Raport TÜV 2024– co to jest? Jakie auta wypadły najlepiej, a jakie najgorzej?

Co roku stowarzyszenie TÜV przygotowuje raport na temat awaryjności samochodów na podstawie okresowych badań technicznych przeprowadzanych w Niemczech. W dokumencie można znaleźć informacje o wskaźniku poważnych usterek samochodów używanych w wieku od 2 do 11 lat. Jakie auta zostały uznane za najmniej awaryjne? Jakich modeli lepiej unikać? Ile trzeba zapłacić za ich OC?

awaryjność samochodu w nowym raporcie TUV

Raport TÜV – co to jest?

Co roku TÜV (Technischer Überwachungsverein), czyli Stowarzyszenie Inspekcji Technicznej,przygotowuje raport o stanie technicznym samochodów na podstawie danych zebranych podczas przeprowadzania przeglądu technicznego – najnowszy dokument zawiera informacje zebrane w okresie między lipcem 2022 a czerwcem 2023 roku w Niemczech.

W raporcie TÜV przedstawione są rankingi najmniej awaryjnych modeli samochodów. Podzielone są one ze względu na wiek. I tak mamy oddzielne zestawienie dla aut 2- i 3-letnich, 4- i 5-letnich, 6- i 7-letnich, 8- i 9-letnich oraz 10- i 11-letnich.

Na jakiej podstawie powstają rankingi TÜV? Specjaliści sprawdzają, jaki odsetek samochodów danego modelu nie przeszedł badania technicznego ze względu na poważne usterki zagrażające bezpieczeństwu kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu.

Im dany model ma mniej odrzuceń podczas badań technicznych, tym wyższe miejsce w rankingu zajmuje. To właśnie dla większej wiarygodności rankingu, podzielono auta rocznikowo – w starszych pojazdach częściej występują usterki. 

Raport TÜV 2024 – najważniejsze dane

Z Raportu TÜV 2024 wynika, że spośród 10 mln sprawdzonych samochodów 20,5% miało poważne usterki, co skutkowało negatywnym wynikiem przeglądu technicznego. Z drugiej strony, blisko 75% samochodów przeszło kontrolę bez wskazania wad, co stanowi prawie 7 mln aut. Drobne usterki dotyczyły natomiast 10,7% pojazdów.

Najczęstszymi usterkami, z którymi spotykali się diagności były problemy z wyciekiem oleju z silnika lub skrzyni biegów, braki w oświetleniu, usterki związane z tarczami hamulcowymi (zużyte), przewodami hamulcowymi oraz związane z zawieszeniem osi.  

Z tegorocznego Raportu TÜV 2024 wynika, że praktycznie nie zmieniła się jakość techniczna badanych pojazdów. W zeszłorocznym zestawieniu minimalnie mniej samochodów miało poważne usterki – 20,2% – które uniemożliwiały pozytywne przejście badania technicznego. Jak można się spodziewać, im starszy rocznik pojazdu, tym większy jest odsetek aut z tego typu wadami. W przypadku najlepszych kilkuletnich modeli wynosił on nieco ponad 2,0%, to dla najgorszych 12- i 13-latków dochodził do 40%!

Przykład

Wiek samochodu wpływa nie tylko na jego awaryjność. Ma on również znaczenie dla ubezpieczycieli, którzy nie chcą obejmować ochroną autocasco zbyt starych pojazdów i zwykle określają górną granicę ich wieku na ok. 12-15 lat. W przypadku ubezpieczenia OC takich ograniczeń nie ma, ale rok produkcji auta ma wpływ na cenę polisy. Według statystyk Mubi rośnie ona wraz z wiekiem samochodu, zatem średnio najmniej za obowiązkowe ubezpieczenie płacą właściciele pojazdów mających nie więcej niż 5 lat.

Raport TÜV 2024 – najmniej awaryjne modele!

Niekwestionowanym zwycięzcą należy w tym roku ogłosić VW Golfa Sportsvan, który wygrał w dwóch najmłodszych kategoriach wiekowych, a w dwóch innych zajął 3 miejsce. W najstarszych rocznikach z kolei najlepsze okazało się Audi TT.

Samochody wyprodukowane w 2020 i 2021 roku

W czołówce notowania najmłodszych, dwu i trzyletnich samochodów, znalazły się po 3 modele Mercedesa, Audi i Volkswagena. Rodzynkiem wśród nich jest Porsche Cayenne.

Marka i modelWskaźnik usterekŚrednia cena OC w Polsce
Volkswagen Golf Sportsvan2,0%brak danych
Audi Q22,1%442 zł
Audi TT2,5%brak danych
Mercedes-Benz B Klasa2,6%570 zł
Mercedes-Benz GLC2,6%512 zł
Dane na podstawie Raportu TÜV 2024 i kalkulacji użytkowników porównywarki Mubi.

Samochody wyprodukowane w  2018 i 2019 roku

Pierwszą piątkę otwiera VW Golf Sportsvan. W zestawieniu ponownie pojawiają się Audi Q2.

Marka i modelWskaźnik usterekŚrednia cena OC w Polsce
Volkswagen Golf Sportsvan4,2%brak danych
Volkswagen T-Roc4,2%706 zł
Volkswagen T-Cross4,6%442 zł
Audi A6/A74,7%687 zł
Audi Q24,9%760 zł
Dane na podstawie Raportu TÜV 2024 i kalkulacji użytkowników porównywarki Mubi.

Samochody wyprodukowane w 2016 i 2017 roku

Tym razem na czele zestawienia wylądowała Mazda CX-3. Tegoroczny zwycięzca, czyli Volkswagen Golf Sportsvan, zajął 3 miejsce.

Marka i modelWskaźnik usterekŚrednia cena OC w Polsce
Mazda CX-36,5%592 zł
Audi TT7,2%1 188 zł
Volkswagen Golf Sportsvan7,3%brak danych
Suzuki SX47,7%510 zł
Mercedes Klasa B7,8%623 zł
Dane na podstawie Raportu TÜV 2024 i kalkulacji użytkowników porównywarki Mubi.

Samochody wyprodukowane w 2014 i 2015 roku

Kolejny raz w zestawieniu mamy Volkswagena Golfa Sportsvan oraz Mercedesa Klasa B. Dobry wynik osiągnęło także Suzuki SX4.

Marka i modelWskaźnik usterek (%)Średnia cena OC w Polsce
Mercedes-Benz B Klasa10,5%407 zł
Suzuki SX410,8%545 zł
Volkswagen Golf Sportsvan10,9%brak danych
Mercedes-Benz Klasa A11,4%880 zł
Audi Q512,0%618 zł
Dane na podstawie Raportu TÜV 2024 i kalkulacji użytkowników porównywarki Mubi.

Samochody wyprodukowane w 2012 i 2013 roku

W tej grupie najlepiej wypadło Audi TT oraz kolejny raz Mercedes Klasa B Na 4 miejscu wylądowało miejskie auto, czyli Honda Jazz.

Marka i modelWskaźnik usterek (%)Średnia cena OC w Polsce
Audi TT12,3%brak danych
Mercedes-Benz Klasa B14,6%514 zł
Volkswagen Touarega15,6%brak danych
Honda Jazz16,2%563 zł
Mercedes-Benz M/GLE16,2%brak danych
Dane na podstawie Raportu TÜV 2024 i kalkulacji użytkowników porównywarki Mubi.

Samochody wyprodukowane w 2010 i 2011 roku

W najstarszej grupie również pierwsze miejsce zajęło Audi TT, które uzyskało wynik o 5 punktów procentowych lepszy od drugiego VW Golfa Plus.

Marka i modelWskaźnik usterek (%)Średnia cena OC w Polsce
Audi TT15,0%692 zł
Volkswagen Golf Plus20,7%600 zł
Toyota RAV421,3%636 zł
BMW X121,4%714 zł
Volvo XC6022,5%656 zł
Dane na podstawie Raportu TÜV 2024 i kalkulacji użytkowników porównywarki Mubi.

Raport TÜV 2024 – najbardziej awaryjne modele!

W zestawieniu na najbardziej awaryjne samochody dominują modele Dacii, a najgorsze miejsce w tym roku zajęła Tesla Model 3. Choć trzeba przyznać, że zdarzyło się kilka niespodzianek. Jakie auta okazały się najgorsze w poszczególnych grupach wiekowych?

Samochody wyprodukowane w 2020 i 2021 roku

W pierwszej piątce najbardziej awaryjnych samochodów znalazły się 2 modele Dacii – Logan i Dokker. Jednak najgorsza i to o ponad 3 punkty procentowe okazała się Tesla Model 3!

Marka i modelWskaźnik usterekŚrednia cena OC w Polsce
Tesla Model 314,7%653 zł
Dacia Logan11,4%419 zł
Seat Alhambra10,3%brak danych
Opel Crossland10,2%497 zł
Dacia Dokker10,2%
Dane na podstawie Raportu TÜV 2024 i kalkulacji użytkowników porównywarki Mubi.

Samochody wyprodukowane w 2018 i 2019 roku

W tych rocznikach ponownie znalazł się Seat Alhambra oraz Dacia Dokker. Jednak najgorszy wynik przypadł BMW X5/X6.

Marka i modelWskaźnik usterek (%)Średnia cena OC w Polsce
BMW X5/X617,9%766 zł
Volkswagen Sharan17,7%533 zł
BMW Serii 217,6%854 zł
Seat Alhambra17,3%830 zł
Dacia Dokker16,5%869 zł
Dane na podstawie Raportu TÜV 2024 i kalkulacji użytkowników porównywarki Mubi.

Samochody wyprodukowane w 2016 i 2017 roku

Znów dominuje Dacia – tym razem w najgorszej piątce znalazły się jej aż trzy modele. Oprócz nich w ponad 20% przypadków usterki wykrywano także w przypadku sześcio- i siedmioletnich BMW Serii 5/6 i Fordach Ka.

Marka i modelWskaźnik usterek (%)Średnia cena OC w Polsce
Dacia Dokker25,9%749 zł
BMW Serii 5/624,8%806 zł
Dacia Duster24,6%614 zł
Dacia Logan22,4%538 zł
Ford Ka21,8%682 zł
Dane na podstawie Raportu TÜV 2024 i kalkulacji użytkowników porównywarki Mubi.

Samochody wyprodukowane w 2014 i 2015 roku

Na szczycie bez zmian Dacia – po raz drugi najgorzej wypadł model Dokker, a tylko odrobinę lepiej Logan i Duster. Po raz pierwszy na liście najbardziej awaryjnych pojazdów pojawiło się Fiat i Renault.

Marka i modelWskaźnik usterek (%)Średnia cena OC w Polsce
Dacia Dokker32,2%515 zł
Fiat Punto29,7%500 zł
Dacia Logan29,1%578 zł
Dacia Duster28,5%560 zł
Renault Megane27,4%
Dane na podstawie Raportu TÜV 2024 i kalkulacji użytkowników porównywarki Mubi.

Samochody wyprodukowane w 2012 i 2013 roku

Starsze roczniki z lat 2012-2013 okazały się wyjątkowe kiepskie dla Renault – na szczycie listy znalazły się modele Clio i Twingo. Nie zabrakło rzecz jasna także Dacii – obecnego już wcześniej modelu Logan. Listę samochodów z ponad 30% awaryjnością uzupełniają Fiat Panda i Punto.

Marka i modelWskaźnik usterek (%)Średnia cena OC w Polsce
Renault Twingo36,2%709 zł
Dacia Logan35,5%490 zł
Renault Clio34,6%578 zł
Fiat Punto34,2%668 zł
Fiat Panda34,2%489 zł
Dane na podstawie Raportu TÜV 2024 i kalkulacji użytkowników porównywarki Mubi.

Samochody wyprodukowane w 2010 i 2011 roku

W sprawdzanej najstarszej kategorii samochodów pojawiły się 2 Dacie i dwa Renault. Niechlubne podium uzupełnia Nissan Qashqai.

Marka i modelWskaźnik usterek (%)Średnia cena OC w Polsce
Dacia Logan40,9%635 zł
Renault Twingo39,9%567 zł
Nissan Qashqai38,8%662 zł
Renault Clio38,6%605 zł
Dacia Sandero38,5%592 zł
Dane na podstawie Raportu TÜV 2024 i kalkulacji użytkowników porównywarki Mubi.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o raport TÜV

Czy są jakieś inne raporty dotyczące awaryjności samochodów?
Jakie są zalety raportów TÜV?
PODSUMOWANIE
  • Stowarzyszenie TÜV przygotowuje raz do roku raport o stanie technicznym samochodów.
  • Raport przygotowywany jest z danych zebranych podczas przeglądów technicznych samochodów w Niemczech.
  • Najwyższe miejsca w raporcie TÜV 2024 w różnych kategoriach wiekowych zajmowały Volkswageny, Audi, Mercedes i Mazda.
  • Na liście 5 najbardziej awaryjnych samochodów w różnych rocznikach dominują modele Dacii.
Źródła:
  • https://www.tuvsud.com/de-de/publikationen/tuev-report
  • https://www.tuvsud.com/de-de/publikationen/tuev-report/maengelzwerge-und-fehlerriesen
  • https://car-recalls.eu/pl/raport-tv-2023/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Technischer_%C3%9Cberwachungsverein
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC