Lakier samochodowy – jakie są rodzaje? Czy różnią się one trwałością?
Lakier samochodowy nadaje nie tylko kolor i ładny wygląd karoserii. Jego zadaniem jest także ochrona przed uszkodzeniami i korozją. Niektóre rodzaje lakierów samochodowych są bardziej podatne na zniszczenia, a inne mniej. Jaki lakier warto wybrać? Którego lepiej się wystrzegać? Co wpływa negatywnie na karoserię samochodu i jak o nią zadbać?
W artykule przeczytasz:
Jakie są rodzaje lakierów samochodowych?
Rodzajów lakierów samochodowych jest więcej, niż Ci się wydaje. Dzielą się one ze względu na połysk i skład.
Rodzaje lakierów samochodowych ze względu na połysk:
- matowe – efektowne i trwałe, ale trudne w pielęgnacji,
- metalizowane – trwałe i odporne na matowienie oraz korozję, zawierają sproszkowane aluminium, które nadaje piękny połysk,
- niemetalizowane – lakiery trwałe i charakteryzujące się dużą twardością,
- perłowe – zawierają kryształki i cząstki aluminium, które nadają perłowy wygląd,
- specjalne – oryginalne lakiery, które dają efekt np. rdzy czy neonu, mają tworzyć wrażenie wizualne.
Rodzaje lakierów samochodowych ze względu na skład:
- bezbarwny – przeznaczony do ochrony pierwotnego lakieru,
- strukturalny – używany do malowania elementów z tworzywa sztucznego, które mają chropowatą strukturę, np. do zderzaków,
- akrylowy – przeznaczony do szybkich i drobnych napraw karoserii,
- bazowy – służy do ochrony pierwotnego lakieru z uwagi na wysoką odporność na uszkodzenia i blaknięcie,
- wodny – lakier, który charakteryzuje się większym kryciem i trwałością, jest proekologiczny, bo środkiem rozprowadzającym farbę jest woda, a nie rozpuszczalnik.
Który lakier samochodowy jest najtrwalszy?
Nowe lakiery są miększe i cieńsze niż te produkowane kiedyś. Dawniej miały one twardość HB (średnio twarde), F (prawie twarde) lub H (najtrwalsze). Dziś są to zwykle lakiery HB, F i B (miękkie). Dlaczego?
Kiedyś lakiery samochodowe składały się głównie z toluenu i ołowiu, które były odpowiedzialne za twardość materiału. Substancje te są jednak bardzo toksyczne. Miały negatywny wpływ na środowisko naturalne i zagrażały pracownikom mającym kontakt z tymi składnikami. Zakazano więc stosowania tych materiałów w produkcji lakierów samochodowych.
Obecnie do malowania samochodów używa się najczęściej lakierów ekologicznych, które składają się głównie z wody. Są one więc miękkie i mniej odporne na zarysowania. Grubość lakieru waha się zwykle od 80 do 160 mikrometrów. Twardość lakieru to zazwyczaj 4–7H w skali ołówkowej w zależności od marki auta.
Auta produkowane obecnie składają się zwykle z czterech warstw lakieru, które są grubości ludzkiego włosa.
Najtrwalszy lakier samochodowy to lakier metalizowany. Zawiera on sproszkowane aluminium, więc nadaje karoserii wyjątkowego blasku. Jest odporny na zniszczenia i warunki atmosferyczne. Przy metalizowanym lakierze trudniej jednak zamaskować pewne uszkodzenia, z uwagi na różnice w połysku. Powłoka musi równomiernie odbijać promienie słoneczne.
Lakier niemetalizowany jest zwykle dużo tańszy od metalizowanego. Nie nadaje jednak karoserii połysku i jest mniej odporny na korozję niż metalik. Jest natomiast równie trwały. Występuje zwykle w autach w wersjach podstawowych i monokolorach. Często za niektóre jego odcienie nie trzeba dopłacać.
Drugim, równie trwałym po metaliku lakierem samochodowym, jest lakier perłowy. Jest on droższy od metalizowanego. Również zawiera sproszkowane aluminium, ale składa się ponadto z substancji takich jak miki perłowe. Nadają one karoserii subtelny, mieniący się drobinkami połysk. Tak jak w przypadku lakierów metalizowanych na kolorach perłowych również trudniej jest zamaskować uszkodzenia mechaniczne.
Najmniej trwały, jak i najdroższy lakier, to matowy. Jest on podatny na utlenianie i łatwo się rysuje. Ponadto powstałe na nim uszkodzenia mogą odpryskiwać. Nie ma także możliwości zamaskowania usterek punktowo. Lakieru matowego nie można również polerować. Niemniej jednak lakier matowy jest popularny w detailingu. Nadaje karoserii nietuzinkowy wygląd i przykuwa wzrok.
Jak wybrać lakier samochodowy?
Kupujesz auto z salonu i stoisz przed wyborem rodzaju i koloru lakieru? Najważniejsze w tym przypadku jest to, aby lakier pasował do auta, był trwały i łatwy w utrzymaniu. Kluczowa w tym przypadku jest również cena. Za niektóre rodzaje lakierów i kolory będziesz musiał dopłacić.
Wiesz już, że lakiery metalizowane są najtrwalsze. Ale co z kolorem? Na ulicach spotkamy najczęściej auta czarne, białe i srebrne. Są to kolory ponadczasowe, klasyczne i niewyróżniające się z tłumu, a więc najpopularniejsze. Według Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego najczęściej wybieranym kolorem samochodu w 2023 roku był srebrny i szary. Decydował się na niego co trzeci kupujący. Odcień ten jest najchętniej wybierany już od 2015 roku. Na drugim miejscu znalazł się kolor czarny – wybierał go co czwarty kupujący oraz biały – na który decydował się co piąty kupujący.
Zanim zdecydujesz na kolor samochodu, musisz wiedzieć, że srebrny metalik to zmora lakierników. Jeśli Twoje auto ulegnie uszkodzeniu i pewne jego elementy będą musiały zostać pomalowane na nowo, kolory poszczególnych części mogą się od siebie różnić w zależności od padania światła i kąta patrzenia. Z kolei odcieni białego jest nieskończenie wiele. Na tym kolorze widać także każde wgniecenie. Najłatwiejszy w naprawie jest kolor czarny, jednak największym jego mankamentem jest utrzymanie go w czystości.
Ceny poszczególnych kolorów i rodzajów lakierów samochodowych sprawdzimy przy użyciu internetowego konfiguratora dla auta marki Skoda Scala.
Lakier metalizowany | Lakier niemetalizowany |
---|---|
Biel Moon – 2750 zł Błękit Race – 2750 zł Czerwień Velvet – 4500 zł Czerń Magic – 2750 zł Srebrny Brillant – 2750 zł Szary Graphite – 2750 zł | Biel Candy – 1800 zł Błękit Energy – 0 zł Szary Steel – 1800 zł |
Przeczytaj też: Lakierowanie samochodu w 2024 – jaki jest koszt malowania?
Jak sprawdzić kod lakieru samochodowego?
Jeśli chcesz sprawdzić kod lakieru swojego samochodu, informacje na ten temat znajdziesz najczęściej na słupku drzwi kierowcy. W tym miejscu powinna być ulokowana czarna wlepka lub tabliczka. Popularnym miejscem, w którym znajduje się kod lakieru samochodu, jest przestrzeń pod maską. Niekiedy informacje na ten temat znajdziesz również w książce serwisowej. Możesz skorzystać także z pomocy autoryzowanego serwisu. Wystarczy, że podasz numer VIN samochodu.
Kod lakieru samochodowego składa się zazwyczaj z 2–5 cyfr.
Przeczytaj też: Fabryczny kolor lakieru po numerze VIN – jak to sprawdzić?
Co niszczy lakier samochodowy?
Zadaniem lakieru samochodowego jest przede wszystkim nadanie pojazdowi koloru, ale także ochrona przed korozją i drobnymi zarysowaniami. Lakier jest stale narażony na działanie czynników zewnętrznych, takich jak warunki atmosferyczne oraz uszkodzenia mechaniczne czy chemiczne.
Lakier samochodowy niszczy się przez:
- promieniowanie słoneczne – powoduje ono matowienie, blaknięcie, utratę połysku i pękanie lakieru,
- temperaturę – zarówno niska, jak i wysoka temperatura mają negatywny wpływ na stan lakieru, powodując jego matowienie,
- zanieczyszczenia powietrza – osadzający się na karoserii kurz czy smog powodują matowienie lakieru i prowadzą do reakcji chemicznych, których skutkiem jest np. korozja,
- sól drogową – przyspiesza proces rdzewienia, prowadzi do powstawania plam i zarysowań,
- kwaśny deszcz – powoduje on uszkodzenia lakieru i przyspiesza jego korozję,
- czynniki organiczne – powodują plamy i uszkodzenia, np. żywica czy gnijące liście,
- ptasie odchody – ich składnikiem jest kwas, który może powodować plamy i zmatowić lakier.
Przeczytaj też: Uszkodzenia lakieru – jak je likwidować?
Jak dbać o lakier samochodowy?
Aby nadwozie auta cieszyło Twoje oko przez dłuższy czas, a lakier samochodu był zadbany i błyszczący, musisz właściwie go pielęgnować. Oczywiście nie jesteś w stanie uniknąć zniszczeń samochodu, czas i tak zrobi swoje, ale możesz je zdecydowanie opóźnić i ograniczyć.
Jeśli chcesz ograniczyć zniszczenia lakieru samochodowego:
- właściwie pielęgnuj swój samochód – podczas mycia auta nie używaj szczotek, szorstkich gąbek, nieodpowiednich środków chemicznych oraz nie poleruj samochodu, jeśli nie wiesz, jak prawidłowo to zrobić,
- nie korzystaj z automatycznych myjni – nie wiesz, jakie środki chemiczne wykorzystuje dana myjnia i nie masz wpływu na sposób mycia samochodu,
- myjąc auto na myjni bezdotykowej, zachowaj bezpieczną odległość od pojazdu – mycie samochodu pod ciśnieniem w zbyt bliskiej odległości źle wpłynie na lakier Twojego auta,
- garażuj swoje auto – w tym przypadku nie każdy ma taką możliwość, ale jeśli posiadasz własny garaż, nie traktuj go jako miejsca do przechowywania niepotrzebnych rzeczy, tylko parkuj w nim swój samochód,
- regularnie myj swój samochód – zwłaszcza w sezonie zimowym, kiedy jest on narażony na niekorzystne działanie soli drogowej,
- nałóż na samochód powłokę ceramiczną lub folię ochronną, która zabezpieczy lakier Twojego auta (w tej kwestii możesz się poradzić w firmie detailingowej).
Przeczytaj też: Jak dbać o karoserię samochodu?
FAQ – najczęściej zadawane pytania o lakier samochodowy
Lakiery samochodowe dzielą się ze względu na połysk i skład. Do lakierów o różnym połysku zaliczamy metalizowane, niemetalizowane, perłowe, matowe i specjalne. Lakiery różniące się składem to akrylowe, wodne, bazowe, strukturalne i bezbarwne.
Najtrwalszym lakierem samochodowym jest metalik. Jest on odporny na zarysowania i matowienie. Ponadto zawiera sproszkowane aluminium, więc nadaje karoserii piękny połysk. Tańszy, ale równie trwały jest lakier niemetalizowany. Nie nadaje on jednak blasku karoserii i ma mniejszą ochronę antykorozyjną.
Negatywny wpływ na karoserię mają czynniki atmosferyczne, chemiczne i mechaniczne. Zniszczenia może powodować zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura, promieniowanie UV, sól drogowa czy nieodpowiednia pielęgnacja.
- Lakiery samochodowe dzielą się ze względu na połysk i skład.
- Do lakierów samochodowych różniących się pod kątem połysku zaliczamy metalizowane, niemetalizowane, perłowe, matowe i specjalne.
- Do lakierów samochodowych, patrząc na ich skład, zaliczamy bezbarwne, strukturalne, akrylowe, wodne i bazowe.
- Najtrwalszy lakier samochodowy to metalizowany i niemetalizowany.
- Lakier najbardziej podatny na zarysowania i uszkodzenia to matowy.
- Lakier samochodowy niszczeje między innymi przez zbyt niską i zbyt wysoką temperaturę, promieniowanie UV, zanieczyszczenia powietrza, sól drogową, kwaśne deszcze czy czynniki organiczne.
Dołącz do dyskusji