System AFIL – alarm niezamierzonego przekroczenia linii od Citroena

Zadaniem systemu jest zapobieganie niekontrolowanemu przez kierowcę zjechaniu samochodu z pasa ruchu. AFIL analizuje układ linii na jezdni i poprzez drgania informuje o niezamierzonym ich przekroczeniu. Jak działa I i II generacja systemu? Gdzie jest on szczególnie przydatny? Przeczytaj artykuł, by poznać to rozwiązanie wprowadzone w Citroenach!

czerwone auto

AFIL w samochodzie – do czego służy?

Nowoczesne samochody wyposażone są w coraz wymyślniejsze systemy ADAS, których zadaniem jest wspomaganie kierowcy oraz zwiększenie bezpieczeństwa podczas jazdy na wprost, a także podczas wykonywania manewrów (np. czujniki parkowania). Więcej na temat tego typu rozwiązań montowanych w samochodach przeczytasz w poradniku “Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, czyli jak ADAS ułatwia życie”.

System AFIL jest jednym z takich systemów. Został on wymyślony przez konstruktorów z Citroena i wprowadzony do użytku w niektórych modelach tego francuskiego producenta samochodów. Co oznacza ten skrót? Kryje się pod nim alarm niezamierzonego przekroczenia linii.

CZY WIESZ, ŻE …

AFIL jest szczególnie przydatny na autostradach i drogach ekspresowych, gdzie łatwo o przypadkowe przekroczenie linii w wyniku nieuwagi lub zmęczenia (senności) spowodowanego długą podróżą.

AFIL to układ, które reaguje na przypadkowe przekroczenie przez pojazd poziomego oznakowania jezdni. Dlaczego mowa tutaj o niezamierzonym czy przypadkowym najechaniu na linie? System nie zadziała, jeśli kierowca włączy kierunkowskaz!

System AFIL możesz spotkać pod następującymi nazwami:

  • francuski – Alerte de Franchissement Involontaire de Ligne (oryginalna nazwa),
  • angielski – Lane Departure Warning System (LDWS),
  • polski – Alarm niezamierzonego przekroczenia linii (nie używa się skrótu polskiego).

Obecnie w Citroenach instalowana jest druga generacja AFIL. Czy to ma jakieś znaczenie dla kierowców? Tak, idea pozostała taka sama, ale zupełnie zmienił się sposób detekcji pasów na jezdni. 

Początki AFIL – jak to się zaczęło?

Pierwsza generacja systemu AFIL składała się z 6 sensorów wbudowanych w spód przedniego zderzaka. Jak one działały? Diody w nim zamontowane emitowały wiązkę podczerwieni, a komórki znajdujące się w czujnikach dokonywały detekcji. Następnie ECU (moduł sterujący) przetwarzał dane i informował kierowcę o przekroczeniu linii poprzez drganie siedzenia. Dlaczego zdecydowano się na takie powiadomienie?

Zacznijmy od szybkiego wyjaśnienia – co to jest HMI? To Human Machine Interface, czyli panel kontrolny między człowiekiem a maszyną – w omawianym tutaj przypadku chodzi o sposób informowania kierowcy o niezamierzonym przekroczeniu linii na jezdni. Samochód może wysyłać sygnały:

  • wizualne – przez ikony na desce rozdzielczej lub na przedniej szybie,
  • dźwiękowe – przez głośniki,
  • przez wibracje kierownicy,
  • przez wibracje siedzenia.

Inżynierowie Citroena po przeprowadzeniu testów uznali, że to wibracje fotela kierowcy są najlepszym rozwiązaniem. Dlaczego? 

  • Sygnał dźwiękowy sprawia zbyt duży dyskomfort pasażerom,
  • sygnał wizualny może nie zostać zauważony.

A co z wibracją kierownicy? Ma ona dużo zalet: zwraca uwagę, jest jasnym i pomocnym przekazem oraz nie zakłóca komfortu jazdy. Niestety ma jedną wadę – nie można za jej pomocą w naturalny sposób wskazać lokalizacji zagrożenia, czyli z której strony linia została przekroczona! 

UWAGA!

System AFIL nie zmienia automatycznie toru jazdy. Korektę musi wykonać kierowca!

Wyobraźmy sobie, że kierowca przysnął za kierownicą i budzi go wibrowanie kierownicy. Oszołomiony w pierwszej chwili nie będzie wiedział, w którą stronę ma skręcić, a każda sekunda w takiej sytuacji się liczy. Rozwiązanie? Wibrujący fotel z lewej lub prawej strony.

II generacja AFIL – kamery w Citroenie

Nowy system AFIL wprowadzony w Citroenie C1, Citroenie C3, Citroenie Grand C4 SpaceTourer i Citroenie SpaceTourer Business Lounge działa na innych zasadach. Zamiast czujników wbudowanych w przedni zderzak, linie rozpoznaje kamera wbudowana w lusterko na przedniej szybie. Jak to działa?

Kamera rejestruje obraz, który następnie jest analizowany cyfrowo. Gdy dojdzie do przypadkowego przekroczenia linii, system sygnalizuje to kierowcy poprzez wibracje fotela lub pasa bezpieczeństwa.   

UWAGA!

AFIL zadziała, gdy prędkość pojazdu będzie większa niż 60 km/h!

Pamiętaj, że system AFIL włącza się automatycznie wraz z uruchomieniem silnika. Jednak po wciśnięciu odpowiedniej kontrolki można go w prosty sposób wyłączyć. Jeśli to zrobisz, ten stan zostanie zapamiętany i przy ponownym odpaleniu pojazdu AFIL nie włączy się sam.

Kiedy AFIL nie zadziała poprawnie?

System AFIL jest szczególnie przydatny podczas długich podróży drogami ekspresowymi i autostradami, kiedy łatwo o zmęczenie i nieuwagę po wielu godzinach prowadzenia. Jednak zdarza się, że AFIL nie zadziała poprawnie. Kiedy to ma miejsce?

  • Przednia szyba jest brudna – kamera nie widzi wyraźnie pasów,
  • oznakowanie poziome na jezdni jest mało widoczne – pokryte śniegiem, liśćmi,
  • między liniami na jezdni a nawierzchnią jest niewielki kontrast,
  • panują trudne warunki pogodowe – mgła, śnieżyca, ulewa, silne nasłonecznienie,
  • słońce jest nisko nad drogą – oślepia kamerę, także podczas wyjazdu z tunelu.

II generacja systemu opiera się o analizę wizualną nawierzchni jezdni, więc należy pamiętać o dbaniu o czystość przedniej szyby. Mimo że AFIL czasami nie zadziała, to jest to przydatny system, który poprawia bezpieczeństwo. 

FAQ – najczęściej zadawane pytania o system AFIL

Co oznacza skrót AFIL?
Gdzie najlepiej sprawdza się AFIL?
Czy system AFIL ma jakieś ograniczenia?
PODSUMOWANIE
  • AFIL to system wprowadzony w niektórych modelach Citroena.
  • AFIL to tak zwany alarm niezamierzonego przekroczenia linii.
  • AFIL sygnalizuje kierowcy poprzez wibrację fotela lub pasów o niekontrolowanym przekroczeniu linii na jezdni.
  • Obecnie korzysta się z II generacji systemu, który poprzez zapis obrazu jezdni rozpoznaje oznakowanie poziome na jezdni.
  • AFIL działa przy prędkości większej niż 60 km/h.
  • Praca AFIL może być zaburzona, gdy pasy na jezdni nie będą wystarczająco widoczne.
Źródła:
  • https://www.citroen.com.hk/technology/safety/
  • https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2005/wp29/ITS-09-05e.pdf
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC