Systemy zabezpieczeń samochodów przed kradzieżą

Kradzieże samochodów to poważny problem w wielu krajach. Drogie modele kradnie się na zlecenie i wywozi za granicę. Z kolei popularne marki padają łupem złodziei dla ich części. Dotyczy to w szczególności modeli, których elementy mają dużą wartość rynkową – na przykład samochodów japońskich. W jaki sposób producenci i właściciele pojazdów próbują bronić się przed kradzieżami? Które systemy są popularne? Jakie mają zalety i wady? Przyjrzyjmy się dzisiaj sposobom zabezpieczania samochodów przed kradzieżą.

Podstawy bezpieczeństwa samochodu

Jaki jest podstawowy system zabezpieczenia pojazdu przed kradzieżą? Wiele osób nie zwraca na niego należytej uwagi, a są to kluczyki. W pierwszej kolejności to właśnie o nie trzeba zadbać, by zmniejszyć ryzyko kradzieży – zwłaszcza tych przypadkowych. W końcu często mówi się, że okazja czyni złodzieja!

O czym należy pamiętać, by nie stracić samochodu na własne życzenie? Wybierając się do restauracji lub kawiarni, nie zostawiaj kluczyków do samochodu bez opieki w miejscu widocznym i łatwo dostępnym – na przykład na stoliku lub w kieszeni kurtki wiszącej na wspólnym wieszaku.

Również w domu nie trzymaj kluczyków przy samym wejściu do mieszkania. Wiele osób nie zamyka drzwi do swoich domków jednorodzinnych i zostawia je na półce przy drzwiach wejściowych. Złodziej może łatwo je zdobyć. Wystarczy, że otworzy drzwi wejściowe i sięgnie po kluczyki. 

Jeśli zgubisz kluczyki, to nie tylko powinieneś zgłosić to swojemu ubezpieczycielowi, ale także wymienić zamki w pojeździe. To jednak podstawy dbania o bezpieczeństwo. Jakich systemów można użyć, by z jednej strony utrudnić kradzież samochodu, a z drugiej ułatwić jego namierzenie i odzyskanie w razie zniknięcia?

Mechaniczne zabezpieczenia samochodu

Pomysł na mechaniczne zabezpieczenie samochodu przed kradzieżą wydaje się przestarzały. Jednak ma on kilka zalet, którym warto się przyjrzeć. Blokady kierownicy lub skrzyni biegów mogą być dwojakie. Pierwszy sposób polega na zamontowaniu mechanicznego zabezpieczenia bezpośrednio na kierownicy lub drążku skrzyni biegów. Drugi natomiast to zablokowanie całego układu – trzeba to zrobić w warsztacie.

Minusem zewnętrznej blokady jest jej codzienne zakładanie i ściąganie. Nie jest to skomplikowane zadanie, ale po pewnym czasie może irytować – zwłaszcza, gdy właściciel często i dużo korzysta z pojazdu.

Blokadę całego układu montuje się pod obudową skrzyni biegów i deską rozdzielczą. Kierowca, aby ją odblokować, musi użyć dodatkowego kluczyka, co zajmuje kilka sekund. Jednocześnie blokada nie utrudnia jazdy, nie trzeba jej ładować ani martwić się o odcięcie zasilania. Ponieważ zabezpieczenie wykonane jest ze stali hartowanej, to ciężko jest je przewiercić – potrzebne są specjalne wiertła o dużej twardości.

Dla złodzieja najbardziej liczy się czas. Czym więcej będzie go potrzebował na kradzież samochodu, tym mniejsza szansa, że się jej podejmie, a jak już się na nią zdecyduje, to prawdopodobieństwo, że będzie ona skuteczna, spadnie.

Elektroniczne blokady uruchomienia silnika lub zapłonu

Najbardziej rozpowszechnioną blokadą zapłonu jest immobilizer. System ten obecnie znajduje się w prawie w każdym samochodzie. Składa się on z dwóch części. Pierwsza to nadajnik (transponder), który najczęściej wbudowany jest w kluczyk. Natomiast odbiornik zamontowany jest w pojeździe. 

Zadaniem immobilizera jest unieruchomienie samochodu poprzez blokadę układu zapłonowego lub komputera sterującego. Jak to dokładnie działa? Kiedy kierowca włoży kluczyk do stacyjki i go przekręci, to odbiornik i nadajnik zaczną się komunikować, by sprawdzić, czy ich zakodowane sygnały są identyczne. Jeśli tak jest, to blokada zostanie zdjęta, a kierowca będzie mógł odjechać. W innym przypadku samochód nie zapali.  

Czy immobilizery sprawiają problemy? Niestety tak – zwłaszcza, gdy awarii ulegnie nadajnik w kluczyku. Trzeba go wtedy wymienić i wgrać nowy sygnał, co powinno się zawsze robić w zaufanym warsztacie samochodowym lub w autoryzowanym serwisie.

Obecnie immobilizery montowane są fabrycznie. Właściciel samochodu może zainstalować także dodatkowe blokady silnika lub zapłonu, które uruchamiają się automatycznie po kilkunastu sekundach od wyłączenia silnika. Najczęściej odblokowuje się je po wejściu do pojazdu poprzez wpisanie kodu, wciśnięciu ukrytego guzika lub sekwencji przycisków. 

W samochodach zakłada się także urządzenia, które pozwalają na zdalną blokadę zapłonu. Ze względu na jego niewielkie rozmiary łatwo go ukryć w pojeździe, co sprawia, że złodziej będzie miał problem z jego znalezieniem. Działanie zdalnej blokady polega na odcięciu obwodów elektrycznych, co uniemożliwia odpalenie silnika.

Autoalarmy

Pierwszym skojarzeniem z autoalarmem są migające światła i głośne dźwięki o różnych tonach wydawane przez samochody. Obecnie zabezpieczenia tego typu mają dodatkowe funkcje. Ich celem nie jest wyłącznie przestraszenie złodzieja, to uda się chyba tylko w przypadku mniej doświadczonego złodzieja-podrostka, ale także powiadomienie właściciela pojazdu o próbie włamania.

Autoalarm jest systemem czujników zamontowanych w samochodzie. Ważne, by były one prawidłowo założone w odpowiednich miejscach pojazdu. W przeciwnym wypadku mogą nie zareagować na próbę kradzieży lub włączać się po lekkim dotknięciu auta. Autoalarmy zasilane są bezpośrednio z akumulatora lub mają osobną baterię, która ma zabezpieczyć system przed odcięciem prądu.Obecnie autoalarmy łączy się z immobilizerami. Potrafią także wysłać powiadomienie w postaci smsa do właściciela o próbie kradzieży samochodu – jest to szczególnie przydatne, jeśli parkujesz pojazd w dużej odległości od domu.

Systemy monitoringu zdalnego

Nie są to w ścisłym sensie systemy służące do zabezpieczenia samochodu przed kradzieżą. Ich zadanie polega na namierzeniu skradzionego pojazdu i alarmowaniu firmy nadzorującej, która zawiadamia odpowiednie służby. W zasadzie systemy monitoringu zdalnego pełnią rolę usługi. Jakie są rodzaje monitoringu zdalnego pojazdów?

Radiowy system lokalizacji pojazdu namierza skradziony samochodów przy pomocy fal radiowych. Ukryty w pojeździe lokalizator aktywowany jest w chwili zgłoszenia kradzieży. Posiada on niezależne baterie, więc odłączenie akumulatora nie zatrzymuje jego pracy. Co ważniejsze, fal radiowych nie da się zagłuszyć tak zwanymi zagłuszarkami GPS/GSM. Sygnał będzie docierał także ze stalowych kontenerów i parkingów podziemnych.

Taki system zabezpieczeń uważany jest za skuteczny i efektywny. Jego zaleta polega na tym, że aktywowany jest przez operatora, dopiero gdy klient zgłosi kradzież samochodu – złodziej będzie miał problem z namierzeniem lokalizatora, który jest uśpiony w momencie kradzieży pojazdu. 

Drugi system monitoringu pojazdów opiera się na technologii GPS i GSM. W tym przypadku pojazd można monitorować cały czas i otrzymywać raporty o przejechanych kilometrach i jego położeniu. Niestety wspomniane wcześniej zagłuszarki skutecznie blokują komunikację ze skradzionym pojazdem.

Mikrocząsteczki w pojeździe

Znakowanie pojazdów mikrocząsteczkami to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zniechęcenie złodziei przed kradzieżą. Dotyczy to przede wszystkich marek samochodów, które są kradzione ze względu na drogie elementy. Nawet jeśli taki pojazd zostanie rozebrany na części, to bardzo łatwo można ustalić ich pochodzenie. Jak to działa?

Na różne miejsca w samochodzie nanoszone są poliestrowe mikrocząsteczki o rozmiarach od 0,5 do 1,0 mm. Umieszcza się ich ponad 10 tysięcy! Nie ma szans, by złodziej znalazł je wszystkie, a potem usunął. Nawet pojedyncza makrocząsteczka pozwoli na identyfikację, ponieważ na każdej z nich za pomocą lasera umieszcza się niepowtarzalny numer identyfikacyjny lub nazwę. W praktyce jest to najczęściej numer VIN pojazdu.

Aby umieścić mikrocząsteczki na samochodzie, łączy się je z substancją klejącą. Tak powstałą mieszankę nanosi się na wybrane miejsca w pojeździe. Jest ona odporna na korozję, wodę, działanie olejów i rozpuszczalników. Utrzymuje się na oznaczonej powierzchni przez wiele lat

Dodatkowo na szybie nakleja się informację ostrzegającą potencjalnego złodzieja o oznaczeniu pojazdu mikrocząsteczkami. Jaka jest cena takiego zabiegu? Można go wykonać za około 850 złotych.

Ubezpieczenie AC od kradzieży

Nawet najlepsze systemy zabezpieczeń przed kradzieżą mogą nie wystarczyć na zdeterminowanego złodzieja. Rozwiązaniem jest ubezpieczenie samochodu od kradzieży. Warto zauważyć, że ubezpieczyciele wymagają montażu takich systemów przed podpisaniem umowy ubezpieczeniowej autocasco. W przypadku drogich samochodów należy używać co najmniej dwóch zabezpieczeń antykradzieżowych. 

Warto pamiętać, by przed podpisaniem umowy zapoznać się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia (OWU), w których zawarte są informacje na temat umowy, wyłączeń i ograniczenia odpowiedzialności ubezpieczyciela.

Oceń artykuł:

Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem copywriterem i redaktorem, który pisze artykułu związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!