Ułatwienia w sprzedaży ubezpieczeń i likwidacji szkód w związku z pandemią

Pandemia koronawirusa przyspieszyła zmiany na polskim rynku ubezpieczeń. Oprócz uproszczeń w likwidacji szkód, towarzystwa wprowadziły także możliwość nabycia większej liczby ubezpieczeń kanałem online, również bez szczegółowych oględzin czy osobistego stawiennictwa w oddziale, które do tej pory było konieczne w niektórych wypadkach. Jakie zmiany wprowadziły poszczególne towarzystwa ubezpieczeniowe?

co załatwisz przez internet z samochodem

Pandemia wprowadziła zmiany zarówno w naszym życiu codziennym, jak i w sposobie funkcjonowania wielu firm i instytucji. Zakłady ubezpieczeniowe nie były pod tym względem wyjątkiem, wprowadzając różnego rodzaju ułatwienia dla swoich klientów. O ile do 2020 roku można było mówić, że rynek ubezpieczeń staje się w coraz większym stopniu zdalny, ostatnie 3 lata jeszcze bardziej przyspieszyły ten proces – dziś nie będzie przesadą stwierdzenie, że zdecydowaną większość spraw związanych z ochroną ubezpieczeniową można już załatwić zdalnie.

Jak w erze koronawirusa kontaktować się z ubezpieczycielem? Jak zgłaszać szkodę i uzyskać odszkodowanie? Jakiego rodzaju ułatwienia wprowadziły towarzystwa ubezpieczeniowe dla swoich klientów? Prześledźmy to na przykładach liderów rynku ubezpieczeniowego w Polsce.

Compensa

Szkodę zlikwidujemy za pomocą aplikacji. Działała ona już wcześniej, ale korzystało z niej nie więcej niż 20% klientów towarzystwa. Za pomocą tego narzędzia możliwa jest likwidacja szkód z OC/AC, NNW oraz szkód majątkowych. Obsługa zgłoszenia jest bardzo szybka, proces niezwykle prosty i intuicyjny. Co ważne, odbywa się w całości przez internet i na żadnym etapie nie mamy do czynienia z kontaktem osobistym. Dzięki takiemu procesowi likwidacji szkody, zgodnie z deklaracją ubezpieczyciela, mamy możliwość otrzymania odszkodowania dużo szybciej niż zwykle – nawet w ciągu 3 dni.

Jak to działa w praktyce? W aplikacji podajemy numer konta do wypłaty, przesyłamy za jej pomocą zdjęcia szkody i niezbędną do jej likwidacji dokumentację (np. oświadczenie sprawcy kolizji), uzupełniamy szczegółowe informacje o zdarzeniu, którego dotyczy zgłoszenie. Na tej podstawie ubezpieczyciel szacuje wartość szkody i przekazuje nam wycenę. Jeżeli auto (lub inne mienie, którego dotyczy zgłoszenie) wymaga oględzin rzeczoznawcy, one również odbywają się bez osobistego kontaktu – wystarczą zdjęcia uszkodzeń.

Przeczytaj też: Jak zdezynfekować samochód?

Generali, Proama

Ułatwienia dotyczą zawierania umów ubezpieczeń komunikacyjnych, likwidacji szkód, a także innych ubezpieczeń, w tym np. mieszkaniowych. Oczywiście, już od dawna można zawrzeć umowę OC/AC przez internet, także za pomocą kalkulatora na mubi.pl, ale w ubezpieczeniach komunikacyjnych Generali do niedawna zdjęcia czy oględziny przy zawarciu umowy AC były normą. Teraz inspekcja przeprowadzana jest losowo.

Ułatwienia dotyczą także polis na życie – jest to zupełna nowość, gdyż do tej pory nie można było takiej polisy zawrzeć w całości przez internet. 

Także tutaj likwidację szkód ułatwi aplikacja. W przypadku większych szkód konieczne może być wykonanie oględzin, ale ubezpieczyciel umożliwia wykonanie ich online. W przypadku mniejszych szkód można ograniczyć się do przesłania zdjęć.

LINK4

Także LINK4 przeszedł na pracę zdalną. Proces zawierania polis, podobnie jak likwidację szkód, można przeprowadzić w całości online, nie ma konieczności wykonywania szczegółowych oględzin osobiście przez pracownika firmy. 

Ubezpieczyciel podkreśla, że klienci nie muszą wysyłać dokumentów polisowych pocztą tradycyjną – mogą je przesłać e-mailem w formie skanu lub zdjęcia wykonanego smartfonem. LINK4 chce w ten sposób zmniejszyć obsługę kurierską dokumentów i nie stwarzać dodatkowych zagrożeń dla kurierów i pracowników poczty.

LINK4 zaproponował także zwrot pieniędzy klientom, którzy dokonali zakupu polis turystycznych na okres występowania pandemii. To propozycja dla ubezpieczonych w LINK4, którzy musieli odwołać wyjazd w wyniku decyzji rządu o wprowadzeniu stanu epidemicznego w Polsce – dotyczy to wszystkich podróży zaplanowanych po 13 marca 2020 roku. 

Wiener

Ubezpieczyciel również zapewnił o wdrożeniu procesów związanych z pracą zdalną swoich pracowników i możliwości załatwienia wszystkich spraw online. Szkodę możemy zgłosić, używając formularza dostępnego na stronie ubezpieczyciela lub mailowo.

Wiener zapewnia, że likwidacja szkód, jak i wypłata odszkodowań, odbywają się terminowo i nie przewiduje opóźnień związanych z problemami z pandemią. 

Zakup polisy jest możliwy również online, oferty ubezpieczyciela znajdziemy także w kalkulatorze OC/AC na mubi.pl.

UNIQA

UNIQA także sprzedaje zdalnie, zachęca również do prostej likwidacji szkody na swojej stronie www. Zgłaszając szkodę, powinniśmy wybrać zakres i rodzaj posiadanego ubezpieczenia oraz w dalszym etapie wypełnić dane związane z zaistniałym zdarzeniem. 

Potwierdzenie otrzymania zgłoszenia dostajemy na maila. Jeśli mamy problem z wypełnieniem formularza lub nie możemy tego zrobić, możemy także skorzystać ze wsparcia konsultanta online. Linie telefoniczne ubezpieczyciela działają bez zmian, a wszystkie dane kontaktowe są aktualne. 

PZU, Warta

Także najwięksi polscy ubezpieczyciele wyszli naprzeciw wyjątkowej sytuacji, jaką jest pandemia. Sprzedaż i likwidacja szkód odbywa się również online (Warta umożliwiła np. zgłoszenie szkody przez aplikację Messenger, a PZU za pomocą czatu audio/wideo), a ubezpieczyciele zapewniają, że zawarte wcześniej umowy ubezpieczeń na życie chronią także w wypadku zachorowania na COVID-19. 

Warta wprowadziła niedawno uproszczony model likwidacji szkód całkowitych. Może on być przydatny także w obecnej, trudnej sytuacji. Ubezpieczyciel przekazał również część środków pozyskanych z każdej sprzedanej polisy na rzecz pomocy w walce z pandemią – 87 szpitali i lokalnych organizacji otrzymało w sumie kwotę 10 milionów złotych na zakup potrzebnych środków i sprzętów.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o zakup ubezpieczeń i likwidację szkód w dobie COVID-19

Czy możliwe jest zlikwidowanie szkody bez przeprowadzania oględzin samochodu?
Czy istnieją ubezpieczenia, które chronią na wypadek zachorowania na COVID-19?
Czy towarzystwa ubezpieczeniowe zwracają koszt wykupienia polisy turystycznej, jeśli wyjazd nie może się odbyć ze względu na zakażenie COVID-19?
PODSUMOWANIE
  • Większość spraw związanych z ubezpieczeniem załatwimy całkowicie online.
  • Towarzystwa znoszą obowiązek wysyłania dokumentów pocztą lub kurierem.
  • Niektóre towarzystwa rezygnują z oględzin pojazdów, np. przy zawieraniu polisy AC.
  • Szkodę możemy zlikwidować za pomocą aplikacji mobilnych, a konieczne oględziny mogą się odbyć w formie rozmowy wideo.
  • Uproszczone procedury obowiązują przez cały okres epidemii i powinny chronić klientów przed nieterminową likwidacją szkody czy niemożnością zawarcia polisy na odległość.

Teresa Wrońska
Autor artykułu: Teresa Wrońska

Ubezpieczenia samochodowe są moim konikiem, ponieważ 7 lat pracowałam jako agent ubezpieczeniowy. Miałam okazję sprzedać kilka tysięcy polis OC/AC, dlatego poznałam większość problemów kierowców. Teraz chętnie rozwiązuję je dla użytkowników porównywarki Mubi.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC