Ułatwienia w sprzedaży ubezpieczeń i likwidacji szkód w związku z pandemią
Pandemia koronawirusa przyspieszyła zmiany na polskim rynku ubezpieczeń. Oprócz uproszczeń w likwidacji szkód, towarzystwa wprowadziły także możliwość nabycia większej liczby ubezpieczeń kanałem online, również bez szczegółowych oględzin czy osobistego stawiennictwa w oddziale, które do tej pory było konieczne w niektórych wypadkach. Jakie zmiany wprowadziły poszczególne towarzystwa ubezpieczeniowe?
W tym artykule przeczytasz:
Pandemia wprowadziła zmiany zarówno w naszym życiu codziennym, jak i w sposobie funkcjonowania wielu firm i instytucji. Zakłady ubezpieczeniowe nie były pod tym względem wyjątkiem, wprowadzając różnego rodzaju ułatwienia dla swoich klientów. O ile do 2020 roku można było mówić, że rynek ubezpieczeń staje się w coraz większym stopniu zdalny, ostatnie 3 lata jeszcze bardziej przyspieszyły ten proces – dziś nie będzie przesadą stwierdzenie, że zdecydowaną większość spraw związanych z ochroną ubezpieczeniową można już załatwić zdalnie.
Jak w erze koronawirusa kontaktować się z ubezpieczycielem? Jak zgłaszać szkodę i uzyskać odszkodowanie? Jakiego rodzaju ułatwienia wprowadziły towarzystwa ubezpieczeniowe dla swoich klientów? Prześledźmy to na przykładach liderów rynku ubezpieczeniowego w Polsce.
Compensa
Szkodę zlikwidujemy za pomocą aplikacji. Działała ona już wcześniej, ale korzystało z niej nie więcej niż 20% klientów towarzystwa. Za pomocą tego narzędzia możliwa jest likwidacja szkód z OC/AC, NNW oraz szkód majątkowych. Obsługa zgłoszenia jest bardzo szybka, proces niezwykle prosty i intuicyjny. Co ważne, odbywa się w całości przez internet i na żadnym etapie nie mamy do czynienia z kontaktem osobistym. Dzięki takiemu procesowi likwidacji szkody, zgodnie z deklaracją ubezpieczyciela, mamy możliwość otrzymania odszkodowania dużo szybciej niż zwykle – nawet w ciągu 3 dni.
Jak to działa w praktyce? W aplikacji podajemy numer konta do wypłaty, przesyłamy za jej pomocą zdjęcia szkody i niezbędną do jej likwidacji dokumentację (np. oświadczenie sprawcy kolizji), uzupełniamy szczegółowe informacje o zdarzeniu, którego dotyczy zgłoszenie. Na tej podstawie ubezpieczyciel szacuje wartość szkody i przekazuje nam wycenę. Jeżeli auto (lub inne mienie, którego dotyczy zgłoszenie) wymaga oględzin rzeczoznawcy, one również odbywają się bez osobistego kontaktu – wystarczą zdjęcia uszkodzeń.
Przeczytaj też: Jak zdezynfekować samochód?
Generali, Proama
Ułatwienia dotyczą zawierania umów ubezpieczeń komunikacyjnych, likwidacji szkód, a także innych ubezpieczeń, w tym np. mieszkaniowych. Oczywiście, już od dawna można zawrzeć umowę OC/AC przez internet, także za pomocą kalkulatora na mubi.pl, ale w ubezpieczeniach komunikacyjnych Generali do niedawna zdjęcia czy oględziny przy zawarciu umowy AC były normą. Teraz inspekcja przeprowadzana jest losowo.
Ułatwienia dotyczą także polis na życie – jest to zupełna nowość, gdyż do tej pory nie można było takiej polisy zawrzeć w całości przez internet.
Także tutaj likwidację szkód ułatwi aplikacja. W przypadku większych szkód konieczne może być wykonanie oględzin, ale ubezpieczyciel umożliwia wykonanie ich online. W przypadku mniejszych szkód można ograniczyć się do przesłania zdjęć.
LINK4
Także LINK4 przeszedł na pracę zdalną. Proces zawierania polis, podobnie jak likwidację szkód, można przeprowadzić w całości online, nie ma konieczności wykonywania szczegółowych oględzin osobiście przez pracownika firmy.
Ubezpieczyciel podkreśla, że klienci nie muszą wysyłać dokumentów polisowych pocztą tradycyjną – mogą je przesłać e-mailem w formie skanu lub zdjęcia wykonanego smartfonem. LINK4 chce w ten sposób zmniejszyć obsługę kurierską dokumentów i nie stwarzać dodatkowych zagrożeń dla kurierów i pracowników poczty.
LINK4 zaproponował także zwrot pieniędzy klientom, którzy dokonali zakupu polis turystycznych na okres występowania pandemii. To propozycja dla ubezpieczonych w LINK4, którzy musieli odwołać wyjazd w wyniku decyzji rządu o wprowadzeniu stanu epidemicznego w Polsce – dotyczy to wszystkich podróży zaplanowanych po 13 marca 2020 roku.
Wiener
Ubezpieczyciel również zapewnił o wdrożeniu procesów związanych z pracą zdalną swoich pracowników i możliwości załatwienia wszystkich spraw online. Szkodę możemy zgłosić, używając formularza dostępnego na stronie ubezpieczyciela lub mailowo.
Wiener zapewnia, że likwidacja szkód, jak i wypłata odszkodowań, odbywają się terminowo i nie przewiduje opóźnień związanych z problemami z pandemią.
Zakup polisy jest możliwy również online, oferty ubezpieczyciela znajdziemy także w kalkulatorze OC/AC na mubi.pl.
UNIQA
UNIQA także sprzedaje zdalnie, zachęca również do prostej likwidacji szkody na swojej stronie www. Zgłaszając szkodę, powinniśmy wybrać zakres i rodzaj posiadanego ubezpieczenia oraz w dalszym etapie wypełnić dane związane z zaistniałym zdarzeniem.
Potwierdzenie otrzymania zgłoszenia dostajemy na maila. Jeśli mamy problem z wypełnieniem formularza lub nie możemy tego zrobić, możemy także skorzystać ze wsparcia konsultanta online. Linie telefoniczne ubezpieczyciela działają bez zmian, a wszystkie dane kontaktowe są aktualne.
PZU, Warta
Także najwięksi polscy ubezpieczyciele wyszli naprzeciw wyjątkowej sytuacji, jaką jest pandemia. Sprzedaż i likwidacja szkód odbywa się również online (Warta umożliwiła np. zgłoszenie szkody przez aplikację Messenger, a PZU za pomocą czatu audio/wideo), a ubezpieczyciele zapewniają, że zawarte wcześniej umowy ubezpieczeń na życie chronią także w wypadku zachorowania na COVID-19.
Warta wprowadziła niedawno uproszczony model likwidacji szkód całkowitych. Może on być przydatny także w obecnej, trudnej sytuacji. Ubezpieczyciel przekazał również część środków pozyskanych z każdej sprzedanej polisy na rzecz pomocy w walce z pandemią – 87 szpitali i lokalnych organizacji otrzymało w sumie kwotę 10 milionów złotych na zakup potrzebnych środków i sprzętów.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zakup ubezpieczeń i likwidację szkód w dobie COVID-19
W pandemii możliwe stało się przeprowadzenie nietypowych oględzin polegających wyłącznie na wysłaniu zdjęć uszkodzeń pojazdu swojemu ubezpieczycielowi. Ma to na celu ograniczenie zbędnych kontaktów międzyludzkich. Obecnie szkody można zlikwidować przez stworzone do tego aplikacje. Dokładnych informacji należy szukać na stronie internetowej swojego ubezpieczyciela.
Różne towarzystwa w ramach ubezpieczenia turystycznego oferują ochronę na wypadek zachorowania na COVID-19. Nie wszystkie jednak pokrywają koszt transportu osoby chorej do Polski. Osoby chcące ubezpieczyć się od kosztów leczenia choroby wywoływanej przez SARS-CoV-2, mogą też zdecydować się na wykupienie polisy na życie obejmującej takie ryzyko.
Niektórzy ubezpieczyciele umożliwili otrzymanie zwrotu pieniędzy za wykupione polisy turystyczne, jeśli wyjazd ubezpieczonej osoby został odwołany ze względu na zmieniające się ograniczenia związane z sytuacją epidemiczną. Takie rozwiązanie zostało wprowadzone na przykład w towarzystwie LINK4.
- Większość spraw związanych z ubezpieczeniem załatwimy całkowicie online.
- Towarzystwa znoszą obowiązek wysyłania dokumentów pocztą lub kurierem.
- Niektóre towarzystwa rezygnują z oględzin pojazdów, np. przy zawieraniu polisy AC.
- Szkodę możemy zlikwidować za pomocą aplikacji mobilnych, a konieczne oględziny mogą się odbyć w formie rozmowy wideo.
- Uproszczone procedury obowiązują przez cały okres epidemii i powinny chronić klientów przed nieterminową likwidacją szkody czy niemożnością zawarcia polisy na odległość.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji