Systemy ostrzegające podczas cofania – jak działają w samochodzie?
Bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów podczas jazdy samochodem jest najważniejsze. Producenci pojazdów prześcigają się w pomysłach dotyczących najnowszych rozwiązań, dzięki którym kierowcy mogą uniknąć kolizji czy wypadku, np. podczas cofania. Wówczas ciężko o dobrą widoczność. Jakie systemy wspomagające oferują producenci?
W artykule przeczytasz:
- Dlaczego systemy ostrzegające i wspomagające jazdę samochodem to dobry pomysł?
- Jak działają tylne czujniki parkowania?
- Jak działa kamera cofania?
- Czym jest system monitorujący ruch poprzeczny podczas cofania?
- Co to jest asystent hamowania podczas cofania?
- Czy możesz samodzielnie zamontować system ostrzegający podczas cofania w samochodzie?
Dlaczego systemy ostrzegające i wspomagające jazdę samochodem podczas cofania to dobry pomysł?
Między autami produkowanymi dzisiaj a tymi sprzed ponad 20 lat jest spora różnica. Obecne możliwości i rozwiązania stosowane w samochodach zdecydowanie poprawiają komfort, a przede wszystkim bezpieczeństwo podczas jazdy.
Innowacyjne wyposażenie pojazdu poprawia Twoją widoczność. Dzięki temu jesteś świadomy tego, co dzieje się dookoła całego samochodu i jak blisko jest dana przeszkoda. Pewne części pojazdu nie są dla Ciebie widoczne ani przez szybę, ani za pomocą lusterek. Dostrzeżesz je jedynie za pomocą systemów wspomagających. Dzięki nim ryzyko powstania kolizji czy wypadku jest mniejsze. Ty również czujesz się bezpieczniej na drodze. Ponadto pamiętaj, że przy ewentualnej sprzedaży pojazdu potencjalni nabywcy patrzą na tego rodzaju wyposażenie. Z uwagi na oszczędność miejsca, parkingi, szczególnie w miastach, są dość ciasne. Utrudnione może być manewrowanie w miejscu, gdzie wokół stoi sporo innych aut, znajduje się ogrodzenie, budynki i drzewa.
Przeczytaj też: Parkowanie równoległe tyłem i przodem – jak prawidłowo wykonać te manewry?
Pierwsze na świecie czujniki parkowania zamontowano w aucie marki Toyota Corolla EX już w 1982 roku. W Polsce auta, które posiadają tego typu wyposażenie, pojawiły się po 2000 roku, czyli około 20 lat później. Systemy ostrzegające stawały się coraz bardziej popularne. W późniejszym czasie pojawiła się także kamera cofania, a w nowszych samochodach system monitorujący ruch poprzeczny podczas cofania i asystent hamowania podczas cofania.
Jak działają tylne czujniki parkowania?
Czujniki parkowania mają za zadanie ocenić odległość pojazdu od innych obiektów, takich jak np. samochód, brama, drzewo czy słupek. To elektroniczny system, który za pomocą sygnału dźwiękowego informuje o zbliżającej się przeszkodzie.
Czujniki parkowania włączają się w momencie wrzucenia biegu wstecznego. Oceniają odległość od przeszkody za pomocą sensorów, które wysyłają fale ultradźwiękowe. Te z kolei odbijają się od obiektu i z powrotem wracają do czujników. W zależności od tego, ile czasu im to zajmie, system ocenia odległość i wydaje sygnał. Im przeszkoda jest bliżej, tym większa jest częstotliwość dźwięku. Dzięki temu możesz bezpiecznie manewrować pojazdem i wiesz, jaka odległość dzieli Cię od obiektu. Oczywiście mimo to powinieneś zachować szczególną ostrożność i patrzeć w lusterka.
Przeczytaj też: Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, czyli jak ADAS ułatwia życie
Jak działa kamera cofania?
W nowszych modelach aut czujniki parkowania występują razem z kamerą cofania. Obraz widoczny jest na dwustrefowym wyświetlaczu, który znajduje się na desce rozdzielczej. Niekiedy jest on zintegrowany z radiem. W niektórych pojazdach obraz ukazuje się w lusterku wstecznym.
Tak jak w przypadku samych czujników parkowania, system ostrzegający i obraz przedstawiający przestrzeń za samochodem uruchamiają się w momencie wrzucenia biegu wstecznego. Kamera cofania rejestruje przestrzeń o zasięgu około 6 m. Urządzenie pozwoli Ci także zobaczyć, czy w odległości kilku lub kilkunastu metrów za samochodem nie znajduje się pieszy lub inny pojazd. Kamera wskazuje kierunek jazdy samochodu za pomocą linii. Określa także obszar za pomocą kolorów – czerwona linia oznacza, że auto znajduje się blisko obiektu.
Urządzenie jest odporne na deszcz, śnieg oraz wysoką i niską temperaturę. Możesz w nim dostosować ostrość, kontrast i kolor wyświetlanego obrazu do własnych upodobań.
Przeczytaj też: Czujniki zmęczenia kierowcy – poprawa bezpieczeństwa podczas długich podróży
Czym jest system monitorujący ruch poprzeczny podczas cofania?
W system ten wyposażone są nowe samochody. Urządzenie działa podobnie, jak kamera cofania z czujnikami parkowania, ale dodatkowo wykrywa nadjeżdżające auta czy nadchodzących pieszych z lewej i prawej strony samochodu.
Podczas wyjeżdżania z parkingu, pomimo niewielkiej prędkości, niekiedy nie jesteś w stanie w odpowiednim momencie dostrzec nadjeżdżającego samochodu. Kierowca, który porusza się jezdnią, może zauważyć Twoje auto zbyt późno. Wówczas wystarczy chwila, aby doszło do kolizji. System monitorujący ruch poprzeczny podczas cofania pozwoli Ci tego uniknąć. Dzięki temu będziesz w stanie zatrzymać swój pojazd w odpowiednim momencie. Urządzenie włącza się w chwili wrzucenia biegu wstecznego. Jeśli wykryje zagrożenie, wydaje sygnał ostrzegawczy.
Co to jest asystent hamowania podczas cofania?
Urządzenie, które hamuje pojazd podczas cofania to jedno z najnowocześniejszych rozwiązań stosowanych wśród nowych modeli aut. System reaguje, jeśli wykryje zbliżający się obiekt, zanim Ty go zauważysz.
Asystent hamowania włącza się w momencie wrzucenia biegu wstecznego i jest wówczas w pełnej gotowości, aby w razie potrzeby zareagować. Czujniki umiejscowione z tyłu samochodu, jeśli wykryją ryzyko powstania kolizji, uruchamiają hamulce i zatrzymują pojazd w bezpiecznej odległości od przeszkody. W takiej sytuacji system uruchamia również sygnał ostrzegawczy i wskazuje, w którym miejscu znajduje się obiekt. Jeżeli zignorujesz komunikat, a kolizja będzie nieunikniona, system zatrzyma samochód i poda przyczynę unieruchomienia.
Przeczytaj też: System wspomagania hamowania – jak działa?
Czy możesz samodzielnie zamontować system ostrzegający podczas cofania w samochodzie?
Jeśli Twój samochód nie jest wyposażony w system ostrzegawczy podczas cofania, możesz zamontować go samodzielnie lub w specjalnym warsztacie. Jeżeli kupiłeś drogi i nieco bardziej zaawansowany sprzęt, posiadasz auto wyższej klasy lub po prostu nie wiesz, jak się do tego zabrać, montaż urządzenia zostaw specjaliście.
Za czujniki parkowania zapłacisz od kilkudziesięciu nawet do kilku tysięcy złotych. Cena zależy od pojazdu oraz marki i rodzaju sprzętu. Montaż urządzenia nie jest skomplikowany, ale pracochłonny. Musisz przeprowadzić kable od samego zderzaka aż po deskę rozdzielczą, w taki sposób, aby przewody były jak najmniej widoczne i nie uległy uszkodzeniu również podczas codziennego korzystania z samochodu.
Jeżeli chcesz zamontować w swoim aucie kamerę cofania, za zestaw z wyświetlaczem lub zintegrowanym lusterkiem zapłacisz nawet około 300 zł. W przypadku tego rodzaju urządzenia, montażem również możesz zająć się samodzielnie. Jak to zrobić? Do sprzętu doprowadź zasilanie. Kamera i wyświetlacz połączą się ze sobą drogą radiową. Urządzenie musi być podpięte do światła cofania, aby kamera włączała się za każdym razem, gdy wrzucisz bieg wsteczny. Jeśli masz zestaw z wyświetlaczem, zlokalizuj go w takim miejscu, aby nie przeszkadzał Ci podczas prowadzenia samochodu, ale także, aby był dla Ciebie dobrze widoczny. Samą kamerę cofania zamontuj w okolicy tablicy rejestracyjnej. Jej dokładna lokalizacja powinna być dostosowana do modelu auta. Urządzenie nie może zasłaniać tablicy rejestracyjnej i musi być zamontowane w taki sposób, aby kamera mogła zarejestrować całą przestrzeń za samochodem.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o system ostrzegający podczas cofania
Najpopularniejszym urządzeniem pomagającym bezpiecznie cofać samochodem są czujniki parkowania. Równie powszechna jest także kamera cofania. Najnowsze modele aut są dodatkowo wyposażone w system monitorujący ruch poprzeczny podczas cofania oraz asystenta hamowania podczas cofania.
Czujniki parkowania oceniają odległość samochodu od innych przedmiotów podczas cofania. Jeśli wykryją przeszkodę, taką jak np. inny pojazd, ogrodzenie, budynek lub zaspa śniegu, uruchamiają sygnały dźwiękowe. Im większa częstotliwość komunikatu, tym obiekt znajduje się bliżej. Sprzęt włącza się w momencie wrzucenia biegu wstecznego.
Jeżeli chcesz wyposażyć swój samochód w czujniki lub kamerę cofania, możesz zamontować te urządzenia samodzielnie lub zgłosić się do profesjonalnego warsztatu. Koszt zakupu czujników waha się w granicach od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych. Za kamerę zapłacisz już około 300 zł. Wszystko zależy od rodzaju sprzętu. Montaż takich urządzeń nie jest skomplikowany. Wymaga jednak poświęcenia sporej ilości czasu, głównie w związku z przeciąganiem przewodów przez cały pojazd.
- W aucie marki Toyota Corolla EX zamontowano pierwsze na świecie czujniki parkowania. Był to rok 1982.
- Wszystkie systemy ostrzegające podczas cofania samochodem są wyposażone w sygnał dźwiękowy, za pomocą którego sygnalizują o zbliżającej się przeszkodzie.
- Najbardziej popularnym systemem ostrzegającym są czujniki parkowania.
- Kamera cofania ma zasięg około 6 m. Obraz, w zależności od rodzaju urządzenia i modelu auta, widoczny jest na wyświetlaczu lub w lusterku wstecznym.
- Najnowocześniejsze urządzenie montowane w nowych modelach aut, które ostrzega podczas cofania, to asystent hamowania.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji