Samochody z nadwoziem liftback – cechy, modele i ubezpieczenie

Szukasz samochodu, którym będzie się można pochwalić, a jednocześnie będzie on funkcjonalny i wygodny w codziennym użytkowaniu? Myślisz nad hatchbackiem lub sedanem i nie potrafisz dokonać wyboru? Liftback to w takiej sytuacji rozwiązanie idealne, bo stanowiące świetny kompromis pomiędzy jednym, a drugim typem nadwozia. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, co cechuje takie samochody, komu są one szczególnie polecane i za ile można je ubezpieczyć.

samochód typu liftback
Najważniejsze informacje:
  • Nadwozie typu liftback stanowi kompromis pomiędzy hatchbackiem a sedanem.
  • Różnicę w stosunku do hatchbacka stanowi w liftbacku wydłużony tył i trójbryłowa konstrukcja.
  • Od sedana odróżnia liftbacka z kolei klapa bagażnika otwierana wraz z tylną szybą.
  • Liftback to dobry wybór dla kierowców, którzy szukają auta pakownego i jednocześnie dobrze się prezentującego.
  • Przykładowe modele samochodów występujące w wersji liftback to m.in. Skoda Octavia, Opel Insignia czy Toyota Avensis.

Czym jest nadwozie samochodowe typu liftback?

Wybór typu nadwozia samochodowego ma kluczowe znaczenie w kontekście tego, w jakim celu będzie użytkowany pojazd. Czasem różnice między poszczególnymi wariantami są na tyle duże, że decyzja między rodzinnym kombi, sportowym coupé, czy masywnym SUV-em jest prosta. Częściej jednak przysparza to kierowcom więcej trudności, gdy trzeba wybierać między drogową elegancją sedana i funkcjonalnością hatchbacka. Gdzie w tym wszystkim plasują się liftbacki?

Zacząć trzeba od wyjaśnienia, co to właściwie za rodzaj nadwozia ten cały liftback? Nazwa wskazuje, że może mieć on coś wspólnego z hatchbackiem i jest to dobry trop, bo liftback to w gruncie rzeczy kompromis między sedanem a hatchbackiem. Charakterystyczne cechy tego rodzaju nadwozia to przede wszystkim:

  • trójbryłowa konstrukcja,
  • pochylona tylna szyba,
  • klapa bagażnika otwierana wraz z tylną szybą.

Już same te cechy wskazują, że liftbacki łączy sporo zarówno z hatchbackami, jak i z sedanami. Z tymi pierwszymi są to tylne szyby otwierane wraz z klapą bagażnika, z kolei z drugimi trójbryłowa konstrukcja. W obydwu przypadkach są też jednak zauważalne różnice, dzięki którym można uznać liftback za osobny typ nadwozia. Widać to najlepiej, gdy zestawimy je w formie tabeli.

Cecha nadwoziaHatchbackSedanLiftback
KonstrukcjaDwubryłowaTrójbryłowaTrójbryłowa
Liczba drzwiNieparzystaParzystaNieparzysta
Tylna szybaPionowaPochylonaPochylona
BagażnikZintegrowany z klapą otwieraną wraz z tylną szybąWystający z otwieraną osobno klapąWystający z klapą otwieraną wraz z tylną szybą
Opracowanie własne.

Jak widać po porównaniu, różnice konstrukcyjne w dwóch rodzajach nadwozia – hatchbackach i sedanach – są nie do przeoczenia nawet dla laika. Z kolei w przypadku liftbacków ich odróżnienie od pozostałych typów wymaga znacznie większej uwagi i może stanowić trudność dla niewprawionego oka. Jak je zatem rozpoznać? Najlepiej spojrzeć na bagażnik – jeśli jest wydłużony (jak w sedanie), ale unosi się wraz z tylną szybą (jak w hatchbacku), patrzysz właśnie na liftbacka.

CZY WIESZ, ŻE …

Różnica między liftbackiem a hatchbackiem jest na tyle niewielka, że pojęcia te niekiedy bywają ze sobą utożsamiane. Przyjmuje się natomiast, że mianem hatchbacków określa się zwykle auta klas niższych, w tym często modele miejskie, z kolei liftbacki należą do klasy średniej i niższej-średniej.

Kiedy i dla kogo liftback będzie dobrym wyborem?

Kompromisowe rozwiązania, które cechują liftbacka, sprawiają, że jest to samochód, który powinien zadowolić szczególnie kierowców niepotrafiących wybrać między elegancją sedanów i praktycznością hatchbacków. Stawiając na liftbacka, możesz liczyć jednocześnie na:

  • wydłużoną i elegancką sylwetkę,
  • łatwy dostęp do bagażnika (klapa otwierana wraz z tylną szybą sprawia, że nie trzeba się schylać),
  • większą pakowność bagażnika (dzięki jego wydłużeniu, wysokości, a także możliwości złożenia siedzeń).

Można zatem powiedzieć, że liftback to swego rodzaju połączenie wygody z elegancją, choć oczywiście tego rodzaju nadwozie ma też swoje wady. Do największych należą przede wszystkim wymiary większe niż w przypadku hatchbacków, co może wpływać na łatwość manewrowania zwłaszcza w wąskich miejskich przestrzeniach. Jednocześnie wciąż będzie o to łatwiej niż w przypadku kombi czy SUV-ów, do których liftback zbliża się z kolei w kwestii pakowności.

W gruncie rzeczy przy wyborze rodzaju nadwozia wszystko jest zatem kwestią perspektywy, potrzeb i ustępstw, na jakie jest w stanie pójść dany kierowca. Liftbacki są w tym przypadku o tyle dobrym rozwiązaniem, że dzięki cechom łączącym różne rozwiązania można je śmiało polecać praktycznie wszystkim – sprawdzą się zarówno jako samochody rodzinne, jak i pojazdy kierowców ceniących styl i dynamikę prowadzenia.

CIEKAWOSTKA

Charakterystyczna cecha konstrukcyjna nadwozia typu liftback, czyli bagażnik otwierany wraz z tylną szybą, kryje się już w jego nazwie, która składa się z angielskich wyrazów lift (“podnosić”) i back (“tył”).

Popularne lifbacki – od Poloneza do nowoczesnej klasy średniej

Mimo że liftbacki łączą właściwości sedanów i hatchbacków, nie są one wbrew pozorom szczególnie popularnym typem nadwozia. Wręcz przeciwnie, część znanych producentów samochodów w ogóle nie ma ich w swojej ofercie, proponując tylko chętniej wybierane przez klientów tradycyjne typy nadwozia. Wystarczy jednak zerknąć na przykłady modeli, które występują w wersji liftback, a zobaczymy tam wielu przedstawicieli dobrze znanych aut klasy średniej.

Jakie popularne modele samochodów występują w wersji liftback?

  • Skoda Octavia,
  • Toyota Avensis (I i II generacji),
  • Opel Insignia,
  • Ford Mondeo,
  • Mazda 6 (I i II generacji),
  • Renault Laguna,
  • Volkswagen Passat (I i II generacji).
CZY WIESZ, ŻE …

Swego czasu liftbacki były bardzo częste na polskich drogach, ponieważ tego rodzaju nadwozie występowało w popularnych… Polonezach.

Ubezpieczenie OC dla liftbacka – ile zapłacisz za polisę?

Na cenę ubezpieczenia OC wpływa wiele czynników, w tym również te dotyczące samych samochodów. Podczas obliczania składki ubezpieczyciel spyta m.in. o:

  • markę, model i wersję pojazdu,
  • pojemność silnika,
  • rodzaj paliwa,
  • dotychczasowy i planowany przebieg.

Rodzaj nadwozia jest brany pod uwagę przy określaniu wersji pojazdu, jednak różnice w średnich cenach OC dla samochodów o różnych konstrukcjach wynikają w większym stopniu z innych parametrów samych pojazdów, jak i cech ich właścicieli. Nie należy więc raczej przywiązywać zbyt dużej wagi do tego, że np. ubezpieczenie hatchbacków jest tańsze niż sedanów – w grę wchodzi zawsze wiele czynników, a każdy przypadek jest traktowany przez ubezpieczyciela indywidualnie.

Warto jednak mimo wszystko sprawdzić, ile może potencjalnie kosztować OC w przypadku popularnych modeli liftbacków. W tabeli poniżej prezentujemy średnie oraz najniższe ceny dla poszczególnych samochodów, a także zestawiamy je z kosztami ubezpieczenia dla całej marki.

Model samochoduŚrednia cena OCNajniższa cena OCŚrednia cena OC marki
Skoda Octavia819 zł168 zł808 zł
Toyota Avensis829 zł284 zł832 zł
Ford Mondeo862 zł242 zł840 zł
Opel Insignia880 zł295 zł864 zł
Nissan Primera884 zł290 zł800 zł
Honda Civic921 zł173 zł888 zł
Źródło: kalkulator OC AC Mubi.
*dotyczy pojazdów FSO/FSM

Okazuje się, że średnie ceny ubezpieczenia samochodów występujących w wersjach z nadwoziem typu liftback były zbliżone zarówno do kosztów dla poszczególnych marek, jak i średniej ceny OC dla wszystkich kierowców, która w maju wyniosła 869 zł. Zauważ jednak, że w każdym przypadku znaleźli się również kierowcy, którzy płacili nawet kilkukrotnie niższe składki. Było to możliwe dzięki zbiegowi korzystnych dla nich cech, a także porównaniu cen ubezpieczenia w kalkulatorze OC AC Mubi.

