Rodzaje dróg a dopuszczalna prędkość na nich

Limity prędkości w zależności od rodzaju drogi to jedna z podstawowych informacji, jakie musi przyswoić kierowca podczas kursu na prawo jazdy. Niestosowanie się do nich może skutkować mandatem. Wciąż jednak okazuje się, że mamy problem z pewnymi niuansami tych przepisów. Sprawdź, czy wiesz wszystko o limitach prędkości.

jazda po autostradzie

Jaka jest dopuszczalna prędkość w obszarze niezabudowanym?

Dopuszczalna prędkość pojazdów opisana jest szczegółowo w ustawie Prawo o ruchu drogowym w artykułach 20. i 21. Inne limity prędkości obowiązują poza obszarem zabudowanym, inne w miejscach zabudowanych i zamieszkanych. Najpierw zajmijmy się tym pierwszym przypadkiem.

Samochody osobowe, motocykle i samochody ciężarowe

Samochody osobowe, motocykle i samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony mogą w terenie niezabudowanym poruszać się z prędkością: 

  • 140 km/h – na autostradach,
  • 120 km/h – na drogach ekspresowych dwujezdniowych, 
  • 100 km/h – na drogach ekspresowych jednojezdniowych i na drogach dwujezdniowych z co najmniej dwoma pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu – 100 km/h,
  • 90 km/h – na pozostałych drogach.

Autobusy

Osobną kategorię stanowią autobusy, spełniające warunki przepisów, o których mowa w art. 66 ust. 5 Prawa o ruchu drogowym (czyli o dopuszczalnej masie przekraczającej 3,5 t oraz wyposażone w ogranicznik prędkości do 100 km/h). Dopuszczalne prędkości dla tych pojazdów określono w następujący sposób:

  • 100 km/h – na autostradach, drogach ekspresowych jedno- i dwujezdniowych, drogach dwujezdniowych z 2 pasami w każdą stronę,
  • 90 km/h – na drogach zwykłych.

Pozostałe pojazdy

Pozostałe pojazdy lub zespoły pojazdów mogą poruszać się z prędkością: 

  • 80 km/h –  na autostradach, drogach ekspresowych i drogach dwujezdniowych z co najmniej dwoma pasami przeznaczonymi dla każdego kierunku ruchu,
  • 70 km/h –  na pozostałych drogach.

Podsumowanie tych przepisów przedstawia poniższa tabela: 

dopuszczalna prędkość w obszarze niezabudowanym

Jaka jest dopuszczalna prędkość w obszarze zabudowanym?

Nieco inaczej wygląda kwestia dopuszczalnych prędkości w obszarze zabudowanym. Warto przy okazji przypomnieć definicję takiego obszaru: jest to strefa wokół drogi, gdzie znajduje się zabudowa miejska, wiejska lub przemysłowa i w której może występować wzmożony ruch pojazdów i pieszych. W obszarze zabudowanym wyróżniono także strefę zamieszkania, gdzie na całej przestrzeni piesi mogą się swobodnie poruszać i mają pierwszeństwo przed pojazdami. Strefy zamieszkania to najczęściej osiedla mieszkaniowe, osiedla domków jednorodzinnych i centralne części miejscowości.

W strefach tych do tej pory obowiązywały specjalne ograniczenia prędkości, uzależnione od pory dnia. Od 1 czerwca 2021 roku z przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym zniknęły jednak regulacje dotyczące tego podziału, przez co ujednolicone zostało ograniczenie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h przez całą dobę. Obowiązujące limity przedstawia poniższa tabela:

dopuszczalna prędkość w terenie zabudowanym

Dopuszczalna prędkość a bezpieczna prędkość

Wymienione powyżej wartości przedstawiają maksymalną dopuszczalną prędkość. Czym innym jest jednak prędkość bezpieczna, która zależy od panujących na drodze warunków i może być dużo niższa. 

Precyzuje to artykuł 19. ustawy Prawo o ruchu drogowym:

1. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa, a w szczególności: rzeźby terenu, stanu i widoczności drogi, stanu i ładunku pojazdu, warunków atmosferycznych i natężenia ruchu.
2. Kierujący pojazdem jest obowiązany:
1) jechać z prędkością nieutrudniającą jazdy innym kierującym;
2) hamować w sposób niepowodujący zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia;
3) utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu.

Art. 19 ust. 1-2 ustawy Prawo o ruchu drogowym

Oznacza to, że jeśli poruszamy się po obszarze niezabudowanym, gdzie dopuszczalna prędkość wynosi 90 km/h, ale właśnie zapada zmierzch, na drodze znajdują się dziury i koleiny, a do tego pada marznący deszcz, zdecydowanie powinniśmy zmniejszyć prędkość.

Jest także druga strona medalu. Skoro kierowcy są zobowiązani do jazdy z prędkością nieutrudniającą poruszania się innym kierowcom, to w niektórych przypadkach zbyt wolna jazda również nie będzie bezpieczna, np. na autostradzie.

Wyjątki w przepisach

W artykule 21. ustawy Prawo o ruchu drogowym zawarte są także pewne wyjątki. Warto mieć świadomość, że zarówno w obszarze zabudowanym, jak i niezabudowanym mogą pojawić się znaki drogowe zwiększające lub zmniejszające dopuszczalną prędkość. Jest to uzależnione od warunków bezpieczeństwa panujących na danym odcinku drogi. 

Dodatkowe przepisy (art. 20 ust. 6 Kodeksu drogowego) dotyczą również dopuszczalnej prędkości niektórych rodzajów pojazdów (na każdym obszarze za wyjątkiem strefy zamieszkania). Są to m.in.:

  • ciągnik rolniczy (również z przyczepą) – 30 km/h,
  • motocykle (również z przyczepą), czterokołowce i motorowery, którymi przewozi się dzieci w wieku do 7 lat – 40 km/h,
  • hulajnoga elektryczna i urządzenia transportu osobistego – 20 km/h.

Zmiany przepisów

W roku 2021 weszły w życie zmiany dotyczące prędkości, z którą mogą poruszać się kierowcy pojazdów na drogach w Polsce. Jednym z nich jest rozszerzenie na cały dzień i noc ograniczenia prędkości do 50 km/h w terenie zabudowanym. Polska była jedynym krajem Unii Europejskiej, który dopuszczał prędkość do 60 km/h w obszarze zabudowanym – zmiana przepisów w tym zakresie ma zwiększyć bezpieczeństwo pieszych.

Na poprawę bezpieczeństwa mają też wpłynąć znaczne podwyżki w taryfikatorze mandatów, które mają zniechęcić kierowców m.in. do przekraczania prędkości. Od początku 2022 roku kierowcy płacą:

  • 50 zł mandatu za przekroczenie prędkości do 10 km/h,
  • 100 zł mandatu za przekroczenie prędkości o 11-15 km/h,
  • 200 zł mandatu za przekroczenie prędkości o 16-20 km/h,
  • 300 zł mandatu za przekroczenie prędkości o 21-25 km/h,
  • 400 zł mandatu za przekroczenie prędkości o 26-30 km/h,
  • 800 zł mandatu za przekroczenie prędkości powyżej 30 km/h (1600 zł w warunkach recydywy),
  • 1000 zł mandatu za przekroczenie prędkości powyżej 40 km/h (2000 zł w warunkach recydywy),
  • 1500 zł mandatu za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h (3000 zł w warunkach recydywy),
  • 2000 zł mandatu za przekroczenie prędkości powyżej 60 km/h (4000 zł w warunkach recydywy),
  • 2500 zł mandatu za przekroczenie prędkości powyżej 70 km/h (5000 zł w warunkach recydywy).

Przeczytaj też: Limity i ograniczenia prędkości – jak szybko można jeździć po Europie?

PODSUMOWANIE
  • Dopuszczalna prędkość pojazdów zależy od rodzaju drogi i obszaru, po jakim się poruszają.
  • Samochody osobowe i ciężarowe do 3,5 t mogą poruszać się z prędkością 140 km/h na autostradach, 120 km/h – na drogach ekspresowych dwujezdniowych, 100 km/h na drogach ekspresowych jednojezdniowych i na drogach dwujezdniowych z co najmniej dwoma pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu oraz 90 km/h na pozostałych drogach.
  • W obszarze zabudowanym samochody osobowe i ciężarowe do 3,5 ton mogą poruszać się przez całą dobę z prędkością do 50 km/h. W strefie zamieszkania prędkość jest ograniczona do 20 km/h.
  • Osobne przepisy regulują dopuszczalną prędkość autobusów, zespołów pojazdów i pozostałych pojazdów.
  • W szczególnych warunkach należy zachować bezpieczną prędkość, która może być znacznie niższa niż prędkość dopuszczalna.
  • Warto zwrócić uwagę na znaki drogowe, które mogą zmieniać dopuszczalną prędkość na poszczególnych odcinkach drogi.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o dopuszczalną prędkość na polskich drogach

Jaka jest najwyższa dopuszczalna prędkość w Polsce?
Czy jeśli jadę z dopuszczalną prędkością, to jest to prędkość bezpieczna?
Czy ostatnio zmieniły się przepisy dotyczące dopuszczalnej prędkości?
Joanna Kowal
Autor artykułu: Joanna Kowal

Pasjonatka słowa pisanego. Specjalność: psychologia i finanse. Moją misją jest przekładanie skomplikowanych zagadnień na język zrozumiały dla każdego. Jako redaktor Mubi.pl wspieram kierowców przy zakupie ubezpieczeń i biorę pod lupę wszelkie formalności związane z posiadaniem samochodu.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

19 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
Dlaczego ciężarówki jeżdżą 90 km na h i policja nic nie robi?
avatar autora komentarza
Widzę, że ludzie wcześniej zgłaszali i nadal nie poprawione. W tabelce 2x wpisana droga ekspresowa dwujezdniowa z prędkościami 120km/h i 100km/h, później info. że w terenie zabudowanym jest 50km/h całą dobę i poniżej pokazuje to tabelka...w tabelce info. że 23-5 mamy 60km/h....
Zapis w tabeli został zmieniony. Dziękujemy za czujność.
avatar autora komentarza
Cytat***W szczególnych warunkach należy zachować bezpieczną prędkość, która może być znacznie niższa lub wyższa niż prędkość dopuszczalna*** bezpieczna predkość wyższa niż dopuszczalna?
Do artykułu oczywiście wkradł się błąd, dziękujemy za zwrócenie uwagi.
avatar autora komentarza
Z którego paragrafu wywnioskowali Państwo, że autobus spełniający dodatkowe warunki techniczne może poruszać się z prędkością 90 km/h poza obszarem zabudowanym na zwykłej drodze?
Przepraszamy, do artykułu wkradł się błąd. Dopuszczalna prędkość tego rodzaju autobusu na drodze zwykłej poza obszarem zabudowanym wynosi 70 km/h (art. 20 ust. 3 pkt. 2).
avatar autora komentarza
"...na drodze znajdują się dziury i koleiny..." to jest poligon a nie droga, na drodze nie może być takich utrudnień powinny być za to kary finansowe dla zarządcy drogi
avatar autora komentarza
Brakuje najważniejszej informacji o samych drogach, które mają oznaczenia A, S , .. . Należy do prezentowanych tabel dokładnie to dopisać.
Drogi oznaczone symbolem “A” to autostrady, a drogi oznaczone symbolem “S” to drogi ekspresowe. Są zatem wymienione w tabelach jednak pod pełnymi, nie symbolicznymi nazwami. Proszę spojrzeć.
avatar autora komentarza
W tabelce u góry jest błąd, dwukrotnie napisano "Droga expresowa dwujezdniowa".
Dziękuję za zwrócenie uwagi.
avatar autora komentarza
Poprawcie artykuł, obecnie jest 50km/h przez całą dobę.
Dziękuję za zwrócenie uwagi.
avatar autora komentarza
I co z tego kiedy w tabeli dalej jest błąd.
Zapis w tabeli został zmieniony. Dziękujemy za czujność.
avatar autora komentarza
pomocny artykuł z jasnym wyjaśnieniem, polecam i dziękuję
avatar autora komentarza
Dzień dobry, to dlaczego tzw. "czerwona książka" w tab. 3.2. "Wartość prędkości [km/h] przy jej stopniowaniu", nie określa wartości 120 km/h na drodze ekspresowej dwujezdniowej" w taki razie jak powinno się stopniować prędkość na drodze ekspresowej przy obowiązującej prędkości do 120 km/h?
avatar autora komentarza
Dziekuje. Wyczerpująca odpowiedz z tego źródła udespepniona na forum rodzinnym rozwiała wszelkie wadpliwosci.

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC