. Przed pojawieniem się niskich temperatur, warto nasmarować nią uszczelki w drzwiach, by nie przymarzły do siebie. Natomiast zamek można odmrozić specjalnym płynem lub odmrażaczem elektrycznym.

zdjęcie autora
Autor artykułu: Teresa Wrońska

Ubezpieczenia samochodowe są moim konikiem, ponieważ 7 lat pracowałam jako agent ubezpieczeniowy. Miałam okazję sprzedać kilka tysięcy polis OC/AC, dlatego poznałam większość problemów kierowców. Teraz chętnie rozwiązuję je dla użytkowników porównywarki Mubi.

Wystaw ocenę
15,00
Loading...

Dołącz do dyskusji

1 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


avatar autora komentarza
ja polecam wymienić też olej [przed zimą żeby silnik był chroniony, najlepszy olej jaki miałem hyundai xteer do ochrony silnika aby się nie zatarł podczas jazdy