Wyjeżdżasz autem w góry lub na narty? Sprawdź, jak przygotować samochód!
Ze względu na sytuację epidemiczną poprzednie sezony zimowe nie okazały się szczególnie łaskawe dla wielbicieli narciarstwa w Polsce. Zima 2023/2024 daje już dużą swobodę w organizowaniu aktywności na śniegu, niemal jak przed pandemią. Dlatego też kierowcy powinni wiedzieć, jak przygotować pojazd do podróży w góry, by uniknąć niepotrzebnych kłopotów z autem podczas wyprawy.
W tym artykule przeczytasz:
Przygotowanie samochodu do wyjazdu na narty
Góry, zwłaszcza wysokie, są dość wymagającym celem podróży. Ukształtowanie terenu, niższa temperatura, silne wiatry czy nagłe zmiany pogody sprawiają, że na wyjazd trzeba się dobrze przygotować. Brak odpowiedniego wyposażenia, niezależnie, czy jedziemy samochodem w Alpy, czy w bliższe Karkonosze, może nam zepsuć urlopowy humor. Warto o tym pamiętać, bo zamiast wypoczynku, czekają nas nie tylko zszargane nerwy, ale też poważniejsze konsekwencje.
Co sprawia najwięcej problemów podczas wyjazdu na narty samochodem? Głównym źródłem wszelkich kłopotów w trakcie podróży autem w góry są warunki atmosferyczne, przede wszystkim mróz, oblodzenie i mocne opady śniegu. Musimy pamiętać, że czekać nas mogą nie tylko ośnieżone stoki, ale również drogi.
Jazda w takich warunkach okazuje się niezwykle wymagająca. W poruszaniu się pomoże zmiana opon na zimowe. Odpowiedni bieżnik, przynajmniej 4-milimetrowy, zapewnia właściwą przyczepność na drodze. Pomocne są również łańcuchy śnieżne, które ułatwiają poruszanie się samochodem na zaśnieżonej czy oblodzonej drodze. Nie można ich jednak stosować, gdy nie ma śniegu bądź lodu, ponieważ szybciej ulegają zniszczeniu i utrudniają jazdę.
Nie we wszystkich krajach wymiana opon na zimowe jest dobrowolna, tak jak w Polsce. Wśród krajów, w których panują inne regulacje dotyczące zmiany opon i do których w sezonie narciarskim najczęściej udają się Polacy, można wymienić Austrię i Czechy. Wymiana opon w Czechach i Austrii jest konieczna od 1 listopada.
Szczególnie niebezpieczna wydaje się jazda po oblodzonej nawierzchni. Poruszanie się po śliskiej jezdni jest niezwykle wymagające. To test umiejętności oraz ostrożności kierowcy. Jadąc po lodzie należy unikać gwałtownej zmiany prędkości – zarówno przyspieszenie, jak i hamowanie powinno być bardzo łagodne. W takich warunkach najlepiej poruszać się ze stałą prędkością, nieprzekraczającą 50 km/h.
Konsekwencją nieprzygotowania do złych warunków pogodowych lub nieumiejętnego postępowania kierowcy wobec nich, może być unieruchomienie pojazdu na trasie, jego awaria, a nawet stłuczka. Ponowne uruchomienie samochodu w górach, przywrócenie mu sprawności z dala od zaplecza warsztatowego bywa wielce problematyczne.
Jeśli wybieramy się za granicę, należy pamiętać o miejscowych przepisach. Przykładowo, zarówno wyjazd samochodem w Alpy, jak i w słowackie Tatry może wiązać się z obowiązkiem zakupu winiet.
Co spakować, wyjeżdżając w góry?
Należy dobrze zastanowić się, co ze sobą zabrać, wyjeżdżając samochodem w góry. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na wyposażenie, które zminimalizuje negatywny wpływ warunków pogodowych. Oto lista akcesoriów, które mogą okazać się przydatne, gdy nasz pojazd zostanie wystawiony na działanie zimowej aury:
- odmrażacz do szyb – ułatwi odśnieżenie pojazdu, działa skuteczniej niż klasyczna skrobaczka,
- odmrażacz do zamków – pomoże we wsadzeniu kluczyka do zamarzniętego zamka, uwaga – zbyt częste korzystanie z odmrażacza może doprowadzić do zacinania się zamka,
- płyn do spryskiwaczy i olej napędowy – długa jazda w trudnych warunkach sprawia, że płyny eksploatacyjne szybko się wyczerpują, ich nagły brak może stanowić problemem, a zakup na zagranicznej stacji benzynowej, nie lada wydatek,
- silikonowy preparat do uszczelek – sprawia, że uszczelki nie pękną z powodu niskiej temperatury,
- kable rozruchowe – umożliwią uruchomienie samochodu, jeśli akumulator rozładuje się na mrozie,
- łańcuchy śniegowe – pozwolą na jazdę po zamarzniętej nawierzchni z odpowiednią przyczepnością, łatwiejsze w użytkowaniu są łańcuchy z automatycznym naciągiem, w których przypadku nie ma konieczności ręcznego naciągania po przejechaniu 100-metrowego odcinka drogi.
Wyjazd samochodem na narty a ubezpieczenie
Wyjeżdżając do większości krajów europejskich, nie musimy się martwić o ubezpieczenie OC – ochrona ubezpieczeniowa obowiązuje również za granicą. Jedynie w kilku państwach Europy (między innymi w Albanii, Macedonii czy Ukrainie) musimy udowodnić, że posiadamy ubezpieczenie samochodu, pokazując tak zwaną Zieloną Kartę. W innym wypadku, przekraczając granicę z tymi państwami, zostaniemy zobowiązani do wykupienia ubezpieczenia granicznego.
Planując wyjazd samochodem na narty, warto zastanowić się jednak nad poszerzeniem podstawowej ochrony ubezpieczeniowej o dodatkowe ubezpieczenia. W wielu sytuacjach przydaje się autocasco i przede wszystkim assistance.
W ramach ubezpieczenia AC możemy uzyskać pomoc w razie uszkodzenia pojazdu w wyniku działania sił przyrody. Wybierając AC, należy zwrócić uwagę na zakres i wyłączenia, ponieważ bywa, że ubezpieczenie nie obejmuje niektórych zdarzeń, które grożą nam w trakcie wyjazdu samochodem na narty. Najbardziej przydatne wydaje się autocasco all risk, które zapewnia maksymalną ochronę. Należałoby zwrócić uwagę na to, czy w zakres AC wchodzi ubezpieczenie sprzętu osobistego. Jeśli tak, sprawdźmy, czy ochrona obejmuje także narty i inny sprzęt sportowy.
W ramach assistance, ubezpieczyciele zapewniają pomoc informacyjną, techniczną, medyczną czy prawną. Dlatego ubezpieczenie assistance sprawdza się podczas wyjazdów samochodem w góry. Oto kilka przykładów:
- rozładowanie akumulatora – rozładowanie akumulatora na mrozie nie należy do rzadkich sytuacji, dzięki assistance ubezpieczyciel zorganizuje pomoc w doprowadzeniu instalacji elektrycznej samochodu do ponownej użyteczności,
- awarie mechaniczne, elektryczne, hydrauliczne – niskie temperatury, lód czy śnieg mogą doprowadzić do awarii, dzięki assistance towarzystwo ubezpieczeniowe pomoże w organizacji naprawy na miejscu lub odholowaniu pojazdu do warsztatu,
- brak paliwa – w trudnych warunkach zwiększają się zarówno obciążenie silnika, jak i zużycie paliwa, jeśli go zabraknie, dostarczy je ubezpieczyciel,
- awaria ogumienia – jazda po ośnieżonej, oblodzonej czy kamienistej nawierzchni, a także nieumiejętne zastosowanie łańcuchów śniegowych może doprowadzić do uszkodzenia ogumienia, w ramach assistance ubezpieczyciel zorganizuje wymianę opon.
Ponadto, w ramach assistance możemy liczyć na organizację i pokrycie kosztów leczenia, transportu medycznego i ratownictwa, co ma istotne znaczenie podczas wyjazdu w góry. Ubezpieczyciele oferują także pomoc w sytuacji, gdy nasz pojazd nie jest w stanie kontynuować jazdy. Zapewniają nocleg na czas naprawy lub transport do celu podróży. Jeśli chcemy używać z assistance za granicą, pamiętajmy o możliwości skorzystania z pomocy tłumacza.
Zakres ubezpieczenia assistance zależy od indywidualnej oferty ubezpieczyciela. Do wyboru mamy ubezpieczenia typu assistance all risk, które obejmuje jedynie maksymalną liczbę zdarzeń, oraz mini assistance, a więc produkt o niewielkim zakresie ochrony. Warto wiedzieć, że istnieje możliwość zawarcia ubezpieczenia jedynie na czas wyjazdu autem na narty. Okres trwania umowy assistance krótkoterminowego to 7, 15 lub 30 dni.
Ile kosztuje przykładowa polisa zawierająca OC wraz z autocasco i assistance działającymi za granicą? Sprawdźmy to za pomocą kalkulatora OC AC Mubi. Wykorzystamy dane 34-letniego kierowcy z Wrocławia, który jeździ 6-letnim Volkswagenem Passatem z silnikiem o pojemności 1984 cm3. Ma on prawo jazdy od 2010 roku i nigdy nie spowodował żadnej szkody.
Firma ubezpieczeniowa | Zakres ubezpieczenia | Cena |
---|---|---|
mtu24.pl | OC + AC mini + NNW + Assistance* | 1232,00 zł |
UNIQA | OC + AC + NNW + Assistance* | 1853,00 zł |
LINK4 | OC + AC + NNW + Assistance | 1971,98 zł |
Trasti | OC + AC + NNW + Assistance | 2337,00 zł |
Beesafe | OC + AC + NNW + Assistance | 2362,76 zł |
- Głównym źródłem problemów w trakcie podróży autem w góry są warunki atmosferyczne. Niskie temperatury, opady śniegu oraz oblodzenie utrudniają jazdę.
- Do wyjazdu samochodem na narty należy się dobrze przygotować. Dobrze jest mieć ze sobą między innymi: odmrażacz do szyb, odmrażacz do zamków, płyn do spryskiwaczy, olej napędowy, silikonowy preparat do uszczelek czy łańcuchy śniegowe.
- Jeśli wyjeżdżamy autem w góry, warto odpowiednio się ubezpieczyć. Dobrym rozwiązaniem wydaje się rozszerzenie ochrony o ubezpieczenie assistance.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o wyjazd autem w góry lub na narty
W sezonie zimowym górskie drogi mogą być ośnieżone lub pokryte lodem. Dlatego bez opon zimowych nie ma co wybierać się w taką podróż. Warto także zaopatrzyć się w łańcuchy śniegowe, różnego rodzaju odmrażacze, kable rozruchowe i płyn zimowy do spryskiwaczy.
Oblodzone i pokryte śniegiem nawierzchnie górskich dróg są wyzwaniem dla kierowców. Oprócz odpowiedniego zestawu opon, ewentualnie łańcuchów przy bardzo trudnych warunkach, kierowca powinien zachować szczególną ostrożność i nie wykonywać gwałtownych manewrów. Hamowanie i przyśpieszanie powinno być delikatne, tak, by samochód nie wpadł w poślizg.
Oprócz obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej warto pomyśleć także o dodatkowym autocasco, które zapewni ochronę od takich zdarzeń jak lawina czy osunięcie ziemi. AC będzie także przydatne w razie uszkodzenia pojazdu z winy kierowcy. Natomiast assistance wspomoże kierowcę w razie awarii i wypadku, o które łatwiej w trudnych górskich warunkach. Z kolei NNW zwiększy ochronę kierowcy i pasażerów.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji