Gdzie obowiązkowa jest wymiana opon na zimowe już od 1 listopada? Polskie i europejskie przepisy.

Na Litwę po 1 listopada trzeba wyruszyć w zimowym zestawie opon. Nie ma tam ulg dla osób, które jedynie przejeżdżają samochodem przez ten kraj. Gdzie jeszcze możemy narazić się na nieprzyjemności?

Przepisy – wymiana opon na sezon zimowy.

Oprócz Litwy musimy pamiętać o obowiązku wymiany opon na zimowe również w Rumunii. Na Litwie trzeba jeździć na tzw. zimówkach do 1 kwietnia, a w Rumunii do 31 marca. W jakich jeszcze krajach obowiązują przepisy zmuszające do zmiany ogumienia?

W Czechach przepisy prawa stanowią, że wymiana opon na sezon zimowy wchodzi w życie rokrocznie od 1 listopada, ale też tylko wtedy, gdy warunki pogodowe do tego obligują. Podobne zasady obowiązują w Austrii, tam również sezon wymiany opon zaczyna się z dniem 1 listopada. Od 1 grudnia należy wymienić opony na zimowe również w Finlandii, Estonii i na Łotwie. Ponieważ każde z państw ma odrębne przepisy drogowe uwzględniające warunki klimatyczne, przed wyjazdem należy zapoznać się zasadami tam panującymi. Warto również zwrócić uwagę na reguły obowiązujące w krajach, przez które zamierzamy podróżować, aby nie narazić się na mandaty i kary finansowe.

W których więc krajach obowiązują przepisy nakazujące wymianę opon na zimowe?

KrajPrzepisyOkres
Austria Obowiązek wymiany – kary od 35 do 5000 euro Od 1 listopada do 15 kwietnia
Bośnia i Hercegowina Pojazd, które mają więcej miejsc siedzących niż 8, a także o DMC większej niż 3,5 t muszą albo mieć opony zimowe na osi napędowej (gł. bieżnika 4 mm), albo opony letnie (gł. bieżnika min 4 mm) – w razie opadów śniegu lub marznącego deszczu należy zamontować na oś napędową łańcuchy Od 15 listopada do 15 kwietnia
Bułgaria Opony zimowe lub letnie muszą mieć bieżnik głębszy niż 4 mm. Opony z kolcami zabronione. Od 15 listopada do 1 marca
Chorwacja Opony zimowe obowiązkowe. Opony z kolcami zabronione. Pojazdy powyżej DMC 3,5 t muszą albo mieć opony zimowe, albo łańcuchy na osiach napędowych. Od 15 listopada do 15 kwietnia
Czechy Obowiązek zależy od warunków pogodowych lub oznaczenia dróg. Głębokość bieżnika pojazdów do 3,5 t to min. 4 mm, a powyżej 3,5 t to 6 mm. Zakaz używania opon z kolcami. Od 1 listopada do 31 marca
Estonia Opony zimowe są obowiązkowe dla aut poniżej 3,5 t. Minimalna głębokość bieżnika to 3 mm. Od 1 grudnia do 1 marca – może zostać wydłużony na październik, listopad i kwiecień
Finlandia Opony z kolcami dozwolone od 1 listopada do 31 marca (jak wymagają tego warunki) Od 1 grudnia do 1 marca
Litwa Auto o DMC poniżej 3,5 t muszą mieć opony zimowe z bieżnikiem głębszym niż 1,6 mm. Mandat to 50 złotych. Od 1 listopada do 1 kwietnia
Łotwa Dla pojazdów poniżej 3,5 t opony zimowe z bieżnikiem o głębokości min. 4 mm. Opony z kolcami dozwolone od 1 października do końca kwietnia. Od 1 grudnia do 1 marca
Niemcy Obowiązek związany jest z panującymi warunkami atmosferycznymi. Mandat 60 euro grozi za jazdę na niedostosowanych oponach.
Norwegia Pojazdy o DMC powyżej 3,5 t muszą mieć opony oznaczone M+S i 3PMSF o głębokości bieżnika min 5 mm. W przypadku innych pojazdów głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 3 mm. Od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po Wielkanocy – dotyczy południowych regionów Norwegii. Na północy od 16 października do 30 kwietnia
Rumunia Pojazdy o DMC powyżej 3,5 t muszą stosować opony zimowe, gdy na drodze panuje zimowa aura. Od 1 listopada do 31 marca
Serbia Minimum głębokość bieżnika to 4 mm. Opony z kolcami zabronione. Od 1 listopada do 1 kwietnia
Słowacja Pojazdy dostawcze o DMC do 3,5 t muszą mieć założone opony zimowe na wszystkie osie. Powyżej 3,5 t przynajmniej na jednej. W wyposażeniu muszą być łańcuchy. Opony z kolcami zabronione. Od 15 listopada do 31 marca
Słowenia Albo opony zimowe, albo łańcuchy w bagażniku do opon letnich. Mandat może wynieść nawet 417 euro. Od 15 listopada do 15 marca
Szwecja Opony zimowe, całoroczne z oznaczeniem M + S lub 3PMSF. Minimalna głębokość bieżnika dla aut poniżej 3,5 t to 3 mm, a powyżej to 5 mm. Opony z kolcami są dozwolone od 1 października do 15 kwietnia. Od 1 grudnia do 31 marca
Turcja Władze lokalne określają obowiązek wymiany opon. Karat to 77 lir tureckich Od 1 grudnia do 1 kwietnia

W Polsce nie obowiązują zasady, które wskazywałyby konkretną datę, od której trzeba wymienić opony na zimowe. W naszym kraju w ogóle nie ma obowiązku wymiany opon na zimówki. Gdzie jeszcze nie trzeba wymieniać opon na zimowe?

  1. Albania
  2. Grecja
  3. Macedonia Północna
  4. Dania
  5. Wielka Brytania
  6. Irlandia
  7. Belgia
  8. Luksemburg
  9. Węgry
  10. Portugalia
  11. Holandia

Niektóre kraje ograniczają obowiązek do konkretnego rejonu i dat. Tak jest w przypadku:

  1. Hiszpanii – obowiązkowe, gdy odpowiedni dekret wyda król. Dodatkowo trzeba je stosować na oznakowanych drogach,
  2. Francji – brak obowiązku ogólnokrajowego, ale opony zimowe wymagane są na drogach oznaczonych znakiem B26. Brak dostosowania ogumienia to panujących warunków na drodze grozi mandatem w wysokości 135 euro,
  3. Szwajcarii – opony zimowe są zalecane od 1 listopada do 30 kwietnia. Na niektórych drogach jest obowiązek stosowania łańcuchów (są odpowiednio oznaczone),
  4. Włoch – w niektórych regionach kraju od 1 października do 15 kwietnia (przede wszystkim w alpejskich regionach kraju),
  5. Czarnogóry – obowiązkowe od listopada do kwietnia na niektórych drogach.

Przeczytaj też: Jak przygotować samochód do sezonu zimowego? Ważne porady dla kierowców.

Mandaty za brak opon zimowych?

Najwięcej zapłacimy za brak wymiany opon na zimowe we Włoszech, bo ponad 300 euro. Sytuacja nie jest jednak prosta na terenie tego państwa, ponieważ każdy z regionów tego kraju ma odrębne zasady dotyczące tej kwestii. U naszego zachodniego sąsiada zapłacimy od 60 do ponad 120 euro. Natomiast już w Austrii za brak zimówek zapłacimy niską karę, czyli niewiele ponad 30 euro, jeśli jednak doprowadzimy do wypadku, możemy otrzymać wysoki mandat – 5000 euro. Najniższe mandaty grożą właścicielom samochodów w Bułgarii – około 100 złotych.

Obowiązkowa wymiana opon, kiedy spadnie śnieg – niejednoznaczne stanowisko towarzystw ubezpieczeniowych.

W Polsce sami kierowcy podejmują decyzję w tej kwestii. Wielu właścicieli pojazdów uważa, że brak takich regulacji to błąd, który przyczynia się do kolizji i wypadków drogowych, a także stanowi jedynie pozorną oszczędność.

Zmiana przepisów w tym zakresie byłaby również jasną wykładnią dla towarzystw ubezpieczeniowych. Obecnie, mimo braku obowiązkowej wymiany opon na zimowe, część ubezpieczycieli zwraca na to uwagę. Czy mają do tego prawo? Wydaje się, że tak. Kierowca ma obowiązek dostosować swoje zachowanie i prędkość do warunków pogodowych panujących na drodze. Co zatem można zarzucić takiemu właścicielowi pojazdu? Rażące zaniedbanie. Według obecnie funkcjonujących przepisów po naszym kraju można poruszać się w oponach o bieżniku minimum 1,6 mm bez względu na porę roku, warunki klimatyczne czy rejon np. góry. Jednak w tym zakresie ubezpieczyciele mają różne stanowiska. Część zakładów odmawia wypłat odszkodowań, jeżeli właściciel samochodu jechał na letnich oponach zimą lub późną jesienią. Nie sposób nie rozumieć argumentacji towarzystw ubezpieczeniowych, ponieważ wymiana opon znacząco zwiększa bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Niektóre z firm mają inny ogląd sytuacji. W ich opinii wymiana opon, kiedy zaczynają się gołoledź, śnieg czy poranne przymrozki nie stanowi podstawy do odmowy wypłaty odszkodowania, ale jest przesłanką do rozważenia czy taki fakt nie przyczynił się do powstania szkody. Czym może skutkować taka decyzja? Zmniejszeniem wypłacanej rekompensaty.

Przykład

Nabywca ubezpieczenia opon był przekonany, że otrzyma odszkodowanie w razie ich uszkodzenia. Wymienił je na zimowe, sprawdził głębokość bieżnika, spakował zapasowe koło. Mimo to nie dostał odszkodowania, gdy doszło do uszkodzenia opon w czasie jazdy. Nie wziął pod uwagę wyłączeń odpowiedzialności zawartych w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia i zapomniał o tym, że ochrona nie obejmuje zniszczeń powstałych podczas jazdy po drodze gruntowej, pokrytej warstwą kamieni i gruzu.

O co warto zapytać kupując ubezpieczenie komunikacyjne

Ubezpieczając samochód warto sprawdzić w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU) czy zapisy nie regulują tej kwestii, w razie wątpliwości warto zapytać bezpośrednio i w formie pisemnej towarzystwo ubezpieczeniowe, jak podchodzi do takich sytuacji. Pamiętajmy jednak, że taka odpowiedź jest tylko generalna zasadą, a każde z zdarzenie drogowe skutkujące wypadkiem czy kolizją, rozpatrywane jest indywidualnie.

Zimówki – czemu są najlepsze na śnieg, lód i błoto?

Opony zimowe powstają z innej mieszanki gumy niż opony letnie. Wynika to głównie z tego, że temperatura na jaką narażona jest zimówka jest o wiele niższa. Mimo takich warunków sama opona powinna zachować konieczną elastyczność. Głębokie i szerokie rowki mają większe możliwości na śniegu oraz błocie pośniegowym. Taka opona ma więcej nacięć, dzięki czemu przyczepność do jezdni jest zachowana nawet na terenie oblodzonym. Posiadanie opon zimowych to inwestycja zaczynająca się od kilkuset złotych. Z tego też powodu kierowcy chętnie korzystają z ogumienia z poprzednich sezonów. Warto pamiętać, że wulkanizacja, a także nieprawidłowe składowanie i wiek obniżają wydajność zimowego ogumienia.

Mobilny serwis opon, czyli zmiana ogumienia i wulkanizacja na telefon!

Wraz z pierwszym śniegiem i przymrozkiem Polacy szturmują serwisy wymiany opon. W dużych miastach oznacza to wielogodzinne kolejki i niepotrzebne nerwy. Jak tego uniknąć? Wystarczy zamówić mobilny serwis opon. Takie firmy zmieniają ogumienie pojazdu u klienta. Wystarczy ustalić konkretny dzień i godzinę. To bardzo wygodna usługa przeznaczona głównie dla klientów indywidualnych i mniejszych flot pojazdów.

Przeczytaj też: Wzmożony ruch na przełomie października i listopada – 230 wypadków podczas Wszystkich Świętych w 2019 roku

PODSUMOWANIE
  • Opony zimowe są najbezpieczniejsze na śnieg, mróz czy błoto pośniegowe.
  • W Polsce nie ma obowiązku korzystania z opon zimowych.
  • Każdy kraj ma odrębne przepisy dotyczące ogumienia pojazdów, warto zapoznać się z nimi przed wyjazdem z Polski.
  • Opony zimowe są obowiązkowe między innymi w: Austrii, Bośni i Hercegowinie, krajach skandynawskich, krajach bałtyckich czy Turcji.
  • Zakłady ubezpieczeniowe różnie odnoszą się do wymiany opon na zimowe w kontekście wypłaty odszkodowań.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o wymianę opon na zimowe

Dlaczego należy zmieniać opony na zimówki?
Ponieważ przystosowujemy w ten sposób samochód do zmieniających się warunków atmosferycznych. Opony zimowe zachowują elastyczność w niższej temperaturze ze względu na zastosowanie w nich innej mieszanki gumy niż w oponach letnich, z kolei odpowiedni kształt ich bieżnika (z głębokimi i szerokimi rowkami) pozwala na lepszą przyczepność na oblodzonej lub zaśnieżonej jezdni.
Czy w Polsce trzeba obowiązkowo zmieniać opony na zimowe?
Nie. Polskie przepisy drogowe w ogóle nie obligują kierowców do zmiany ogumienia z letniego na zimowe, ale już towarzystwa ubezpieczeniowe mogą w różny sposób podchodzić do tej sprawy. Jest zatem możliwe, że kierowca, który miał wypadek zimą, jeżdżąc na letnich oponach, nie dostanie odszkodowania ze względu na rażące zaniedbanie lub jego rekompensata zostanie pomniejszona.
Czy wyjeżdżając za granicę zimą, trzeba zmieniać opony?
To zależy od kraju, do którego się wybierasz. W niektórych państwach (np. na Litwie i w Rumunii) jazda na zimówkach jest obowiązkowa od listopada do kwietnia bez względu na okoliczności. W Czechach i Austrii obowiązek zależy od warunków pogodowych, a np. we Francji lub Włoszech występuje tylko w pewnych częściach kraju. Sprawdź krajowe przepisy przed podróżą, by nie dostać mandatu.
Oceń artykuł:
Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Teresa Wrońska

Ubezpieczenia samochodowe są moim konikiem, ponieważ 7 lat pracowałam jako agent ubezpieczeniowy. Miałam okazję sprzedać kilka tysięcy polis OC/AC, dlatego poznałam większość problemów kierowców. Teraz chętnie rozwiązuję je dla użytkowników porównywarki Mubi.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


Skomentuj jako pierwszy!