Testy nowych modeli samochodów – na czym polegają?
Jeździsz bezpiecznie i nie eksploatujesz przesadnie swojego samochodu? To wcale nie oznacza, że Twoje auto nie przechodzi codziennie wielu prób, na które musi być wcześniej odpowiednio przygotowane. Zwykłe używanie pojazdu, choć może wydawać się trywialne, także wyczerpuje jego elementy, dlatego producenci przed wypuszczeniem nowego modelu na rynek poddają go szeregowi testów obciążeniowych i innych. Jak to wygląda?
W tym artykule przeczytasz:
Zanim auto trafi na drogę, czyli po co testuje się nowe modele samochodów?
Otwieranie i zamykanie drzwi, klapy bagażnika lub okien. Ustawianie lusterek i fotela. Włączanie radia i klimatyzacji. Zapalanie świateł i silnika. Czynności, które wykonujesz w swoim aucie codziennie i z automatu, nie poświęcając im praktycznie żadnej uwagi, bynajmniej nie przechodzą w nim obojętnie. Wręcz przeciwnie, samochód musi być na nie przygotowany, aby nie odmówić posłuszeństwa w najmniej spodziewanym momencie – właśnie dlatego na długo zanim trafi do Ciebie, musi przejść szereg wymagających testów.
Leży to nie tylko w interesie kierowców, którzy oczekują, że kupią dopracowany w najdrobniejszych detalach produkt, ale również samych producentów. W końcu wypuszczając na rynek niedopracowany model szkodzą swojej marce. Oczywiście zdarza się, że testowanie odbywa się na żywym organizmie. Wówczas to klienci stają się swoistymi testerami, a zgłaszając zawodność danego elementu pojazdu, zmuszają producenta do wprowadzenia poprawek. Taktyka to jednak ryzykowna, więc zdecydowanie częstsze są testy przeprowadzane już na etapie prototypów – te natomiast mogą różnić się w zależności od producenta.
Jak może wyglądać procedura testowa dla samochodu? Przykładowo, Seat przewiduje w jej trakcie 30 tys. zamknięć drzwi samochodu, 20 tys. złożeń fotela, 5 tys. włączeń przycisków i przełączników znajdujących się w kabinie auta. Ponadto pojazdy tej marki są oczywiście testowane na drogach o różnych nawierzchniach i w różnych warunkach pogodowych, sprawdzana jest również ich szczelność.
Przez co musi przejść każde auto, czyli rodzaje testów nowych modeli samochodów
Chociaż same procedury testowania samochodów mogą się różnić u poszczególnych producentów, rodzaje prób, którym poddawane są pojazdy, wyglądają zwykle podobnie. Co się do nich często zalicza?
- Symulacje wirtualne – pierwszy etap testowania nowego pojazdu ma miejsce jeszcze na długo zanim wyprodukowany zostanie pierwszy prototyp i odbywa się z użyciem modeli komputerowych. Dotyczy to zarówno m.in. testów części (np. silników), jak i zachowania samochodu na drodze (np. po kolizji).
- Komory klimatyczne – w panujących w nich skrajnych warunkach testowane są zarówno całe prototypy, jak i poszczególne części. Chodzi o to, żeby zobaczyć, jak będą reagować użyte w nich materiały w przypadku różnych temperatur i wilgotności.
- Jazdy testowe – trwają latami, odbywają się często na całym świecie i w bardzo różnorodnych warunkach (także w normalnym ruchu drogowym), a testowany samochód przebywa w ich czasie miliony kilometrów.
- Testy wytrzymałościowe – w ich przypadku chodzi o poddanie samochodu za pomocą specjalnych urządzeń jak najcięższym obciążeniom w jak najkrótszym czasie, aby w ten sposób wykonać symulację zużycia pojazdu jak po przebyciu nim setek tysięcy kilometrów.
- Testy działania – wykonywane za pomocą robotów badania, które mają symulować długotrwałe używanie poszczególnych ruchomych elementów samochodu (np. 100 tys. otwarć i zamknięć drzwi równa się kilkuletniej zwykłej eksploatacji samochodu).
Prototypowe modele, które odbywają jazdy testowe w warunkach normalnego ruchu drogowego, są zwykle przez producentów odpowiednio “kamuflowane” przed wzrokiem ciekawskich. Polega to m.in. na pozbyciu się loga marki, oklejaniu auta maskującym wzorem ukrywającym detale pojazdu, stosowaniu zaciemniających materiałów we wnętrzu czy montowaniu tymczasowych dodatkowych elementów nadwozia.
A co w przypadku, gdy badany prototyp nie zaliczy jakiegoś testu lub coś w trakcie pójdzie nie tak? U żadnego producenta taka sytuacja nie może przejść obojętnie. Wystarczy, że badania wykażą choćby najmniejsze uchybienie, a samochód wraca do fazy inżynieryjnej, gdzie pracuje się nad rozwiązaniem problemu. Następnie test odbywa się ponownie i jest powtarzany aż do skutku, czyli jego bezbłędnego przejścia przez samochód.
Oczywiście testowanie prototypowych modeli to nie wszystko. Przed trafieniem do salonu sprzedażowego testom poddawany jest każdy egzemplarz danego modelu. Zwykle odbywają się one na specjalnie do tego przygotowanym torze położonym przy fabryce, w której są produkowane. Tego rodzaju testy są już znacznie krótsze od prototypowych i trwają po kilkanaście minut, w trakcie których samochód przejeżdża po różnych rodzajach nawierzchni i przeszkód, aby sprawdzić, czy wszystkie układy działają sprawnie.
Jako przykład testu, któremu poddawane są wszystkie nowe egzemplarze samochodów, można wymienić tzw. test łosia, który polega na przejechaniu samochodem slalomu pomiędzy słupkami z odpowiednią prędkością. Ma to symulować reakcję samochodu na nagłe pojawienie się na drodze przeszkody, jej bezpieczne ominięcie i powrót na prawidłowy tor jazdy. Minimalna prędkość, z jaką porusza się auto w trakcie testu łosia to 70 km/h.
Bezpieczeństwo to podstawa, czyli czym są testy Euro NCAP?
Testy sprawności i wytrzymałości prototypowych modeli oraz poszczególnych egzemplarzy nowych samochodów to jednak nie wszystko, przez co te przechodzą. Dla wielu kierowców podstawą przy zakupie pojazdu jest wiedza na temat tego, jak bezpieczny on jest. Producenci przeprowadzają oczywiście własne testy bezpieczeństwa nowych modeli, te jednak różnią się od siebie, dlatego trudno zestawić pod tym względem samochody różnych marek. W tym miejscu z pomocą przychodzi ocena Euro NCAP. Co to takiego?
Euro NCAP (New Car Assessment Programme), czyli Program Oceny Nowego Samochodu, to niezależna organizacja ds. oceny bezpieczeństwa samochodów sprzedawanych w Europie, która poddaje weryfikacji pojazdy wyłącznie pod kątem bezpieczeństwa w momencie kolizji. Działanie organizacji jest proste – kupuje ona anonimowo nowe samochody, a następnie poddaje je testom zderzeniowym. Auta nie są dostarczane przez producentów, aby uniknąć oskarżeń o brak wiarygodności testów.
Testy Euro NCAP obejmują:
- zderzenie czołowe,
- zderzenie boczne,
- zderzenie z pieszym,
- zderzenie ze słupem.
Euro NCAP przeprowadza również testy zderzeniowe fotelików samochodowych oraz systemów bezpieczeństwa w pojeździe.
Gdy testy zostaną przeprowadzone, na ich podstawie wydawane są 4 niezależne opinie dotyczące:
- ochrony dorosłych pasażerów,
- ochrony dzieci,
- ochrony innych uczestników ruchu,
- systemów asystujących.
Wyniki testów są z kolei publikowane na stronie Euro NCAP w formie ocen w skali od 1 (najniższy poziom bezpieczeństwa) do 5 gwiazdek (najwyższy poziom bezpieczeństwa). Jakie wyniki uzyskały samochody w ostatnich testach (dotyczących modeli z 2023 roku)? Sprawdźmy to na przykładzie wybranej klasy pojazdów, którą będą duże samochody rodzinne.
Samochód | Ocena | Ochrona dorosłych | Ochrona dzieci | Ochrona pieszych | Systemy asystujące |
---|---|---|---|---|---|
BMW Seria 5 | 5 | 89% | 85% | 86% | 78% |
Volkswagen ID.7 | 5 | 95% | 88% | 83% | 80% |
BYD Seal | 5 | 89% | 87% | 82% | 76% |
Xpeng P7 | 5 | 87% | 81% | 81% | 78% |
NIO ET5 | 5 | 96% | 85% | 83% | 81% |
Ocena bezpieczeństwa poszczególnych samochodów może być dokonywana jedynie w obrębie modeli tej samej klasy.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o testy nowych modeli samochodów
Tak. Po pierwsze bardzo szczegółowym testom są przeprowadzane prototypy nowych modeli – w ich przypadku bada się wytrzymałość i poddaje samochód jak największym obciążeniom, które mają symulować wieloletnią eksploatację. Z kolei już po wyprodukowaniu każdy egzemplarz danego modelu przechodzi jeszcze krótki test mający sprawdzić, czy wszystko działa w nim bez zarzutu.
Podczas testów eksploatacyjnych nowych samochodów nie ma miejsca na takie sytuacje. W przypadku wychwycenia nawet najdrobniejszych pęknięć, zniekształceń czy grzechotania samochód nie zalicza testu, który odbywa się ponownie po wprowadzeniu przez inżynierów odpowiednich poprawek do badanego modelu.
Praca testera nowych modeli i egzemplarzy samochodów jest bardzo odpowiedzialna. Chcący sprawdzić się w tej roli muszą oprócz prawa jazdy posiadać także duże doświadczenie w prowadzeniu pojazdów (także w ekstremalnych warunkach) oraz wiedzę w zakresie budowy i zasad działania auta. Dlatego też tego rodzaju zatrudnienie znajdują często byli pracownicy warsztatów, profesjonalni kierowcy czy instruktorzy jazdy.
Wyniki testów można sprawdzić na stronie internetowej Euro NCAP, gdzie są publikowane w skali 1-5 gwiazdek. Możliwe jest zarówno przejrzenie rankingów dotyczących pojazdów danej klasy, jak również bezpłatne wyszukanie wyników dla konkretnego modelu.
- Zanim nowy model samochodu trafi do sprzedaży, przechodzi on szereg rygorystycznych testów.
- Testy, którym poddawane są prototypy nowych modeli samochodów obejmują m.in. symulacje wirtualne, testy w komorach klimatycznych, testy wytrzymałościowe, testy działania i długie jazdy testowe.
- Po tym, jak prototyp nowego modelu samochodu przejdzie testy i auto trafi do sprzedaży, badaniom poddawany jest z osobna każdy nowo wyprodukowany egzemplarz.
- Samochody przechodzą również testy bezpieczeństwa. Ujednolicone analizy pod tym kątem prowadzi organizacja Euro NCAP, która zajmuje się wystawianiem ocen bezpieczeństwa poszczególnym modelom samochodów na podstawie testów zderzeniowych.
- https://www.euroncap.com/en#
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji