Samochodem przez przejazd kolejowy – statystyki wypadków, przepisy i mandaty!

W zderzeniu z pociągiem żaden samochód nie ma szans! Na przejazdach kolejowych w 2022 roku doszło do 56 wypadków, w których zginęło 28 osób. Dlatego należy na nich zachować szczególną ostrożność. Co mówią przepisy prawa drogowego o jeździe przez przejazd? Jakie kary czekają kierowców za łamanie tych zasad?

przejazd kolejowy

Statystyki wypadków na przejazdach kolejowych – zdarzenia, ofiary i ranni w 2022 roku

Przejazd kolejowo-drogowy to newralgiczne miejsce w systemie komunikacyjnym. To tam krzyżują się drogi kierowców, rowerzystów i pieszych z torami pociągów, które ważą setki ton. Dlatego tak ważne jest odpowiednie zachowanie i ostrożna jazda w tym miejscu. Bez wątpliwości w zderzeniu z pociągiem żaden samochód nie ma najmniejszych szans!

UWAGA!

PKP zakłada, że droga hamowania rozpędzonego pociągu do 160 km/h wynosi aż 1300 m!

W raporcie Komendy Głównej Policji dotyczącym wypadków drogowych w Polsce w 2022 roku znajdziemy wzmiankę o zdarzeniach, które miały miejsce na przejazdach kolejowych.

Rodzaj przejazdu kolejowegoLiczba wypadkówOfiaryRanni
strzeżony11310
niestrzeżony452544
Źródło: Raport KGP “Wypadki drogowe w Polsce w 2022 roku”

Mimo że wypadków było w sumie tylko 56, to liczba ofiar powinna dać nam do myślenia. Zdarzenia na przejazdach niestrzeżonych stanowiły zaledwie 0,3% wszystkich wypadków. Jednak zginęło w nich aż 28 osób, co stanowi 1,5% wszystkich ofiar wypadków w 2022 roku!

Przyjrzymy się także podsumowanie przygotowanemu przez Urząd Transportu Kolejowego za rok 2022. Zanim do niego przejdziemy, musimy poznać klasyfikacje przejazdów kolejowo-drogowych. Ułatwi nam to analizę danych zamieszczonych w zestawieniu urzędu.

Przejazdy kolejowo-drogowe dzielimy na:

  • kategoria A – ruchem kieruje wykwalifikowany pracownik przy pomocy sygnałów ręcznych, systemów lub urządzeń (rogatki na całej szerokości jezdni, sygnalizacja świetlna);
  • kategoria B – ruchem kieruje samoczynny system, który włącza sygnalizatory drogowe i zamyka rogatki;
  • kategoria C – ruchem kieruje samoczynny system poprzez sygnalizację drogową (brak rogatek);
  • kategoria D – brak systemów kierujących ruchem, rogatek i sygnalizacji.

Nas interesują te 4 kategorie przejazdów drogowo-kolejowych. W dokumentach wymienia się także kategorię E (przejścia) i kategorię F (znajdują się na drogach wewnętrznych). Teraz możemy przytoczyć statystyki. Muszę tutaj jednak zaznaczyć, że dane dotyczą wszystkich wypadków, również tych z udziałem pieszych i rowerzystów.

Kategoria przejazduLiczba wypadków w 2021 rokuLiczba wypadków w 2022 roku
A910
B2417
C3645
D142101
Źródło: UTK “Podsumowanie stanu bezpieczeństwa w 2022 roku”

Do największej liczby wypadków doszło na przejazdach kategorii D, czyli takich, gdzie nie ma systemu nadzorującego ruch, rogatek i sygnalizacji świetlnej. Najczęściej przed takim przejazdem znajduje się znak “STOP”. To właśnie brak ostrożności i zignorowanie oznakowania jest najczęstszą przyczyną wypadków w takich miejscach. 

UTK podaje, że w 2022 roku na przejazdach i przejściach kolejowych zginęło 41 osób, a więc o 7 mniej niż we wcześniejszym roku. Porównując te dane z raportem KGP, łatwo można zauważyć, że większość ofiar stanowiły osoby podróżujące samochodami.

CZY WIESZ, ŻE …

W 2020 roku rozpoczęto testowanie systemu, którego urządzenia mają rejestrować łamanie przepisów ruchu drogowego przez kierowców podczas przejazdu przez przejazd oraz informować o zbliżaniu się pociągu. Co ważne, nagranie ma być natychmiast przesyłane do właściwych służb.

Zachowanie kierowcy na przejeździe kolejowym – co mówią przepisy?

Czas przejść do przepisów ruchu drogowego. W Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym natrafimy na art. 28, w którym znajdziemy obowiązki kierowcy podczas zbliżania się i przejazdu przez przejazd kolejowy. Ustawodawca wskazuje, że kierujący:

  • obowiązany jest zachować szczególną ostrożność;
  • zawsze przed wjechaniem na tory kolejowe powinien upewnić się, czy do przejazdu nie zbliża się pojazd szynowy;
  • w razie złych warunków pogodowych (zmniejszonej widoczności na przykład na skutek mgły) powinien przedsięwziąć adekwatne środki ostrożności;
  • dostosować prędkość tak, by móc się zatrzymać w bezpiecznym miejscu w razie zbliżania się pojazdu szynowego lub gdy urządzenia zasygnalizują zakaz wjazdu na przejazd. 

Obowiązki kierowcy wymienione w ustawie są zdroworozsądkowe i przestrzeganie ich nie wymaga jakiejś specjalnego zachowania. Nie oszukujmy się, przejechanie przez przejazd kolejowy jest prostym manewrem, więc to tylko brawura lub brak ostrożności są przyczynami wypadków na przejazdach (tak, może to być również wina dróżnika czy zarządzającego system bezpieczeństwa – to jednak sporadyczne sytuacje). 

W art. 28.3 znajdziemy natomiast zachowania, których kierowca powinien unikać na przejeździe kolejowym. Zabronione jest: 

1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

Ustawa Prawo o ruchu drogowym

Jeśli dojdzie do unieruchomienia samochodu na przejeździe kolejowym, to należy go jak najszybciej usunąć (o ile jest to możliwe). Więcej na ten temat przeczytasz w naszym poradniku: https://mubi.pl/poradniki/unieruchomienie-pojazdu-na-przejezdzie-kolejowym-co-zrobic/.

Przyczyny wypadków na przejazdach kolejowych

Do zdecydowanej większości wypadków na przejazdach kolejowych doszło z winy kierowców. Najczęstszymi przyczynami było:

  • brawura,
  • ignorowanie znaku “stop”,
  • wjechanie na przejazd za zamykające się lub zamknięte rogatki,
  • ignorowanie sygnalizacji świetlnej,
  • niezachowanie należytej ostrożności na przejeździe niestrzeżonym.

Większości wypadków, a może i wszystkich, można by było uniknąć, gdyby kierowcy stosowali się do obowiązujących przepisów oraz zachowali szczególną ostrożność przed i podczas wjazdu na niestrzeżony przejazd kolejowy. Na szczęście liczba takich zdarzeń w ostatnich latach spada!

Mandat na przejeździe – za co może zostać ukarany kierowca?

Łamanie przepisów ruchu drogowego dotyczących przejazdu przez przejazd kolejowy to nie tylko ryzyko wypadku, ale także otrzymania mandatu. Jakie kary czekają kierowców za niedostosowanie się do zasad? 

  • 2000 zł i 10 punktów karnych za objechanie opuszczonego szlabanu lub wjechanie na przejazd w czasie jego opuszczania i podnoszenia;
  • 1000 zł i 8 punktów karnych za wyprzedzanie na przejeździe kolejowym lub tuż przed nim;
  • 2000 zł i 10 punktów karnych za wjechanie na przejazd w sytuacji, gdy nie ma możliwości zjechania z niego (na przykład korek za przejazdem);
  • 250 zł za wjechanie na przeciwległy pas ruchu w celu ominięcia pojazdu oczekującego na podniesienie szlabanu;
  • 300 zł za niezatrzymanie pojazdu w związku z umieszczonym znakiem B-20 “STOP”.

FAQ – najważniejsze pytania o poruszanie się po przejeździe kolejowym

Czy można wjechać na przejazd kolejowy, gdy szlaban się podnosi?
Jakie są przyczyny wypadków na przejazdach kolejowych?
Jakie kary grożą za niewłaściwe poruszanie się po przejeździe kolejowym?
PODSUMOWANIE
  • Na przejazdach kolejowych w 2022 roku doszło do 56 wypadków, w których śmierć poniosło 28 kierowców i pasażerów (dane Policji).
  • Najczęściej do wypadków dochodzi na niestrzeżonych przejazdach kategorii D.
  • Przed wjazdem i podczas przejazdu przez przejazd kolejowy należy zachować szczególną ostrożność.
  • Na przejeździe kolejowym zabronione jest między innymi wyprzedzanie.
  • Za wjechanie na przejazd w czasie opuszczania i podnoszenia szlabanu grozi kara 2000 zł i 10 punktów karnych.
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC