Silny wiatr a jazda samochodem – jak prowadzić auto podczas wichury?
Na całym świecie używa się ponad 2 tysięcy nazw na określenie ruchów powietrza wywołanych różnicą ciśnienia lub ukształtowaniem terenu. Wiatry, bo o nich mowa, przynoszą ukojenie i zmianę pogody, wytwarza się z nich energię, ale mogą być również śmiertelnym zagrożeniem podczas prowadzenia pojazdu. I to ostatnie zagadnienie nas dzisiaj interesuje!
Z tego artykułu dowiesz się:
Wichura a prowadzenie auta – jak kierunek wiatru wpływa na jazdę?
Zachodzące zmiany klimatu powodują, że pogoda w wielu miejscach na świecie staje się groźniejsze i bardziej ekstremalna. Z takimi zjawiskami mamy również do czynienia w Polsce – pojawiają się trąby powietrzne, orkany o dźwięcznych nazwach Eunice czy Ksawery, a także gwałtowne burze, które w kilkanaście minut zamieniają ulice miast w parki wodne. Rodzi się więc pytanie – jak bardzo silny wiatr wpływa na jazdę samochodem?
Przede wszystkim przed podróżą samochodem powinniśmy sprawdzić prognozę pogody. Ostrzeżenie o zagrożeniu silnym wiatrem (w dalszej części znajdziesz informacje, co oznaczają stopnie żółty, pomarańczowy i czerwony) powinny dać nam do myślenia i zweryfikować plany podróży – przy najwyższym ostrzeżeniu lepiej zrezygnować z jazdy autem.
Huraganom i orkanom (układom barycznym) nadaje się imiona żeńskie i męskie, by łatwiej było zapamiętać ostrzeżenia o zbliżającym się zagrożeniu.
Co zrobić w sytuacji, gdy wichura zastanie nas w trasie? W takiej sytuacja jej wpływ na prowadzenie auta będzie zależeć przede wszystkim od kierunku wiatru względem toru jazdy oraz od gabarytów pojazdu. Zajmijmy się najpierw tą pierwszą kwestią, czyli strona, z której wieje!
- Wiatr boczny – najniebezpieczniejszy kierunek, ponieważ zepchnąć pojazd z drogi lub go przewrócić. Jest on szczególnie groźny dla samochodów o dużych gabarytach (ciężarówki, busy), ponieważ może je przewrócić. Silny boczny wiatr utrudnia jazdę każdego pojazdu, a jego podmuch może zepchnąć auto czy motocykl z toru jazdy. Powinniśmy na niego uważać na otwartych przestrzeniach, mostach oraz przy wyjeździe z lasów, zza dużych budynków czy ekranów akustycznych.
- Wiatr przedni – nie jest tak groźny, jak ten boczny. Przede wszystkim spowalnia jazdę, poprzez zwiększenie oporu powietrza (szczególnie dotkliwe w przypadku samochodów ciężarowych i busów z krótkimi stromymi przodami). Efektem jazdy pod silny wiatr jest większe zużycie paliwa.
- Wiatr tylny – teoretycznie jest pozytywny, ponieważ pcha auto do przodu. Jednak może stanowić to zagrożenie, gdyż wydłuża drogę hamowania (zwłaszcza pojazdy ciężarowe i busy i dużej powierzchni działania siły wiatru).
Działanie wiatru na pojazd zależy także od jego gabarytów. Nisko osadzonym autem sportowym o wiele łatwiej będzie podróżować podczas silnego wiatru niż vanem czy samochodem dostawczym z plandeką. Z drugiej strony uderzenie silnego bocznego podmuchu w lekkie auto miejskie jadące z dużą prędkością może łatwo wytrącić je z toru jazdy, a motocykl przewrócić.
Wichura a prowadzenia samochodu – jak zachować się za kierownicą?
Jazda samochodem podczas bardzo silnego wiatru wymaga większej uwagi. Przede wszystkim powinniśmy w takiej sytuacji zachować większą czujność i pamiętać, że wiatr nie wieje stale z tą samą prędkością na drodze – pojawiają się dużo silniejsze podmuchy (zwłaszcza na otwartej przestrzeni i po wyjeździe z lasów, osłoniętych odcinków dróg). Jak powinniśmy więc prowadzić samochód podczas wichury?
- Mniejsza prędkość – jadąc wolniej, będziemy mogli łatwiej zareagować na wydarzenia na drodze, pojawienie się zwalonego drzewa, gałęzi. Mniejsza prędkość zmniejszy szansę na wypadnięcie z drogi, gdy w auto uderzy silny podmuch wiatru.
- Mocny uchwyt na kierownicy – silny podmuch wiatru może zachwiać pojazdem, więc bezpieczniej jest trzymać kierownicę obiema rękami, by móc szybko i sprawnie zareagować na zmianę toru ruchu, a także na pojawienie się niespodziewanych przeszkód na jezdni.
- Większy dystans – podczas wichury powinniśmy zwiększyć odległość między pojazdem, który porusza się przed naszym samochodem, by mieć więcej czasu na reakcję w razie pojawienia się zagrożenia (np. utraty kontroli nad autem przez jadącego przed nami kierowcę).
- Korekta toru jazdy – gdy poczujemy, że pojazd znosi z toru jazdy, powinniśmy wykonać delikatną korektę ustawienia kół, aby zrównoważyć siłę wiatru.
- Koncentracja w newralgicznych miejscach – wyjątkowo silne podmuchy mogą wystąpić na mostach, odsłoniętych odcinkach dróg czy przy wyjeździe zza wysokich budynków i ekranów akustycznych, dlatego w tych miejscach powinniśmy zachować maksymalną uwagę i być przygotowanie na reakcję na uderzenie wiatru.
- Uwaga na rowerzystów i motocyklistów – jeśli podczas silnego wiatru będziemy wyprzedzać osobę na jednośladzie, to powinniśmy zachować większą odległość, by po pierwsze nie zdmuchnąć z drogi rowerzysty czy motocyklisty, a po drugie mieć czas na reakcję, gdy w nich uderzy podmuch.
Bezpieczeństwo na drodze to podstawa, w końcu wyjeżdżamy w trasę, by dotrzeć w wybrane miejsce, a nie szafować zdrowiem i życiem. Jeśli wiatr robi się zbyt mocny i czujemy, że zagrożenie staje się zbyt duże, to lepiej zjechać na stację benzynową lub parking. Oczywiście w takiej sytuacji nie zatrzymujemy się pod drzewami, billboardami, słupami i innymi elementami, które może łatwo porwać wiatr.
Co ma wspólnego motoryzacja z wiatrem? Takie modele samochodów jak VW Bora, VW Scirocco, VW Passat, Maserati Shamal, Maserati Mistral czy Pagani Zonda wzięły swoje nazwy od wiatrów.
Jak stopniuje się zagrożenia silnym wiatrem w Polsce?
W rozwiniętym świecie szybkiego dostępu do informacji dowiedzenie się o nadchodzących wichurach nie stanowi żadnego problemu. Wystarczy odrobina chęci i dostęp do internetu, radia, telewizji czy telefonu – alerty Rządowego Centrum Bezpieczeństwa wysyłane są w postaci smsów!
21 lutego 2004 roku na Śnieżce w Karkonoszach wiatr wiał z prędkością 234 km/h, a podmuchy dochodziły do 345 km/h.
Media oraz RCB informuje o stopniu zagrożenia danym zjawiskiem meteorologicznym. Przyjrzyjmy się, jak przedstawiają się progi zagrożeń dla wiatru:
Stopień (zagrożenie) | Prędkość wiatru | Opis działania wiatru |
---|---|---|
Stopień 1 żółty (umiarkowane) | Średnia 10-min: 54-72 km/h; w porywach – 72-90 km/h | Wichura, która przewraca konstrukcje o dużej powierzchni jak płoty, billboardy i znaki drogowe. Wiatr powoduje niewielkie uszkodzenia domów, łamie konary drzew, a także podczas opadów śniegu sprzyja zamieciom i zawiejom. |
Stopień 2 pomarańczowy (duże) | Średnia 10-min: 72-90 km/h; w porywach – 90-115 km/h | Silna wichura, która powoduje poważne uszkodzenia budynków, łamie drzewa i wyrywa te o płytko rosnących korzeniach. Zimą może zerwać linie wysokiego napięcia, gdy są pokryte szadzią lub lodem. |
Stopień 3 czerwony (bardzo duże) | Średnia 10-min: powyżej 90 km/h; w porywach – powyżej 115 km/h | Wiatr huraganowy, który może zniszczyć całe zabudowania i hale. Utrudnia jazdę pojazdów. Łamie i wyrywa drzewa z korzeniami, a także zrywa linie przesyłowe. |
W przypadku wystąpienia 3. stopnia zagrożenia warto zrezygnować z podróży samochodem, jeśli jest to możliwe. Podczas takiej pogody, w każdej chwili może wystąpić gwałtowny bardzo silny podmuch, a na drodze może pojawić się niespodziewana przeszkoda przywiana przez wiatr, a drzewo lub konar mogą spaść na pojazd.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o silny wiatr a jazdę samochodem
Zdecydowanie najbardziej niebezpieczny jest bardzo silny boczny wiatr lub boczne podmuchy, które pojawiają się na otwartych przestrzeniach, mostach, po wyjeździe z lasu, zza dużego budynku czy ekranów akustycznych. Siła podmuchu może zmienić tor jazdy pojazdu lub w ekstremalnych przypadkach przewrócić go (szczególnie ciężarówki lub busy).
Jazda w każdych trudnych warunkach pogodowych wymaga przede wszystkim większej koncentracji, mocniejszego trzymania kierownicy dwoma rękami, by móc szybko wykonać manewr skrętu w razie zagrożenia lub korekty toru jazdy. Dodatkowo należy być przygotowanym na podmuchy oraz pojawienie się przeszkód na jezdni, Podczas wichury należy jechać wolniej.
Zazwyczaj o nadchodzących wichurach informują media czy prognozy pogody w internecie. Również RCB (Rządowe Centrum Bezpieczeństwa) wysyła sms ostrzegające o zagrożeniu do mieszkańców zagrożonych regionów.
- Najbardziej niebezpieczny podczas prowadzenia pojazdu jest boczny silny wiatr i boczne podmuchy.
- W czasie wichury należy zmniejszyć prędkość, zachować większy odstęp między innymi pojazdami, mocniej chwycić kierownicę i korygować tor jazdy.
- Alerty pogodowe mogą mieć 3 stopnie – żółty, pomarańczowy i czerwony.
- https://imgw.isok.gov.pl/mapy-zagrozen-i-ryzyka/zagrozenia-meteorologiczne/silny-wiatr/wyroznione-progi-zagrozen.html
- https://www.gdansk.uw.gov.pl/urzad/wydzialy/53-wydzial-bezpieczenstwa-i-zarzadzania-kryzysowego/warto-wiedziec/285-zasady-zachowania-sie-w-przypadku-wystapienia-wichury
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Wiatr
Dołącz do dyskusji