Uszkodzenia lakieru – jak je likwidować?

Lakier samochodowy łatwo ulega drobnym uszkodzeniom, które zakłócają estetykę całego pojazdu. Na szczęście istnieją proste metody usuwania takich defektów, a jeśli one zawiodą, zawsze można oddać samochód w ręce profesjonalistów. Przyglądamy się sposobom na usuwanie uszkodzeń lakieru.

Pomoc ekspertów?

Zacznijmy jednak od końca, czyli od przebiegu i kosztów naprawy lakieru w profesjonalnych warsztatach lakierniczych. Ile wydamy na naprawę uszkodzeń? Wszystko tak naprawdę zależy od powierzchni, jaką chcemy odnowić, oraz od rodzaju uszkodzeń, których chcemy się pozbyć. 

Można przyjąć założenie, że odnowienie całej powierzchni lakieru kosztować będzie nie mniej niż 1000 zł. Pod pojęciem odnowienia lakieru kryją się bardzo różnorodnie nazywane usługi. W niektórych firmach możesz spotkać się z terminem korekta, w innych renowacja. 

Praktycznie w każdym wyspecjalizowanym zakładzie usługi takie proponowane są w kilku wersjach, od podstawowych, usuwających ok. 50% uszkodzeń, po rozwiązania dla najbardziej wymagających, które pozwalają na całkowite usunięcie wszelkiej maści defektów. Ceny wahają się od 350 zł do nawet 2400 zł w przypadku najbardziej zaawansowanych technik odnawiania lakieru. 

Koszty idą w tym przypadku w parze z poświęconym czasem – najdroższe rozwiązania pozbawią nas towarzystwa ukochanego samochodu nawet do czterech dni. Jednak po tej rozłące możemy nie poznać starego przyjaciela – gdy wróci z warsztatu, jego lakier będzie w lepszym stanie niż przy wyjeździe z salonu (o ile widzieliśmy moment, w którym wyjeżdżał z salonu). 

A co w sytuacji, kiedy będziemy chcieli usunąć rysy tylko z jednej części karoserii? Koszt również zależy od wybranej techniki renowacji, ale średnio zapłacimy 300-500 zł za jeden element. Już przy dwóch, trzech wybranych elementach karoserii wydatek jest dość znaczący. 

Cena wzrośnie również, kiedy zdecydujemy się na cieniowanie lakieru na dwóch usytuowanych obok siebie elementach. Technikę cieniowania stosuje się, żeby uniknąć różnicy w kolorystyce poszczególnych elementów karoserii po odnowie lakieru. Na czym polega proces cieniowania? 

Przy założeniu, że odnowiliśmy lewe przednie drzwi, będą one wyraźnie odcinać się na tle reszty samochodu. Żeby tego uniknąć, lakiernik pokrywa lakierem bazowym również część powierzchni elementów sąsiadujących z przednimi drzwiami. Cały ten obszar jest następnie polerowany i pokrywany lakierem bezbarwnym. Cieniowanie wywinduje koszt całego procesu o jakieś 30%. Widać zatem jak na dłoni, że wizyta u lakiernika spowoduje, że z naszego portfela wyemigruje cały poczet książąt i królów Polski. Słowem: drogo!

Naprawa lakieru na własną rękę

Takiej masowej emigracji nikt oczywiście nie lubi, dlatego wielu kierowców decyduje się na samodzielne usunięcie uszkodzeń lakieru. Jest to opcja zdecydowanie mniej kosztowna, jeśli jednak czujesz, że jesteś w stanie samodzielnie wykonać taką pracę, ryzyko może się opłacić. Jeśli jednak nie tylko nie posiadasz żadnego doświadczenia, ale też nie czujesz się na siłach, by samodzielnie odnawiać lakier, może jednak warto sięgnąć głębiej do kieszeni.

Poniżej przedstawiamy kilka najpowszechniej występujących defektów lakieru oraz metody, dzięki którym poradzimy sobie z ich usunięciem bez pomocy fachowców. 

Lista zakupów

Oto lista produktów, które są niezbędne do samodzielnego usuwania ubytków w lakierze samochodowym. Łączny koszt kilkaset złotych. 

Szpachla – wypełniacz wszystkich ubytków w lakierze. Najlepiej zaopatrzyć się w dwa rodzaje szpachli: z włóknem szklanym do większych ubytków i bez włókna do mniejszych.

Papier wodny od standardowego papieru ściernego odróżnia go stuprocentowa wodoodporrność, co sprawia, że świetnie nadaje się do szlifowania na mokro. 

Podkład – najlepiej akrylowy w sprayu. Zdaniem lakierników jest to najlpeszy wybór do lakierowania w warunkach domowych. Wierzymy na słowo. 

Pasta lekkościerna – posłuży do ścierania płytkich i niedługich rys. 

Pistolet niskociśnieniowy – przy jego pomocy, oczywiście po podłączeniu do kompresora,  będziemy nakładać lakier. 

Papier ścierny – a najlepiej cały zestaw papieru ściernego o różnej gradacji. Założyliśmy, że przyda się gradacja 80, 240 i 360.

Benzyna ekstrakcyjna – użyjemy jej do odtłuszczania karoserii przed malowaniem. 

Lakier w sprayu – skuteczniejszy niż lakier w puszce. Oczywiście musisz dobrać odpowiedni kolor. Fabryczny numer koloru, czyli tzw.kod OEM, znajduje się na tabliczkach znamionowych rozlokowanych w różnych miejscach samochodu. Wszystko zależy od marki i modelu. 

Maskowanie zamiast naprawy (opcjonalnie)

Jeśli mamy do czynienia z niezbyt głębokimi i rozległymi uszkodzeniami, możemy sprawę spróbować zatuszować, dosłownie. Na rynku łatwo dostępne są środki zakrywające drobne defekty w postaci kredek maskujących lub wosków koloryzujących. Należy jednak pamiętać, że jest to tylko działanie na poziomie wizualnym – tak naprawdę nie usuwamy uszkodzeń. Metoda dobra “na już”. 

Rysy płytkie

Niezbyt głębokie rysy możesz z powodzeniem usunąć, korzystając z pasty lekkościernej. Jej koszt to od kilku do kilkudziesięciu złotych w zależności od producenta. 

Jak to zrobić? Bardzo dokładnie umyj i wysusz obszar lakieru, na którym znajduje się rysa. W kolejnym kroku rozetrzyj pastę kolistymi ruchami w miejscu występowania defektu przy użyciu miękkiej szmatki. Możesz również użyć specjalnej polerki obrotowej, którą zakupisz za około 200 zł. Ostrzegamy jednak, że jeśli pierwszy raz będziesz trzymał to urządzenie w ręku, efekt końcowy może być daleki od powalającego. 

Rysy głębokie

W przypadku głębszych rys konieczne będzie sięgnięcie po papier ścierny o gradacji 360. Uszkodzone miejsce oczyszczamy papierem ściernym, a następnie wycieramy przemywaczem, w roli którego doskonale sprawdzi się benzyna ekstrakcyjna. Po tym kroku gruntujemy całość i nakładamy lakier. 

Wytarty lakier

Chyba tylko w nowych samochodach nie ma otarć od butów w okolicach progów i słupków nadwozia. Jeśli mamy do czynienia jedynie ze startą warstwą lakieru, wystarczy oczyszczenie uszkodzonego miejsca benzyną ekstrakcyjną i nałożenie nowej warstwy lakieru. 

Korozja

Obszar pokryty rdzą oczyszczamy do gołej blachy przy użyciu grubego papieru ściernego. Po tej czynności nakładamy podkład antykorozyjny i odczekujemy, aż wyschnie. Odczekane? To teraz możemy nałożyć farbę.

Pęknięta szpachla

Tutaj czeka nas trochę większy wysiłek. Uszkodzony fragment karoserii należy zetrzeć do gołej blachy przy użyciu papieru ściernego o gradacji 80. Oczyszczone miejsce trzeba zagruntować lakierem podkładowym – najlepiej akrylowym – w sprayu. Odczekaj, aż podkład wyschnie i nałóż na miejsca, gdzie zlokalizowane są ubytki, szpachlę i dotrzyj ją papierem ściernym o gradacji 240. Jeśli efekt nadal Cię nie satysfakcjonuje, nałóż warstwę szpachli wykończeniowej, na nią podkład i całość wyrównaj papierem wodnym o gradacji 500-800.

Źródła:

  • http://www.vseproauto.eu/uszkodzenia-lakieru-naprawa-drobnych-odpryskow-i-duzych-rys-lakieru/
  • https://www.autocentrum.pl/publikacje/eksploatacja-auta/pierwsza-pomoc-przy-lekko-porysowanej-karoserii/
  • https://www.carstyling.pl/renowacja-lakieru
  • https://www.magazyn-motoryzacyjny.pl/4-najczestsze-uszkodzenia-lakieru-jak-poradzic-sobie-z-nimi-samodzielnie
  • https://www.motofakty.pl/artykul/naprawa-ubytkow-lakieru-co-i-jak-mozesz-zrobic-samemu-poradnik-1.html
Oceń artykuł:

Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Michal Rosiak

Content manager w porównywarce ubezpieczeń Mubi.pl. Dba, by każdy artykuł poradnikowy pojawiający się w naszym serwisie miał odpowiednią wartość merytoryczną i nie urągał zasadom języka polskiego. Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Historia oraz Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu na kierunku Zarządzanie. Posiada sześcioletnie doświadczenie w prasie tradycyjnej i internetowej.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!