Rozmiar opon – jak go sprawdzić?

Czy oznaczenie 205/55 R16 coś Ci mówi? Jeśli nie, to ten artykuł jest dla Ciebie. Wyjaśniamy w nim, jak łatwo sprawdzisz, jakie ogumienie masz założone na kołach w swoim samochodzie? Dowiesz się także, co oznaczają poszczególne parametry opon? I jak na poruszanie się autem wpływa niewłaściwy ich wybór?

Informacje o parametrach opon

Nadszedł czas zakupu nowych opon. Nie wiesz, jaki rozmiar powinieneś wybrać? Możesz to bardzo łatwo sprawdzić. Najprostszym sposobem, z którego może skorzystać każdy kierowca, jest przyklęknięcie przy którymś kole samochodu i odczytanie charakterystycznego oznaczenia z opony – to ciąg cyfr i liter. Może wyglądać on na przykład tak: 205/55 R16 91V. 

Niestety metoda ta ma jedną wadę. Jeśli nie jesteś pierwszym właścicielem samochodu, to nie możesz mieć pewności, że poprzedni użytkownik nie założył na felgi niewłaściwego ogumienia. Na szczęście problem ten możesz łatwo rozwiązać. Jak to zrobić?

Producenci umieszczają wytyczne, co do zalecanych rozmiarów opon również w innych miejscach. Znajdziesz je w książce serwisowej pojazdu. Mogą się także znajdować, choć nie we wszystkich modelach, na naklejkach umieszczonych po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa i wnęce drzwi od strony kierowcy.

Często do konkretnego modelu dedykowane są opony o kilku rozmiarach. W takim przypadku warto skorzystać z internetowej wyszukiwarki opon. Wystarczy podać kilka parametrów, takich jak marka samochodu, rok produkcji, model, wersję silnika i nadwozia, aby dobrać odpowiednie ogumienie do samochodu.

Odczytywanie rozmiaru opony

Na boku opony znajdują się oznaczenia, które opisują rozmiar opony. Za przykład weźmy te podane wyżej w artykule (to jedna z najpopularniejszych opcji), czyli 205/55 R16 91V. Co oznaczają kolejne liczby i litery?

Pierwsza liczba, w naszym przypadku 205, określa szerokość opony. Jest to odległość między jej brzegami – podawana jest w milimetrach. Warto pamiętać, że wartość ta dotyczy opony, która nie jest obciążona. Maksymalna różnica w szerokości dla obciążonej i nieobciążonej opony wynosi 4%. 

Druga liczba określa profil opony. Podana wartość wskazuje procentowy stosunek wysokości profilu opony do jej szerokości. W naszym przypadku, to 55, co oznacza po przeliczeniu, że wysokość boku opony wynosi 112,75 mm. 

Następnie mamy w naszym oznaczeniu literę “R”, która odpowiada za rodzaj opony. Chodzi tutaj o technologię produkcji. Na ogumieniu można spotkać się z dwoma literami:

  • R – opona radialna,
  • D – opona diagonalna.

W większości przypadków będzie to ta pierwsza litera. Opony diagonalne były popularne dawnej. Czy różnica w technologii produkcji ma wpływ na właściwości jezdne? Zdecydowanie tak – opony radialne lepiej trzymają się nawierzchni, jednocześnie zapewniają większą nośność i mniejsze opory, co może przełożyć się na spalanie paliwa.  

Ostatnim elementem w naszym wzorze jest liczba 16. Podawana jest ona w calach i dotyczy średnicy felgi, na którą będzie pasować dana opona. Dla samochodów osobowych najczęściej spotyka się rozmiary od 13 do 21 cali. To jednak nie wszystko!

Indeks prędkości i nośność

Na oponie znajdują się jeszcze inne oznaczania, w tym te odpowiadające za nośność i maksymalną prędkość, z jaką można bezpiecznie poruszać się na danych oponach. Przyjrzyjmy się im bliżej!

Indeks nośności znajduje się zaraz po oznaczeniu rozmiaru 205/55 R16, to nasze 91. Przedstawiony jest on w postaci liczby, która wskazuje dopuszczalne maksymalne obciążenie, z jakim można poruszać się na danych oponach. Najniższe indeksy znajdziesz na oponach przeznaczonych dla motocykli. W przypadku samochodów osobowych będą to najczęściej wartości od 80 do 98. Liczby te nie oznaczają kilogramów, lecz są tylko wskazaniem – na przykład indeks 80 odpowiada 450 kg obciążenia opony.

Przy liczbie oznaczającej indeks nośności znajduje się litera, która odpowiada za indeks prędkości. To dzięki niemu będziesz wiedział, z jaką maksymalną prędkością możesz poruszać się na danych oponach. Najczęściej spotykane indeksy prędkości to:

  • T – 190 km/h,
  • H – 210 km/h,
  • V – 240 km/h,
  • W – 270 km/h,
  • Y – 300 km/h.

Indeks prędkości i indeks nośności wskazują na wytrzymałość opon. Warto na nie zwracać uwagę, ponieważ przekraczanie prędkości i jeżdżenie z nadmiernym obciążeniem może spowodować uszkodzenie opony, a co za tym idzie wypadek. 

Odpowiedni dobór opon

Na sam koniec warto postawić sobie pytanie – czy zawsze należy zwracać uwagę na parametry opon? Oczywiście jest to pytanie retoryczne! Ubrania też można kupować, nie zwracając uwagi na rozmiar i chodzić potem w za małym lub za dużym swetrze. W przypadku wyboru ogumienia sprawa nie rozbija się tylko o wygląd i ewentualny problem z założeniem ich na felgi. Tutaj sprawa jest poważniejsza!

Nawet jeśli uda się je założyć, to nieodpowiednio dobrane opony zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego. Dodatkowo przyczyniają się do wzrostu spalania paliwa i komfortu jazdy – trudność z manewrowaniem. Ważny jest aspekt użyteczności. Nieprawidłowo dobrana opony szybciej zużywają bieżnik, co w konsekwencji wymusza na kierowcy częstsze ich wymienianie. Na szczęście wystarczy sprawdzić zalecany rozmiar ogumienia, by uniknąć niepotrzebnych problemów.

PODSUMOWANIE
  • Rozmiar opony najłatwiej odczytać z jej boku.
  • Informację tę można znaleźć także na naklejkach umieszczonych w samochodzie i książce serwisowej pojazdu.
  • Znajduje się tam dane o jej szerokości, profilu, rodzaju i wielkości felgi, na którą można ją założyć.
  • Na oponie znajduje się także indeks prędkości i indeks nośności, które mówią o jej wytrzymałości.
  • Nieprawidłowo dobrane opony stwarzają zagrożenie na drodze i przyczyniają się do ich szybszego zużycia.
Oceń artykuł:

Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykułu związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!