Reflektory adaptacyjne w samochodach – czym są i jak działają?

Światła mijania, drogowe, dzienne, przeciwmgielne, pozycyjne, kierunkowskazy – na pewno znasz te rodzaje oświetlenia i pełnione przez nie funkcje, oraz wiesz, kiedy należy ich używać. A czy słyszałeś o światłach adaptacyjnych? W naszym artykule przeczytasz, czym one właściwie są, a także dowiesz się, czy warto z nich korzystać.

reflektory adaptacyjne

Reflektory adaptacyjne – co to jest?

Reflektory adaptacyjne, w skrócie zwane AHS (ang. Adaptive High-beam System), to nowoczesny system oświetlenia samochodowego, który został opracowany po raz pierwszy przez korporację Toyota. Celem konstruujących go inżynierów było poprawienie widoczności i bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego – zarówno kierowców samochodów wyposażonych w ten system, jak i tych nadjeżdżających z naprzeciwka.

W jaki sposób to osiągnięto? Choć każdy producent samochodów, który zaczął wyposażać swoje auta w reflektory adaptacyjne, stosuje własne technologie w tym zakresie, ogólny zamysł jest wszędzie taki sam. Chodzi więc o automatyczną zmianę rodzaju, kierunku i natężenia oświetlenia w zależności od sytuacji na drodze. System może reagować na takie czynniki, jak m.in. prędkość, pora dnia czy kierunek jazdy i w zależności od nich dopasowywać światła.

CIEKAWOSTKA

Pierwszym samochodem, w którym zastosowano adaptacyjne światła drogowe, był Lexus LS 400 z 2012 roku.

Trzeba też pamiętać, by nie mylić świateł adaptacyjnych z automatycznymi, które są montowane w większości nowych samochodów. Takie oświetlenie może działać w oparciu o czujnik zmierzchu, zmieniając światła dzienne na mijania, gdy zapada zmrok lub auto wjeżdża do tunelu, albo automatycznie przełączając światła krótkie i długie na podstawie zamontowanej w aucie kamery (ten system bywa też stosowany w oświetleniu adaptacyjnym).

Sposób działania reflektorów adaptacyjnych

Jak zostało już powiedziane, producenci stosują różne rozwiązania w zakresie systemów AHS, uzależniając je również od dostępnych w danym samochodzie czujników, w oparciu o które działają światła. To sprawia, że sposób, w jaki jest wykorzystywane i zbudowane oświetlenie, może się różnić nawet w zależności od konkretnego modelu.

Rozróżniając jednak rozwiązania wykorzystywane w konstrukcji reflektorów adaptacyjnych w ostatnich latach, możemy je podzielić według źródła wykorzystywanego światła na:

  • reflektory ksenonowe/bi-ksenonowe (starsza technologia, co jakiś czas wymagają wymiany);
  • reflektory LED (nowsza i trwalsza technologia, diody mogą służyć przez cały czas użytkowania pojazdu).

A jak taki system dokładnie działa? Tu również istnieją różne technologie. Może on kontrolować kierunek i kształt wiązki światła za pomocą zamontowanych w reflektorach przesłon (przy światłach ksenonowych), może sterować indywidualnie pojedynczymi diodami LED-owymi, zmieniając kształty oświetlenia, lub stosować jeszcze inne, stale ulepszane rozwiązania. Zawsze jednak system jest w pełni zautomatyzowany i nie wymaga ręcznego sterowania.

UWAGA!

Może się zdarzyć, że system sam się zdezaktywuje, np. gdy oprogramowanie ulegnie awarii. Komunikat o tym wyświetla się za pomocą kontrolki na desce rozdzielczej, a system można włączyć ponownie, naciskając odpowiedni przycisk umieszczony na kierownicy lub panelu środkowym.

Automatyczne sterowanie źródłem światła przez system reflektorów adaptacyjnych odbywa się natomiast dzięki wsparciu szeregu czujników zamontowanych w samochodzie, które przekazują komputerowi informacje na temat warunków drogowych. Należą do nich m.in.:

  • czujnik kąta skrętu kierownicy,
  • czujnik prędkości,
  • czujnik cofania,
  • czujnik przyspieszenia,
  • czujnik żyroskopowy,
  • czujnik deszczu,
  • wbudowana nawigacja samochodowa,
  • przednia kamera samochodowa.

Czy warto używać reflektorów adaptacyjnych?

Skoro wiemy już, w jaki sposób działają systemy AHS, warto zadać sobie pytanie, jakie właściwie korzyści płyną z ich zastosowania? Okazuje się, że są one bardzo szerokie, służąc kierowcom wyposażonych w nie samochodów, którzy zyskują lepszą widoczność drogi i jej okolic, a także tym nadjeżdżającym z naprzeciwka, którzy nie są oślepiani zbyt mocną wiązką światła emitowanego przez światła drogowe.

CZY WIESZ, ŻE …

Stosowanie reflektorów adaptacyjnych zwiększa widoczność nawet o 70% w porównaniu ze zwykłymi, nieruchomymi światłami.

Co więcej, oświetlenia adaptacyjnego można używać w różny sposób w zależności od konkretnej sytuacji, dzięki czemu liczba jego zalet jeszcze się zwiększa. W jaki sposób działają tego rodzaju reflektory w różnych warunkach?

  1. W mieście – oświetlenie działa zwykle w określonym zakresie prędkości (np. do 50 km/h), emitując krótką i szeroką wiązkę światła, zapewniającą dobrą widoczność pobocza.
  2. Poza miastem – światła działają przy większej prędkości (powyżej 50 km/h), lepiej oświetlając długą wiązką prawą stronę drogi i pobocze, gdzie mogą znajdować się piesi, a słabszą wiązkę kierując na lewo, by nie oślepiać nadjeżdżających z naprzeciwka.
  3. Na autostradzie – system uruchamia się przy największej prędkości (powyżej 90 km/h), kierując na drogę najdłuższą wiązkę światła, by umożliwić kierowcy jak najszybsze zauważenie przeszkody.
  4. Przy złych warunkach pogodowych – system sam określa, jak mocne powinno być światło w razie deszczu lub mgły.
  5. Podczas skrętu – system wykrywa skręt kierownicy, kierując wiązkę światła zgodnie z drogą pojazdu, a nie tylko do przodu, jak klasyczne światła.

Jak widać, korzystanie ze świateł adaptacyjnych może przyczynić się do uniknięcia wielu groźnych sytuacji na drodze, zapewniając większe bezpieczeństwo kierowcom, ale też innym uczestnikom ruchu. Reflektory reagują bowiem również na pieszych czy rowerzystów, którzy często są oślepiani przez kierowców używających tradycyjnych reflektorów.

CZY WIESZ, ŻE …

W zależności od marki samochodu system stosowanego w nim oświetlenia adaptacyjnego nosi inną nazwę. Przykładowo w Oplu są to światła AFL (Adaptive Forward Lighting), w Fordzie inteligentny system oświetlenia Auto High Beam, a w Mazdzie adaptacyjne reflektory drogowe ALH.

Wady oświetlenia adaptacyjnego

Wszystkie wymienione cechy i sposoby działania reflektorów adaptacyjnych przemawiają zdecydowanie na jego korzyść. Nie oznacza to jednak, że taki rodzaj oświetlenia samochodowego nie posiada wad. Przeciwnie, ponieważ mamy do czynienia z wciąż młodą i stale dopracowywaną technologią, można ich wymienić kilka.

wady oświetlenia adaptacyjnego
  • Cena – koszt zakupu jest o wiele wyższy, niż w przypadku tradycyjnego oświetlenia.
  • Dostępność – choć reflektorów adaptacyjnych nie stosuje się już tylko w luksusowych pojazdach klasy premium, nadal nie są one dostępne we wszystkich samochodach.
  • Serwisowanie – również oznacza spore koszty, szczególnie w przypadku świateł z diodami LED-owymi, których często nie da się rozmontować i w razie awarii wymagają całkowitej wymiany.
  • Awaryjność – z uwagi na skomplikowany system działania, światła adaptacyjne mogą ulegać różnym rodzajom awarii, od problemów ze sterownikami, po przepalanie diod.

Czy w takim razie warto inwestować w ten rodzaj oświetlenia samochodowego? Wydaje się, że szybki rozwój technologii w motoryzacji sprawi, że raczej prędzej niż później i tak staną się one standardem. Wystarczy więc tylko poczekać, na ich jak najlepsze dopracowanie,  a potem korzystać z oferowanych możliwości.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o reflektory adaptacyjne w samochodach

Czy światła automatyczne i adaptacyjne są tym samym?
Jakie są największe zalety reflektorów adaptacyjnych?
W jakich samochodach montuje się oświetlenie adaptacyjne?
PODSUMOWANIE
  • Reflektory adaptacyjne (AHS) to rodzaj oświetlenia samochodowego, który automatycznie dopasowuje rodzaj, kierunek i natężenie świateł w zależności do sytuacji na drodze.
  • Starsze reflektory adaptacyjne korzystają ze świateł ksenonowych, w nowszych stosuje się diody LED.
  • Oświetlenie adaptacyjne działa automatycznie w oparciu o zamontowane w samochodzie czujniki.
  • Reflektory adaptacyjne zapewniają lepszą widoczność kierującemu pojazdem, a dodatkowo nie oślepiają nadjeżdżających z naprzeciwka.
  • Sposób działania reflektorów adaptacyjnych różni się w zależności od sytuacji drogowej – inaczej oświetlana jest droga w mieście, inaczej poza nim lub na autostradzie, itp.
  • Wadami oświetlenia adaptacyjnego są wyższa cena, dostępność tylko w samochodach wyższych segmentów i duże koszty naprawy w razie awarii.
grafika
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Ekspert i doradca w dziedzinie ubezpieczeń oraz autor ponad 100 poradników dotyczących polis komunikacyjnych i turystycznych. W swoich tekstach zwraca uwagę na trudne zagadnienia ubezpieczeniowe, aby przedstawiając je w zrozumiały sposób, ustrzec klienta przed niepotrzebnymi wydatkami i ułatwić mu dopasowanie rodzaju ochrony do indywidualnych potrzeb.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC