Uszkodzenia lakieru – jak je likwidować?
Lakier samochodowy łatwo ulega drobnym uszkodzeniom, które zakłócają estetykę całego pojazdu. Na szczęście istnieją proste metody usuwania takich defektów, a jeśli one zawiodą, zawsze można oddać samochód w ręce profesjonalistów. Przyglądamy się sposobom na usuwanie uszkodzeń lakieru.
Z tego artykułu dowiesz się:
Pomoc ekspertów?
Zacznijmy jednak od końca, czyli od przebiegu i kosztów naprawy lakieru w profesjonalnych warsztatach lakierniczych. Ile wydamy na naprawę uszkodzeń? Wszystko tak naprawdę zależy od powierzchni, jaką chcemy odnowić, oraz od rodzaju uszkodzeń, których chcemy się pozbyć.
Można przyjąć założenie, że odnowienie całej powierzchni lakieru kosztować będzie nie mniej niż 1000 zł. Pod pojęciem odnowienia lakieru kryją się bardzo różnorodnie nazywane usługi. W niektórych firmach możesz spotkać się z terminem korekta, w innych renowacja.
Praktycznie w każdym wyspecjalizowanym zakładzie usługi takie proponowane są w kilku wersjach, od podstawowych, usuwających ok. 50% uszkodzeń, po rozwiązania dla najbardziej wymagających, które pozwalają na całkowite usunięcie wszelkiej maści defektów. Ceny wahają się od 350 zł do nawet 3000 zł w przypadku najbardziej zaawansowanych technik odnawiania lakieru – jednoetapowe korekty lakieru są najtańsze, a te trzyetapowe najdroższe.
Koszty idą w tym przypadku w parze z poświęconym czasem – najdroższe rozwiązania pozbawią nas towarzystwa ukochanego samochodu nawet do czterech dni. Jednak po tej rozłące możemy nie poznać starego przyjaciela – gdy wróci z warsztatu, jego lakier będzie w lepszym stanie niż przy wyjeździe z salonu (o ile widzieliśmy moment, w którym wyjeżdżał z salonu).
A co w sytuacji, kiedy będziemy chcieli usunąć rysy tylko z jednej części karoserii? Koszt również zależy od wybranej techniki renowacji, ale średnio zapłacimy 300-500 zł za jeden element. Już przy dwóch, trzech wybranych elementach karoserii wydatek jest dość znaczący.
Cena wzrośnie również, kiedy zdecydujemy się na cieniowanie lakieru na dwóch usytuowanych obok siebie elementach. Technikę cieniowania stosuje się, żeby uniknąć różnicy w kolorystyce poszczególnych elementów karoserii po odnowie lakieru. Na czym polega proces cieniowania?
Przy założeniu, że odnowiliśmy lewe przednie drzwi, będą one wyraźnie odcinać się na tle reszty samochodu. Żeby tego uniknąć, lakiernik pokrywa lakierem bazowym również część powierzchni elementów sąsiadujących z przednimi drzwiami. Cały ten obszar jest następnie polerowany i pokrywany lakierem bezbarwnym. Cieniowanie wywinduje koszt całego procesu o jakieś 30%. Widać zatem jak na dłoni, że wizyta u lakiernika spowoduje, że z naszego portfela wyemigruje cały poczet książąt i królów Polski. Słowem: drogo!
Naprawa lakieru na własną rękę
Takiej masowej emigracji nikt oczywiście nie lubi, dlatego wielu kierowców decyduje się na samodzielne usunięcie uszkodzeń lakieru. Jest to opcja zdecydowanie mniej kosztowna, jeśli jednak czujesz, że jesteś w stanie samodzielnie wykonać taką pracę, ryzyko może się opłacić. Jeśli jednak nie tylko nie posiadasz żadnego doświadczenia, ale też nie czujesz się na siłach, by samodzielnie odnawiać lakier, może jednak warto sięgnąć głębiej do kieszeni.
Poniżej przedstawiamy kilka najpowszechniej występujących defektów lakieru oraz metody, dzięki którym poradzimy sobie z ich usunięciem bez pomocy fachowców.
Lista zakupów
Oto lista produktów, które są niezbędne do samodzielnego usuwania ubytków w lakierze samochodowym. Ich łączny koszt wynosi kilkaset złotych.
- Szpachla – wypełniacz wszystkich ubytków w lakierze. Najlepiej zaopatrzyć się w dwa rodzaje szpachli: z włóknem szklanym do większych ubytków i bez włókna do mniejszych.
- Papier wodny – od standardowego papieru ściernego odróżnia go stuprocentowa wodoodporrność, co sprawia, że świetnie nadaje się do szlifowania na mokro.
- Podkład – najlepiej akrylowy w sprayu. Zdaniem lakierników jest to najlepszy wybór do lakierowania w warunkach domowych. Wierzymy na słowo.
- Pasta lekkościerna – posłuży do ścierania płytkich i niedługich rys.
- Pistolet niskociśnieniowy – przy jego pomocy, oczywiście po podłączeniu do kompresora, będziemy nakładać lakier.
- Papier ścierny – a najlepiej cały zestaw papieru ściernego o różnej gradacji. Założyliśmy, że przyda się gradacja 80, 240 i 360.
- Benzyna ekstrakcyjna – użyjemy jej do odtłuszczania karoserii przed malowaniem.
Lakier w sprayu – skuteczniejszy niż lakier w puszce. Oczywiście musisz dobrać odpowiedni kolor. Fabryczny numer koloru, czyli tzw. kod OEM, znajduje się na tabliczkach znamionowych rozlokowanych w różnych miejscach samochodu. Wszystko zależy od marki i modelu.
Maskowanie zamiast naprawy (opcjonalnie)
Jeśli mamy do czynienia z niezbyt głębokimi i rozległymi uszkodzeniami, możemy sprawę spróbować zatuszować, dosłownie. Na rynku łatwo dostępne są środki zakrywające drobne defekty w postaci kredek maskujących lub wosków koloryzujących. Należy jednak pamiętać, że jest to tylko działanie na poziomie wizualnym – tak naprawdę nie usuwamy uszkodzeń. Metoda dobra “na już”.
Rysy płytkie
Niezbyt głębokie rysy możesz z powodzeniem usunąć, korzystając z pasty lekkościernej. Jej koszt to od kilku do kilkudziesięciu złotych w zależności od producenta.
Jak to zrobić? Bardzo dokładnie umyj i wysusz obszar lakieru, na którym znajduje się rysa. W kolejnym kroku rozetrzyj pastę kolistymi ruchami w miejscu występowania defektu przy użyciu miękkiej szmatki. Możesz również użyć specjalnej polerki obrotowej, którą zakupisz za około 200 zł. Ostrzegamy jednak, że jeśli pierwszy raz będziesz trzymał to urządzenie w ręku, efekt końcowy może być daleki od powalającego.
Właściciel samochodu chciał ukryć kilka rys na lakierze swojego pojazdu. W tym celu kupił kredkę do maskowania rys i wosk koloryzujący. Zastosował te produkty według wskazań producenta, a mimo to rysy były znów widoczne po kilku myciach samochodu. Po pewnym czasie zdecydował się na usunięcie rys z użyciem papieru ściernego, benzyny ekstrakcyjnej i lakieru. Tym razem efekt był o wiele lepszy.
Rysy głębokie
W przypadku głębszych rys konieczne będzie sięgnięcie po papier ścierny o gradacji 360. Uszkodzone miejsce oczyszczamy papierem ściernym, a następnie wycieramy odtłuszczaczem, w roli którego doskonale sprawdzi się benzyna ekstrakcyjna. Po tym kroku gruntujemy całość i nakładamy lakier.
Wytarty lakier
Chyba tylko w nowych samochodach nie ma otarć od butów w okolicach progów i słupków nadwozia. Jeśli mamy do czynienia jedynie ze startą warstwą lakieru, wystarczy oczyszczenie uszkodzonego miejsca benzyną ekstrakcyjną i nałożenie nowej warstwy lakieru.
Korozja
Obszar pokryty rdzą oczyszczamy do gołej blachy przy użyciu grubego papieru ściernego. Po tej czynności nakładamy podkład antykorozyjny i odczekujemy, aż wyschnie. Odczekane? To teraz możemy nałożyć farbę.
Pęknięta szpachla
Tutaj czeka nas trochę większy wysiłek. Uszkodzony fragment karoserii należy zetrzeć do gołej blachy przy użyciu papieru ściernego o gradacji 80. Oczyszczone miejsce trzeba zagruntować lakierem podkładowym – najlepiej akrylowym – w sprayu. Odczekaj, aż podkład wyschnie i nałóż na miejsca, gdzie zlokalizowane są ubytki, szpachlę i dotrzyj ją papierem ściernym o gradacji 240. Jeśli efekt nadal Cię nie satysfakcjonuje, nałóż warstwę szpachli wykończeniowej, na nią podkład i całość wyrównaj papierem wodnym o gradacji 500-800.
Przeczytaj też: Rdza na karoserii – jak się jej pozbyć?
Uszkodzenia lakieru to jedna ze szkód, które można zlikwidować w ramach ubezpieczenia autocasco. W zależności od wybranego wariantu AC, ubezpieczyciel może sam zająć się rozliczeniem z wybranym warsztatem lub autoryzowaną stacją obsługi (wariant warsztatowy) albo możemy zająć się formalnościami osobiście, otrzymując odszkodowanie (wariant kosztorysowy). Więcej na temat wad i zalet obydwu opcji przeczytasz w artykule “ASO czy kosztorys? Który wariant likwidacji szkody wybrać?”.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o uszkodzenia lakieru samochodowego
Wszystko zależy od rodzaju uszkodzeń, a także od zasobności Twojego portfela. Renowacja całej karoserii w profesjonalnym zakładzie to koszt od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Usunięcie mniejszych rys jest tańsze, ale gdy jest ich kilka, suma oczywiście wzrasta. Własnoręczna naprawa bez wątpienia mniej kosztuje, jednak nie jest tak skuteczna i wymaga pewnych umiejętności.
Będziesz potrzebował kilku rzeczy, których łączny koszt wyniesie kilkaset złotych. Zaliczają się do nich m.in. szpachla, papier wodny i ścierny, podkład akrylowy w sprayu, pistolet niskociśnieniowy, benzyna ekstrakcyjna i sam lakier, najlepiej w sprayu. Pamiętaj, by kupić właściwy, wcześniej sprawdzając jego kod OEM, który znajdziesz na tabliczce znamionowej.
Nie ma na to niestety jednej rady, bo wszystko zależy od rodzaju uszkodzenia. Z płytkimi rysami poradzi sobie pasta lekkościerna, do głębszych będziesz już potrzebował papieru ściernego o odpowiedniej gradacji. Na wytarcia wystarczy oczyszczenie i nałożenie nowej warstwy lakieru, znacznie więcej pracy będzie z kolei potrzebne do usunięcia skutków działania korozji i ubytków szpachli.
Tak, ale trzeba pamiętać, że jest to tylko prowizoryczne działanie, po którym trudno oczekiwać trwałych skutków – efekty mogą zniknąć już po kilku myciach. Ponadto zadziała to tylko na niezbyt głębokie uszkodzenia lakieru, które można zatuszować, używając do tego kredek maskujących lub wosków koloryzujących.
- Odnowienie lakieru w warsztacie jest kosztowne, ale może przynieść najlepsze efekty.
- Osoby, które chciałyby zaoszczędzić na renowacji lakieru i czują się na siłach, mogą spróbować zrobić to samodzielnie. Powinny wtedy zaopatrzyć się w szpachlę, papier ścierny i wodny, podkład, pastę lekkościerną, pistolet niskociśnieniowy, benzynę ekstrakcyjną i lakier w sprayu.
- Rysy, ślady korozji i uszkodzone fragmenty karoserii można zatuszować, działając tylko na poziomie wizualnym, ale faktycznie nie naprawiając szkód.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji