Samochody koncepcyjne − czym są i po co się je tworzy?
Samochody, które jeżdżą na co dzień po ulicach często są podobne jeden do drugiego. Wielu kierowcom taka standardowa stylistyka auta wystarcza, bo ma on służyć przede wszystkim jako środek transportu, a więc liczy się w pierwszej kolejności jego funkcja. Inni fani motoryzacji szukają w pojazdach czegoś wyjątkowego, czegoś, czym mogliby wyróżnić się z tłumu. Nic dziwnego, że producenci czterech kółek szukają coraz nowszych rozwiązań designerskich i technologicznych, którymi mogliby zaskoczyć kierowców. Po to powstają samochody koncepcyjne, które pozwalają zaprezentować plany producentów i poznać opinie klientów.
W tym artykule przeczytasz:
Samochody koncepcyjne − czym są?
Każdy samochód charakteryzujący się nowym wyglądem czy zastosowanymi rozwiązaniami ma gdzieś swój początek. Pomysły, które zrodziły się w głowie projektantów i inżynierów, a jeszcze nie trafiły na rynek motoryzacyjny i do powszechnej sprzedaży zastosowane w pojazdach, są przedstawiane światu w postaci samochodów koncepcyjnych.
Concept cars, czyli właśnie samochody koncepcyjne są zatem pierwszym urzeczywistnieniem rozwiązań technologicznych i designu, które dopiero mają pojawić się na rynku. Po pojazdach koncepcyjnych można się zatem spodziewać wyglądu wyróżniającego je spośród samochodów, które można zobaczyć w salonach samochodowych i na drogach. Można również oczekiwać rozwiązań technicznych, które jeszcze nie są powszechnie stosowane i dostępne w autach znajdujących się już w sprzedaży.
Prestiż i prezentacja nowatorskich rozwiązań
Samochody koncepcyjne i zastosowane w nich nowoczesne, niespotykane dotąd na rynku rozwiązania są prezentowane szerszej publiczności jeszcze zanim trafią na produkcję i do powszechnej sprzedaży. Taka prezentacja pozwala producentom poznać reakcje odbiorców, potencjalnych klientów, którzy mogliby być zainteresowani tego typu autami. Jeśli nowatorski pojazd spotka się z przychylnością publiki, będzie to znak dla marki, pod szyldem której występuje auto, że warto zainwestować w szerszą produkcję tego modelu. Z kolei poznanie negatywnych opinii pozwoli producentowi w porę zareagować i wycofać pojazd koncepcyjny z produkcji lub skierować go do dalszych prac.
Prezentacja pojazdu koncepcyjnego to też świetna okazja dla projektantów i producentów, aby zaprezentować własne możliwości, plany rozwoju danej marki i zyskać renomę na rynku motoryzacyjnym.
Samochód koncepcyjny a prototyp
Pojęcie samochodów koncepcyjnych jest często mylone z prototypem. Tymczasem nie są to synonimy. Istotną cechą samochodów koncepcyjnych, która odróżnia je od prototypów, jest to, że mogą to być swego rodzaju modele o sztywnej konstrukcji, nieposiadające napędu, układu hamulcowego i kierowniczego oraz innych. Krótko mówiąc, pojazd ten nie musi być konstruowany tak, aby był zdolny do jazdy. Powinien być przede wszystkim jednostką pokazową służącą do zaprezentowania elementów, które być może zostaną w przyszłości zastosowane w samochodach danej marki. Prototyp jest z kolei samochodem sprawnym, który można będzie poddać testom, aby sprawdzić poprawność działania zastosowanych w nim jednostek przed rozpoczęciem produkcji seryjnej danego modelu.
Pierwsze samochody koncepcyjne, czyli o historii słów kilka
Za pierwszy samochód koncepcyjny uznaje się stworzonego w 1938 roku Buicka Y-Job, który został skonstruowany przez Harley’a Jeffersona Earla na potrzeby właśnie prezentacji nowych rozwiązań, których wprowadzenie było zamierzeniem grupy General Motors. Jednak już wcześniej − pod koniec lat 20. XX wieku − powstał samochód, który miał pełnić tę funkcję. Mowa o Auburnie Cabin Speedsterze, który jest jednak pomijany ze względu na fakt, że swoją funkcję pełnił jedynie przez miesiąc. Po prezentacji w zaledwie kilku pokazach auto spłonęło.
Prezentację samochodów koncepcyjnych jako jeden z etapów poprzedzających produkcję masową pojazdów wprowadzono na dobre dopiero po II wojnie światowej. To właśnie wtedy producenci samochodów zaczęli kierować swoje oferty do szerszego grona odbiorców. Samochody stały się bardziej powszechnym dobrem. Dzięki tworzeniu konceptów na czterech kółkach producenci mogli dotrzeć do przyszłych klientów. Pojazdy koncepcyjne pełniły więc rolę swego rodzaju reklamy.
Pierwsze samochody koncepcyjne
- Auburn Cabin Speedster − powstał w latach 1928-1929 w Detroit. Kształt aluminiowej karoserii dwumiejscowego samochodu był wzorowany na opływowym kształcie samolotów. W pojeździe zamontowano 8-cylindrowy silnik Lycoming o mocy 125 KM. Pojazd wyposażono również w hamulce hydrauliczne.
- Buick Y-Job − pojazd powstał w 1938 roku z myślą o wykorzystaniu go wyłącznie jako auto pokazowe. Elementem charakterystycznym jest zamontowany z przodu grill, który nadal stosuje się w samochodach General Motors.
- GM Le Sabre − wzorowany na Buicku Y-Job, kolejny pojazd koncepcyjny autorstwa Harley’a Earla. Powstał w 1951 roku. Można go uznać za następny przykład samochodu, który obrazuje fascynację Amerykanów lotnictwem. Samochód posiada długie i szerokie nadwozie z wieloma częściami, które swoim kształtem przypominają właśnie elementy rakiet czy samolotów. Pojazd posiada liczne elementy chromowane, a w jego wnętrzu ukryto aluminiowy V-8 HEMI 335 KM.
- Bugatti Type 57SC Atlantic − unikalny, bo stworzony jedynie w trzech egzemplarzach następca Bugatti Aérolithe. Pojazd powstał w 1938 roku i wyróżniał się bardzo nieregularnym w swojej budowie nadwoziem, którego charakterystyczne elementy to drzwi o nietypowym kształcie, bardzo duże błotniki, szew grzbietowy oraz płetwa. Pod maską ukryto 8-cylindrowy silnik o mocy 170 KM.
- Aston Martin Atom − pierwszy europejski samochód koncepcyjny, który powstał w 1939 roku.
- Abarth 1500 Biposto − samochód koncepcyjny autorstwa Franco Scaglione, który powstał w 1952 roku. Jego charakterystycznym elementem były trzy przednie lampy, ergonomiczny, opływowy kształt nadwozia, a pod maską 2-cylindrowy silnik o mocy 73 KM.
Chrysler Turbine Car − powstały w 1963 roku model Chryslera zaplanowano jako napędzany turbiną gazową. Posiadał silnik o mocy 130 KM.
Największe imprezy motoryzacyjne, czyli gdzie można podziwiać concept cars
Samochody koncepcyjne są prezentowane zazwyczaj podczas najbardziej znamienitych imprez motoryzacyjnych. Najbardziej prestiżowe salony samochodowe mają miejsce w Paryżu, Genewie, Frankfurcie, Tokio czy Detroit. To właśnie tam projektanci i producenci concept cars mają szansę wyczuć nastroje i reakcje środowiska motoryzacyjnego, które towarzyszą prezentacji pojazdów charakteryzujących się nietypowymi, nowymi rozwiązaniami. To od opinii widzów i przekazu w mediach będzie zależało, czy marka, pod szyldem której powstał pojazd, ostatecznie zostanie przekazana do powszechnej produkcji, czy jednak nie. Historia zna bowiem sytuacje, w których nawet modele przedprodukcyjne były wycofywane z fabryk po niezbyt przychylnym przyjęciu przez potencjalnych klientów.
Najbardziej prestiżowe wydarzenia motoryzacyjne, podczas których prezentowane są samochody koncepcyjne
- Międzynarodowy Salon Samochodowy w Paryżu,
- North American International Auto Show w Detroit,
- Internationale Automobil-Ausstellung we Frankfurcie,
- Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie,
- Tokyo Motor Show.
FAQ − najczęściej zadawane pytania o samochody koncepcyjne
Celem produkcji concept cars jest prezentacja zdolności inżynierów i producentów danej marki, zapoznanie potencjalnych klientów z nowatorskimi rozwiązaniami, które mają zostać wprowadzone w nowszych modelach samochodów danej marki. Dzięki takim pokazom producenci mogą poznać opinie odbiorców na temat zastosowanych technologii, a także zyskać jednocześnie prestiż i mają wpływ na to, jak będzie wyglądał rynek motoryzacyjny w przyszłości.
Pierwszy samochód koncepcyjny powstał na przełomie 1928-1929 roku. Był to Auburn Cabin Speedster, który jednak po prezentacji w kilku pokazach spłonął. Dlatego też za pierwszy samochód koncepcyjny uznaje się często stworzony w 1938 roku Buick Y-Job autorstwa Harley’a Jeffersona Earla.
Samochody koncepcyjne są prezentowane zazwyczaj na największych imprezach motoryzacyjnych w Tokio, Detroit, Paryżu, Genewie i Frankfurcie.
- Samochody koncepcyjne to pojazdy służące do prezentacji nowatorskich rozwiązań designerskich i technologicznych w pojazdach danej marki.
- Prezentacja samochodów koncepcyjnych służy poznaniu reakcji potencjalnych klientów na rozwiązania, które producent zamierza zastosować w przyszłości w swoich samochodach. To także możliwość zaprezentowania umiejętności projektantów i inżynierów, a także zyskanie prestiżu danej marki.
- Samochody koncepcyjne nie są tym samym, co prototypy.
- Pierwsze samochody koncepcyjne powstały pod koniec lat 20. XX wieku, ale za pierwszy model koncepcyjny uznaje się Buick Y-Job z 1938 roku.
- Samochody koncepcyjne są prezentowane podczas największych targów i wystaw motoryzacyjnych na świecie, m.in. w Detroit, Tokio, Frankfurcie, Genewie i Paryżu.
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Samoch%C3%B3d_koncepcyjny
- https://mlodytechnik.pl/hobby/motoryzacja/29791-najslynniejsze-samochody-koncepcyjne
- https://www.link4.pl/blog/samochody-koncepcyjne-prototypowe
- https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/targi-samochodowe/tokyo-motor-show-2019-premiery-prosto-z-japonii/bm9pzr8
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji