Systemy zabezpieczeń samochodów przed kradzieżą

Kradzieże samochodów to poważny problem w wielu krajach. Drogie modele kradnie się na zlecenie i wywozi za granicę. Z kolei popularne marki padają łupem złodziei dla ich części. Dotyczy to w szczególności modeli, których elementy mają dużą wartość rynkową – na przykład samochodów japońskich. W jaki sposób producenci i właściciele pojazdów próbują bronić się przed kradzieżami? Które systemy są popularne? Jakie mają zalety i wady? Przyjrzyjmy się dzisiaj sposobom zabezpieczania samochodów przed kradzieżą.

zabezpieczenia w samochodzie

Podstawy bezpieczeństwa samochodu

Jaki jest podstawowy system zabezpieczenia pojazdu przed kradzieżą? Wiele osób nie zwraca na niego należytej uwagi, a są to kluczyki. W pierwszej kolejności to właśnie o nie trzeba zadbać, by zmniejszyć ryzyko kradzieży – zwłaszcza tych przypadkowych. W końcu często mówi się, że okazja czyni złodzieja!

O czym należy pamiętać, by nie stracić samochodu na własne życzenie? Wybierając się do restauracji lub kawiarni, nie zostawiaj kluczyków do samochodu bez opieki w miejscu widocznym i łatwo dostępnym – na przykład na stoliku lub w kieszeni kurtki wiszącej na wspólnym wieszaku.

Również w domu nie trzymaj kluczyków przy samym wejściu do mieszkania. Wiele osób nie zamyka drzwi do swoich domków jednorodzinnych i zostawia je na półce przy drzwiach wejściowych. Złodziej może łatwo je zdobyć. Wystarczy, że otworzy drzwi wejściowe i sięgnie po kluczyki. 

Jeśli zgubisz kluczyki, to nie tylko powinieneś zgłosić to swojemu ubezpieczycielowi, ale także wymienić zamki w pojeździe. To tylko podstawy dbania o bezpieczeństwo. Jakich systemów można użyć, by z jednej strony utrudnić kradzież samochodu, a z drugiej ułatwić jego namierzenie i odzyskanie w razie zniknięcia?

Mechaniczne zabezpieczenia samochodu

Pomysł na mechaniczne zabezpieczenie samochodu przed kradzieżą wydaje się przestarzały. Jednak ma on kilka zalet, którym warto się przyjrzeć. Blokady kierownicy lub skrzyni biegów mogą być dwojakie. Pierwszy sposób polega na zamontowaniu mechanicznego zabezpieczenia bezpośrednio na kierownicy lub drążku skrzyni biegów. Drugi natomiast to zablokowanie całego układu – trzeba to zrobić w warsztacie.

Minusem zewnętrznej blokady jest jej codzienne zakładanie i ściąganie. Nie jest to skomplikowane zadanie, ale po pewnym czasie może irytować – zwłaszcza gdy właściciel często i dużo korzysta z pojazdu.

Blokadę całego układu montuje się pod obudową skrzyni biegów i deską rozdzielczą. Kierowca, aby ją odblokować, musi użyć dodatkowego kluczyka, co zajmuje kilka sekund. Jednocześnie blokada nie utrudnia jazdy, nie trzeba jej ładować ani martwić się o odcięcie zasilania. Ponieważ zabezpieczenie wykonane jest ze stali hartowanej, to ciężko jest je przewiercić – potrzebne są specjalne wiertła o dużej twardości.

Dla złodzieja najbardziej liczy się czas. Czym więcej będzie go potrzebował na kradzież samochodu, tym mniejsza szansa, że się jej podejmie, a jak już się na nią zdecyduje, to prawdopodobieństwo, że będzie ona skuteczna, spadnie.

Elektroniczne blokady uruchomienia silnika lub zapłonu

Najbardziej rozpowszechnioną blokadą zapłonu jest immobilizer. System ten obecnie znajduje się w prawie w każdym samochodzie. Składa się on z dwóch części. Pierwsza to nadajnik (transponder), który najczęściej wbudowany jest w kluczyk. Natomiast odbiornik zamontowany jest w pojeździe. 

Zadaniem immobilizera jest unieruchomienie samochodu poprzez blokadę układu zapłonowego lub komputera sterującego. Jak to dokładnie działa? Kiedy kierowca włoży kluczyk do stacyjki i go przekręci, to odbiornik i nadajnik zaczną się komunikować, by sprawdzić, czy ich zakodowane sygnały są identyczne. Jeśli tak jest, to blokada zostanie zdjęta, a kierowca będzie mógł odjechać. W innym przypadku samochód nie zapali.  

Czy immobilizery sprawiają problemy? Niestety tak – zwłaszcza gdy awarii ulegnie nadajnik w kluczyku. Trzeba go wtedy wymienić i wgrać nowy sygnał, co powinno się zawsze robić w zaufanym warsztacie samochodowym lub w autoryzowanym serwisie.

Obecnie immobilizery montowane są fabrycznie. Właściciel samochodu może zainstalować także dodatkowe blokady silnika lub zapłonu, które uruchamiają się automatycznie po kilkunastu sekundach od wyłączenia silnika. Najczęściej odblokowuje się je po wejściu do pojazdu poprzez wpisanie kodu, wciśnięciu ukrytego guzika lub sekwencji przycisków. 

W samochodach zakłada się także urządzenia, które pozwalają na zdalną blokadę zapłonu. Ze względu na jego niewielkie rozmiary łatwo go ukryć w pojeździe, co sprawia, że złodziej będzie miał problem z jego znalezieniem. Działanie zdalnej blokady polega na odcięciu obwodów elektrycznych, co uniemożliwia odpalenie silnika.

Autoalarmy

Pierwszym skojarzeniem z autoalarmem są migające światła i głośne dźwięki o różnych tonach wydawane przez samochody. Obecnie zabezpieczenia tego typu mają dodatkowe funkcje. Ich celem nie jest wyłącznie przestraszenie złodzieja, to uda się chyba tylko w przypadku mniej doświadczonego złodzieja-podrostka, ale także powiadomienie właściciela pojazdu o próbie włamania.

Autoalarm jest systemem czujników zamontowanych w samochodzie. Ważne, by były one prawidłowo założone w odpowiednich miejscach pojazdu. W przeciwnym wypadku mogą nie zareagować na próbę kradzieży lub włączać się po lekkim dotknięciu auta. Autoalarmy zasilane są bezpośrednio z akumulatora lub mają osobną baterię, która ma zabezpieczyć system przed odcięciem prądu. Obecnie autoalarmy łączy się z immobilizerami. Potrafią także wysłać powiadomienie w postaci SMS-a do właściciela o próbie kradzieży samochodu – jest to szczególnie przydatne, jeśli parkujesz pojazd w dużej odległości od domu.

Systemy monitoringu zdalnego

Nie są to w ścisłym sensie systemy służące do zabezpieczenia samochodu przed kradzieżą. Ich zadanie polega na namierzeniu skradzionego pojazdu i alarmowaniu firmy nadzorującej, która zawiadamia odpowiednie służby. W zasadzie systemy monitoringu zdalnego pełnią rolę usługi. Jakie są rodzaje monitoringu zdalnego pojazdów?

Radiowy system lokalizacji pojazdu namierza skradziony samochód przy pomocy fal radiowych. Ukryty w pojeździe lokalizator aktywowany jest w chwili zgłoszenia kradzieży. Posiada on niezależne baterie, więc odłączenie akumulatora nie zatrzymuje jego pracy. Co ważniejsze, fal radiowych nie da się zagłuszyć tak zwanymi zagłuszarkami GPS/GSM. Sygnał będzie docierał także ze stalowych kontenerów i parkingów podziemnych.

Taki system zabezpieczeń uważany jest za skuteczny i efektywny. Jego zaleta polega na tym, że aktywowany jest przez operatora, dopiero gdy klient zgłosi kradzież samochodu – złodziej będzie miał problem z namierzeniem lokalizatora, który jest uśpiony w momencie kradzieży pojazdu. 

Przykład

Obecnie systemy monitoringu GPS wysyłają ostrzeżenie do operatora systemu w sytuacji, gdy w samochodzie włączy się alarm albo dojdzie do przechylenia samochodu, które może być spowodowane wjazdem pojazdu na lawetę lub odkręcaniem kół w czasie rozbierania auta na części.

Drugi system monitoringu pojazdów opiera się na technologii GPS i GSM. W tym przypadku pojazd można monitorować cały czas i otrzymywać raporty o przejechanych kilometrach i jego położeniu. Niestety wspomniane wcześniej zagłuszarki skutecznie blokują komunikację ze skradzionym pojazdem.

Mikrocząsteczki w pojeździe

Znakowanie pojazdów mikrocząsteczkami to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zniechęcenie złodziei przed kradzieżą. Dotyczy to przede wszystkim marek samochodów, które są kradzione ze względu na drogie elementy. Nawet jeśli taki pojazd zostanie rozebrany na części, to bardzo łatwo można ustalić ich pochodzenie. Jak to działa?

Na różne miejsca w samochodzie nanoszone są poliestrowe mikrocząsteczki o rozmiarach od 0,5 do 1,0 mm. Umieszcza się ich ponad 10 tysięcy! Nie ma szans, by złodziej znalazł je wszystkie, a potem usunął. Nawet pojedyncza makrocząsteczka pozwoli na identyfikację, ponieważ na każdej z nich za pomocą lasera umieszcza się niepowtarzalny numer identyfikacyjny lub nazwę. W praktyce jest to najczęściej numer VIN pojazdu.

Aby umieścić mikrocząsteczki na samochodzie, łączy się je z substancją klejącą. Tak powstałą mieszankę nanosi się na wybrane miejsca w pojeździe. Jest ona odporna na korozję, wodę, działanie olejów i rozpuszczalników. Utrzymuje się na oznaczonej powierzchni przez wiele lat

Dodatkowo na szybie nakleja się informację ostrzegającą potencjalnego złodzieja o oznaczeniu pojazdu mikrocząsteczkami. Jaka jest cena takiego zabiegu? Można go wykonać za około 850 złotych.

Ubezpieczenie AC od kradzieży

Nawet najlepsze systemy zabezpieczeń przed kradzieżą mogą nie wystarczyć na zdeterminowanego złodzieja. Rozwiązaniem jest ubezpieczenie samochodu od kradzieży. Warto zauważyć, że ubezpieczyciele wymagają montażu takich systemów przed podpisaniem umowy ubezpieczeniowej autocasco. W przypadku drogich samochodów należy używać co najmniej dwóch zabezpieczeń antykradzieżowych. 

Przykład

Właściciel samochodu o dużej wartości wykupił dla niego autocasco. Powiadomił zakład ubezpieczeń o tym, że posiada w samochodzie dwa zabezpieczenia antykradzieżowe, w tym mechaniczną blokadę, którą po pewnym czasie przestał zakładać. Gdy jego samochód został skradziony, ubezpieczyciel miał prawo nie udzielić mężczyźnie pomocy ze względu na to, że kierowca zadeklarował nieprawdziwą liczbę zabezpieczeń przeciwkradzieżowych.

Warto pamiętać, by przed podpisaniem umowy zapoznać się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia (OWU), w których zawarte są informacje na temat umowy, wyłączeń i ograniczenia odpowiedzialności ubezpieczyciela.

Ekspert Mubi radzi:

OWU ubezpieczenia autocasco w Towarzystwie Ubezpieczeniowym Benefia mówi o konieczności posiadania i używania przynajmniej jednego zabezpieczenia antykradzieżowego w samochodzie osobowym o wartości do 180 tys. zł. Z kolei, jeśli ochroną ubezpieczeniową ma zostać objęty pojazd osobowy, którego wartość jest większa niż 180 tys. zł, powinien on zostać zabezpieczony minimum dwoma urządzeniami zapobiegającymi kradzieży auta. Samochody osobowe o wartości przekraczającej 350 tys. zł również powinny mieć zainstalowane i aktywowane dwa urządzenia antykradzieżowe, a dodatkowo powinny zostać wyposażone w urządzenie zabezpieczająco-lokalizacyjne z czynną funkcją monitoringu.

Ile może kosztować ochrona autocasco w razie kradzieży samochodu? Sprawdziliśmy to za pomocą kalkulatora OC AC Mubi, wpisując w formularzu dane 36-letniego kierowcy z Lubina, który jeździ Audi A6 z 2015 roku (benzyna, pojemność silnika: 1798 cm3), ma prawo jazdy od 13 lat i nigdy nie spowodował żadnej szkody. Swój samochód parkuje w indywidualnym garażu.

Firma ubezpieczeniowaPakiet ubezpieczeńCena polisy
UNIQAOC + AC + NNW + Assistance1519 zł
TrastiOC + AC + NNW + Assistance1673 zł
WienerOC + AC + NNW + Assistance1720 zł
LINK4OC + AC + NNW + Assistance2026,43 zł
BeesafeOC + AC + NNW + Assistance2142,75 zł
BenefiaOC + AC + NNW + Assistance3706 zł
Dane na podstawie obliczeń w kalkulatorze OC AC Mubi (14.01.2024).
systemy zabezpieczeń przed kradzieżą samochodu

FAQ – najczęściej zadawane pytania o systemy zabezpieczeń samochodów przed kradzieżą

Jakich zabezpieczeń przeciwkradzieżowych wymagają ubezpieczyciele?
Jakie wymagania może mieć ubezpieczyciel po kradzieży pojazdu?
Co zrobić po zgubieniu kluczyków?
PODSUMOWANIE
  • Jednym z najprostszych sposobów zapobiegania kradzieży samochodu jest troska o to, by zawsze zostawiać kluczyki tylko w bezpiecznych miejscach.
  • Wśród zabezpieczeń samochodu przed kradzieżą można wymienić ochronę mechaniczną zakładaną na kierownicę lub skrzynię biegów albo blokadę całego układu, którą trzeba założyć w warsztacie.
  • Bardzo popularne są elektroniczne blokady uruchomienia silnika lub zapłonu, np. immobilizer. Ich wadą jest to, że często ulegają awariom.
  • Wielu właścicieli pojazdów zakłada w nich autoalarmy, które nie tylko odstraszają złodziei, ale i powiadamiają właścicieli o próbie kradzieży.
  • Jednym z najskuteczniejszych sposobów na odnalezienie skradzionego samochodu jest jego uprzednie oznakowanie makrocząsteczkami.
  • Mimo stosowania zabezpieczeń może dojść do kradzieży. W takiej sytuacji pomocne będzie ubezpieczenie autocasco.
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC