Samochody na krótkie trasy miejskie i na długie trasy po Europie

Najlepiej do jazdy po mieście na krótkich dystansach sprawdzi się małe auto z niewielkim spalaniem. Natomiast w długą podróż liczącą setki czy tysiące kilometrów warto wybrać się dużym i przestronnym samochodem. Przyjrzymy się charakterystyce aut przeznaczonych do tych dwóch rodzajów użytkowania. Ruszamy!

samochód do jazdy po mieście

Samochód idealny miasta na krótkie trasy – charakterystyka

Do tematu idealnego samochodu na krótkie miejskie trasy można podejść na kilka sposobów. Z jednej strony można skupić uwagę na funkcjonalności takiego auta, a więc przede wszystkim, czy został on zaprojektowany w celu jazdy na niewielkich odległościach po terenie silnie zurbanizowanym. Z drugiej strony praktyczność danego modelu nie można odnosić wyłącznie do jego konstrukcyjnego dopasowania do jazdy po mieście. 

Warto także zwrócić uwagę na potrzeby użytkownika pojazdu. W końcu łatwo sobie wyobrazić, że zupełnie innego auta potrzebuje singiel, który jeździ do biura w centrum miasta, młoda para i rodzice trójki dzieci, dla których ważne jest, by wszystkie pociechy wygodnie rozwieść do szkół czy na zajęcia dodatkowe.

W tym artykule skupimy się na autach, które zostały zaprojektowane do jazdy na krótkich trasach po mieście. Natomiast o wygodnych samochodach rodzinnych przeczytasz więcej w naszym poradniku: Najlepsze auto dla dużej rodziny – TOP 8 modeli w dobrej cenie w 2023!

Charakterystyka samochodu na krótkie miejskie trasy – co jest ważne:

  • niewielki rozmiar – w zatłoczonym mieście zazwyczaj trudno znaleźć miejsce parkingowe, często są one wąskie, a manewrowanie dużym autem jest trudniejsze i mniej wygodne;
  • funkcjonalność – najlepiej by auto było 5-drzwiowe, by móc wygodnie korzystać z tylnych siedzeń, z dużą klapą bagażnika, by łatwiej pakować zakupy czy wózek dziecięcy, nisko osadzony bagażnik ułatwia pakowanie;
  • ekonomiczny – małe samochody zazwyczaj mają niskie spalanie, co jest korzystne podczas codziennej jazdy po mieście;
  • wyposażenie – dobrze, by auto miało czujniki parkowania i kamery;
  • niewielkie osiągi – w mieście na większości ulic jest ograniczenie do 50 km/h lub  do 20 km/h w strefach zamieszkania, więc auto z potężnym silnikiem i mocą nie ma praktycznego sensu, ponieważ i tak nie korzysta się z jego parametrów (do tego jest nieekonomiczne), a niewielki samochód z segmentu A czy B świetnie się sprawdzą w takich warunkach (nie mówię tutaj o wersjach sportowych).

Przy wyborze samochodu do miasta na krótkie trasy warto zastanowić się nad rodzajem napędu. Oczywiście osoby, które mieszkają w budynkach jednorodzinnych i mają panele słoneczne – ładowanie w nocy z gniazdka w niższej taryfie cenowej również ma sens – powinny rozważyć zakup elektryka (BEV) lub ewentualnie hybrydy z opcją ładowania (PHEV).

Dodajmy do tego ułatwienia dla posiadaczy samochodów elektrycznych i hybrydowych – na przykład dodatkowe miejsca parkingowe. Warto także pamiętać, że kolejne miasta zamierzają wprowadzić strefy czystego powietrza, do których będą mogły wjeżdżać samochody spełniające określone normy spalania.

UWAGA!

Rozważane jest wprowadzenie zakazu wjazdu elektryków do garaży i parkingów podziemnych ze względu na trudność gaszenia baterii takich pojazdów w razie pożaru. Na razie nie ma jednolitych przepisów prawa co do tej kwestii, więc to zarządcy decydują o ewentualnych zakazie. Pamiętajmy jednak, że statystyki nie wskazują, by elektryki częściej ulegają samozapłonowi – problemem jest ich gaszenie, ponieważ rozgrzane baterie wydzielają olbrzymie ilości energii!

Za to z ograniczeniami parkowania w garażach i parkingach podziemnych spotykają się właściciele samochodów z instalacją gazową. Jeśli więc planujesz regularnie jeździć po mieście, gdzie często parkuje się w takich miejscach, to na pewno auto na gaz nie będzie dobrym rozwiązaniem. 

Przykłady modeli samochodów do miasta – na krótkie trasy

Kierowcy mają do wyboru wiele modeli samochodów, które świetnie sprawdzą się na krótkich trasach w mieście. Nie będziemy ich wszystkich opisywać, tylko wskażemy przykłady tych, które w ranking ADAC miały dobre lub bardzo dobre noty w różnych rocznikach. Oczywiście to tylko przykłady, a wybór konkretnej marki i modelu zależy od zasobów finansowych i preferencji.

Przykłady najmniejszych samochodów (segment A) idealnych do jazdy po mieście:

Model samochodu Średnia cena OC w lutym 2024 roku
Suzuki Ignis 641 zł
Fiat 500 645 zł
Toyota Aygo 569 zł
Skoda Citigo 612 zł
Volkswagen Up! 577 zł
Seat Mii 672 zł
Opel KARL 517 zł
Źródło: Kalkulator ubezpieczeń OC AC Mubi.

Świetnie na krótkich trasach sprawdzą się także małe kompaktowe samochody z segmentu B. Ich zaletą jest to, że w 2 czy 3 osoby można nimi wybrać się w dalszą podróż w miarę komfortowych warunkach.

Przykłady małych samochodów miejskich (segment B) idealnych do jazdy na krótkich trasach:

Model Średnia cena OC w lutym 2024 roku
Suzuki Swift 714 zł
Volkswagen Polo 696 zł
Skoda Fabia686 zł
Seat Ibiza 783 zł
Renault Zoe 432 zł
Dacia Sandero 541 zł
Hyundai i20 636 zł
Renault Captur 489 zł
Toyota Yaris 625 zł
Źródło: Kalkulator ubezpieczeń OC AC Mubi.

Samochody na długie trasy – komfort i osiągi mają znaczenie

Wyobraźmy sobie kogoś, kto planuje wybrać się w podróż po Europie samochodem. Zakładamy, że będzie to zwykłe auto, a nie przystosowane do spania w nim, czyli jakiś przerobiony bus czy na przykład Seat Alhambra. Podróżni będą mieli wykupione noclegi na trasie wyjazdu. Jaki powinien być samochód na taką wyprawę?

Charakterystyka samochodu na długie trasy – co jest ważne:

  • komfort jazdy – wyciszenie, wygodne fotele, klimatyzacja, dobry zestaw car audio;
  • przestronność – miejsce na nogi dla pasażerów, by każdy mógł wygodnie siedzieć (zakładamy, że w podróż wybiera się kilka osób, bo jedna mogłaby wygodnie podróżować choćby sportowym autem);
  • ładowność – bagażnik powinien starczyć na zabranie wszystkich bagaży, a nie wymagać dokładanie ich na siedzeniach lub pod nogami;
  • niewielkie spalanie – warto, by auto paliło niewiele, jeśli zamierzamy regularnie pokonywać nim tysiące kilometrów, więc samochód z silnikiem diesla to dobre rozwiązanie;
  • silnik spalinowy – na dzisiaj wyprawa elektrykiem po Europie wydaje się mało praktyczna;
  • dobre osiągi – na trasie z pewnością będzie trzeba wyprzedzać inne pojazdy;
  • systemy ADAS – zaawansowane systemy wspomagania kierowcy na pewno ułatwią wielogodzinną jazdę i poprawią bezpieczeństwo podróżnych;
  • niewielka awaryjność – jak auto zepsuje się w mieście w pobliżu domu, to łatwo rozwiązać ten problem, ale awaria na trasie może zniweczyć plany.

W przypadku podróży po Europie zrezygnowałbym z samochodu na gaz – są one bardzo popularne w 3 krajach: Turcji, Polsce i Włoszek. W innych państwach ich liczba jest wielokrotnie mniejsza, więc może być problem ze znalezieniem stacji LPG.

Przykłady aut na długie trasy – do wyboru, do koloru

W tym przypadku wybór samochodu zależy wyłącznie od środków finansowych i gustu. Oczywiście podróż na przykład z Polski do Portugalii wygodniej odbyć SUV-em niż na przykład Skodą Octavią czy BMW Seria 3 w wersji sedan – oczywiście to dobre auta, ale podróż nimi będzie miała większy sens, gdy modele będą w wersji kombi.

Ze względu na bardzo dużą liczbę dobrych modeli z niższej klasy średniej i klasy średniej, które nadają się do dalekich podróży, poniżej wskazaliśmy jedynie SUV-y i crossovery, które miały dobre lub bardzo dobre wyniki w raporcie ADAC w co najmniej kilku rocznikach.

Przykłady SUV-ów i crossoverów świetnych na długie trasy z niższej klasy średniej:

Model samochodu Średnia cena OC w lutym 2024 roku
BMW X1 665 zł
Hyundai Tucson 576 zł
Kia Sportage 560 zł
Mazda CX-5 632 zł
Mitsubishi ASX 613 zł
VW Tiguan 593 zł
Volvo XC40 562 zł
Źródło: Kalkulator ubezpieczeń OC AC Mubi.

Przykłady SUV-ów i crossoverów świetnych na długie trasy z klasy średniej:

Model samochodu Średnia cena OC w lutym 2024 roku
Audi Q5641 zł
BMW X3 726 zł
Skoda Kodiaq 626 zł
Volvo XC60 653 zł
Mercedes-Benz GLC 642 zł
VW Tiguan 593 zł
Volvo XC40 562 zł
Źródło: Kalkulator ubezpieczeń OC AC Mubi.

Auto do wszystkiego – nie zawsze

Często mówi się, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. W przypadku wielu modeli samochodów powiedzenie to z pewnością się nie sprawdza – wystarczy wskazać na auta kompaktowe lub crossovery.

Samochody zaprojektowane z myślą o jeździe po mieście z pewnością nie sprawdzą się na długich trasach. Oczywiście w latach 90. wiele osób z południa Polski jeździło maluchami nad morze całą rodziną, więc na pewno się da, ale jak ktoś miał okazję podróżować Fiatem 126p poza miastem, to pewnie pamięta, jak komfortowa i niewygodna była taka jazda dla kierowcy i pasażerów.

Z drugiej strony SUV-em można jeździć po mieście i nigdy nie wyjechać za rogatki. Tylko po co? Zapewne można to robić również Lamborghini czy Ferrari, jeśli kogoś stać i jego głównym celem jest pokazanie się w luksusowym aucie. Z pewnością nie są to samochody do miasta, a parkowanie na wysokich krawężnikach i przejeżdżanie przez progi zwalniające musi dostarczać wiele emocji!

Na szczęście obecnie wiele modeli jest tak projektowanych, by jeździło się nimi bardzo dobrze w mieście i na długich trasach. Jednak to auta z segmentu A i B sprawdzą się najlepiej w obszarze zabudowanym, a większe SUV-y lub wersje kombi podczas wielokilometrowych podróży.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochody na krótkie trasy miejskie i na długie trasy po Europie

Jaki samochód najlepiej sprawdzi się w mieście?
Jaki powinien być samochód na długą trasę po Europie, by wygodnie się nim podróżowało?
PODSUMOWANIE
  • Idealne na krótkie miejskie trasy będzie małe auto, w którym liczy się przede wszystkim funkcjonalność, niskie spalanie i wyposażenie ułatwiające parkowanie.
  • Samochód do miasta nie musi mieć mocnego silnika i dobrych osiągów.
  • Świetnie do jazdy po mieście na krótkich dystansach nadadzą się auta z segmentu A i B.
  • Na długą trasę po Europie najlepiej wybrać samochód, który zapewni komfort podróżowania, będzie przestronny, miał duży bagażnik, niewielką awaryjność i systemy ADAS.
  • Do takiej podróży nadadzą się SUV-y czy wiele modeli kombi.
Źródła:
  • https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/unfall-schaden-panne/adac-pannenstatistik/
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

1 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
Z LPG zawsze można przełączyć na samą benzynę a po ponownym zatankowaniu LPG znów oszczedzać

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC