Technologia V2X – co to jest i jak wpłynie na korzystanie z samochodów?
W przyszłości pojazdy będą komunikować się w czasie rzeczywistym z innymi pojazdami, infrastrukturą, pieszymi, internetem i urządzeniami elektronicznymi, by poprzez zebrane i przeanalizowane dane zwiększyć bezpieczeństwo oraz zapewnić jak najwygodniejsze, najbardziej ekologiczne i ekonomiczne dotarcie do celu podróży. To właśnie jest idea V2X. Poznajmy ją bliżej!
Z tego artykułu dowiesz się:
Technologia V2X – czym jest?
Każdy, kto miał okazję jechać nowoczesnym samochodem wyprodukowanym w ostatnich latach, na pewno zauważył różnicę między jego wyposażeniem a tym, co znajdowało się w starszych modelach. Od razu rzuca się w oczy dotykowy wyświetlacz, łączenie ze smartfonem, nawigacja czy inne elementy związane z zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy (ADAS).
Współczesne samochody dostarczają kierowcy mnóstwo informacji na temat swojej pracy, a także tego, co dzieje się na zewnątrz – warunków pogodowych i nawierzchni. Dodatkowo rozwijane są coraz lepsze aplikacje asystentów głosowych oraz elementy AR i VR w autach. Wszystkie te elementy to kontakt pojazd-kierowca. A co jeśli samochód byłby stale podłączony do internetu i komunikował się z wieloma innymi rzeczami?
Internet rzeczy (IoT – internet of things) to koncepcja, która zakłada, że przedmioty autonomicznie komunikują się ze sobą bez udziału człowieka, wymieniają danymi, gromadzą je i przetwarzają. Już teraz swoje zastosowanie znajduje w planowaniu inteligentnych miast, przemyśle, domach czy na rynku związanym ze zdrowiem. Do tego grona dołączają także samochody dzięki technologii V2X!
Pod skrótem V2X kryje się zwrot vehicle-to-everything. Co to oznacza? To zmiana podejścia do pojazdów, które staną się jednym z przedmiotów w internecie rzeczy. Auto nie będzie tylko komunikować się z kierowcą, ale również z innymi pojazdami, infrastrukturą czy pieszymi.
V2X w przyszłości – jak ma działać?
Prace nad rozwojem technologii V2X trwają. W przyszłości samochody będą komunikować się w czasie rzeczywistym z otoczeniem. Jakie elementy wejdą w całość systemu V2X? Z czym pojazdy przyszłości będą wymieniać się informacjami?
- V2V (vehicle-to-vehicle) – bezprzewodowa komunikacja między pojazdami. Wyobraźmy sobie, że nasze auto otacza niewidzialna bańka. Wszystkie inne pojazdy, które się w niej znajdują, wymieniają się informacjami z naszym. Dzięki temu system analizuje ryzyko zderzenia (np. ktoś jedzie za szybko) i poinformuje nas, gdy zagrożenie będzie poważne, co pozwoli nam na wykonanie manewru. Amerykańska NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) szacuje, że wprowadzenie V2V zmniejszy liczbę zderzeń pojazdów o 13%!
- V2I (vehicle-to-infrastructure) – w pobliżu dróg znajduje się mnóstwo elementów, które potencjalnie mogą komunikować się z jadącymi pojazdami. To latarnie, sygnalizacja świetlna, kamery czy oznakowanie. Taka wymiana informacji również wpłynie na bezpieczeństwo na drodze poprzez dostarczanie danych do pojazdów na przykład, gdy warunki pogodowe będą fatalne, a kierowcy będą mieli ograniczoną widoczność. Dodatkowo V2I może w czasie rzeczywistym informować o wolnych miejscach parkingowych w centrum miast, wypadkach, zatorach, rozpoczętych budowach czy innych zdarzeniach na drodze.
- V2N (vehicle-to-network) – w pewnych sytuacjach dane od innych pojazdów czy infrastruktury mogą nie być wystarczające. Dlatego samochód będzie mógł otrzymać dokładniejsze informacje o większym obszarze z internetu. Wyobraźmy sobie, że dane przekazywane przez V2V i V2I nie wskazują na zatory czy inne utrudnienia na drodze w pobliskim obszarze, ale my tylko tędy przejeżdżamy, a nasza trasa jest o wiele dłuższa. Na dalszych odcinkach są jednak roboty budowlane, a na alternatywnej trasie zdarzył się wypadek. Warto byłoby to wiedzieć? Dzięki V2N system samochodu przeanalizuje te wszystkie dane i wskaże najlepszą trasę.
- V2P (vehicle-to-pedestrian) – na drogach giną też piesi i rowerzyści. Dlatego komunikacja między jadącymi pojazdami a pieszymi jest tak ważna. Dzięki V2P zarówno piesi, jak i kierowcy będą ostrzegani o możliwym zderzeniu na przykład podczas przejścia na pasach lub skrętu pojazdu w lewo. Problemem w przypadku tego systemu jest przekazywanie informacji pieszemu czy rowerzyście. Najprostszym rozwiązaniem wydaje się dziś być wysłanie sygnału do urządzenia elektronicznego na ręce (smartwatch, smartwatch, opaska fitness).
- V2D (vehicle-to-device) – to komunikacja pojazdu z innymi urządzeniami elektronicznymi, również tymi podłączonymi do samego pojazdu. W świecie aplikacji takie rozwiązanie może przynieść wiele korzyści i również poprawić bezpieczeństwo na drodze i jakość podróżowania. Obszar działania w tym zakresie jest trudny obecnie do wyobrażenia (wystarczy zobaczyć jak wiele różnych aplikacji ciągle się pojawia). Połączenie aut choćby ze smartfonami z pewnością przyniesie dużo ciekawych rozwiązań.
- V2G (vehicle-to-grid) – to połączenie pojazdów elektrycznych (BEV, PHEV) z siecią elektryczną. Nie chodzi tu o bezpieczeństwo na drodze, ale o zrównoważone i maksymalne wykorzystanie zgromadzonej energii w pojazdach poprzez jej wymianę z siecią elektryczną.
Wymienione powyżej elementy V2X nie są bezpośrednim wprowadzeniem pojazdów autonomicznych, a jedynie kolejnym krokiem do ich pojawienia się na drogach (masowo). W technologii V2X dalej to kierowca podejmuje najważniejsze decyzje podczas jazdy i to on steruje pojazdem. Pamiętajmy, że już teraz samochody mają wiele systemów asystujących kierowcy.
W technologii V2X pojazdy będą komunikować się z otoczeniem za pomocą sieci WLAN i sieci komórkowej.
Zalety V2X – na co wpłynie?
Już teraz spotykamy się z pojedynczymi technologiami V2X. Nie jest to jednak zintegrowany system, a osobne ułatwienia i funkcje. Dopiero jego pełne rozwinięcie pozwoli stwierdzić, że zmieniła się filozofia poruszania się pojazdami i mamy do czynienia z pełnym Smart Mobility. Jakie są zalety V2X?
- Poprawa bezpieczeństwa na drogach – bez wątpienia komunikacja w czasie rzeczywistym pozwoli na wymianę informacji i przewidywanie toru ruchu pojazdów, co sprawi, że do niektórych wypadków nie dojdzie, a kierowcy oraz piesi będą na bieżąco powiadamiani o zagrożeniach.
- Wzrost komfortu jazdy – dzięki V2X kierowca otrzyma informacje o optymalnej trasie, zagrożeniach, a także miejscach, które mogą go zainteresować podczas podróży. Dedykowane aplikacje ułatwią korzystanie z pojazdów.
- Łatwiejsza jazda po mieście – kierowcy nie będą musieli jeździć i szukać miejsc parkingowych, ponieważ w czasie rzeczywistym będą dostawać informacje, gdzie się jakieś zwolniło. To samo będzie dotyczyć korków, zamkniętych ulic czy ograniczeń w ruchu.
- Ekologia – poprzez wykorzystanie potencjału baterii w samochodach elektrycznych poprzez przekazywanie zgromadzonej w nich energii do sieci elektrycznej, a także ograniczenie niepotrzebnego ruchu poprzez wskazanie najlepszych tras.
Oszczędność czasu i pieniędzy – samochód jako wirtualna platforma będzie wskazywał kierowcy najlepsze trasy, a także pozwoli na dokonywanie opłat bez wychodzenia z pojazdu, np. na stacjach benzynowych czy parkingach.
Problemy związane z V2X – co budzi wątpliwości?
Każde nowe rozwiązanie wiąże się nie tylko z zaletami i udogodnieniami, ale także z zagrożeniami. Nie inaczej jest z V2X. W kontekście tej technologii należy pamiętać o kilku przeszkodach i wątpliwościach, która ona budzi.
- Prywatność – stałe zbieranie i przetwarzanie informacji o naszym poruszaniu się samochodem rodzi wątpliwości, czy dane te nie będą wykorzystywane do inwigilacji, czy śledzenia obywateli zarówno przez firmy prywatne, jak i przez rządy. Oczywiście już teraz mamy z tym do czynienia w przypadku używania smartfonów.
- Cyberprzestępczość – jeśli pojazd będzie stale podłączony do sieci, to automatycznie będzie on narażony na ataki hakerskie, ransomware, śledzące czy inne złośliwe oprogramowanie.
- Rozwój infrastruktury – do działania V2X będzie potrzebna odpowiednia przebudowa infrastruktury drogowej, a przede wszystkim odpowiednia przepustowość kanałów komunikacji. Problemem może być odpowiednie zaplanowanie i wdrożenie technologii w uboższych regionach czy miejscowościach (chodzi oczywiście o rozbudowę kosztownej infrastruktury).
- Prawodawstwo – tak rozbudowany system zbierania i przechowywania danych wymaga jednolitego prawa w różnych krajach, by działał on tak samo, bez względu, gdzie kierowca pojedzie. W UE teoretycznie jest to możliwe. Pamiętajmy także o ochronie prawnej obywateli w kontekście zbierania tak wielu informacji o nich.
- Nadmiar informacji – to wątpliwość może trochę na wyrost, ale już teraz mówi się o tym, że jesteśmy zbyt przeciążenia informacjami. Jeśli V2X będzie przekazywał zbyt wiele danych kierowcy, to może to nie ułatwić jazdy i zwiększyć bezpieczeństwo na drodze, a mieć odwrotne skutki.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o technologię V2X
Rozwinięcie tego terminu to vehicle-to-everything. Oznacza to, że samochód komunikuje się z wieloma elementami otoczenia, czyli innymi pojazdami, pieszymi, infrastrukturą, internetem i urządzeniami elektronicznymi.
Nie. Technologia V2X jest krokiem w kierunku rozwoju pojazdów autonomicznych. Dalej kierowca podejmuje decyzje i to jemu pojazd wysyła ostrzeżenia, które określa na podstawie zebranych danych z otoczenia.
Wątpliwości budzi ochrona prywatności w związku ze zbieranymi i przetwarzanymi danymi, a także zagrożenie cyberprzestępczością. Inną kwestią są koszty wdrożenia V2X, a więc rozbudowa infrastruktury drogowej i komunikacyjnej.
- Technologia V2X oznacza vehicle-to-everything.
- V2X zakłada stałą w czasie rzeczywistym wymianę informacji między pojazdem, a innymi pojazdami, infrastrukturą drogową, pieszymi, urządzeniami elektronicznymi oraz internetem.
- Dzięki V2X zwiększy się bezpieczeństwo na drogach, poprawi się jakość podróżowania (w szczególności po mieście), jazda autem będzie bardziej ekologiczna i ekonomiczna.
- Z technologią V2X związane są wątpliwości dotyczące ochrony prywatności, rozwoju infrastruktury, cyberprzestępczości i rozwiązań prawnych.
- https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-everything
- https://www.autoweek.com/news/technology/a36190311/v2x-technology/
- https://www.its.dot.gov/factsheets/pdf/CV_V2Pcomms.pdf
Dołącz do dyskusji