Ubezpieczenie motocykla Motobi – tańsze OC w zasięgu Twojej ręki!

Maszyny tej marki są znane w świecie motocyklistów. Kojarzą je zarówno znawcy starszych modeli, miłośnicy klasycznych maszyn oraz wielbiciele najnowszych trendów. Firma, która powstała w wyniku rodzinnej sprzeczki, mocno namieszała na rynku jednośladów. W Polsce oferowała popularny skuter – Motobi Żbik.

motocykl motobi

Posiadasz motocykl Motobi albo planujesz jego zakup? Sprawdź ile trzeba zapłacić za OC na jednoślad tej marki. Wszystko, co musisz wiedzieć o ubezpieczeniu maszyny ze stajni Motobi, znajdziesz w tym poradniku.

Motobi – co to takiego?

Motobi to włoski producent motocykli. Marka została założona w na przełomie 1948 i 1949 r. przez Giuseppe Benelliego w niewielkim Pesaro, stolicy nadmorskiej prowincji (Pesaro e Urbino) w regionie Marche nad Adriatykiem. Z powstaniem przedsiębiorstwa wiąże się historia pewnej rodzinnej kłótni z 1948 r., kiedy to Giuseppe Benelli jako jeden z sześciu braci i utalentowany inżynier opuścił rodzinny biznes i poszedł na swoje. Pozostał w miasteczku, ale przeniósł się do odrębnego lokalu, gdzie utworzył markę “Moto B Pesaro” – tak pierwotnie brzmiała jej nazwa. Dopiero kilka lat później w latach 50. zmieniono ją na fonetyczne “Motobi” bez rodzinnego miasta Benelliego w nazwie handlowej, za to z pierwszą literą nazwiska rodowego w centralnej części logo (podobnie jak w przypadku Bentley’a) i Pesaro w wieńcu okalającym górną część znaczka.

CIEKAWOSTKA

Pesaro to miejsce narodzin kompozytora Gioacchino Rossiniego. Co roku odbywa się tam festiwal operowy jego imienia. W miasteczku działają: stocznia, zakłady chemiczne, meblowe, włókiennicze i ceramiczne, a także port handlowy i rybacki oraz kąpielisko morskie. Miasto jest członkiem stowarzyszenia najpiękniejszych włoskich wiosek (wł. I Borghi più belli d’Italia).

Na co postawiło Motobi?

Marka Motobi w drugiej połowie XX wieku wyspecjalizowała się w produkcji i sprzedaży niewielkich dwusuwowych motocykli i skuterów miejskich. W 1953 r. producent wprowadził na rynek poziomy dwusuwowy silnik motocyklowy o pojemności 200 cm3 (nazwany B200 Spring Lasting). Innowacyjna rama z tłoczonej stali i poziomy układ cylindrów stały się znakiem rozpoznawczym wielu przyszłych modeli ze znaczkiem Motobi.

CZY WIESZ, ŻE …

Motocykl B200 otrzymał czystą, opływową i bardzo nowoczesną formę. Sam silnik został zaprojektowany z dbałością o detale wyglądu zewnętrznego. Ze względu na swój charakterystyczny kształt pojazd nazywano „jajkiem”.

Giuseppe i jego synowie (Luigi i Marco) ciągle udoskonalali swoje maszyny. Wymyślili czterosuwowy, jednocylindrowy wariant B200. Pod koniec 1955 r. całkowicie porzucili koncepcję dwucylindrowy dwusuwa B200 na rzecz dwóch całkiem nowych modeli „Catria”. Były napędzane 1-cylindrowym motorem czterosuwowym o dwóch pojemnościach: 125 i 175 cm3. Obie jednostki zaprojektował niezależny inżyniera Piero Prampolini. Dzięki nim Motobi deklasowała rynkowych rywali w bezpośrednim porównaniu (np. z Moto Aermacchi Chimerą).

Co znalazło się w ofercie Motobi?

Niedługo po wprowadzeniu na rynek Motobi Catria 125 i 175 Giuseppe Benelli zmarł. Zostawił firmę w rękach swoich potomków wprowadzonych przez ojca w tajniki tego biznesu. Po objęciu przez nich sterów w firmie zatrudnili młodego byłego kierowcę wyścigowego i tunera – Primo Zanzaniego. To on umożliwił przekształcenie cywilnej Catrii w maszynę torową. Wyścigowa Catria startowała w popularnych w owym czasie włoskich półprofesjonalnych wyścigach szosowych tzw. MSDS (wł. Moto Sportive Derivate dalla Serie). Z sukcesami radziła sobie również z wyścigach wspinaczkowych po górskich, krętych drogach.

CIEKAWOSTKA

Mały, ale mocny motocykl Motobi Catria zyskała reputację i uznanie wśród włoskich motocyklistów. Po pierwszych sukcesach otrzymała przydomek „jajko mocy”.

Firma zaczęła przekładać sukcesy w zawodach sportowych na zyski ze sprzedaży maszyn drogowych. Na zbiornikach paliwa kolejnych serii motocykli pojawiały się jaskrawe naklejki wychwalające zdobyte przez Motobi triumfy. Każda następna wersja była bardziej kolorowa od poprzedniej. Eksport zwłaszcza do Ameryki wzrósł lawinowo.

CIEKAWOSTKA

W 1962 r. Motobi zostało przejęte przez większą firmę Benelli. Zjednoczony koncern przyjął nazwę Gruppo Benelli-Motobi. Zatrudnienie znacznie wzrosło do ok. 550 pracowników, a produkcję zwiększono do 300 maszyn dziennie. Wiele z tych pojazdó trafiło do USA ze znaczkiem Benelli.

Motocykle i skutery pod własną marką Motobi wytwarzało jeszcze do roku 1977. Wtedy definitywnie zakończono działalność firmy. Zdawało się, że nieuchronny koniec włoskiej legendy sportów motorowych właśnie nadszedł.

Motobi – reaktywacja

Motoryzacja zna w swoich dziejach powroty marek z zaświatów. Tak też się stało i tym razem! W 2010 r. po 33 latach niebytu Motobi otworzyło nowy rozdział w swojej nobilitującej historii. Austriacka firma Michael Leeb Trading GmbH we współpracy z Demharter GmbH przywróciły włoską markę do życia. W sprzedaży znów pojawiły się klasycznie stylizowane skutery z małymi silniczkami o pojemności 50 cm3 i emblematami Motobi. Poza tym nowy właściciel zdecydował się wrócić do korzeni przedsiębiorstwa i utworzył fabryczny zespół wyścigowy w klasie Moto2, gdzie ścigają się motocykle JiR.

CZY WIESZ, ŻE …

W 2023 r. marka Motobi rozpoczęła obchody jubileuszu 75-lecia istnienia.

Modele Motobi w roku modelowym 2023/24

W znacznej większości modele Motobi dysponują klasyczną jednostką czterosuwową o jednym cylindrze. Warianty oznaczone jako 125 mają motor o pojemności 124 cm3. Z kolei oznaczenie 400 charakteryzuje 2-cylindrowa o pojemności 349 cm3, a 450 – 401 cm3.

Obecnie w sprzedaży dostępnych jest kilka modeli jednośladów marki Motobi. Są to m.in.:

  • DL 125 Naked,
  • DL 400 Naked,
  • DL 125 Strada,
  • DL 125 CR,
  • DL 450 CR,
  • DL 125 SC,
  • DL 450 SC,
  • DL 125 MX Cruiser,
  • DL 450 MX Cruiser.

Modele Naked i Strada to motocykle z gatunku cruiserów. CR to bardziej cafe racer, CS – cross, natomiast Cruiser to wygodny skuter turystyczny.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC motocykla?

Wysokość składki ubezpieczenia pojazdu mechanicznego to kwestia indywidualna. Na jego stawkę ma wpływ kilka czynników, m.in.: cechy pojazdu i dane właściciela oraz ewentualnie dodatkowych kierowców. W przypadku OC ubezpieczyciele biorą pod uwagę również statystyki wypadków i historię szkód czy wykroczeń drogowych konkretnej osoby. Na tej podstawie szacują ryzyko wyrządzenia szkody w przyszłości i odpowiednio dobierają stawkę.

Co wpływa na wysoką składkę ubezpieczenia OC?

Młody wiek kierowcy w połączeniu z szybkim motocyklem to najgorsza mieszanka brawury i wysokiej prędkości – tak przynajmniej widzą to towarzystwa ubezpieczeniowe? Najlepiej więc, będąc młodym kierowcą nabyć jednoślad z niewielkim silnikiem np. skuter i zbierać zniżki za każdy rok bezszkodowej jazdy. Już po 3 latach można uzyskać dzięki temu do 60% zniżki na zakup OC. Rozwiązaniem jest ustanowienie współwłasności z doświadczonym kierowcą (najlepiej jako 1. właściciel), aby jego zniżki sięgające do 70% zadziałały na zwyżkę za młody wiek i zniwelowały nadpłatę do minimum.

Jak obniżyć cenę OC motocykla?

Aby uzyskać niższą stawkę za OC jednośladu należy w pierwszej kolejności, sprawdzić jakie są możliwości. Jeśli jeszcze nie masz pojazdu, rozejrzyj się za słabszym motocyklem, a OC na interesujący Cię pojazd wylicz w darmowym kalkulatorze ubezpieczeń online zanim go kupisz. W ten sposób upewnisz się, czy jego ubezpieczenie będzie Cię słono kosztować. Warto również korzystać z różnego typu akcji promocyjnych, dzięki którym nawet 150 zł za zakup ubezpieczenia, wraca na Twoje konto.

Jak uzyskać najtańsze OC na motocykl Motobi?

Najtaniej ubezpieczysz jednoślad dzięki internetowej porównywarce ubezpieczeń! Podaj parametry pojazdu i swoje dane jak najdokładniej i uzyskaj wiarygodne wyliczenie składki. W ten sposób zaoszczędzisz nawet do kilkuset złotych rocznie, a czas, który w innym wypadku musiałbyś przeznaczyć na spotkanie z agentem stacjonarnym, spożytkuj na swój, ulubiony sposób. W razie pytań lub wątpliwości skontaktuj się z naszą infolinią lub zostaw namiary, a o wskazanej przez Ciebie porze oddzwoni do Ciebie nasz internetowy agent ubezpieczeniowy.

Motobi – ile kosztuje OC na skuter?

Sprawdź, ile wyniesie składka obowiązkowej polisy odpowiedzialności cywilnej kierowcy na skuter marki Motobi. Maszyna jest z 2010 r. napędzany silnikiem benzynowym o pojemności 49 cm3 i mocy 4 KM (3 kW) – to model Żbik II. Jego właścicielem jest 44-letni Adam, mieszkaniec Trześni (woj. podkarpackie). Zobaczmy, ile zapłaci za roczną polisę, jeśli dokona zakupu polisy online przez mubi.pl:

TowarzystwoZakresCena
BeesafeOC112,98 zł
BeesafeOC + NNW142,98 zł
(NNW – 30 zł)
BeesafeOC + NNW + Assistance194,98 zł
(assistance – 52 zł)
źródło: kalkulator ubezpieczeń komunikacyjncych mubi.pl [październik 2023].

Motobi – ile kosztuje OC na cruiser?

Porównajmy, o ile wzrośnie składka OC na motocykl turystyczny typu cruiser z większym silnikiem. To model Wektor z 2010 r. z motorem o pojemności 149 cm3 i mocy 11 KM (8 kW). Właścicielem również jest Adam:

TowarzystwoZakresCena
BeesafeOC173,25 zł
BeesafeOC + NNW203,25 zł
(NNW – 30 zł)
BeesafeOC + NNW + Assistance255,25 zł
(assistance – 52 zł)
źródło: kalkulator ubezpieczeń komunikacyjncych mubi.pl [październik 2023].

Różnica w cenie samego, podstawowego OC wyniosła ok. 60 zł. Dopłata do wyższych wariantów ochrony jest taka sama, jak w przypadku skutera. Na wyższą cenę polisy wpłynęła inna charakterystyka pojazdu i silnik o większej pojemności oraz mocy, gdyż może to być dodatkowy czynnik ryzyka do wyrządzenia poważnych szkód komunikacyjnych w wypadku.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o jednoślady marki Motobi

Czy marka Motobi działa obecnie na rynku?
Gdzie znaleźć najtańsze OC na motocykl Motobi?
PODSUMOWANIE
  • Szukasz tańszego ubezpieczenia Twojego rumaka z włoskiej stajni Motobi? Najlepsze oferty znajdziesz w porównywarce OC AC Mubi. Sprawdź ceny i wybierz mądrze!
  • Motobi to włoska marka zajmująca się produkcją motocykli do codziennej jazdy i skuterów małolitrażowych, a także wyścigowych ścigaczy. To firma z 75-letnią tradycją i sukcesami w motorsporcie.
  • W 2010 r. firma Motobi dzięki austriacko-niemieckim inwestorom wróciła na rynek. Oferuje w Europie jednoślady typu cruiser, cafe racer, cross lub skuter z silnikami spalinowymi (1- i 2-cylindrowymi o pojemności: 124, 349 i 401 cm3).
  • Ubezpieczenie maszyny ze znaczkiem Motobi na mubi.pl kosztuje Adama od 112,98 zł. Najbogatszy pakiet assistance (holowanie po wypadku, kradzieży i awarii do 200 km w EU) wynosi dodatkowo 114 zł.
Źródła:
  • wikipedia.org
Rafał Gliński Mubi
Autor artykułu: Rafal Glinski

Redaktor z 5-letnim stażem pracy w mediach. Jest autorem kilkuset publikacji o charakterze informacyjnym i publicystycznym. W swoich tekstach na Mubi stara się wyjaśnić wszystkie zawiłości świata ubezpieczeń. Jako czynny użytkownik dróg opisuje realia drogowe kierowców. 

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC