Samochody elektryczne BYD – chińskie elektryki zdominują polskie drogi?
Chińska marka BYD, jeden z globalnych graczy na rynku aut elektrycznych, coraz śmielej wkracza na europejskie rynki, w tym także do Polski. Zyskuje na popularności dzięki innowacyjnym technologiom i atrakcyjnym cenom. Sprawdzamy, czy firma ma szansę na stałe wpisać się w krajobraz polskich dróg?
Z tego artykułu dowiesz się:
BYD – co to za marka motoryzacyjna?
BYD, a właściwie BYD Co., Ltd, to chiński producent samochodów osobowych, użytkowych oraz autobusów. Firma produkująca akumulatory, panele fotowoltaiczne, pojazdy szynowe i wózki widłowe została założona w 1995 roku przez 30-letniego wówczas chemika, Wanga Chuanfuza jako Yadi Electronics.
Nazwa BYD nie ma żadnego znaczenia. Powstała jako sztuczny skrót od “Biyadi”, które z kolei stanowiło zmodyfikowaną pierwotną nazwę firmy. Dodanie “bi” wzięło się od fonetycznego zapisu litery “B” i miało pozycjonować markę wyżej w alfabetycznych spisach branżowych. Slogan “Build Your Dreams” powstał później dla uwiarygodnienia akronimu.
BYD Auto zrodziło się w 2003 po tym, jak firma przejęła producenta miejskich aut Qinchuan Automobile wraz z fabryką samochodów. Jej dotychczasowy produkt został przemianowany na BYD Flyer, stając się pierwszych automobilem w ofercie marki. Pojazd korzystał z silników spalinowych – starych 3- i 4-cylindrowych motorach opracowanych przez Suzuki.
Czym zajmuje się obecnie BYD?
Firma BYD po blisko 30 latach ma ponad 30 parków przemysłowych na 6 kontynentach. Przedsiębiorstwo jest obecne w ponad 400 miastach w więcej niż 70 krajach na świecie. Cztery główne filary działalności marki to: samochody, pociągi, energia odnawialna i elektronika.
BYD to aktualnie jeden z największych na świecie producentów pojazdów elektrycznych (EV), baterii i całych zestawów napędowych. W 2021 roku marka sprzedała blisko 600 000 nowych samochodów osobowych (głównie PHEV).
W 2022 roku BYD zrezygnował z produkcji aut czysto spalinowych. Holding dąży do zmniejszenia temperatury płaszcza Ziemi o 1°C dzięki elektryfikacji miejskiego transportu publicznego i osobistego.
Według stanu na 19 kwietnia 2022 r. firma BYD zaoszczędziła 10 756 330 036 kg emisji dwutlenku węgla, co odpowiada posadzeniu około 896 360 836 drzew.
czytamy w komunikacie na stronie producenta.
Technologia BYD – jakie rozwiązania mają pojazdy tej marki?
Firma BYD dysponuje wiodącą technologią w dziedzinie pojazdów elektrycznych. To m.in. rozwiązania takie jak: Baterie Blade, e-Platforma 3.0 oraz technologia hybrydowa Super Dual Mode czy iTAC.
- Baterie Blade
Specjalne akumulatory (Blade Battery) mają płaski, prostokątny kształt, dzięki czemu ich wydajność cieplna jest lepsza. Baterie są bezpieczne – przeszły pomyślnie test gwoździa (nie pojawił się ślad ognia ani dymu). Każda komórka baterii ułożona jest poprzecznie w opakowaniu, tworząc wytrzymały element konstrukcyjny. Całość przypomina aluminiowy plaster miodu.
Nowoczesne akumulatory wykorzystują przestrzeń o połowę lepiej niż tradycyjne. Więcej zgromadzonej energii umożliwia wyższy zasięg. Żywotność baterii wg producenta wynosi ponad 5000 cykli.
- e-Platforma 3.0
Bateria Blade zintegrowana jest z karoserią – wszystko to zasługa nowoczesnej platformy, na której powstają elektryczne auta BYD. Płyta podłogowa jako integralna część karoserii poprawia sztywność karoserii. Wydajność systemu, który producent określa mianem “pierwszego na świecie masowo produkowanego elektrycznego układu napędowego 8 w 1” osiąga jego zdaniem 89%.
Oprócz rozwiązań czysto technologicznych, platforma zapewnia także korzyści estetyczne. Pojazdy oparte na tej architekturze mają krótsze zwisy oraz większą przestrzeń pomiędzy osiami, czyli również we wnętrzu. Dłuższe i niższe nadwozie pozytywnie wpływa także na wygląd, poprawiając proporcje nadwozia oraz zmniejsza opór powietrza.
- Super Dual Mode
Producent określa tę technologię mianem przełomowej. Rozwiązanie opracowane przez BYD zapewnia znaczną efektywność energetyczną, niskie zużycie energii oraz wysoką wydajność i komfort jazdy. Hybryda PHEV spod znaku BYD opiera się na akumulatorach Blade i silnikach elektrycznych EHS. Spalinowe serce dochodzi do głosu tylko wtedy, gdy poziom baterii jest niski.
Pojazdy hybrydowe BYD działają jak elektryki z własnym źródłem zasilania, które uruchamia się samoczynnie, gdy poziom baterii spada poniżej określonego poziomu. Rozwiązanie to zapewnia szybkie napełnienie baterii – od 30 do 80% w 35 minut.
- iTAC
Technologia iTAC opracowana przez BYD polega na wektorowaniu momentu obrotowego do poszczególnych kół. Dzięki temu pojazd jest stabilny w zakręcie nawet podczas dynamicznej jazdy na śliskiej nawierzchni.
Modele BYD – jakie są dostępne w Polsce?
BYD w Europie oferuje samochody, które mają odpowiadać europejskim gustom. Są to przede wszystkim trzy modele – samochód miejski oraz dwa modele klasy średniej: sedan i SUV. Pilotażowy program sprzedaży aut na Starym Kontynencie odbywał się w Norwegii. Rezultaty okazały się na tyle obiecujące, że producent z Państwa Środka coraz śmielej wkracza na kolejne europejskie rynki.
Chińska marka otworzyła swoje przedstawicielstwo w kraju nad Wisłą w połowie 2024 roku. Pierwszy salon BYD w stolicy ruszył 6 sierpnia. Pod koniec sierpnia do klientów mają trafić pierwsze egzemplarze.
Auta BYD obecne w sprzedaży w Polsce:
- BYD Dolphine.
- BYD Seal.
- BYD Seal U.
BYD Dolphin – elektryczny miejski hatchback
Podstawowy model marki BYD to auto miejskie segmentu B. Producent ma w ofercie jeszcze mniejsze auto – Dolphin Mini (przedstawiciel segmentu A), który występuje także pod nazwą Seagull. Na chwilę obecną mniejszy pojazd nie jest dostępny w oficjalnej sprzedaży w Polsce.
Standardowy Dolphin dysponuje baterią o pojemności 44,9 kWh, która zasila silnik elektryczny o mocy 70 kW. Pozwala to na rozpędzenie się do prędkości 100 km/h w 7 sekund (50 km/h pojawia się na prędkościomierzu po upływie niespełna 4 sekund). Ładowanie od 30 do 80% zajmuje 30 minut przy maksymalnej mocy ładowania 60 kW. Zasięg podawany przez producenta to 420 km.
Auto w wersji podstawowej dostępne jest na stronie widnieje w cenie od 124 900 zł. Stanowi to jedną z najtańszych propozycji wśród nowych elektryków na rynku. Wyposażenie obejmuje m.in.: felgi aluminiowe 16”, automatyczne światła LED oświetlające drogę do domu, elektrycznie składane i podgrzewane lusterka, fotele ze zintegrowanymi zagłówkami pokryte eko skórą, wielofunkcyjną kierownicą z regulacją i obrotowy wyświetlacz centralny o przekątnej 12,8”. System infotainment obsługuje nawigację, multimedia i umożliwia sterowanie głosowe funkcjami pojazdu (rozumie komendy tylko po angielsku).
BYD Seal – elektryczny sedan klasy średniej
Model Seal to limuzyna segmentu D. Stanowi bezpośrednią konkurencję Tesli Model 3. Wymiarami jest zbliżony do amerykańskiego konkurenta, choć chiński przeciwnik jest dłuższy o 10 centymetrów. Jeszcze większy jest model Han – konkurent Tesli Model S, który obecnie nie jest oferowany w Polsce.
Auto, dostępne w cenie od 204 900 zł za wersję podstawową, dysponuje silnikiem elektrycznym o maksymalnej mocy 150 kW. Zapewnia to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,8 s. Zasięg auta wg producenta wynosi 550 km, a maksymalna moc ładowania to 150 kW (w najnowszej wersji). Ładować akumulatorów od 30 do 80% trwa 26 minut. Jest też możliwość uzupełniania energii domowym prądem zmiennym o mocy 11 kW.
Samochód jest lepiej wyposażony. Ma 18-calowe felgi aluminiowe, panoramiczny dach w standardzie, ekran o przekątnej 15,6” i asystenta świateł LED. Oprócz kufra o pojemności 400 litrów, posiada także przedni bagażnik, który pomieści dodatkowe 53 litrów.
BYD Seal U – elektryczny SUV klasy średniej
Seal U (znany również jako Song Plus) to uniwersalne auto rodzinne. Jest o blisko 10 cm krótszy od sedana, jednak aż o 21 cm wyższy. Jego wnętrze w komfortowych warunkach pomieści komplet pasażerów razem z bagażem. Wielkość kufra wynosi 552 litry, a po złożeniu tylnych oparć wzrasta do imponujących 1440 litrów.
Szybkie ładowanie prądem stałym o mocy 140 kW jest w stanie napełnić akumulatory od 30 do 80% w 28 minut. Bateria o pojemności 87 kWh pozwala osiągnąć łączny zasięg do 500 km (wg normy WLTP). Przednie fotele są wentylowane, tylne siedzenia – regulowane, a wyświetlacz przezierny znajduje się bezpośrednio na przedniej szybie.
W sprzedaży dostępne są różne wersje wyposażenia (Comfort, Design i Excellence AWD) modelu Seal U w cenie od 141 000 zł.
Zobacz też: Jakie auto zostało Samochodem Roku 2024?
Ubezpieczenie elektryka – co powinno zawierać?
Ubezpieczenie auta elektrycznego, podobnie jak w przypadku tradycyjnych samochodów spalinowych, powinno mieć w sobie kilka kluczowych elementów. Ze względu na specyfikę samochodów elektrycznych zwrócić uwagę na pewne specyficzne aspekty.
Średnia cena ubezpieczenia elektryka na mubi.pl w lipcu 2024 wyniosła 633 zł. To najniższa kwota wśród samochodowych napędów – o 179 zł niższa niż średnia składka ubezpieczeniowa aut spalinowych.
Ubezpieczając elektryka, pamiętaj o:
To obowiązkowe ubezpieczenie musi posiadać każdy właściciel auta. Pokrywa szkody wyrządzone innym osobom lub mieniu podczas korzystania z samochodu. OC jest standardowym elementem polisy zarówno dla pojazdów spalinowych, jak i elektrycznych.
AC chroni Twoje auto przed szkodami powstałymi z własnej winy, a także w przypadku kradzieży, wandalizmu, pożaru, czy działania sił natury. Dla aut elektrycznych warto sprawdzić, czy polisa obejmuje również szkody związane z awarią baterii, która jest jednym z najdroższych elementów samochodu.
Ubezpieczenie assistance zapewnia pomoc w razie awarii, wypadku, lub innych nieprzewidzianych sytuacji na drodze. W przypadku samochodu elektrycznego szczególnie istotne jest, aby zapewniało usługi, takie jak: pomoc w razie rozładowania baterii, holowanie do najbliższej stacji ładowania czy pojazd zastępczy.
Ubezpieczenie GAP (Guaranteed Asset Protection) może być istotne w przypadku leasingu lub kredytu na auto elektryczne. Pokrywa ono różnicę między wartością rynkową pojazdu a kwotą pozostałą do spłaty np. po szkodzie całkowitej lub kradzieży.
Ubezpieczenie ochrony prawnej może być pomocne w sytuacjach związanych z dochodzeniem roszczeń, sporami z innymi uczestnikami ruchu, czy też z kwestiami prawnymi związanymi z pojazdem.
Sprawdź też: Assistance dla samochodu elektrycznego – na co zwrócić uwagę przy wyborze ubezpieczenia?
FAQ – najczęściej zadawane pytania o auta elektryczne BYD
BYD produkuje zaawansowane technologicznie samochody elektryczne, które dysponują najnowocześniejszymi rozwiązaniami w branży. Pojazdy chińskiego producenta mają wydajne akumulatory najnowszej generacji i napędzane są mocnymi silnikami elektrycznymi. Elektrowozy BYD posiadają dopracowane podzespoły (m.in. e-Platformę 3.0) i systemy (np. iTAC), które stawiają je na równi z europejskimi lub amerykańskimi konkurentami.
Z badań niezależnej EURO NCAP produktu marki BYD zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa. Model Dolphin w 2023 roku zdobył 5 gwiazdek, tak samo zresztą jak modele Seal i Seal U. Organizacja na podstawie przeprowadzonych testów zderzeniowych wysoko oceniła zwłaszcza zakres ochrony dorosłych (90%) i pasażerów (86%) w podniesionym nadwoziu typu SUV. To zasługa obecności aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa.
Polskie salony chińskiego potentata na rynku aut elektrycznych mają działać w czterech miastach. Są to Warszawa, Poznań, Gdynia i Bydgoszcz. We współpracy z BYD mają działać trzej lokalni dealerzy samochodów w Polsce (Krotoski, Plichta i Cichy-Zasada). To u nich można uzyskać szczegółowe informacje na temat dostępności i ewentualnych zamówień, zanim pojawią się stacjonarne przedstawicielstwa marki w kraju.
- Czy chińskie elektryki podbiją polskie drogi? Odpowiedź na to pytanie odpowiedź przyniosą nadchodzące miesiące i kolejne lata.
- Marka BYD powstała blisko 30 lat temu za sprawą 30-letniego chemika. Chiński holding technologiczny zajmuje się produkcją pojazdów osobistych od ponad 20 lat. Oprócz produkcji samochodów, wytwarza także elektryczne pociągi, a także oferuje odnawialne źródła energii i elektronikę.
- Firma BYD przez lata opracowała i wprowadziła całą masę rozwiązań technologicznych w dziedzinie elektromobilności. Pojazdy marki mają m.in. Baterie Blade, e-Platformę 3.0 oraz asystentów jazdy (np. iTAKa).
- Obecnie w oficjalnej sprzedaży w Polsce dostępne są trzy modele BYD: Dolphin, Seal i Seal U. To auto miejskie, sedan klasy średniej i rodzinny SUV.
- Elektryki BYD oferowane są m.in. w salonach w Warszawie, Poznaniu, Gdyni i Bydgoszczy w cenie od 124 900 zł wzwyż.
- Ubezpieczenie auta elektryczne jest tańsze od spalinowego o niespełna 180 zł. Oprócz OC, polisa powinna zawierać także: AC, assistance, GAP i ochronę prawną.
- wikipedia.org
- byd.com
- bydauta.com
- money.pl/gospodarka/chinski-gigant-otwiera-oddzial-w-polsce-tyle-kosztuja-jego-samochody-elektryczne-7032089483090688a.html
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji