Wymiana filtra powietrza i filtra kabinowego – jak często należy to robić?
Regularna wymiana filtra powietrza i filtra kabinowego to podstawa. Elementy te odpowiadają za ograniczenie zanieczyszczeń wlatujących do silnika i wnętrza auta. Rzadka wymiana filtra powietrza może prowadzić do awarii samochodu. Z kolei zużyty filtr kabinowy wpływa niekorzystnie na nasz organizm. Zatem jak często wymieniać filtr powietrza i filtr kabinowy? Po czym poznać, że elementy te są zużyte? Jakie filtry wybrać?
W artykule przeczytasz:
Co to jest filtr powietrza?
Samochodowy filtr powietrza jest odpowiedzialny za transport powietrza niezbędnego do pracy silnika. Filtr chroni silnik przed zanieczyszczeniami. Dzięki niemu auto pracuje prawidłowo. Gdyby nie filtr, wszystkie ziarenka piasku, kurz czy pyłki, trafiałyby do cylindrów i komór spalania, co bardzo szybko zakończyłoby się koniecznością remontu silnika. Nie oznacza to oczywiście, że silnik jest zupełnie wolny od wszelkich zanieczyszczeń. Po prostu dzięki filtrowi powietrza dostaje się ich zdecydowanie mniej.
Filtry powietrza dzielą się na:
- papierowe,
- siatkowe,
- bawełniane,
- suche,
- mokre.
Pierwszy filtr powietrza zamontowano w Packard Twin Six. Wydarzenie to miało miejsce w 1916 roku. Aktualnie wszystkie auta są wyposażone w ten element.
Co to jest filtr kabinowy?
Samochodowy filtr kabinowy zwany też pyłkowym lub przeciwpyłkowym. To ważny element układu wentylacji. Odpowiada za jakość powietrza wewnątrz auta. Jego zadaniem jest oczyszczanie powietrza z zanieczyszczeń komunikacyjnych, kurzu czy pyłu. Przeciwdziała także powstawaniu nieprzyjemnych zapachów, wilgoci, pleśni czy grzybów, które mogą mieć niekorzystny wpływ na podróżujących.
Filtry kabinowe dzielą się na te:
- standardowe, składające się z kilku warstw celulozy,
- z węglem aktywnym,
- z warstwą polifenolową.
Saab 900 to pierwszy samochód, który posiadał filtr kabinowy. Miało to miejsce w 1979 roku. Dziś filtr kabinowy to podstawowy element wyposażenia każdego auta.
Przeczytaj też: Usunięcie filtrów DPF w silnikach Diesla
Jak często wymieniać filtr powietrza i filtr kabinowy?
To, co ile powinieneś wymieniać filtr powietrza i filtr kabinowy w swoim samochodzie, zależy od producenta i tego, jak często i w jaki sposób użytkujesz auto. Zwykle mówi się, że wymiana tych elementów pojazdu powinna odbywać się przynajmniej raz do roku. Kolejną stosowaną praktyką jest wymiana po przejechaniu 10–20 tys. km.
Najprościej będzie, jeśli połączysz ze sobą dwie wymienione wyżej metody dotyczące częstotliwości wymiany filtra powietrza i filtra kabinowego. Jeśli przejeżdżasz swoim autem zwykle około 10–20 tys. km rocznie, pamiętaj o wymianie filtrów raz do roku. W przypadku pokonania większej liczby kilometrów zwiększ częstotliwość zmiany tych elementów na nowe. W dodatku stan filtra powietrza możesz po prostu regularnie sprawdzać. Jeśli zacznie się on kruszyć, będzie to oznaczało, że nadaje się już do wymiany. Z kolei regularna kontrola filtra kabinowego może być nieco utrudniona, ponieważ w niektórych autach nie jest on już tak łatwo dostępny, jak filtr powietrza. Istnieją jednak pewne oznaki mówiące o tym, że filtr powietrza czy filtr kabinowy wymaga wymiany. Jakie? O tym dowiesz się z dalszej części artykułu.
Przeczytaj też: Jak dbać o klimatyzację samochodową? Koszty niezbędnych napraw
Oznaki zużycia filtra powietrza i filtra kabinowego
Jeśli zapomnisz wymienić filtr powietrza lub filtr kabinowy w swoim samochodzie bądź któryś z tych elementów zużyje się szybciej niż zwykle, z pewnością to zauważysz.
Zużycie filtra powietrza zauważysz po:
- większym zużyciu paliwa,
- zapachu paliwa,
- nierównej pracy, dławieniu, gaśnięciu silnika,
- mniejszej mocy silnika,
- czarnym dymie z rury wydechowej.
Jeśli filtr kabinowy w Twoim samochodzie będzie wymagał wymiany, oznaką tego będzie:
- zapach stęchlizny – to objaw rozkładających się związków organicznych,
- parowanie szyb, szczególnie po włączeniu nawiewu lub klimatyzacji – powodem tego jest wilgoć zgromadzona w filtrze,
- kiepskie działanie nawiewów i klimatyzacji – to skutek zapchania się filtra.
Przeczytaj też: Parowanie szyb w samochodzie – przyczyny i zapobieganie!
Filtr powietrza i filtr kabinowy – wymiana
Samodzielna wymiana filtra powietrza w samochodzie nie powinna Ci sprawić trudności. Nie potrzebujesz do tego specjalnych narzędzi i wiedzy. Filtr powietrza zlokalizowany jest pod maską. Zwykle niedaleko silnika lub pod konsolą środkową. Najczęściej znajduje się on w plastikowej obudowie, którą bez problemu zdołasz wyciągnąć.
Również samodzielna wymiana filtra kabinowego nie powinna być dla Ciebie trudna. W tym przypadku potrzebna będzie Ci jednak do tego wkrętarka i szczypce. Natomiast największym wyzwaniem może być dla Ciebie samo zlokalizowanie tego elementu. W porównaniu do filtra powietrza, w przypadku filtra kabinowego nie ma jednego miejsca, w którym się on znajduje. Jego lokalizacja zależy od marki. Zwykle mieści się on w podszybiu lub za tunelem środkowym. Zdarza się jednak, że jest umiejscowiony pod maską, w okolicy schowka lub pedału hamulca.
Wymiana filtra powietrza w warsztacie to koszt w granicach 50–150 zł, a filtra kabinowego 40–90 zł.
Wybór filtra powietrza i filtra kabinowego
Jakość filtra powietrza zależy od grubości włókien, wytrzymałości na przebijanie i przepuszczalności powietrza. Podczas wyboru filtra zwracaj uwagę na grubość i gęstość włókien. Z jednej strony musi on dobrze filtrować zanieczyszczenia, a z drugiej strony wykazywać dobrą przepuszczalność.
Rodzajów filtrów powietrza jest wiele. Dzielą się one np. ze względu na materiał. Wyróżniamy więc filtry suche i mokre (w nich powietrze przechodzi przez olej). Zwykle w samochodach montuje się filtry suche, wykonane z papieru, bawełny lub siatki. Jednak najskuteczniejszym rodzajem filtra powietrza jest właśnie nasączenie włókniny olejem. Wówczas filtr jest w stanie pochłonąć nawet około 1000 g/m³ pyłów. W przypadku suchego, papierowego filtra powietrza to tylko około 200 g/m³.
Filtry powietrza dzielą się także ze względu na kształt. Wyróżniamy filtry zwykłe i stożkowe. Te drugie stosuje się zwykle w autach sportowych, w których liczy się moc silnika, ze względu na większą przepustowość powietrza.
Jeśli nie wiesz, jaki filtr kabinowy wybrać, możesz zdecydować się na filtr dedykowany konkretnej marce. Dzięki temu będziesz miał pewność, że jest on dostosowany do systemu wentylacyjnego znajdującego się w Twoim aucie. Jeżeli chcesz zamontować zamiennik, skonsultuj się ze sprzedawcą lub mechanikiem, który oceni skuteczność i jakość filtra. Ma on zapewniać optymalną przepustowość, a jednocześnie zatrzymywać zanieczyszczenia.
Pamiętaj o tym, że jeśli Ty lub Twoi bliscy, cierpicie na astmę bądź alergię, musisz zadbać o filtr kabinowy bardzo dobrej jakości. W innym przypadku Wasz organizm od razu wyczuje większą przepustowość zanieczyszczeń. Wówczas dobrym rozwiązaniem jest wybór filtra z węglem aktywnym. Ogranicza on zanieczyszczenia stałe i lotne, opary benzyny, związki siarki i azotu, a także ozon.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o wymianę filtra powietrza i filtra kabinowego
Zarówno filtr powietrza, jak i filtr kabinowy odpowiadają za ochronę przed zanieczyszczeniami. Filtr powietrza pełni funkcję ochrony silnika przed kurzem czy pyłkami, a filtr kabinowy wpływa na jakość powietrza wewnątrz samochodu.
Filtr powietrza i filtr kabinowy należy wymieniać regularnie. Według specjalistów powinno się to robić przynajmniej raz do roku lub po przejechaniu 10–20 tys. km. W praktyce zależy to jednak od częstotliwości i sposobu użytkowania auta. Jeśli któryś z filtrów wymaga wymiany, łatwo jest też zauważyć skutki jego zużycia.
Jeśli filtr powietrza będzie zużyty, silnik zacznie się dławić, gasnąć, nierówno pracować i straci moc. Z rury wydechowej zacznie się wydobywać czarny dym i dojdzie do większego zużycia paliwa. Z kolei oznaką tego, że filtr kabinowy wymaga wymiany, będzie parowanie szyb, zapach stęchlizny w aucie oraz kiepska praca nawiewów i klimatyzacji.
- Filtr powietrza ma za zadanie chronić silnik przed zanieczyszczeniami.
- Wyróżniamy filtry powietrza suche, mokre, siatkowe, papierowe oraz bawełniane.
- Najskuteczniejszy filtr powietrza to ten składający się z włókniny nasączonej olejem.
- Filtr kabinowy wpływa na jakość powietrza w aucie.
- Filtr powietrza i filtr kabinowy powinno się wymieniać przynajmniej raz w roku.
- Oznaką zużytego filtra powietrza jest większe zużycie paliwa, dławienie, gaśnięcie i mniejsza moc silnika oraz czarny dym wydobywający się z rury wydechowej.
- Jeśli filtr kabinowy wymaga wymiany, oznaką tego jest nieprzyjemny zapach w samochodzie, parowanie szyb i gorsze działanie nawiewów czy klimatyzacji.
Dołącz do dyskusji