Nieumyślnie zniszczyłeś wyposażenie pokoju hotelowego? Sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji
Zdarza się czasami, że w wyniku nieszczęśliwego wypadku lub przez chwilę nieuwagi zniszczysz wyposażenie pokoju hotelowego. Wówczas musisz niezwłocznie powiadomić obsługę obiektu. A co z pokryciem kosztów naprawy wyrządzonych szkód? Istnieje ochrona obejmująca tego typu zdarzenia!
W tym artykule przeczytasz:
Na co zwracać uwagę podczas odbierania kluczy do pokoju hotelowego?
Jeśli dotarłeś już na miejsce swojego pobytu i odebrałeś klucze do mieszkania, które wynająłeś na czas wyjazdu, sprawdź, w jakim jest ono stanie i czy nie posiada żadnych zniszczeń. Najlepszym rozwiązaniem jest zrobienie zdjęć. Data i godzina ich wykonania to bardzo dobre potwierdzenie. Dzięki temu będziesz miał dowód na to, jak wyglądały pomieszczenia i ich wyposażenie w chwili Twojego przyjazdu. Wówczas ciężko jest zapamiętać wszystkie szczegóły, więc możesz mieć wątpliwości, czy apartament był już uszkodzony w momencie, gdy go odebrałeś, czy to Ty doprowadziłeś do zniszczeń.
Jeśli zauważysz jakiekolwiek nieprawidłowości czy usterki, od razu zgłoś tę informację do osoby zarządzającej obiektem. Nie będzie wówczas wątpliwości, kiedy doszło do zniszczeń i kto je spowodował, a właściciel nie pociągnie Cię do odpowiedzialności.
Co powinieneś zrobić, gdy zniszczysz wyposażenie pokoju hotelowego?
Oczywiście, jeśli zdarzy Ci się stłuc szklankę, nikt z obsługi zazwyczaj nie domaga się zwrotu kosztów. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy przypadkowo zepsujesz sprzęt będący wyposażeniem pokoju lub Twoje dziecko podczas gry w piłkę wybije szybę w oknie hotelowym. Co w takiej sytuacji? Za wszelkie zniszczenia musisz zapłacić z własnej kieszeni. Co dokładnie wchodzi w skład takiego zadośćuczynienia? Wiążą się z tym wszelkie koszty będące następstwem szkody, czyli np.:
- zakup nowego sprzętu,
- zatrudnienie ekipy remontowej,
- utracone korzyści.
Jakie prawa ma właściciel obiektu, jeśli zniszczysz coś w pokoju hotelowym?
Podczas odbioru pokoju, właściciel lub pracownik hotelu ma prawo sprawdzić stan pomieszczeń oraz ich wyposażenia. Jeśli wykryje jakieś nieprawidłowości, powinien zabezpieczyć dowody wskazujące na to, że dany gość jest odpowiedzialny za ich powstanie. Zdecydowanie ułatwi to późniejsze dochodzenie odszkodowania.
Jeśli wykryje on zniszczenia po opuszczeniu hotelu przez gości, dochodzenie roszczeń może być utrudnione. Nie oznacza to jednak, że właściciel będzie pozbawiony środków pozwalających na uzyskanie prawa do zadośćuczynienia. Może wówczas zwrócić się z pokryciem kosztów naprawy do gości hotelowych lub, jeśli to nie przyniesie skutku, wystąpić na drogę sądową. Wówczas ma możliwość skorzystania ze środków dowodowych, takich jak wykonane zdjęcia czy zeznania świadków.
Niektórzy właściciele obiektów noclegowych pobierają podczas zameldowania tak zwany depozyt zabezpieczający, czyli kaucję. Ma ona na celu między innymi pokrycie kosztów związanych ze zniszczeniami dokonanymi przez gości w pokojach. Jest to swego rodzaju poręczenie klienta, że planuje on korzystać z usług hotelu zgodnie z regulaminem.
Jak zapobiec skutkom zniszczeń, które wyrządzisz w pokoju hotelowym?
Dobrym zabezpieczeniem na czas wyjazdu jest ubezpieczenie turystyczne. Zapewni ono pomoc przede wszystkim związaną z pokryciem kosztów leczenia. Istnieje jednak możliwość rozszerzenia ochrony o OC, które przeniesie odpowiedzialność finansową za szkody wyrządzone przez Ciebie i Twoich podopiecznych na ubezpieczyciela.
Co wchodzi w skład ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej? Ochrona ta gwarantuje pomoc, jeśli wyrządzisz szkodę osobie trzeciej. Mowa tu o zadośćuczynieniu z tytułu uszkodzenia mienia i szkód na osobie. Jeśli zatem zniszczysz wyposażenie pokoju lub podczas gry w piłkę wybijesz szybę w oknie hotelowym, Twój ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie właścicielowi hotelu, który musi kupić nowe wyposażenie i dokonać naprawy okna.
OC chroni również wtedy, gdy dojdzie do nieszczęśliwego wypadku, np. jeśli podczas wycieczki rowerowej zderzysz się z innym rowerzystą, który złamie rękę. Wówczas poszkodowany otrzyma adekwatne odszkodowanie.
Ubezpieczenie turystyczne rozszerzone o ochronę OC zapewni zadośćuczynienie z tytułu dokonanych przez Ciebie zniszczeń. Kwota potrzebna do pokrycia odszkodowania może być niekiedy naprawdę wysoka, zwłaszcza jeśli podróżujesz za granicę.
Ile kosztuje polisa turystyczna, która zawiera ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej? Ochronę możesz kupić zarówno na podróż po Polsce, jak i za granicę. Przykładowy koszt polisy dla jednej osoby na 7-dniową wycieczkę po ojczyźnie znajdziesz w poniższej tabeli. Oferty obejmują również NNW.
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Zakres | Cena |
---|---|---|
Generali | OC: 20 000 zł, NNW: 30 000 zł | 16,00 zł |
Proama | OC: 50 000 zł, NNW: 40 000 zł | 22,00 zł |
SIGNAL IDUNA | OC: 120 000 zł, NNW: 10 000 zł | 27,79 zł |
Koszt ochrony na 7-dniowy wyjazd do Hiszpanii dla 21-letniego Kacpra będzie już nieco wyższy od polisy, która obejmuje Polskę. W ubezpieczeniu na zagraniczny wyjazd natomiast Kacper ma dodatkowo ochronę obejmującą koszty leczenia. Mimo wszystko w obu przypadkach cena polisy to koszt kilku złotych dziennie.
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Zakres | Cena |
---|---|---|
Wiener | KL: 171 732 zł, NNW: 10 000 zł, OC: 107 332 zł | 35,00 zł |
You Can Drive | KL: 100 000 zł, NNW: 10 000 zł, OC: 50 000 zł | 35,00 zł |
mtu24.pl | KL: 150 000 zł, NNW: 30 000 zł, OC: 50 000 zł | 37,00 zł |
SIGNAL IDUNA | KL: 171 732 zł, NNW: 15 000 zł, OC: 128 799 zł | 38,71 zł |
Proama | KL: 200 000 zł, NNW: 10 000 zł, OC: 50 000 zł | 45,00 zł |
Generali | KL: 300 000 zł, NNW: 15 000 zł, OC: 50 000 zł | 48,00 zł |
UNIQA | KL: 750 000 zł, NNW: 50 000 zł, OC: 250 000 zł | 57,12 zł |
AXA Partners | KL: 600 000 zł, NNW: 50 000 zł, OC: 250 000 zł | 62,27 zł |
FAQ – najczęściej zadawane pytania o szkody wyrządzone w pokoju hotelowym
Jeżeli po odbiorze kluczy do pokoju okazało się, że znajdują się w nim elementy zniszczone, uszkodzone lub niedziałające, niezwłocznie zgłoś tę informację do obsługi hotelu. W innym przypadku możesz być pociągnięty do odpowiedzialności. Wówczas właściciel obiektu będzie wymagał od Ciebie rekompensaty związanej z naprawą mienia.
Dobrym rozwiązaniem jest zakup ubezpieczenia OC na czas wyjazdu. Polisa ta gwarantuje pomoc, jeśli wyrządzisz szkodę osobie trzeciej – na mieniu lub na osobie. Wówczas towarzystwo wypłaci pokrzywdzonemu odpowiednie odszkodowanie.
Niektóre hotele wymagają wpłaty kaucji. Stanowi to zabezpieczenie, które ma pokryć ewentualne koszty związane z naprawą wyrządzonych przez Ciebie zniszczeń. Jest to też pewnego rodzaju poręczenie klienta mówiące o tym, że planuje on korzystać z noclegu zgodnie z regulaminem.
- Po odebraniu kluczy do pokoju sprawdź, czy pomieszczenia i znajdujące się w nich wyposażenie nie posiadają usterek. Jeśli zauważysz coś niepokojącego, niezwłocznie zgłoś ten fakt do obsługi hotelu.
- Dobrym rozwiązaniem jest zrobienie zdjęć wynajętego przez Ciebie pokoju hotelowego. Wówczas masz potwierdzenie tego, w jakim stanie zastałeś pokój przy zakwaterowaniu.
- OC zawarte w ubezpieczeniu turystycznym gwarantuje wypłatę świadczenia osobom przez Ciebie poszkodowanym. Obejmuje zniszczenia w mieniu oraz szkody na osobie.
- Ubezpieczenie turystyczne z ochroną dotyczącą odpowiedzialności cywilnej to koszt kilku złotych dziennie. Polisę możesz wykupić zarówno na wycieczkę po Polsce, jak i za granicę.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji