Wymiana akumulatora – wszystko, co musisz wiedzieć. Kiedy jest konieczna i jaką baterię wybrać?

Akumulator, jak każda inna bateria, z czasem zaczyna tracić swoje właściwości. Żadnemu kierowcy nie trzeba jednak przypominać, że bez niego ani rusz, dlatego zawsze trzeba być przygotowanym na wymianę. Kiedy musi do niej dojść i o czym trzeba wówczas pamiętać?

Czy akumulator trzeba wymieniać?

Każdy kierowca doskonale wie, że akumulator w samochodzie jest absolutnie niezbędny – bez niego auto po prostu nie odpali. Nie wszyscy mają jednak świadomość, że poza awariami, akumulatory ulegają też zwykłemu zużyciu, co sprawia, że aby auto działało niezawodnie, trzeba o ten kluczowy element dbać, a co jakiś czas również go wymieniać.

Nie powinieneś więc zakładać, że gdy wszystko jest w porządku, a Twoja bateria funkcjonuje już długo bez najmniejszych problemów, te w końcu się nie pojawią. Pamiętaj, że akumulator jest stale eksploatowany – jeśli w porę nie zauważysz, że pora go wymienić, najpewniej przekonasz się o tym w przykry sposób. Choćby któregoś poranka, gdy wybierając się do pracy, po przekręceniu kluczyka w samochodzie nie przywita Cię znajomy odgłos gładko uruchamianego silnika, lecz kompletna cisza.

Ta będzie najprawdopodobniej oznaką kompletnego rozładowania lub awarii akumulatora, do której może dojść za sprawą m.in. niedoboru elektrolitu, utraty pojemności elektrycznej, zasiarczenia lub zwarcia. Nawet bezawaryjne baterie ulegają jednak zwykłym procesom starzenia, dlatego nie myśl, że brak problemów będzie stały. Szczególnie, jeśli wcześniej nigdy nie przyszło Ci do głowy zadbać o akumulator.

Jak poznać, że to już pora, by wymienić akumulator?

Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, kiedy dokładnie trzeba wymienić akumulator. Niektórzy kierowcy wolą zapobiegać, zmieniając baterię profilaktycznie, inni używają jej dopóki to możliwe. Standardowo trwałość akumulatora ocenia się zwykle na 4-6 lat, ale przy idealnym doborze sprzętu i jego odpowiedniej eksploatacji można ten czas wydłużyć.

Działa to jednak również w drugą stronę, więc jeśli się odpowiednio „postarasz”, możesz znacząco skrócić życie swojego akumulatora. Nie służą mu m.in.: mocne rozładowanie i częste niedoładowanie, niestabilna podstawa, niewłaściwa naprawa, brudna obudowa czy kiepski stan osprzętu silnika.

Jeśli uda Ci się uniknąć tego typu sytuacji, możesz liczyć na długie i niezawodne działanie akumulatora, ale nawet ono ma swoje granice. Kluczową sprawą jest zauważyć, kiedy zaczynasz się do nich zbliżać, by móc odpowiednio wcześnie zareagować. Nie musisz się jednak obawiać, że w tym celu będzie Ci potrzebna specjalistyczna wiedza lub sprzęt. Przeciwnie, pierwsze oznaki zużywania się baterii można dostrzec samodzielnie podczas codziennego korzystania z auta.

Przede wszystkim, zwróć uwagę na pracę rozrusznika podczas uruchamiania silnika. Jeśli obroty są wolniejsze niż zwykle, może to oznaczać, że akumulator dostarcza mu za mało prądu. Ponadto możesz sprawdzić światła mijania przy włączonym zapłonie i wyłączonym silniku – jeśli świecą wyraźnie słabiej niż zwykle, to również będzie oznaką rozładowanego lub uszkodzonego akumulatora.

Kłopoty z rozruchem nie muszą być koniecznie związane z niesprawnym akumulatorem – ich przyczyną może być też choćby awaria rozrusznika. Aby się upewnić, możesz np. podłączyć inną baterię i sprawdzić, czy problem wciąż będzie występował.

Kontrola stanu akumulatora

Oczywiście tego rodzaju sprawdzenie akumulatora nie da Ci stuprocentowej pewności, że nadeszła już pora na jego wymianę. Tę można uzyskać na dwa sposoby.

