Rodzaje kierownic w samochodzie – kiedy i jak wymienić wieniec na inny?

Kierownica to kluczowy element każdego pojazdu. W aucie odpowiada nie tylko za skręcanie, ale również za obsługę wielu urządzeń pokładowych. Sprawdź, czy można zmienić wieniec, gdzie tego dokonać i na jaki typ kierownicy postawić!

rodzaje kierownic

Kierownica w samochodzie – do czego służy?

Kierownicę w samochodzie można najprościej porównać do okrętowego steru. Koło sterowe, historycznie wykonane z drewna (podobnie jak w pierwszych automobilach), służy do utrzymania i zmiany kierunku ruchu. W statku z napędem śrubowym zmienia położenie śruby względem osi pionowej, dzięki czemu siła napędowa jest kierowana w inną stronę. W samochodzie ruch odbywa się na stałym lądzie (przeważnie po asfalcie), a skręcone koła kierują pojazd w żądanym kierunku.

CIEKAWOSTKA

W większości samochodów skrętne są przednie koła. Auta sportowe i długie, luksusowe modele mogą być wyposażone w system 4 kół skrętnych. Wtedy również tylne koła skręcają się przy niewielkich prędkościach w przeciwną stronę, a przy wyższych w tę samą, dzięki czemu skraca się promień skrętu.

Kierownica to element sterujący ruchem całego auta. Znajduje się bezpośrednio przed kierowcą – jest to najbardziej wysunięta w stronę kierującego część kokpitu. To ona za pomocą drążka (oraz pozostałych elementów układu kierowniczego) łączy kierowcę z kołami. Responsywna kierownica dostarcza informację zwrotną o tym, co dzieje się na styku opon z podłożem.

Jakiego typu są kierownice w autach?

W samochodach osobowych ze względu na budowę wieńca kierownicy wyróżniamy:

  • kierownice jednoramienne,
  • kierownice dwuramienne,
  • kierownice trzyramienne,
  • kierownice czteroramienne.

Kierownica jednoramienna uchodzi za najbardziej awangardową – stosowali ją Francuzi w futurystycznych autach (jak np. Citroen DS). Dwuramienny wieniec pojawił się w późniejszych modelach spod znaku szewronu i autach luksusowych (np. C4 czy Mercedesach S-klasy). Trójramienna wersja uznawana jest za najbardziej sportową. Wyczynowe stery w motorsporcie w zależności od dyscypliny mają po 2-3 ramiona. Czteroramienne wieńce kierownicze są powszechnie stosowane w popularnych modelach aut cywilnych.

Jaki kształt powinna mieć kierownica w aucie?

Powyższe pytanie można uznać za bezsensowne, gdyby nie motoryzacyjne eksperymenty, które od lat w tej dziedzinie stosują projektanci wnętrz samochodowych. Od pewnego czasu w autach (przeważnie niemieckich) dostępne są kierownice ze ściętymi płaszczyznami. Koncern BMW w 6-kątną kierownicę (spłaszczoną u dołu i z góry) wyposażył swój elektryczny model iX.

CIEKAWOSTKA

Wolant Yoke oferowany w Teslach pozbawiony jest górnej części wieńca. Formą bardziej przypomina lotnicze stery niż koło kierownicy. Zdaniem części użytkowników ciasne manewry parkingowe przy jego użyciu są dość uciążliwe.

Jak informuje portal RLT Nieuws, holenderski Urząd ds. Transportu Drogowego (hol. Rijksdienst voor het Wegverkeer, w skrócie: RDW) stwierdził, że koło kierownicy nie musi być okrągłe:

Kształt kierownicy nie został opisany nigdzie w przepisach Unii Europejskiej ani [będącej organem ONZ] Europejskiej Komisji Gospodarczej, UNECE.

za portalem elektrowoz.pl

Tak więc, nie powinny nikogo dziwić fantazyjne kształty współczesnych kierownic, które obecnie określane są już mianem elementu kierowniczego, a nie koła.

Czym pokryte są kierownice w aucie?

Kierownice, podobnie jak fotele samochodowe, mogą być komfortowe lub sportowe. W zależności od charakterystyki różnią się budową, formą, ilością pianki i pokryciem. Bardziej nastawione na komfort kierownice mają prosty kształt wieńca i obszywane są przeważnie skórą. W luksusowych wariantach posiadają okładziny z drewna lub włókna węglowego. Sportowe modele są lepiej wyprofilowane – mają ergonomicznie ukształtowane wypustki i pokrywa je często szorstki materiał (np. alcantara), który zapewnia pewny chwyt. W niedrogich autach stosowane są na ogół wieńce kierownicze pokryte gumą o strukturze skóry i bez dodatkowych elementów sterujących podzespołami.

CZY WIESZ, ŻE …

Kierownice w drogich autach nie dość, że mają panele dotykowe, to często wyposażone są w wybór trybów jazdy. W supersportowych odmianach (np. BMW M2) są dodatkowo wyposażone w diody sygnalizujące najwłaściwszy moment na zmianę biegu.

Czy można wymienić kierownicę w aucie na inną?

Rodzaj kierownicy można wybrać podczas składania zamówienia na nowe auto z salonu. Zamiast standardowego wieńca dostępny jest przeważnie co najmniej jeden alternatywny rodzaj (np. z dodatkowym sterowaniem lub bardziej sportowym sznytem). Oprócz wykończenia i zastosowanej technologii może różnić się także kształtem i charakterem.

W przypadku samochodów, które już opuściły bramę fabryki również istnieje możliwość wymiany kierownicy na taką, która lepiej odpowiada preferencjom właściciela. Proces jest nieco bardziej wymagający, ale jak najbardziej dostępny. Wystarczy znaleźć wymarzoną kierownicę i specjalistę, który podejmie się wymiany. W zależności od uznania może to być fabryczny model lub dopasowany zamiennik innej firmy. Na rynku działają specjalistyczne zakłady, które zajmują się regeneracją, modyfikacją i wymianą kierownic samochodowych na inne.

Jak odnowić kierownicę w aucie bez wymiany?

Jak już wspomniałem, kierownica nie musi być całkowicie nowa. W przypadku starszego auta nowy model może przekroczyć jego wartość – wtedy lepiej zastanowić się nad alternatywnymi metodami.

Innym rozwiązaniem problemu zużytej i nieestetycznej kierownicy jest choćby przywrócenie jej dawnego blasku. Taki efekt zapewni oddanie tego elementu w ręce profesjonalisty, który ją zregeneruje. Jeśli wieniec jest mocno wyeksploatowany można obszyć go skórzanym lub materiałowym poszyciem. Na rynku dostępne są także uniwersalne pokrowce – wystarczy wybrać odpowiednią średnicę kierownicy i grubość wieńca.

W pewnych okolicznościach powyższe kroki mogą okazać się wystarczające – wtedy trzeba sięgnąć po wymianę. Właściciel wiekowego auta może również rozważyć zakup używanej kierownicy. Musi jednak dokładnie sprawdzić przed zakupem, czy jest odpowiednia do posiadanego wyposażenia i czy przypadkiem nie pochodzi z powypadkowego egzemplarza.

Kiedy wymienić kierownicę w aucie?

Wymiana lub naprawa kierownicy jest konieczna, kiedy nie działa prawidłowo. Również po kolizji, w której wystrzeliła poduszka powietrzna umieszczona pośrodku koła zamontowanie nowego osprzętu jest wymagane.

UWAGA!

Niewykorzystany mechanizm poduszki powietrznej można przełożyć do nowej kierownicy. Nie ma jednak możliwości przywrócenia kierownicy po wypadku do używalności. Konieczna jest wymiana całego elementu na nowy.

Jak wymienić kierownicę w samochodzie?

Nowoczesne kierownice, poza kierowaniem odpowiadają także za wiele innych funkcji sterowania autem. Taki wieniec nie jest tak łatwo wymontować ze względu na poduszkę powietrzną, dlatego lepiej oddać go w ręce specjalisty.

Fachowcy zdemontują niezbędną część kolumny kierowniczej (albo nawet deski rozdzielczej, jeśli będzie to konieczne) zanim przystąpią do wymontowania kierownicy. Odłączą także poduszkę powietrzną, przez co nie będzie ryzyka, że niespodziewanie wystrzeli w trakcie wymiany.

Dlaczego wybór kierownicy jest tak ważny dla bezpieczeństwa?

Kierownica podczas jazdy ciągle jest w rękach kierowcy. Powinna dobrze leżeć w dłoniach osoby kierującej bez negatywnego wpływu na wygodę podczas wielogodzinnych tras. Odpowiednie dopasowanie zapewnia mocny chwyt, a to z kolei przekłada się na pewne prowadzenie i precyzyjne manewry. Jest to szczególnie ważne podczas jazdy z dużą prędkością, czyli po drodze ekspresowej lub autostradzie.

Na trasie szybkiego ruchu nawet niewielki skręt kierownicy może znacznie zmienić trajektorię ruchu. Poruszanie się po tego typu drogach może uśpić czujność kierowcy, a to bardzo niebezpieczne. Nawet najmniejszy błąd przy wysokich prędkościach może mieć poważne konsekwencje!

Jak znaleźć właściwą kierownicę do samochodu?

W znalezieniu odpowiedniej kierownicy pasującej do auta pomoże numer VIN pojazdu. Dopasowanie wieńca na tej podstawie zapewni, że kierownica będzie obsługiwać wszystkie funkcje, w które wyposażony jest Twój pojazd. Wadą jest długi czas oczekiwania, które wynika najczęściej z powodu braków magazynowych. Inną istotną kwestią jest cena – ta w zależności od auta może wynieść nie kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych (do nowoczesnych modeli naszpikowanych elektroniką).

Kierownica po prawej stronie – jak wpływa na ubezpieczenie?

Samochody przeznaczone na europejski rynek mają kierownicę po lewej stronie, gdyż w krajach Wspólnoty obowiązuje ruch prawostronny. Po przeciwnej stronie (po prawej) montowana jest kierownica w samochodach przystosowanych do ruchu lewostronnego. Oprócz Wielkiej Brytanii, obowiązuje on również na innych europejskich wyspach: w Irlandii, na Malcie, Cyprze i Wyspie Man. Poza Starym Kontynentem jest obecny także: w Japonii, Australii, Indiach, Singapurze, Tajlandii, na Fidżi, Jamajce, Bahamach oraz Bermudach.

Samochód z kierownicą po prawej stronie bez większych modyfikacji można zarejestrować także w Polsce. Jak każdy pojazd mechaniczny musi być objęty obowiązkową polisą OC. Dla ubezpieczyciela jest to informacja, że pojazd został sprowadzony i przez swoją konstrukcję może stwarzać dodatkowe ryzyko na drodze – nawet dwukrotnie wyższe (np. podczas wyprzedzania) niż pierwotnie przeznaczone na nasz rynek.

Ile kosztuje ubezpieczenie na auto z kierownicą po prawej stronie?

Na podstawie przykładowej kalkulacji, sprawdzę ile kosztuje polisa OC/AC na auto przystosowane pierwotnie do ruchu prawo- i lewostronnego. W obu przypadkach jest to Opel (w Wielkiej Brytanii sprzedawany pod marką Vauxhall) Astra III z 2011 roku z silnikiem o pojemności 1.4 l i mocy 90 KM i skrzynią manualną. To 5-drzwiowy hatchback z przebiegiem 139 tys. km.

Właścicielem auta będzie 35-letni Dominik. Mieszka razem z żoną i dwójką dzieci (najstarsze urodzone 7 lat temu) w domu z garażem w Istebnej (woj. śląskie). Prawo jazdy kat. B ma od 17 lat – od tego czasu obejmuje swoje pojazdy pakietem OC i AC, nie ma żadnych szkód na koncie. Zobaczmy, ile zapłaci za ubezpieczenie sprowadzonego dopiero co auta z kierownicą po lewej i prawej stronie, czyli dla tzw. anglika.

Towarzystwo ubezpieczeniowe Zakres ochrony Cena polisy na auto z kierownicą po lewej Cena polisy na auto z kierownicą po prawej
Trasti OC, Assistance496 zł 761 zł
mtu24.plOC517 zł 2068 zł
Beesafe OC 781 zł
Wiener OC, Assistance1020 zł 3060 zł
Benefia OC, NNW 1340 zł 2656 zł
TUZ Ubezpieczenia OC, NNW, Assistance 2889 zł 5584 zł
Źródło: kalkulator OC i AC Mubi (06.05.2024).

Cena ubezpieczenia na to samo auto z kierownicą po drugiej (czytaj: prawej) stronie jest wyraźnie droższe od polisy na auto o standardowej budowie. Różnica w cenie wynosi minimum 53%, a maksymalnie – trzykrotność wyjściowej stawki. Wybór auta z kierownicą po prawej wymaga dopłaty rzędu 265-2695 zł. Wniosek jest prosty: choć auta te są tanie w zakupie (nawet o połowę tańsze), to ich ubezpieczenie jest znacznie droższe (co najmniej o połowę). Oszczędność przy zakupie może odbić się czkawką w ciągu kilku lat używania auta sprowadzonego z wysp.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o wymianę kierownicy w samochodzie

Czy muszę zgłosić wymianę kierownicy ubezpieczycielowi?
Czy można wymienić kierownicę w aucie samodzielnie?
Gdzie wymienię kierownicę w samochodzie?
PODSUMOWANIE
  • Kierownica odpowiada za sterowanie pojazdem. We współczesnych autach daje dostęp do systemu informacyjno-rozrywkowego oraz innych ustawień samochodu.
  • Nowoczesne kierownice dzielą się w zależności od liczby ramion na: jedno-, dwu-, trzy- i czteroramienne. W popularnych autach najczęściej spotykane są gumowe wieńce o czterech ramionach, natomiast trzyramienne pokryte alcantarą są w modelach sportowych. Luksusowe kierownice obszyte są skórą i mają wstawki z drewna lub włókna węglowego.
  • Zużyta lub uszkodzona kierownica, która nie nadaje się do dalszego użytku (np. po wypadku) powinna zostać wymieniona na nową.
  • Kierownice w używanych autach można poddać regeneracji. Fachowiec przywróci jej dawny wygląd, obszywając go nowym materiałem. Możesz to zrobić samodzielnie lub kupić uniwersalny pokrowiec dopasowany do wielkości wieńca.
  • Dopasowana kierownica odpowiednio leży w dłoniach oraz zapewnia bezpieczne prowadzenie. Zamawiając konkretny model, sprawdź wcześniej, czy gwarantuje Ci wygodę. Pamiętaj, że kierownica przez cały czas jazdy znajduje się w dłoniach kierowcy!
  • Samochody z kierownicą po prawej stronie są tanie w zakupie, jednak ich ubezpieczenie jest zauważalnie droższe. Sprawdź w naszym kalkulatorze, ile zapłacisz za polisę dla tzw. anglika.
Źródła:
  • https://elektrowoz.pl/auta/wolant-yoke-w-tesli-model-s-i-x-moze-otrzymac-homologacje-w-holandii-czyli-w-polsce-tez/
Rafał Gliński Mubi
Autor artykułu: Rafal Glinski

Redaktor z 5-letnim stażem pracy w mediach. Jest autorem kilkuset publikacji o charakterze informacyjnym i publicystycznym. W swoich tekstach na Mubi stara się wyjaśnić wszystkie zawiłości świata ubezpieczeń. Jako czynny użytkownik dróg opisuje realia drogowe kierowców. 

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC