Sztuczna inteligencja w samochodach – czy zwiększa bezpieczeństwo na drodze?

Stale rozwijana sztuczna inteligencja stanowi coraz większą część naszej codzienności, nawet jeśli nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że mamy z nią do czynienia. Wykorzystuje się ją oczywiście również w motoryzacji – nie tylko w najnowocześniejszych modelach samochodów znajdziemy oparte o SI rozwiązania, które mają m.in. zwiększać bezpieczeństwo na drodze.

sztuczna inteligencja w samochodach

Sztuczna inteligencja w samochodach – jakie ma zastosowania?

Tak jak każda inna dziedzina przemysłu, również motoryzacja stale ewoluuje. Pojawiające się nowe rozwiązania technologiczne są wykorzystywane przez inżynierów, którzy znajdują dla nich zastosowanie w pojazdach, zwiększając są ich osiągi, redukując negatywny wpływ na środowisko, poprawiając komfort podróżowania oraz bezpieczeństwo. Na to ostatnie kładziony jest szczególny nacisk i dotyczy to nie tylko znajdujących się w pojeździe kierowców i pasażerów, ale także innych uczestników ruchu, jak rowerzyści czy piesi.

Sztuczna inteligencja (SI) ma w tym względzie szczególnie duże znaczenie, znajdując zastosowanie w szeregu systemów, jakie znajdziemy współcześnie w samochodach. Zwłaszcza tych dotyczących bezpieczeństwa, które bazując na niej, mają za zadanie zmniejszać ryzyko wypadków i chronić uczestników ruchu. Algorytmy uczą się m.in. rozpoznawania obrazu i głosu, dzięki czemu auto jest w stanie samodzielnie wykryć zagrożenie i podjąć adekwatne działania, np. odpowiednio dostosowując parametry jazdy, ostrzegając kierowcę czy czasem wręcz ingerować w jazdę.

CIEKAWOSTKA

Koncerny Ford i Volkswagen nawiązały współpracę z Amazonem, który rozwija tworzące inteligentne domy systemy Echo i Alexa, dzięki którym pojazdy mają uczyć się zachowań kierowców, żeby stale dopasowywać ustawienia auta do ich potrzeb.

Na co zatem w motoryzacji ma wpływ sztuczna inteligencja? Rozwiązania z tego zakresu są stosowane w:

  • nawigacji samochodowej w celu optymalizacji trasy pod kątem przebiegu, czasu, zużycia paliwa i wpływu na środowisko na podstawie bieżącej analizy danych o ruchu drogowym,
  • zarządzaniu ruchem poprzez monitorowanie jego przepływu, dostosowywanie sygnałów drogowych czy generowanie alternatywnych tras,
  • branży transportowej przez optymalizację procesów logistycznych, kompleksowe przetwarzanie danych i zarządzanie ryzykiem,
  • osiąganiu efektywności energetycznej za sprawą optymalizowania zużycia energii przez samochody elektryczne,
  • zwiększaniu bezpieczeństwa za pomocą zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy.
wpływ sztucznej inteligencji na motoryzację
CZY WIESZ, ŻE …

Według danych amerykańskiej firmy badawczej Grand View Research wartość rynku związanego ze sztuczną inteligencją na świecie w 2023 roku wyniosła blisko 200 mld dolarów, z czego ponad 19% przypadło na rynek motoryzacyjny. Zdaniem badaczy w do 2030 roku globalna wartość rynku AI wzrośnie o 37,3%.

Samochodowe technologie oparte na sztucznej inteligencji

Nas interesują szczególnie ostatnie z wymienionych powyżej zastosowania SI w samochodach. Przyjrzyjmy się im zatem nieco bliżej, bo wbrew pozorom jest ich już teraz bardzo dużo, ciągle ich przybywa, a wiele z nich wchodzi do powszechnego użytku, stając się standardowym wyposażeniem nowo produkowanych pojazdów. Nowoczesne systemy wykorzystujące sztuczną inteligencję nie są jednak bynajmniej domeną wyłącznie samochodów najnowszych generacji. Z jakimi m.in. zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy (ADAS) możemy spotkać się na co dzień? O wielu z nich pisaliśmy szczegółowo na Mubi w oddzielnych artykułach.

  1. Asystent hamowania (BAS, BA, MBA), który wspomaga reakcję kierowców, gdy potrzebne jest gwałtowne i intensywne hamowanie.
  2. Inteligentny asystent prędkości (ISA), który kontroluje prędkość pojazdu i może dostosować ją do zagrożeń na drodze.
  3. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESP), który zapobiega utracie przyczepności podczas pokonywania zakrętu.
  4. System adaptacyjnego tempomatu (ACC), który pozwala zachować odpowiedni odstęp między pojazdami poruszającymi się po tym samym pasie.
  5. System rozpoznawania znaków drogowych (TSR), który informuje kierowcę o oznakowaniu na drodze.
  6. System wykrywania zmęczenia kierowcy (Driver Alert), który analizuje zachowanie kierowcy, ostrzegając o wykrytych objawach zmęczenia.
  7. System kontroli ciśnienia w oponach (TPMS), który monitoruje ciśnienie w oponach, informując kierowcę o konieczności dopompowania.
  8. Asystent pasa ruchu, który informuje kierowcę o zbliżaniu się lub przekroczeniu znaków poziomych na jezdni.
  9. System automatycznego parkowania (Park Assist), który może nawet odnaleźć wolne miejsce i samodzielnie manewrować samochodem podczas parkowania.
  10. System rozpoznawania mowy, który pozwala kierowcy na wykorzystywanie licznych funkcji samochodu za pomocą poleceń głosowych interpretowanych przez komputer.
  11. System Night Vision, który wykorzystując kamery termowizyjne, ostrzega kierowcę przed ludźmi lub zwierzętami na drodze.
CZY WIESZ, ŻE …

Sztuczna inteligencja w motoryzacji nie jest wykorzystywana tylko w systemach wspomagania kierowcy. Korzysta się z niej również podczas produkcji samochodów. Służy tam m.in. do tworzenia symulacji testujących reakcje samochodu na różne, nawet najbardziej ekstremalne sytuacje, jest też wykorzystywana do optymalizowania projektów części mechanicznych, a przez to do obniżania kosztów.

Sztuczna inteligencja a bezpieczeństwo na drogach – przepisy unijne

Mając świadomość tego, jak wiele w naszych samochodach jest powiązane z działaniem komputera i sztucznej inteligencji, łatwo odpowiedzieć sobie twierdząco na pytanie, czy SI istotnie wpływa na bezpieczeństwo na drogach. Warto jednak zwrócić przy tej sprawie uwagę również na inny jej aspekt, a mianowicie to, na ile aktualnie obowiązujące przepisy regulują kwestię sztucznej inteligencji w pojazdach.

A rzecz jasna regulują, bo to wcale nie tak, że ilość zastosowanych w samochodzie rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa i SI zależy od uznania kierowcy czy zasobności jego portfela. Wręcz przeciwnie, część rozwiązań w tym zakresie jest już teraz narzucana. W Europie dzieje się tak za sprawą przepisów unijnych, a konkretnie dwóch pakietów dotyczących obowiązkowego wyposażenia nowych samochodów – GSR1 i GSR2 – z których pierwszy wszedł już w życie w 2022 roku, a drugi – w 2024 roku.

Co się do nich zalicza? Zgodnie z nimi standardem w nowo produkowanych pojazdach, bez którego nie będą one mogły zostać zarejestrowane, będą m.in.:

  • zaawansowany system awaryjnego hamowania AEB (Autonomous Emergency Braking),
  • inteligentny asystent prędkości ISA (Intelligent Speed Assistance),
  • kamery podczerwieni monitorujące oczy kierowcy,
  • elektroniczne rejestratory danych (czarne skrzynki),
  • system awaryjnego utrzymywania pasa ruchu.

Sztuczna inteligencja zamiast kierowcy?

Idąc tropem sztucznej inteligencji w samochodach, kierujemy się oczywiście w stronę samochodów autonomicznych, które przez wielu są uważane za przyszłość motoryzacji. Ba, samochody poruszające się bez udziału kierowcy są już od dawna testowane przez liczne koncerny motoryzacyjne i można się spodziewać, że rzeczywiście kiedyś staną się codziennością. A oparte są one właśnie na sztucznej inteligencji, która wykorzystując algorytmy uczenia maszynowego i szereg użytych w pojeździe technologii (radary, lidary, widzenie komputerowe itp.) jest w stanie m.in.:

  • analizować otoczenie,
  • zaplanować optymalną trasę,
  • rozróżniać znaki drogowe,
  • reagować na zmiany warunków.

Wszystko po to, żeby jak najbardziej efektywnie, a zarazem bezpiecznie dostarczyć użytkownika (bo czy można jeszcze mówić o kierowcy?) do celu. W pełni autonomiczne pojazdy, choć są już produkowane i gdzieniegdzie powoli wprowadzane do użytku (np. autonomiczne taksówki w USA czy Chinach), pozostają jeszcze melodią przyszłości. Co nie znaczy, że niektórych rozwiązań w nich stosowanych nie stosuje się już na co dzień, szczególnie w epoce rozwijania się idei V2X.

CIEKAWOSTKA

W maju 2023 roku w szkockim Queensferry została uruchomiona pierwsza w Wielkiej Brytanii linia autobusowa obsługiwana przez autonomiczne pojazdy. Trasa ma 14 km długości, autobusy poruszają się na niej z maksymalną prędkością 50 km/h, a podczas jazdy w środku znajduje się rezerwowy kierowca, który w razie potrzeby ma przejąć kontrolę nad pojazdem.

Obserwując rozwój i stałe udoskonalanie technologii w tym zakresie, trzeba jednak mieć na uwadze, że nie może (przynajmniej na razie) zastąpić ona zdrowego rozsądku kierowcy. Czynnik ludzki nadal ma więc kluczowe znaczenie w kwestii prowadzenia pojazdów i być może nic nigdy nie będzie w stanie w pełni zająć jego miejsca. Już teraz nic jednak nie stoi na przeszkodzie, a wręcz jest wskazane, żeby korzystać z technologicznego zaawansowania w celu wsparcia kierowcy – szczególnie jeśli w ten sposób zwiększamy poziom bezpieczeństwa własny i innych uczestników ruchu drogowego.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o sztuczną inteligencję w pojeździe

Jak wykorzystuje się sztuczną inteligencję w ruchu drogowym?
Jak sztuczna inteligencja może zwiększyć bezpieczeństwo kierowcy?
Czy samochody sterowane przez sztuczną inteligencję są już dostępne?
PODSUMOWANIE
  • Sztuczna inteligencja znajduje szereg zastosowań w motoryzacji, mając zwiększać komfort i bezpieczeństwo podróżowania.
  • Na rozwiązaniach wykorzystujących sztuczną inteligencję bazują m.in. nawigacja samochodowa czy inteligentne zarządzanie ruchem.
  • Do zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, których działanie jest oparte na sztucznej inteligencji można zaliczyć m.in. asystenta hamowania i prędkości, systemy ESP, ACC, TSR, Driver Alert czy Park Assist.
  • Część opartych na SI systemów wspomagania kierowcy już jest lub wkrótce stanie się obowiązkowym elementem wyposażenia nowych samochodów według przepisów unijnych.
  • Sztuczna inteligencja jest bardzo mocno wykorzystywana w rozwoju technologii umożliwiającej powstanie autonomicznych pojazdów.
grafika
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Ekspert i doradca w dziedzinie ubezpieczeń oraz autor ponad 100 poradników dotyczących polis komunikacyjnych i turystycznych. W swoich tekstach zwraca uwagę na trudne zagadnienia ubezpieczeniowe, aby przedstawiając je w zrozumiały sposób, ustrzec klienta przed niepotrzebnymi wydatkami i ułatwić mu dopasowanie rodzaju ochrony do indywidualnych potrzeb.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC