Samochody z nadwoziem liftback – cechy, modele i ubezpieczenie
Szukasz samochodu, którym będzie się można pochwalić, a jednocześnie będzie on funkcjonalny i wygodny w codziennym użytkowaniu? Myślisz nad hatchbackiem lub sedanem i nie potrafisz dokonać wyboru? Liftback to w takiej sytuacji rozwiązanie idealne, bo stanowiące świetny kompromis pomiędzy jednym, a drugim typem nadwozia. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, co cechuje takie samochody, komu są one szczególnie polecane i za ile można je ubezpieczyć.
Spis treści:
- Nadwozie typu liftback stanowi kompromis pomiędzy hatchbackiem a sedanem.
- Różnicę w stosunku do hatchbacka stanowi w liftbacku wydłużony tył i trójbryłowa konstrukcja.
- Od sedana odróżnia liftbacka z kolei klapa bagażnika otwierana wraz z tylną szybą.
- Liftback to dobry wybór dla kierowców, którzy szukają auta pakownego i jednocześnie dobrze się prezentującego.
- Przykładowe modele samochodów występujące w wersji liftback to m.in. Skoda Octavia, Opel Insignia czy Toyota Avensis.
Czym jest nadwozie samochodowe typu liftback?
Wybór typu nadwozia samochodowego ma kluczowe znaczenie w kontekście tego, w jakim celu będzie użytkowany pojazd. Czasem różnice między poszczególnymi wariantami są na tyle duże, że decyzja między rodzinnym kombi, sportowym coupé, czy masywnym SUV-em jest prosta. Częściej jednak przysparza to kierowcom więcej trudności, gdy trzeba wybierać między drogową elegancją sedana i funkcjonalnością hatchbacka. Gdzie w tym wszystkim plasują się liftbacki?
Zacząć trzeba od wyjaśnienia, co to właściwie za rodzaj nadwozia ten cały liftback? Nazwa wskazuje, że może mieć on coś wspólnego z hatchbackiem i jest to dobry trop, bo liftback to w gruncie rzeczy kompromis między sedanem a hatchbackiem. Charakterystyczne cechy tego rodzaju nadwozia to przede wszystkim:
- trójbryłowa konstrukcja,
- pochylona tylna szyba,
- klapa bagażnika otwierana wraz z tylną szybą.
Już same te cechy wskazują, że liftbacki łączy sporo zarówno z hatchbackami, jak i z sedanami. Z tymi pierwszymi są to tylne szyby otwierane wraz z klapą bagażnika, z kolei z drugimi trójbryłowa konstrukcja. W obydwu przypadkach są też jednak zauważalne różnice, dzięki którym można uznać liftback za osobny typ nadwozia. Widać to najlepiej, gdy zestawimy je w formie tabeli.
Cecha nadwozia | Hatchback | Sedan | Liftback |
---|---|---|---|
Konstrukcja | Dwubryłowa | Trójbryłowa | Trójbryłowa |
Liczba drzwi | Nieparzysta | Parzysta | Nieparzysta |
Tylna szyba | Pionowa | Pochylona | Pochylona |
Bagażnik | Zintegrowany z klapą otwieraną wraz z tylną szybą | Wystający z otwieraną osobno klapą | Wystający z klapą otwieraną wraz z tylną szybą |
Jak widać po porównaniu, różnice konstrukcyjne w dwóch rodzajach nadwozia – hatchbackach i sedanach – są nie do przeoczenia nawet dla laika. Z kolei w przypadku liftbacków ich odróżnienie od pozostałych typów wymaga znacznie większej uwagi i może stanowić trudność dla niewprawionego oka. Jak je zatem rozpoznać? Najlepiej spojrzeć na bagażnik – jeśli jest wydłużony (jak w sedanie), ale unosi się wraz z tylną szybą (jak w hatchbacku), patrzysz właśnie na liftbacka.
Różnica między liftbackiem a hatchbackiem jest na tyle niewielka, że pojęcia te niekiedy bywają ze sobą utożsamiane. Przyjmuje się natomiast, że mianem hatchbacków określa się zwykle auta klas niższych, w tym często modele miejskie, z kolei liftbacki należą do klasy średniej i niższej-średniej.
Kiedy i dla kogo liftback będzie dobrym wyborem?
Kompromisowe rozwiązania, które cechują liftbacka, sprawiają, że jest to samochód, który powinien zadowolić szczególnie kierowców niepotrafiących wybrać między elegancją sedanów i praktycznością hatchbacków. Stawiając na liftbacka, możesz liczyć jednocześnie na:
- wydłużoną i elegancką sylwetkę,
- łatwy dostęp do bagażnika (klapa otwierana wraz z tylną szybą sprawia, że nie trzeba się schylać),
- większą pakowność bagażnika (dzięki jego wydłużeniu, wysokości, a także możliwości złożenia siedzeń).
Można zatem powiedzieć, że liftback to swego rodzaju połączenie wygody z elegancją, choć oczywiście tego rodzaju nadwozie ma też swoje wady. Do największych należą przede wszystkim wymiary większe niż w przypadku hatchbacków, co może wpływać na łatwość manewrowania zwłaszcza w wąskich miejskich przestrzeniach. Jednocześnie wciąż będzie o to łatwiej niż w przypadku kombi czy SUV-ów, do których liftback zbliża się z kolei w kwestii pakowności.
W gruncie rzeczy przy wyborze rodzaju nadwozia wszystko jest zatem kwestią perspektywy, potrzeb i ustępstw, na jakie jest w stanie pójść dany kierowca. Liftbacki są w tym przypadku o tyle dobrym rozwiązaniem, że dzięki cechom łączącym różne rozwiązania można je śmiało polecać praktycznie wszystkim – sprawdzą się zarówno jako samochody rodzinne, jak i pojazdy kierowców ceniących styl i dynamikę prowadzenia.
Charakterystyczna cecha konstrukcyjna nadwozia typu liftback, czyli bagażnik otwierany wraz z tylną szybą, kryje się już w jego nazwie, która składa się z angielskich wyrazów lift (“podnosić”) i back (“tył”).
Popularne lifbacki – od Poloneza do nowoczesnej klasy średniej
Mimo że liftbacki łączą właściwości sedanów i hatchbacków, nie są one wbrew pozorom szczególnie popularnym typem nadwozia. Wręcz przeciwnie, część znanych producentów samochodów w ogóle nie ma ich w swojej ofercie, proponując tylko chętniej wybierane przez klientów tradycyjne typy nadwozia. Wystarczy jednak zerknąć na przykłady modeli, które występują w wersji liftback, a zobaczymy tam wielu przedstawicieli dobrze znanych aut klasy średniej.
Jakie popularne modele samochodów występują w wersji liftback?
- Skoda Octavia,
- Toyota Avensis (I i II generacji),
- Opel Insignia,
- Ford Mondeo,
- Mazda 6 (I i II generacji),
- Renault Laguna,
- Volkswagen Passat (I i II generacji).
Swego czasu liftbacki były bardzo częste na polskich drogach, ponieważ tego rodzaju nadwozie występowało w popularnych… Polonezach.
Ubezpieczenie OC dla liftbacka – ile zapłacisz za polisę?
Na cenę ubezpieczenia OC wpływa wiele czynników, w tym również te dotyczące samych samochodów. Podczas obliczania składki ubezpieczyciel spyta m.in. o:
- markę, model i wersję pojazdu,
- pojemność silnika,
- rodzaj paliwa,
- dotychczasowy i planowany przebieg.
Rodzaj nadwozia jest brany pod uwagę przy określaniu wersji pojazdu, jednak różnice w średnich cenach OC dla samochodów o różnych konstrukcjach wynikają w większym stopniu z innych parametrów samych pojazdów, jak i cech ich właścicieli. Nie należy więc raczej przywiązywać zbyt dużej wagi do tego, że np. ubezpieczenie hatchbacków jest tańsze niż sedanów – w grę wchodzi zawsze wiele czynników, a każdy przypadek jest traktowany przez ubezpieczyciela indywidualnie.
Warto jednak mimo wszystko sprawdzić, ile może potencjalnie kosztować OC w przypadku popularnych modeli liftbacków. W tabeli poniżej prezentujemy średnie oraz najniższe ceny dla poszczególnych samochodów, a także zestawiamy je z kosztami ubezpieczenia dla całej marki.
Model samochodu | Średnia cena OC | Najniższa cena OC | Średnia cena OC marki |
---|---|---|---|
Skoda Octavia | 819 zł | 168 zł | 808 zł |
Toyota Avensis | 829 zł | 284 zł | 832 zł |
Ford Mondeo | 862 zł | 242 zł | 840 zł |
Opel Insignia | 880 zł | 295 zł | 864 zł |
Nissan Primera | 884 zł | 290 zł | 800 zł |
Honda Civic | 921 zł | 173 zł | 888 zł |
Okazuje się, że średnie ceny ubezpieczenia samochodów występujących w wersjach z nadwoziem typu liftback były zbliżone zarówno do kosztów dla poszczególnych marek, jak i średniej ceny OC dla wszystkich kierowców, która w maju wyniosła 869 zł. Zauważ jednak, że w każdym przypadku znaleźli się również kierowcy, którzy płacili nawet kilkukrotnie niższe składki. Było to możliwe dzięki zbiegowi korzystnych dla nich cech, a także porównaniu cen ubezpieczenia w kalkulatorze OC AC Mubi.
Ubezpieczenie AC dla liftbacka – czy to się opłaca?
Zakup OC jest obowiązkiem każdego kierowcy, natomiast już ubezpieczenia dodatkowe w rodzaju autocasco czy assistance są w pełni dobrowolne i zależą tylko od decyzji właściciela pojazdu. Czy w przypadku liftbacków warto się nimi zainteresować? Jak najbardziej tak!
Pamiętaj, że dzięki OC nie będziesz musiał z własnej kieszeni pokrywać szkód wyrządzonych innemu kierowcy, ale obowiązkowa polisa nie uchroni Cię przed stratami, jeśli to Twoje auto ulegnie uszkodzeniu np. w spowodowanej przez Ciebie kolizji lub po uderzeniu w słup czy drzewo. Jeśli nie chcesz ponosić pełnych kosztów naprawy, musisz zadbać o ubezpieczenie AC, z którego otrzymasz odszkodowanie m.in. w razie:
- szkody częściowej lub całkowitej w pojeździe,
- kradzieży pojazdu,
- uszkodzenia pojazdu przez żywioły lub zwierzęta,
- uszkodzenia pojazdu przez nieznanych sprawców.
Ile może kosztować taka polisa? Cena, podobnie jak w przypadku ubezpieczenia OC, zależy od wielu czynników i jest zawsze obliczana indywidualnie. My dla przykładu sprawdziliśmy w porównywarce Mubi ceny polis z AC dla 43-letniego mężczyzny z Poznania, który ma prawo jazdy od ponad 20 lat i nie ma szkód w historii ubezpieczenia. Nasz kierowca jeździ Skodą Octavią III generacji (2017 rok, benzyna, 1395 cm3, 150 KM) w wersji Ambition z nadwoziem typu liftback. Samochód jest parkowany w indywidualnym garażu.
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Pakiet ubezpieczeń | Warunki ubezpieczenia AC | Cena polisy |
---|---|---|---|
UNIQA | OC + AC mini + NNW + Assistance | AC mini: żywioły, kradzież, sposób likwidacji szkody: kosztorys, naprawa na częściach: zamiennych, udział własny: 10% przy żywiołach i kradzieży, brak amortyzacji części. | 773 zł |
mtu24.pl | OC + AC mini | AC mini: kradzież, sposób likwidacji szkody: kosztorys, naprawa na częściach: zamiennych, brak amortyzacji części i udziału własnego. | 905 zł |
LINK4 | OC + AC mini + NNW + Assistance | AC mini: żywioły, kradzież, sposób likwidacji szkody: kosztorys, naprawa na częściach: zamiennych, brak amortyzacji części i udziału własnego. | 1259 zł |
Trasti | OC + AC + NNW + Assistance | AC pełne, sposób likwidacji szkody: kosztorys, naprawa na częściach: zamiennych, brak amortyzacji części i udziału własnego. | 1436 zł |
Wiener | OC + AC mini + NNW + Assistance | AC mini: szkoda całkowita, szkoda częściowa, sposób likwidacji szkody: kosztorys, naprawa na częściach: zamiennych, udział własny: 500 zł przy szkodach wypadkowych, brak amortyzacji części. | 1768 zł |
Beesafe | OC + AC + NNW + Assistance | AC pełne, sposób likwidacji szkody: warsztat, naprawa na częściach: zamiennych, udział własny: 500 zł przy szkodach wypadkowych i kradzieży, brak amortyzacji części. | 1815 zł |
FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochody z nadwoziem typu liftback
Nadwozie typu liftback stan stanowi swego rodzaju kompromis między hatcbackiem i sedanem, łącząc cechy obydwu tych konstrukcji. Od hatchbacka odróżnia się wydłużonym tyłem i trójbryłowością, które zbliżają go do sedana. Nie jest nim jednak, z uwagi na to, że mimo pochylenia, klapa bagażnika otwiera się w liftbacku wraz z tylną szybą, a więc tak, jak w hatchbacku.
Jak najbardziej. Samochody z nadwoziem typu liftback łączą w sobie cechy sedanów i hatchbacków, dzięki czemu są pakowne i praktyczne, bardzo dobrze sprawdzając się w warunkach miejskich i podczas codziennego użytkowania. Zalety liftbacka jako auta dla całej rodziny to m.in. pojemny bagażnik z klapą otwieraną wraz z tylną szybą, co ułatwia załadunek, a także dużo przestrzeni w kabinie dla pasażerów oraz zwrotność i łatwość w prowadzeniu.
Tak, ale nie jest to czynnik mający duży wpływ na wysokość składki OC. Ubezpieczyciel zapyta o parametry pojazdu, w tym m.in. jago markę, model, pojemność silnika czy rodzaj nadwozia, jednak większe znaczenie dla określenia ryzyka ubezpieczeniowego dla danego kierowcy mają m.in. jego wiek, doświadczenie na drodze czy dotychczasowa historia ubezpieczenia.
Dołącz do dyskusji