  1. Zmierzyć poziom i gęstość elektrolitu – jeśli posiadasz akumulator w wersji obsługowej, musisz regularnie kontrolować poziom płynu w baterii. Jeśli jest odpowiedni i zakrywa wszystkie płytki, możesz zmierzyć jego gęstość, stosując odzież ochronną i areometr. Prawidłowe wartości stężenia mieszczą się w przedziale między 1,25 a 1,28 g/cm3. Jeśli poziom płynu jest zbyt niski, należy uzupełnić go wodą destylowaną.
  2. Zmierzyć napięcie – używając woltomierza, należy sprawdzić napięcie na klemach. Bez obciążenia, czyli przy wyłączonym silniku, powinno wynosić nie mniej niż 12,4 V. Po rozruchu odczyt powinien wskazywać między 13,8 a 14,8 V.
CZY WIESZ, ŻE …

W przypadku nowoczesnych akumulatorów w wersji bezobsługowej o zużyciu baterii informuje kolor umieszczonego na obudowie wskaźnika, tzw. „magicznego oczka” – jeśli jest zielony, to znaczy, że wszystko w porządku.

Stosując wspomniane sposoby, możesz się przekonać, czy Twój akumulator nadaje się jeszcze do „ożywienia” po podładowaniu, czy może nadeszła już pora na wymianę. Jeśli to pierwsze niewiele dało i np. po paru dniach bateria znów będzie rozładowana, to ewidentny sygnał, że doszło do jakiejś awarii. Oczywiście podobnie jest wtedy, gdy akumulator nagle kompletnie odmawia współpracy lub gdy zniszczeniu ulegnie jego obudowa.

O ile jednak spadek mocy baterii jest stopniowy, nie musi to oznaczać konieczności natychmiastowej wymiany. Wówczas mogą wystarczyć ładowanie za pomocą prostownika oraz diagnostyka, dlatego też tak istotna jest kontrola stanu akumulatora podczas przeglądu. Warto pamiętać, że najlepiej uczynić to przed zimą, gdy bateria jest narażona na działanie niskich temperatur.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie akumulatora?

Jeśli stwierdzisz, że nadszedł już czas na wymianę akumulatora, staniesz przed problemem, jaką baterię wybrać. Podstawową zasadą w tej sytuacji jest, aby trzymać się zaleceń producenta samochodu, które można znaleźć np. w instrukcji obsługi pojazdu. Określa on bowiem dokładnie, jakie parametry powinna posiadać bateria zamontowana w danym modelu auta. O jakie czynniki chodzi?

  1. Pojemność akumulatora – wyraża się w amperogodzinach (Ah) i absolutnie nie może być niższa od zalecanej.
  2. Prąd rozruchowy – podawany w amperach (A), informuje o tym, ile energii może oddać w określonym czasie akumulator, czyli inaczej mówiąc, czy poradzi sobie z rozruchem silnika.
  3. Napięcie prądu – wyrażone w woltach (V), w samochodach osobowych wynosi 12 V.
  4. Sposób mocowania, kształt akumulatora i rozmieszczenie biegunów – wszystkie te parametry są o tyle istotne, że nie stosując się do nich, ryzykujesz tym, że po prostu nie uda Ci się zamontować nowo zakupionej baterii pod maską, bo nie będzie tam pasować.

Ile kosztuje nowy akumulator?

Jeśli uwzględniłeś określone przez producenta parametry, pozostałe decyzje w kwestii zakupu akumulatora, takiej jak np. wybór marki, należą już do Ciebie. Warto jednak zastanowić się, czy tańsza opcja będzie opłacalna – różnice w cenach nie są w gruncie rzeczy duże, a w zamian możesz zyskać pewność, że otrzymasz towar wysokiej jakości.

Dlatego też raczej kiepskim pomysłem jest zakup akumulatora w markecie, gdzie baterie często zalegają przez dłuższy czas, nie będąc we właściwy sposób lub wcale kontrolowane. Oszczędzając kilkanaście złotych, możesz się w ten sposób łatwo narazić na kolejny wydatek, gdy baterię trzeba będzie wkrótce znowu wymienić. Profesjonalny sklep lub warsztat gwarantuje, że zakupiony tam akumulator będzie odpowiedniej jakości, a do tego możesz liczyć również na jego montaż i recykling starej baterii.

UWAGA!

Zużyte akumulatory są groźne dla środowiska i muszą trafić do specjalistycznych punktów zbiórki odpadów. Za ich zutylizowanie nie trzeba płacić.

Co się zaś tyczy cen akumulatorów, zależą one zarówno od parametrów sprzętu, jak i jego rodzaju. Starsze baterie obsługowe kupimy za ok. 180-270 zł, z kolei akumulatory bezobsługowe oznaczają wydatek rzędu do ok. 380 zł. Droższe są natomiast baterie typu EFB (ok. 400-500 zł) czy AGM (ok. 500-600 zł) stosowane w samochodach korzystających z systemu start-stop czy w hybrydach. Wybór akumulatora warto więc uzależnić od auta, bo niepotrzebne przepłacanie lub nadmierne oszczędzanie może się źle skończyć.

Dlaczego warto dbać o akumulator?

Najkrótsza odpowiedź na tak postawione pytanie brzmi: dla świętego spokoju. Właściwie używany akumulator wystarczy bowiem na kilka lat bezproblemowej eksploatacji, oszczędzając Ci kosztów, a przede wszystkim nerwów w razie niespodziewanej awarii. W tym celu wystarczy stosować się do kilku prostych zasad.

  • Unikaj jazdy tylko na krótkich odcinkach – ponieważ akumulator rozładowuje się w czasie rozruchu i ładuje w czasie pracy silnika, na krótkich trasach alternator może nie nadążyć z uzupełnieniem zużytej energii.
  • Ładuj regularnie, ale nie za często – akumulatorowi nie służy ani częste rozładowywanie, ani doładowywanie, ani przeładowywanie, więc jeśli używasz prostownika, rób to rozsądnie, nie używając zbyt silnego prądu.
  • Dbaj o czystość akumulatora – problemem może być zarówno warstwa brudu na obudowie, jak i zaśniedziałe klemy.
  • Solidnie zamontuj akumulator – wstrząsy i drgania mogą doprowadzić do uszkodzenia baterii.
  • Pamiętaj o diagnostyce – nawet gdy akumulator nie sprawia problemów, warto co jakiś czas profilaktycznie sprawdzić jego stan.
PODSUMOWANIE
  • Akumulatory ulegają zużyciu w wyniku eksploatacji, dlatego trzeba regularnie kontrolować ich stan i co kilka lat wymieniać.
  • Właściwie używany akumulator wytrzymuje standardowo 4-6 lat. W wyniku złej eksploatacji lub kiepskiej jakości baterii czas ten może być jednak znacznie krótszy.
  • Oznaką słabo działającego akumulatora może być wolny rozruch silnika. Aby upewnić się, co do stanu baterii należy zmierzyć w niej poziom i gęstość elektrolitu oraz napięcie.
  • Przy kupowaniu akumulatora trzeba trzymać się wytycznych określonych przez producenta samochodu. Dotyczą one m.in. pojemności baterii, prądu rozruchowego i wymiarów akumulatora.
  • Przedłużyć żywotność akumulatora można, np. doładowując go za pomocą prostownika, dbając o jego czystość i unikając częstej jazdy na krótkich trasach.

Źródła:

  • https://motointegrator.com/pl/pl/poradniki/akumulatory/kiedy-wymienic-akumulator-budowa-wymiana-wazne-fakty
  • https://motointegrator.com/pl/pl/poradniki/akumulatory/wymiana-akumulatora-samochodowego-ile-to-wlasciwie-kosztuje
  • https://www.wyborkierowcow.pl/jaki-wybrac-akumulator-do-samochodu-nie-do-kazdego-auta-mozna-kupic-najtanszy/
  • https://www.auto-swiat.pl/porady/eksploatacja/jak-dbac-o-akumulator/xvz0wsv#eac47367-56df-57d0-bde9-9be9b5aafdfb
Oceń artykuł:

Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Studiował prawo i kulturoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim, a od kilku lat doskonali swoje umiejętności w pracy redaktorskiej. Od dłuższego czasu związany z branżą kulturalną, chętnie nabywa jednak nowych doświadczeń, by dzielić się nimi z czytelnikami za pomocą jasnych i przystępnych tekstów.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!