Ubezpieczenie AC dla liftbacka – czy to się opłaca?

Zakup OC jest obowiązkiem każdego kierowcy, natomiast już ubezpieczenia dodatkowe w rodzaju autocasco czy assistance są w pełni dobrowolne i zależą tylko od decyzji właściciela pojazdu. Czy w przypadku liftbacków warto się nimi zainteresować? Jak najbardziej tak!

Pamiętaj, że dzięki OC nie będziesz musiał z własnej kieszeni pokrywać szkód wyrządzonych innemu kierowcy, ale obowiązkowa polisa nie uchroni Cię przed stratami, jeśli to Twoje auto ulegnie uszkodzeniu np. w spowodowanej przez Ciebie kolizji lub po uderzeniu w słup czy drzewo. Jeśli nie chcesz ponosić pełnych kosztów naprawy, musisz zadbać o ubezpieczenie AC, z którego otrzymasz odszkodowanie m.in. w razie:

  • szkody częściowej lub całkowitej w pojeździe,
  • kradzieży pojazdu,
  • uszkodzenia pojazdu przez żywioły lub zwierzęta,
  • uszkodzenia pojazdu przez nieznanych sprawców.

Ile może kosztować taka polisa? Cena, podobnie jak w przypadku ubezpieczenia OC, zależy od wielu czynników i jest zawsze obliczana indywidualnie. My dla przykładu sprawdziliśmy w porównywarce Mubi ceny polis z AC dla 43-letniego mężczyzny z Poznania, który ma prawo jazdy od ponad 20 lat i nie ma szkód w historii ubezpieczenia. Nasz kierowca jeździ Skodą Octavią III generacji (2017 rok, benzyna, 1395 cm3, 150 KM) w wersji Ambition z nadwoziem typu liftback. Samochód jest parkowany w indywidualnym garażu.

Towarzystwo ubezpieczeniowePakiet ubezpieczeńWarunki ubezpieczenia ACCena polisy
UNIQAOC + AC mini + NNW + AssistanceAC mini: żywioły, kradzież,
sposób likwidacji szkody: kosztorys,
naprawa na częściach: zamiennych,
udział własny: 10% przy żywiołach i kradzieży,
brak amortyzacji części.
773 zł
mtu24.plOC + AC miniAC mini: kradzież,
sposób likwidacji szkody: kosztorys,
naprawa na częściach: zamiennych,
brak amortyzacji części i udziału własnego.
905 zł
LINK4OC + AC mini + NNW + AssistanceAC mini: żywioły, kradzież,
sposób likwidacji szkody: kosztorys,
naprawa na częściach: zamiennych,
brak amortyzacji części i udziału własnego.
1259 zł
TrastiOC + AC + NNW + AssistanceAC pełne,
sposób likwidacji szkody: kosztorys,
naprawa na częściach: zamiennych,
brak amortyzacji części i udziału własnego.
1436 zł
WienerOC + AC mini + NNW + AssistanceAC mini: szkoda całkowita, szkoda częściowa,
sposób likwidacji szkody: kosztorys,
naprawa na częściach: zamiennych,
udział własny: 500 zł przy szkodach wypadkowych,
brak amortyzacji części.
1768 zł
BeesafeOC + AC + NNW + AssistanceAC pełne,
sposób likwidacji szkody: warsztat,
naprawa na częściach: zamiennych,
udział własny: 500 zł przy szkodach wypadkowych i kradzieży,
brak amortyzacji części.
1815 zł
Źródło: kalkulator OC AC Mubi.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochody z nadwoziem typu liftback

Mateusz Piesowicz
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Ekspert i doradca w dziedzinie ubezpieczeń oraz autor ponad 100 poradników dotyczących polis komunikacyjnych i turystycznych. W swoich tekstach zwraca uwagę na trudne zagadnienia ubezpieczeniowe, aby przedstawiając je w zrozumiały sposób, ustrzec klienta przed niepotrzebnymi wydatkami i ułatwić mu dopasowanie rodzaju ochrony do indywidualnych potrzeb.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC