Przywileje właścicieli samochodów hybrydowych

Coraz więcej państw, w tym Polska, prowadzi działania mające na celu popularyzację korzystania z samochodów o ekologicznym napędzie, a w efekcie do zmniejszenia emisji spalin oraz poprawy jakości powietrza i nie tylko. W Polsce do samochodów z napędem alternatywnym zaliczają się przede wszystkim pojazdy elektryczne, hybrydowe oraz zasilane CNG. Chociaż coraz więcej mówi się o przywilejach, jakie dotyczą właścicieli tychże pojazdów, to okazuje się, że nie dotyczą one wszystkich aut napędzanych paliwami alternatywnymi.

Przywileje przewidziane dla właścicieli samochodów z napędem elektrycznym

Użytkownikom samochodów w 100% napędzanych energią elektryczną przysługują pewne przywileje.

  • Mogą bezpłatnie parkować w strefie płatnego parkowania.

Ceny biletów parkingowych w polskich miastach rosną, zatem możliwość zostawienia samochodu bez konieczności uiszczania opłat może okazać się atrakcyjna. Ta dotyczy jednak głównie samochodów zasilanych tylko elektrycznie, a już nie hybryd.

Tak jest np. w Zielonej Górze. Chociaż do kwietnia 2020 roku z możliwości darmowego parkowania na płatnych parkingach miejskich mogli korzystać także użytkownicy hybryd, to stracili oni ten przywilej i obecnie są zmuszeni płacić za parking takie same stawki, jak właściciele pojazdów spalinowych. Podobnie z bezpłatnych miejsc parkingowych dla hybryd wycofało się Opole.

Darmowe parkowanie w strefie jest zatem możliwe dla samochodów zasilanych elektrycznie, czyli tych, które posiadają nalepkę EE i zielone tablice rejestracyjne. W razie ich braku, właściciel elektryka wciąż może uzyskać prawo do bezpłatnego postoju. Przykładowo, w Warszawie taki kierowca musi przesłać do zarządu dróg skan dowodu rejestracyjnego.

UWAGA!

Bezpłatne parkowanie elektryków dotyczy tylko i wyłącznie oficjalnych miejskich bądź gminnych stref płatnego parkowania na drogach publicznych. Na terenach przeznaczonych na parkingi przez prywatnych właścicieli opłaty obowiązują niezależnie od rodzaju napędu.

  • Są upoważnieni do poruszania się buspasami.

Do początku 2026 roku osoby poruszające się samochodami w pełni elektrycznymi mogą jeździć buspasami, unikając tym samym stania w korkach z autami napędzanymi benzyną czy olejem napędowym.

  • Mają bezpłatny wstęp do stref czystego transportu.

Ustawa o elektromobilności daje możliwość stworzenia stref czystego transportu, do których będzie można wjechać pojazdem elektrycznym, wodorowym i napędzanym gazem ziemnym (pod warunkiem odpowiedniego oznakowania pojazdu), natomiast ruch pojazdów z innym rodzajem napędu ma być w tym obszarze ograniczony. Jednak, mimo możliwości, jaką stwarza prawo, do tej pory na wprowadzenie takiego rozwiązania zdecydował się tylko Kraków, gdzie strefa ma zostać uruchomiona w połowie 2024 roku.

Być może do intensywniejszego rozwoju stref czystego transportu przysłuży się nowelizacja Ustawy o elektromobilności. Po jej wprowadzeniu tworzenie takich przestrzeni jest bowiem możliwe już nie tylko w dużych miastach, ale również w mniejszych miejscowościach. Więcej informacji na temat tych zmian i funkcjonowania stref czystego transportu przeczytasz w artykule: “Strefy czystego transportu w miastach – na jakich zasadach funkcjonują w Polsce?”.

Przeczytaj też: Ubezpieczenie samochodu na gaz – czy rzeczywiście zapłacisz więcej?

  • Mogą liczyć na tańszą polisę OC.

Według danych porównywarki ubezpieczeń Mubi, samochody z napędem elektrycznym są najtańsze w ubezpieczaniu i trend ten utrzymuje się już od kilku miesięcy. Za OC samochodów elektrycznych w październiku 2022 roku płacono średnio 540 zł. Prawie 100 zł więcej na ubezpieczenie musieli wydać właściciele aut hybrydowych – 627 zł, podczas gdy osoby tankujące gaz, olej napędowy lub benzynę wydawały średnio na polisę od 140 do 160 zł więcej.

Czy właściciele pojazdów hybrydowych mogą korzystać z tych samych uprawnień, co właściciele elektryków?

Według danych opublikowanych w raporcie Elektromobilność w Polsce i Europie w 2020 roku samochody elektryczne stanowiły zaledwie 1% wszystkich poruszających się po drodze pojazdów, a samochody hybrydowe – 7%. Właściciele aut z napędem elektrycznym wciąż są zatem w mniejszości. Nawet jeśli do rozwiązań ekologicznych włączymy napęd LPG, nadal na polskich drogach dominować będą pojazdy na benzynę i olej napędowy.

W Ustawie z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych przewidziano korzyści dla użytkowników samochodów elektrycznych, a w niektórych przypadkach także dla pojazdów wodorowych i z napędem CNG, jednak pominięto auta hybrydowe, chociaż jest ich w Polsce więcej niż elektryków. Dlaczego?

Przeczytaj też: Ubezpieczenie samochodu elektrycznego i hybrydy – czy musi być drogie?

Samochody hybrydowe – dlaczego nie mogą korzystać z przywilejów przysługujących pojazdom elektrycznym?

Ustawa o elektromobilności podaje następującą definicję pojazdu hybrydowego:

Pojazd hybrydowy – pojazd samochodowy w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, o napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania.

Art. 2 pkt 13 Ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Chociaż przewidziano w Ustawie miejsce dla samochodów hybrydowych ładowanych z gniazdka, nawet ich właścicielom nie przysługuje zbyt wiele przywilejów, z których korzystają użytkownicy elektryków. Brak udogodnień dla hybryd być może jest spowodowany tym, że hybryda typu plug-in jest w stanie pokonać tylko kilkadziesiąt kilometrów na jednym ładowaniu, a zwykła hybryda bez możliwości podpięcia wtyczki przejedzie jeszcze mniej – zaledwie kilka kilometrów, korzystając z energii elektrycznej. Prawdopodobnie możliwości aut hybrydowych zostały uznane za niewystarczające, aby zaspokoić potrzeby posiadaczy, co rodzi obawy przed notorycznym przełączaniem pojazdów na silnik spalinowy, który nadal przyczyniałby się do emisji spalin.

Jak było wcześniej wspomniane, w wielu miastach zrezygnowano z oferowania bezpłatnego parkingu właścicielom samochodów hybrydowych. W każdym przypadku było to motywowane rosnącą liczbą tego typu pojazdów. Zajęcie większości miejsc parkingowych w centrum przez hybrydy zmuszałoby posiadaczy innych aut, zwykle spalinowych, do długich poszukiwań parkingu, a to z kolei zwiększa emisję spalin, przynosząc efekt odwrotny do zamierzonego.

Przeczytaj też: Jak miejsce parkowania wpływa na cenę ubezpieczenia samochodu?

Da się usłyszeć głosy sprzeciwu wobec pomijania hybryd na liście aut, którym przysługują pewne przywileje. Zwłaszcza, że za granicą także właściciele pojazdów hybrydowych mogą liczyć na udogodnienia. Może okazać się, że nie znajdzie się aż tylu chętnych do posiadania w pełni elektrycznych pojazdów, które są droższe niż pojazdy hybrydowe, aby osiągnąć założone wcześniej przez Polskę cele.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o przywileje dla samochodów elektrycznych i hybrydowych

Czy Ustawa o elektromobilności dotyczy także zwykłych samochodów hybrydowych?

Nie. W Ustawie o elektromobilności można znaleźć definicję samochodu hybrydowego, który jest rozumiany przez pojazd o napędzie elektryczno-spalinowym, ale jedynie taki, który można naładować poprzez podłączenie go do gniazdka. Pojazdy, które ładują się podczas jazdy, nie są w tej definicji uwzględnione.

Czy trzeba w jakiś sposób oznaczyć samochód elektryczny, aby nie narazić się na mandat za nieopłacone parkowanie?

O ile samochód posiada nalepkę EE i zielone tablice rejestracyjne, nie jest to konieczne. W razie ich braku bezpłatne parkowanie w strefie jest możliwe po skontaktowaniu się z odpowiednią instytucją (np. zarządem dróg miejskich), której potwierdzi się status swojego samochodu.

O ile droższe jest ubezpieczenie samochodu z napędem konwencjonalnym od ubezpieczenia samochodu elektrycznego?

Pojazdy elektryczne są ubezpieczane średnio za 540 zł, a samochody benzynowe i diesle – średnio za 697 zł i 681 zł. Różnica w cenie OC jest zatem znaczna, również w przypadku pojazdów benzynowych, które mają zamontowaną instalację LPG (średnio 699 zł). Więcej od właścicieli elektryków płacą za ubezpieczenie także kierujący hybrydami (średnio 627 zł).

PODSUMOWANIE
  • Użytkownicy samochodów elektrycznych mogą korzystać z przywilejów, m.in. z możliwości darmowego parkowania w strefach płatnego parkowania czy jazdy buspasami.
  • Wiele przywilejów przysługujących właścicielom samochodów w pełni elektrycznych nie przysługuje właścicielom hybryd.
  • To że nie uwzględniono samochodów hybrydowych wśród pojazdów mogących korzystać z bezpłatnych parkingów miejskich, buspasów lub wjazdu do stref czystego transportu, może być związane z ograniczeniami, jakie posiadają te pojazdy.
  • W przypadku hybryd istnieje np. większe prawdopodobieństwo, że po jednorazowym naładowaniu pojazdy te będą musiały skorzystać z silnika spalinowego przed kolejnym podłączeniem do gniazdka, przyczyniając się tym samym nadal do zanieczyszczania środowiska.
Źródła:
  • Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180000317/U/D20180317Lj.pdf
zdjęcie autora
Autor artykułu: Monika Strzała

Redaktor z 4-letnim stażem w branży ubezpieczeniowej. Jest autorką kilkuset publikacji zarówno dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych, jak i turystycznych. Zdobytą dotychczas wiedzą chętnie dzieli się z użytkownikami porównywarki Mubi, tworząc artykuły, które już przydały się tysiącom kierowców. Doradza w zakresie zakupu polisy przez internet i przygotowuje kalkulacje cen, dzięki którym kierowcy mogą poznać aktualne tendencje na rynku ubezpieczeniowym.

Wystaw ocenę
54,20
Loading...

Dołącz do dyskusji

4 komentarze

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


avatar autora komentarza
no i znowu ściema z porównaniami cen ubezpieczeń. Pokazują tylko OC a o AC już nic nie mówią. A czemu bo jest o co najmniej 1000 pln droższe. Wiem bo mam. Ściemniacze
avatar autora komentarza
zgodnie z ustawa "pojazd elektryczny – pojazd samochodowy w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania" czyli jak hybryda porusza sie uzywajac wyłacznie silnika elektrycznego to w mysl ustawy staje sie autem elektrycznym?
Myślę, że niestety nie. Informacje o tym, dlaczego posiadacze samochodów hybrydowych nie mogą korzystać z przywilejów przysługujących posiadaczom aut elektrycznych, zostały zawarte w ostatniej części artykułu.
avatar autora komentarza
Jeśli chodzi o pojazdy hybrydowe pojawia się pewien problem, mianowicie oznaczenie takiego pojazdu w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. P/EE to pojazd, w którym pierwszym paliwem jest benzyna, pierwszym alternatywnym energia elektryczna. Problem polega na tym, iż w ustawie o elektromobilnosci pojazdem hybrydowym jest jedynie pojazd o napędzie spalinowo elektrycznym, w którym energia elektryczna akumulowana jest z zewnętrznego źródła (pojazd z wtyczką), inne hybrydy wg tej ustawy nie powinny mieć w dowodzie oznaczenia P/EE. Jak więc oznaczyć te hybrydy w dowodzie rejestracyjnym?