Szyberdach – czy warto mieć go w samochodzie?
Szyberdachy miały szczyt swojej popularności w latach 80. i 90. Dziś rzadziej spotyka się je w samochodach osobowych w klasycznym wydaniu, a popularnością cieszą się dachy panoramiczne. Dlaczego szyberdachy wyszły z mody? Jakie są ich rodzaje? Czy szyberdach to luksus, kaprys czy praktyczne rozwiązanie w XXI wieku? Jakie ma zalety i wady? Przyjrzyjmy się szyberdachom!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co to jest szyberdach?
- Czy szyberdach to dach panoramiczny?
- Czy szyberdachy są dzisiaj popularne?
- Jakie są rodzaje szyberdachów?
- Jakie są zalety szyberdachów?
- Jakie są wady szyberdachów?
- Ile kosztuje montaż szyberdachu?
- Czy samemu można zamontować szyberdach?
- Które ubezpieczenie obejmuje ochroną uszkodzenie lub zniszczenie szyberdachu?
Szyberdach – czym jest?
Nazwa szyberdach nie pochodzi od słowa “szyba”, lecz od niemieckiego słowa “Schieber”, które oznacza przesuwać lub spychać. Tak więc jest to otwór w dachu z klapą, którą można uchylać lub przesuwać, by do wnętrza pojazdu dostało się powietrze. Skąd więc tak często mówi się o oknie w kontekście szyberdachu?
Wynika to z faktu, że wiele klap szyberdachów jest wykonanych ze szkła, stąd więc skojarzenie z kolejnym oknem w samochodzie. Pamiętajmy jednak, że tak nie musi być. Niektóre starsze modele miały fabryczne szyberdachy wykonana z blachy, które przy zamknięciu wtapiały się w fakturę i kolor powierzchni dachu – oczywiście widoczna była ramka lub obrys.
Co na temat szyberdachów mówi Słownik Języka Polskiego PWN? Znajdziemy w nim definicję, która wskazuje, że jest to zamykany otwór w dachu samochodu, który umożliwia jego wietrzenie. Oczywiście w tym kontekście należy rozumieć cały mechanizm z zamknięciem.
Szyberdach a dach panoramiczny – czy to jest to samo?
W wielu artykułach słowa szyberdach i dach panoramiczny używa się często zamiennie. To błąd, ponieważ terminy te nie oznaczają dokładnie tego samego. Szyberdach to otwór z uchylaną lub przesuwaną klapą (nie musi być szklana), która zajmuje tylko część powierzchni dachu. Z zasady jest otwierany i właśnie po to jest montowany, by ułatwić wymianę powietrza we wnętrzu pojazdu.
Natomiast dach panoramiczny zawsze jest szklany. Cała idea tego rozwiązania polega na poszerzeniu pola widzenia przede wszystkim pasażerom. W końcu słowo “panorama” oznacza szeroki, rozległy widok. Dodatkowo dach panoramiczny nadaje lekkości konstrukcji pojazdu, a więc spełnia także funkcję estetyczną.
Pamiętajmy także, że dach panoramiczny zajmuje całą powierzchnię dachu lub jego większą część. Jednocześnie nie musi być otwierany i zawsze wykonany jest ze szkła (na przykład wielowarstwowego szkła laminowanego).
Podsumujmy różnicę. Dach panoramiczny wykonany z blachy jest po prostu dachem. Natomiast szyberdach, który się nie otwiera, to po prostu okienko w dachu, a przy dużych rozmiarach można go nazwać statycznym oknem panoramicznym.
Popularność szyberdachów – raczej nie!
Przed napisaniem tego artykułu wybrałem się na spacer, by sprawdzić, czy szyberdachy są nadal popularne. Podróż przez osiedle jednego z dużych polskich miast dała mi jednoznaczną odpowiedź – nie, po drodze widziałem jedno auto z dachem panoramicznym i dwa starsze modele z szyberdachami metalowymi, a nie szklanymi.
Dlaczego szyberdachy nie są już tak popularne jak w latach 80. czy 90. XX wieku? Montowało się je przede wszystkim dla ich funkcji, choć nie ukrywajmy, że w tamtych czasach mogły uchodzić za element nadający autu nieco sportowego charakteru – mam szyberdach i tylny spojler, więc jeżdżę sportową furą.
W większości samochodów nie było klimatyzacji, więc szyberdachy sprawdzały się znakomicie. Pozwalały na szybkie wywietrzenie wnętrza pojazdu bez konieczności otwierania bocznych okien, co przy dużych prędkościach bywa niekomfortowe. Jednak z czasem systemy klimatyzacji zaczęły pojawiać się w większej liczbie modeli, a dziś to standard, więc szyberdachy straciły na popularności.
Rodzaje szyberdachów – jak się je dzieli?
Wiemy już co nieco o szyberdachach, ich popularności i różnicy między nimi a dachami panoramicznymi. Nadszedł więc czas, by przyjrzeć się ich rodzajom. W tej kwestii sprawa jest prosta. Wyróżnia się:
- szyberdachy manualne (ręczne),
- szyberdachy elektryczne.
Te pierwsze otwiera się za pomocą korbki lub przesuwa siłą własnych mięśni. Natomiast elektryczne są wygodne w użyciu, ponieważ mają zamontowany system elektryczny, którym steruje się jego otwieraniem. Kiedy szyberdachy były także harmonijkowe, ale to rozwiązanie wyszło już z użycia.
Szyberdach może być uchylany lub przesuwany. Większość z nich jest wykonana ze szkła – może być ono przezroczyste bądź przyciemniane. Dawniej montowano także szyberdachy z blachy, które otwierało się do góry.
Zalety szyberdachów – zasadniczo jeden plus!
Jak już wcześniej pisałem, szyberdachy były popularne w czasach, gdy w większości samochodów osobowych nie było klimatyzacji. Nie powinno nas więc dziwić, że do zalet tego rozwiązania należy zaliczyć:
- zastępstwo klimatyzacji – w modelach, w których jej nie ma, a więc w tych starszych, ponieważ w nowszych i tak klimatyzacji trzeba używać regularnie;
- szybkie przewietrzenie wnętrza pojazdu – otwór w dachu z pewnością to ułatwi, ponieważ gorące powietrze unosi się do góry;
- szybsze pozbycie się wilgoci z wnętrza – w wyniku przewietrzenia wnętrza;
- walory estetyczne – to kwestia gustu i rodzaju szyberdachu.
Nie ukrywajmy, ale dzisiaj te zastosowania nie są praktyczne. Nie tylko mamy klimatyzację, ale wywietrzyć i przewietrzyć auto można poprzez otworzenie okna. Na pewno zalety szyberdachu odkryją palacze, którzy nie mogą wytrzymać bez dymka podczas jazdy samochodem.
Szyberdach może być także dobrym rozwiązaniem podczas jazdy z większą prędkością poza miastem. Otwarcie okna bywa niekomfortowe i powoduje duży hałas. Natomiast uchylony szyberdach pozwala wlecieć świeżemu powietrzu do wnętrza samochodu, a przy tym nie wieje ono po twarzach i nie wytwarza tak wiele hałasu jak to z otwartego okna.
Wady szyberdachów – dlaczego nie jest to dobre rozwiązanie?
Jeśli szyberdach stanowi dodatkowy element w dachu, to sam ten fakt niesie ze sobą konsekwencje. Jakie? Narusza on jego jednolitą powierzchnię, co może powodować, zwłaszcza po latach użytkowania, kilka problemów, w tym przeciekanie czy pojawienie się trzasków i skrzypnięć podczas jazdy.
Do wad szyberdachów zalicza się także:
- zwiększenie oporu powietrza podczas jazdy – większe spalanie;
- konieczność konserwacji – smarowania, by po czasie nie zaczął się zacinać;
- regularne czyszczenie – brudny szyberdach ze szkła wygląda po prostu nieestetycznie z wnętrza pojazdu.
Nowoczesne szyberdachy mają skomplikowaną konstrukcję, która w razie awarii, będzie wymagać kosztownej naprawy.
Montaż szyberdachu – ile to kosztuje?
Technicznie zamontowanie uniwersalnego szyberdachu lub oferowanego fabrycznie jest możliwe w większości modeli samochodów. Czy to ma sens, to już zupełnie inna kwestia. Ile jednak kosztuje taka zmiana?
Jak zawsze odpowiedź może być jedna – to zależy. Sam szyberdach można kupić za kilkaset złotych. W internecie bez problemu znajdziemy także oferty dachów panoramicznych z szyberdachem (otwieraną częścią) za kilka tysięcy złotych.
Cena montażu szyberdachu zależy przede wszystkim od jego rodzaju. Za ten elektryczny trzeba zapłacić około 2 000 zł, za manualny otwierany na korbkę około 1 000 zł, a ten z najprostszą konstrukcją uchylną około 500 zł.
Montaż szyberdachu samemu – czy to dobry pomysł?
Z kolei na tak postawione pytanie odpowiedź jest jednoznaczna – zdecydowanie nie, chyba że jesteś doświadczonym blacharzem. Samemu wycinanie otworu w dachu lub zamiana całej konstrukcji dachu na taką z gotowym szyberdachem to skomplikowana operacja, która źle wykonana nie tylko będzie fatalnie wyglądać, ale także stanowić zagrożenie w razie wypadku.
Jeśli już ktoś planuje zamontowanie szyberdachu, to powinien udać się do wyspecjalizowanego warsztatu samochodowego. Z pewnością nie powinno się tego robić na własną rękę.
Ubezpieczenie szyberdachu – która ochrona zadziała?
Szyberdach jako integralna część samochodu podlega ochronie w przypadku, gdy to inny kierowca będzie sprawcą kolizji lub wypadku, w której ta część pojazdu zostanie uszkodzona. Chodzi oczywiście o OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, którego celem jest naprawienie szkody, a więc przywrócenie pojazdu do stanu sprzed zdarzenia, o ile technicznie jest to możliwe.
Właściciel samochodu z szyberdachem otrzyma także odszkodowanie z ubezpieczenia AC, gdy szyberdach czy dach panoramiczny zostanie uszkodzony przez siły przyrody, wandali czy w wyniku wypadku spowodowanego przez ubezpieczonego – należy zwrócić uwagę na zakres ochrony. Jeśli szyberdach zostanie zamontowany w czasie trwania umowy ubezpieczenia, należy to zgłosić ubezpieczycielowi. Ubezpieczyciele oferują dodatkowe ubezpieczenie szyb. Jednak taka ochrona nie zadziała w przypadku szyberdachów. W OWU (ogólne warunki ubezpieczenia) ubezpieczyciele wskazują, że uszkodzenia i zniszczenia innych szyb niż czołowa, boczna czy tylna nie podlegają ochronie.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o szyberdach
Szyberdach to zamykany otwór w dachu, który umożliwia wietrzenie wnętrza pojazdu. Zazwyczaj jest on szklany, ale może być też z blachy. Z kolei dach panoramiczny to po prostu szklany dach pojazdu, który może, ale nie musi być otwierany lub mieć otwieraną część, czyli szyberdach. Jego rola jest przede wszystkim estetyczna.
Popularność szyberdachów wynikała z braku klimatyzacji w pojeździe. Dodatkowy otwór w dachu ułatwiał wietrzenie i był przydatny podczas jazdy. Ciepłe powietrze unosi się do góry, więc łatwiej się go pozbyć przez szyberdach. Obecnie, klimatyzacja to standard, więc szyberdachy przestały być tak popularne. W latach 80. i 90. uważano, że szyberdach i tylny spojler nadają samochodowi sportowego sznytu.
Nie. Ubezpieczyciele w wyłączeniach odpowiedzialności wskazują, że przedmiotem ochrony ubezpieczenia szyb są uszkodzenia lub zniszczenia szyby przedniej, szyb bocznych i szyby tylnej. Inne szklane elementy, w tym szyberdach, są wyłączone z ochrony.
- Szyberdach to otwór z zamknięciem znajdujący się w dachu samochodu.
- Dach panoramiczny to nie szyberdach.
- Dzisiaj szyberdachy nie są tak popularne jak w latach 80. i 90. XX wieku.
- Szyberdachy mogą być otwierane ręcznie lub elektrycznie.
- Główną funkcją i zaletą szyberdachu jest to, że pozwala on szybko wywietrzyć wnętrze pojazdu.
- Szyberdachy wymagają dodatkowej konserwacji, mogą zwiększać opór powietrza, a dodatkowo te starsze mogą z czasem przeciekać i się zacinać.
- Technicznie w większości samochodów można zamontować szyberdach.
- Na własną rękę nie należy montować szyberdachu.
- Ubezpieczenie szyb nie obejmuje ochroną szyberdachu.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji