Samochody z nadwoziem typu coupé – cechy, modele i ubezpieczenie
Marzy Ci się samochód o sportowym charakterze i zgrabnej sylwetce, która będzie się wyróżniać pośród masywnych hatchbacków, kombi i sedanów? Auta z nadwoziem typu coupé to doskonały wybór dla tych, którzy lubią podkreślać swoja indywidualność – także na drodze. W tym artykule przeczytasz, co charakteryzuje ten rodzaj nadwozia samochodowego, jakie są najpopularniejsze coupé i ile kosztuje ich ubezpieczenie. Sprawdź, czy taki samochód jest właśnie dla Ciebie!
Spis treści:
- Coupé to nadwozie charakterystyczne dla sportowych i efektownie się prezentujących samochodów.
- Samochody z nadwoziem typu coupé cechują się m.in. obciętym tyłem, nisko zawieszonym dachem i wydłużoną maską.
- Coupé występuje zwykle w wersji 2-drzwiowej, rzadziej w 4-drzwiowej. W obydwu w kabinie nie ma zbyt dużo miejsca, zwłaszcza na tylnej kanapie.
- Popularne modele samochodów z nadwoziem coupé to m.in. Ford Mustang, Porsche 911 czy BMW Serii 4.
- Średnie ceny OC dla samochodów z nadwoziem coupé są wyższe od kosztów ubezpieczenia sedanów, hatchbacków czy kombi.
Co charakteryzuje samochody z nadwoziem typu coupé?
W tłumaczeniu z języka francuskiego słowo coupé znaczy dosłownie “ucięty”, co znakomicie oddaje najbardziej charakterystyczną cechę wyglądu tego rodzaju samochodowego nadwozia. Pojazdy typu coupé mają bowiem niedający się pomylić z żadnym innym, mocno “obcięty” tył, który zaczyna opadać ku dołowi już na wysokości końca fotela kierowcy, ale w “miękki” sposób, bez ostrych kątów.
Tego rodzaju konstrukcja sprawia jednak, że we wnętrzu takiego pojazdu nie ma dużo miejsca. Zwykle są to tylko dwa wygodne fotele z przodu (dla kierowcy i pasażera), podczas gdy siedzenia z tyłu stanowią tylko dodatek (2+2) i trudno w nich o komfortową jazdę zwłaszcza dla dorosłych pasażerów.
Badacze historii motoryzacji jako protoplastę dzisiejszych samochodów z nadwoziem typu coupé wskazują skrócony w stosunku do standardowego powóz konny, w którym dwóch pasażerów siedziało tyłem do kierunku jazdy.
Z zewnątrz samochody z nadwoziem coupé prezentują się natomiast jednocześnie elegancko i bardzo modnie. Są one niskie, smukłe i dość długie, na co wpływa wydłużona maska. Z uwagi na niewiele miejsca w środku, występują zwykle w wersji dwudrzwiowej, ale zdarzają się też modele z czterema drzwiami. Do tego można dodać, że szyby w coupé są często bezramkowe, a tylna nie otwiera się wraz z klapą bagażnika.
Charakterystyczne cechy nadwozia typu coupé
- Długie i szerokie dwubryłowe nadwozie.
- Niska linia dachu i zawieszenie.
- Opływowy kształt.
- Mocno opadający ku dołowi tył.
- Najczęściej 2-drzwiowe, rzadziej 4-drzwiowe.
- Wyraźnie wydzielony bagażnik, zwykle otwierany bez szyby.
Tradycyjne coupé występuje w konstrukcji dwudrzwiowej mającej 2 lub 4 miejsca siedzące i z dwubryłowym nadwoziem typu fastback. Rzadszą odmianę stanowią coupé w wersji hardtop, ze sztywnym, zamontowanym na stałe dachem pozbawionym słupków między oknami i wykonanym z innej faktury niż reszta nadwozia. Warto jednak pamiętać, że dziś różnice między poszczególnymi rodzajami nadwozia są coraz bardziej umowne, a granice między nimi często się zacierają.
Wady i zalety nadwozia typu coupé – dla kogo to samochody?
Opisana powyżej konstrukcja nadwozia typu coupé stanowi dużą wskazówkę ku temu, dla jakich kierowców przeznaczone są tego rodzaju samochody. Docenią je przede wszystkim Ci, którzy lubią pojazdy efektowne, a wrażenia estetyczne i komfort jazdy kierowcy przedkładają nad funkcjonalność i praktyczność pojazdu. Z tego łatwo o wniosek, że coupé raczej nie sprawdzi się jako samochód dla całej rodziny, za to zdecydowanie będzie się wyróżniać pod względem wyglądu i sportowego charakteru.
Zalety samochodów z nadwoziem typu coupé
- Efektowny wygląd.
- Wysokie osiągi.
- Wygodne przednie siedzenia.
Największe zalety nadwozia typu coupé w oczach jednych kierowców, będą jego największymi wadami dla innych osób. Mało przestrzeni w kabinie, czy kształt nieułatwiający poruszania się i parkowania w ciasnych przestrzeniach to wady, które dyskwalifikują takie samochody w oczach wielu kierowców. Inna sprawa, że producenci wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów, łącząc cechy coupé z innymi rodzajami nadwozia, dzięki czemu możliwe są dziś różne kompromisy.
Wady samochodów z nadwoziem typu coupé
- Mało przestrzeni w kabinie.
- Wysokie ceny.
- Drogie w utrzymaniu.
W coupé można dostrzec pewne podobieństwa zarówno, do sedanów, jak i hatchbacków. Co odróżnia te rodzaje nadwozia? Hatchbacki mają bardziej wysunięty bagażnik i znacznie ostrzej zakończony tył, a także wyższą linię dachu i więcej przestrzeni z tyłu. Sedany są z kolei przede wszystkim wyższe, do tego cechuje je znacznie większa przestrzeń w środku oraz brak bezramkowych szyb. Z kolei w przypadku zbliżonego do coupé nadwozia typu liftback różnicę stanowi szyba otwierana wraz z pokrywą bagażnika.
Samochody z nadwoziem typu coupé – przegląd popularnych modeli
Charakterystyczne cechy nadwozia coupé sprawiają, że spotykamy się z nim przede wszystkim w samochodach sportowych lub o sportowym charakterze, należących do klasy średniej, wyższej średniej i segmentu premium. Stąd można już wysnuć wniosek, że zakup takiego pojazdu nie będzie tani, zwłaszcza prosto z salonu. Choć oczywiście na rynku wtórnym można znaleźć sporo modeli w znacznie bardziej przystępnych dla przeciętnego nabywcy cenach, zwłaszcza jeśli chodzi o samochody popularnych marek, które występują w różnych rodzajach nadwozia.
Jakie są popularne modele samochodów z nadwoziem typu coupé?
- Ford Mustang,
- Porsche 911,
- Peugeot RCZ,
- Audi TT,
- Toyota Supra,
- BMW Serii 4,
- Citroen C4,
- Mercedes-Benz Klasy C,
- Renault Laguna,
- Honda Prelude.
Średnie koszty OC dla samochodów z nadwoziem typu coupé – porównanie cen
Rodzaj nadwozia samochodu to jedna z cech pojazdu, która może mieć wpływ na cenę ubezpieczenia OC kierowcy. Choć dla ubezpieczycieli większe znaczenie mają raczej inne czynniki, zarówno jeśli chodzi o parametry techniczne aut, jak i cechy ich właścicieli, to fakt, czy mamy do czynienia np. z kombi, sedanem czy hatchbackiem, również jest brany pod uwagę przy wyliczaniu składki dla danego kierowcy. Jak wypada na tym tle coupé?
Wydaje się, że właściciele samochodów z nadwoziem coupé z uwagi na ich sportowy charakter, mocne osiągi i możliwości osiągania dużych prędkości, są wręcz skazani na wysokie ceny OC jako kierowcy obarczeni wysokim ryzykiem ubezpieczeniowym. I rzeczywiście, jak przeczytamy w artykule “Rodzaje nadwozi samochodowych – czy różnicują ceny ubezpieczenia?“, średnie koszty OC dla coupé są wyższe niż w przypadku innych rodzajów nadwozia. Od każdej reguły są jednak wyjątki.
Zgodnie z danymi porównywarki Mubi, średnia cena OC dla wszystkich pojazdów wyniosła w maju 869 zł. Spójrzmy, jak na tym tle wypadły wybrane modele z nadwoziem typu coupé, zestawiając je z kosztami dla całej marki, a także najniższymi cenami, jakie udało się znaleźć niektórym kierowcom na mubi.pl.
Model samochodu | Średnia cena OC | Średnia cena OC marki | Najniższa cena OC |
---|---|---|---|
Toyota Supra | 775 zł | 832 zł | 199 zł |
Citroen C4 | 806 zł | 807 zł | 295 zł |
Porsche 911 | 856 zł | 906 zł | 287 zł |
Honda Prelude | 874 zł | 888 zł | 212 zł |
Peugeot RCZ | 878 zł | 860 zł | 344 zł |
Renault Laguna | 879 zł | 821 zł | 287 zł |
Ford Mustang | 911 zł | 840 zł | 291 zł |
Audi TT | 922 zł | 936 zł | 285 zł |
Mercedes-Benz Klasy C | 978 zł | 919 zł | 257 zł |
BMW Serii 4 | 988 zł | 1038 zł | 315 zł |
Jak widać, średnie ceny OC popularnych modeli z nadwoziem coupé nie zawsze okazywały się droższe od kosztów ubezpieczenia całej marki, za to w każdym przypadku zdarzali się kierowcy, którzy otrzymali propozycje składek znacznie poniżej tych kwot. Pokazuje to, że bez względu na to, jakim samochodem jeździsz, zawsze warto porównać ceny ubezpieczenia w porównywarce, żeby mieć pewność, że znajdziesz dla niego najtańsze OC.
AC dla samochodu z nadwoziem typu coupé – ile kosztują pakiety ubezpieczeń?
OC jest oczywiście ubezpieczeniem obowiązkowym, ale to nie oznacza, że na nim powinno się zakończyć szukanie ochrony dla samochodu z nadwoziem typu coupé. Ba, w przypadku takich, często bardzo drogich i kosztownych w naprawie pojazdów, dodatkowa ochrona jest wręcz wskazana. Zwłaszcza w kontekście ubezpieczenia AC, które może pomóc właścicielowi auta np. w razie jego kradzieży lub uszkodzenia w stłuczce czy wypadku.
Ile może kosztować tego rodzaju polisa? Sprawdziliśmy to na przykładzie 39-letniego mężczyzny z Warszawy, który jest właścicielem 2-drzwiowego BMW Serii 4 z 2020 roku z nadwoziem typu coupé oraz silnikiem benzynowym o pojemności 1998 cm3 i mocy 184 KM. Nasz przykładowy kierowca jest żonaty i nie ma dzieci. Auto parkuje auto w podziemnym garażu w bloku, prawo jazdy wyrobił w 2012 roku i jeździ bezszkodowo od ponad 6 lat. W tabeli przedstawiamy najtańsze oferty poszczególnych firm zawierające AC zarówno w wersji pełnej, jak i mini.
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Pakiet ubezpieczeń | Warunki ubezpieczenia AC | Cena ubezpieczenia z AC |
---|---|---|---|
mtu24.pl | OC + AC mini + NNW + Assistance | AC mini: żywioły, likwidacja szkody: kosztorys, naprawa na częściach zamiennych, brak udziału własnego i amortyzacji części. | 1531 zł |
UNIQA | OC + AC + Assistance | AC pełne, likwidacja szkody: kosztorys, naprawa na częściach zamiennych, udział własny: 1000 zł przy szkodach wypadkowych i 10% przy kradzieży, amortyzacja części: 50%. | 1964 zł |
LINK4 | OC + AC + NNW + Assistance | AC pełne, likwidacja szkody: kosztorys, naprawa na częściach zamiennych, udział własny: 500 zł przy szkodach wypadkowych, amortyzacja części: 45%. | 3192 zł |
Trasti | OC + AC + NNW + Assistance | AC pełne, likwidacja szkody: kosztorys, naprawa na częściach zamiennych, brak udziału własnego i amortyzacji części. | 3200 zł |
Beesafe | OC + AC + NNW + Assistance | AC pełne, likwidacja szkody: warsztat, naprawa na częściach zamiennych, udział własny: 500 zł przy szkodach wypadkowych i przy kradzieży, brak amortyzacji części. | 3880 zł |
FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochody z nadwoziem typu coupé
Nadwozie typu coupé wyróżnia się nisko położonym dachem i zawieszeniem, opływowym kształtem, sporą szerokością i długością. Jego najbardziej charakterystyczną cechą jest jednak “ścięty”, opadający mocno ku dołowi tył, który sprawia, że w kabinie wygodnie mogą siedzieć tylko kierowca i pasażer z przodu, bo na tylnej kanapie nie ma dużo przestrzeni. Tego rodzaju pojazdy najczęściej występują w wersji 2-drzwiowej, rzadziej spotyka się 4-drzwiowe coupé.
Raczej nie. Coupé to nadwozie stworzone do sportowych samochodów, które mają się świetnie prezentować i osiągać duże prędkości, a ich praktyczność i funkcjonalność schodzą na drugi plan. Dla kierowcy z dużą rodziny największym problemem w samochodzie z nadwoziem typu coupé będzie mała przestrzeń w kabinie (zwłaszcza z tyłu), ale także jego kształt, który nie ułatwia poruszania się, manewrowania i parkowania w warunkach miejskich.
Zdecydowanie tak. Samochody z nadwoziem typu coupé to często bardzo drogie pojazdy, których utrata lub uszkodzenie będą bardzo kosztowne dla ich właścicieli. Pełne AC, dzięki któremu kierowca otrzyma odszkodowanie m.in. w razie kradzieży, szkody częściowej lub całkowitej, to ogromne wsparcie finansowe, które pozwoli w znacznym stopniu pokryć poniesione przez ubezpieczonego straty.
Dołącz do dyskusji