Ubezpieczenie trójkołowca – ile kosztuje OC dla motocykli typu trike?

Trójkołowiec, trike lub potocznie trajka – wszystko to określenia jednego rodzaju pojazdów, które mimo że nie są jednośladami, zalicza się do motocykli. Przynajmniej niektóre z nich. O nich będzie mowa w tym artykule, gdzie przyjrzymy się dotyczącym je przepisom oraz sprawdzimy, ile trzeba zapłacić za ich ubezpieczenie.

trzykołowiec

Trójkołowiec – motocykl, samochód czy jeszcze coś innego?

Szukając informacji na temat pojazdów o trzech kołach, można się nieco pogubić. Wyszukiwanie w Wikipedii zawiodło mnie w tym temacie do haseł dotyczących motocykli typu trike, samochodów o trzech kołach, rowerowych tricykli, riksz i rodzaju hulajnóg o nazwie trikke. Chociaż wszystkie łączy wspólna cecha (zgadnijcie jaka), mowa jednak o innych kategoriach pojazdów – nas interesuje ta pierwsza.

Motocykle typu trike, czy jeśli wolicie polską wersję – trójkołowce, trzykołowce lub trajki – są, jak sama nazwa wskazuje, motocyklami. Nazewnictwo to dotyczy jednak konkretnej grupy pojazdów, których charakterystykę znajdziemy w przepisach. W pierwszej kolejności sięgnijmy do Kodeksu drogowego.

Motocykl – pojazd samochodowy dwukołowy kategorii L3e albo dwukołowy z bocznym wózkiem kategorii L4e, albo trójkołowy kategorii L5e o symetrycznym rozmieszczeniu kół, spełniający kryteria klasyfikacji dla pojazdów odpowiednio dla kategorii L3e albo L4e, albo L5e (…)

art. 2 pkt 45 ustawy Prawo o ruchu drogowym

A dla uściślenia zerknijmy do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców. Znajdziemy tam m.in. przepisy określające pojazdy kategorii L5e jako posiadające trzy koła, w tym dwa koła bliźniacze umieszczone na tej samej osi i uważane za jedno koło, przy czym odległość między środkami ich powierzchni styku z nawierzchnią jest równa lub mniejsza niż 460 mm. To o tyle istotne, że wyłącza spod kategorii motocykli trzykołowych maszyny z wózkiem bocznym.

Kto może jeździć trójkołowcem?

No dobrze, dość przepisów. Jakie to wszystko ma znaczenie dla zwykłego człowieka? A takie, że choć trójkołowce nie należą może do najczęściej spotykanych na drogach pojazdów, na rynku bynajmniej nie brakuje związanych z nimi ofert. Tymi natomiast mogą zainteresować się nie tylko motocykliści, ponieważ być może najważniejszym faktem związanym z trajkami jest to, że jeździć nimi mogą:

  • posiadacze prawa jazdy kategorii A1 i A2 (moc do 15 kW),
  • posiadacze prawa jazdy kategorii A,
  • posiadacze prawa jazdy kategorii B (od co najmniej 3 lat).

Wprowadzony do ustawy o kierujących pojazdami nowelizacją z 2018 roku przepis w dużym stopniu zrewolucjonizował rynek motocykli trójkołowych, dopuszczając do ich użytku kierowców posiadających prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat. Zmiana w przepisach była uzasadniona potrzebami osób niepełnosprawnych, ale skorzystało z niej wielu innych kierowców, którzy od tego momentu mogli przesiąść się na trajki bez wyrabiania kategorii A.

CZY WIESZ, ŻE …

Korzystanie z trójkołowców przez posiadaczy prawa jazdy kategorii B nie jest obwarowane ograniczeniami mocy ani pojemności silnika.

Popularne trójkołowce – przykładowe modele i ceny

Wiedząc już, kto może jeździć trzykołowcami, przyjrzyjmy się kilku popularnym modelom pod względem parametrów i cen. Wszystkie je można prowadzić, mając kategorię B prawa jazdy od co najmniej 3 lat.

  • Yamaha Tricity – posiadający dwa koła z przodu trójkołowiec występujący w dwóch wersjach różniących się pojemnością silnika i mocą: 125 o mocy 12 KM i 300 o mocy 28 KM. Pierwszym z nich można jeździć również z kategorią A1.
  • Piaggio MP3 – kolejny model posiadający dwa koła z przodu i występujący w kilku wersjach o różnej pojemności silnika (300, 400 i 500).
  • Peugeot Metropolis – trójkołowiec francuskiej marki, który charakteryzuje się silnikiem o pojemności 399 cm3 i mocy 37 KM.
  • Harley-Davidson Freewheeler – podstawowy model trzykołowego Harleya charakteryzujący się dwoma kołami z tyłu i silnikiem o pojemności 1745 cm3 lub 1868 cm3.
  • Harley-Davidson Tri Glide – potężny turystyczny motocykl słynnej marki, którym jeździ się jak samochodem. Posiada dwa koła z tyłu i silnik o pojemności 1868 cm3 (w wersji CVO 1923 cm3) i mocy 100 KM.
Motocykl Cena katalogowa
Yamaha Tricity19 999 zł (model 125),
40 999 zł (model 300)
Piaggio MP336 900 zł (model 310),
47 900 zł (model 400),
57 900 zł (model 530)
Peugeot Metropolisod 44 490 zł
Harley-Davidson Freewheelerod 37 440 euro
Harley-Davidson Tri Glideod 47 650 euro
Dane pochodzą ze stron producentów.

Ubezpieczenie trzykołowca a OC dla innych rodzajów motocykli

Pora przejść do kwestii ubezpieczenia. Jak kształtują się ceny OC trójkołowców? Czy właściciele tych motocykli płacą za ich obowiązkową ochronę mniej, czy więcej niż inni motocykliści? Według danych porównywarki Mubi z września 2024 średnia cena OC wszystkich rodzajów motocykli wyniosła tylko 285 zł. Jak wypadły w porównaniu z tym trajki?

Rodzaj motocyklaŚrednia cena OC
Trójkołowce132 zł
Chopper/cruiser226 zł
Szosowe do 250 cm3243 zł
Cross/enduro255 zł
Turystyczne263 zł
Skutery271 zł
Szosowe od 250 cm3292 zł
Sportowe327 zł
Motorowery397 zł
Dane na podstawie obliczeń użytkowników porównywarki Mubi.

Okazuje się, że trzykołowce to zdecydowanie najtańsze w ubezpieczeniu motocykle. Średnia cena ich OC we wrześniu 2024 wyniosła 132 zł, czyli była ponad dwukrotnie niższa od średniej. Droższe w ubezpieczeniu okazały się nawet, zazwyczaj mające tanie OC motocykle turystyczne i choppery/cruisery. Czemu akurat te trzy rodzaje motocykli są ubezpieczane tanio?

Mimo że wszystkie charakteryzują się silnikami o dużych pojemnościach, koszty składek obniżają ich właściciele. Są nimi bowiem raczej starsze osoby mające doświadczenie na drogach i mogące pochwalić się kilkuletnią historią ubezpieczenia. Z kolei maszynami o słabszych parametrach jeżdżą częściej osoby młode i niedoświadczone, stąd też wyższe średnie ceny składek na skutery i motorowery.

OC trójkołowca w Mubi już od 101 zł!

Już średni koszt OC trójkołowców we wrześniu na Mubi okazał się bardzo korzystny, ale znaleźli się szczęśliwcy, którzy znaleźli ubezpieczenie w jeszcze lepszych cenach. Kto mógł liczyć na najtańsze OC? Poniżej kilka wybranych przykładów właścicieli różnych maszyn.

MotocyklMotocyklistaCena OC
Yamaha Tricity 125 z 2022 roku32-letnia kobieta z powiatu zgorzeleckiego101 zł
Piaggio MP3 500 z 2020 roku51-letni mężczyzna z Żar101 zł
Peugeot Metropolis 400 z 2018 roku60-letni mężczyzna z Gorzowa Wielkopolskiego107 zł
Piaggio MP3 400RL z 2011 roku38-letni mężczyzna z Białegostoku116 zł
Dane na podstawie obliczeń użytkowników porównywarki Mubi.

Powyższe zestawienie potwierdza wcześniejsze wnioski. Okazuje się, że na bardzo tanie ubezpieczenie trzykołowca mogą liczyć przede wszystkim doświadczeni motocykliści – wśród osób z najtańszym OC nie ma nikogo poniżej 30. roku życia. Dla ubezpieczycieli nie miała natomiast większego znaczenia duża pojemność silników ich maszyn ani miejsce zamieszkania.

Pakiet ubezpieczeń dla trójkołowca – ile kosztuje AC, NNW i assistance?

Oczywiście ubezpieczenie OC nie wyczerpuje możliwości ochrony, jaką może sobie zagwarantować motocyklista. Mimo że dodatkowe polisy nie są obowiązkowe, ich posiadanie jest wskazane nie tylko przez zdrowy rozsądek, ale i płynące z nich korzyści. Dopłacając do składki, właściciel trójkołowca może sobie zapewnić:

  • ubezpieczenie assistance, w ramach którego otrzyma pomoc w razie wypadku czy awarii (m.in. holowanie, pojazd zastępczy, pomoc serwisowa),
  • ubezpieczenie NNW, z którego wypłacone zostanie mu odszkodowanie w razie doznania uszczerbku na zdrowiu w wyniku nieszczęśliwego wypadku,
  • ubezpieczenie AC zapewniające ochronę w razie uszkodzenia lub zniszczenia trójkołowca w wypadku lub kolizji, czy w przypadku jego kradzieży.

Na jaki wydatek trzeba się przygotować, jeśli chcemy kupić pakiet ubezpieczeń dla trzykołowca? Sprawdziliśmy to za pomocą kalkulatora OC AC Mubi na przykładzie 35-letniego mężczyzny z Ustronia, który ma prawo jazdy kategorii B od 16 lat i bezszkodową historię ubezpieczenia. Nasz motocyklista jest właścicielem trójkołowca Yamaha Tricity 300 z 2020 roku.

Firma ubezpieczeniowaPakiet ubezpieczeńCena polisy
BeesafeOC + NNW217 zł
UNIQAOC + Assistance235 zł
BeesafeOC + NNW + Assistance269 zł
UNIQAOC + Assistance + NNW294 zł
ERGO HestiaOC + Assistance700 zł
BeesafeOC + AC + Assistance750 zł
ERGO HestiaOC + NNW771 zł
ERGO HestiaOC + NNW + Assistance788 zł
BeesafeOC + AC + NNW + Assistance1113 zł
UNIQAOC + AC + Assistance2040 zł
ERGO HestiaOC + AC + Assistance4215 zł
Dane na podstawie obliczeń w kalkulatorze OC AC Mubi.

Jak widać, różnice w cenach w zależności od zakresu ubezpieczenia mogą być bardzo duże. W naszym przykładzie za najtańszy pakiet z NNW kierowcy i pasażera trzeba zapłacić tylko 217 zł w Beesafe. Gdyby motocyklista chciał rozszerzyć ochronę o assistance po wypadku w Europie z holowaniem do najbliższego warsztatu, naprawą na miejscu zdarzenia i wynajmem pojazdu zastępczego, musiałby dopłacić ok. 50 zł. Większy wydatek czeka go, jeśli zależy mu na autocasco. Najtańszy pakiet z AC to wydatek rzędu 750 zł.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o ubezpieczenie trzykołowców

Jakie uprawnienia są potrzebne do kierowania trójkołowcami?
Czy ubezpieczenie trójkołowca jest drogie?
Czy można kupić dodatkowe ubezpieczenie dla trzykołowca?
PODSUMOWANIE
  • Trójkołowce, czyli motocykle typu trike lub trajki, to rodzaj motocykli, które charakteryzują się posiadaniem trzech kół, w tym dwóch bliźniaczych umieszczonych na jednej osi.
  • Trzykołowcami mogą jeździć posiadacze prawa jazdy kategorii B, którzy mają uprawnienia od co najmniej 3 lat.
  • Średnia cena OC trzykołowców w wrześniu wyniosła 132 zł.
  • Najtańsze OC dla trzykołowca we wrześniu kosztowało 101 zł.
  • Oprócz OC na trójkołowce można nabyć również dodatkowe ubezpieczenia AC, NNW i assistance.
  • Wśród popularnych modeli trójkołowców można wymienić m.in.Yamahę Tricity, Piaggio MP3, Peugeota Metropolis czy Harleya-Davidsona Tri Glide.
Źródła:
  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym:
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf
  • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami:
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20110300151/U/D20110151Lj.pdf
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców:
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013R0168
grafika
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Ekspert i doradca w dziedzinie ubezpieczeń oraz autor ponad 100 poradników dotyczących polis komunikacyjnych i turystycznych. W swoich tekstach zwraca uwagę na trudne zagadnienia ubezpieczeniowe, aby przedstawiając je w zrozumiały sposób, ustrzec klienta przed niepotrzebnymi wydatkami i ułatwić mu dopasowanie rodzaju ochrony do indywidualnych potrzeb.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC