Na Litwę po 10 listopada trzeba wyruszyć w zimowym zestawie opon. Nie ma tam ulg dla osób, które jedynie przejeżdżają samochodem przez ten kraj. Gdzie jeszcze możemy narazić się na nieprzyjemności?
Z naszego artykułu dowiesz się:
Przepisy – wymiana opon na sezon zimowy.
Oprócz Litwy musimy pamiętać o obowiązku wymiany opon na zimowe m.in. również w Estonii. Na Litwie trzeba jeździć na tzw. zimówkach do 1 kwietnia, a w Estonii od 1 grudnia do 1 marca. W jakich jeszcze krajach obowiązują przepisy zmuszające do zmiany ogumienia?
W Czechach przepisy prawa stanowią, że wymiana opon na sezon zimowy wchodzi w życie rokrocznie od 1 listopada, ale też tylko wtedy, gdy warunki pogodowe do tego obligują. Podobne zasady obowiązują np. w Finlandii i w Austrii, tam również sezon wymiany opon zaczyna się z dniem 1 listopada. Od 15 listopada należy wymienić opony na zimowe m.in. w Chorwacji (na drogach określonych rozporządzeniem ministra), Bośni i Hercegowinie oraz Czarnogórze (gdy panują warunki zimowe i na wyznaczonych drogach). Ponieważ każde z państw ma odrębne przepisy drogowe uwzględniające warunki klimatyczne, przed wyjazdem należy zapoznać się zasadami tam panującymi. Warto również zwrócić uwagę na reguły obowiązujące w krajach, przez które zamierzamy podróżować, aby nie narazić się na mandaty i kary finansowe.
W których więc krajach obowiązują przepisy nakazujące wymianę opon na zimowe?
Kraj | Przepisy dotyczące opon zimowych | Okres obowiązku używania opon zimowych |
---|---|---|
Austria | Głębokość bieżnika: min. 4 mm. Dopuszczalne oznaczenia opon: M+S, MS, M&S, 3PMSF. Opony z kolcami dozwolone poza okresem letnim (czerwiec-wrzesień). | Od 1 listopada do 15 kwietnia |
Bośnia i Hercegowina | Głębokość bieżnika: min. 4 mm. Dopuszczalne oznaczenia opon: M+S. Opony z kolcami niedozwolone | Od 15 listopada do 1 kwietnia |
Bułgaria | Opony zimowe lub letnie/całoroczne muszą mieć bieżnik o głębokości min. 4 mm. Opony z kolcami niedozwolone. | Od 15 listopada do 1 marca |
Estonia | Głębokość bieżnika: min. 3 mm. Konieczne oznaczenie opon 3PMSF. Opony z kolcami dozwolone od 15 października do końca marca lub kwietnia, jeśli wymagają tego warunki. | Od 1 grudnia do 1 marca |
Litwa | Głębokość bieżnika: min. 3 mm. Dopuszczalne oznaczenia opon: M+S, *, All Season. Opony z kolcami mogą być dozwolone dłużej na podstawie rozporządzenia ministra. | Od 10 listopada do 1 kwietnia |
Łotwa | Głębokość bieżnika: min. 4 mm. Opony z kolcami dozwolone od 1 października do 1 maja. | Od 1 grudnia do 1 marca |
Macedonia Północna | Głębokość bieżnika: min. 4 mm. Dopuszczalne oznaczenia M+S, 3PMSF. Opony z kolcami zabronione. | Od 15 listopada do 15 marca |
Słowacja | Głębokość bieżnika: min. 3 mm. Dopuszczalne oznaczenie M+S. Opony z kolcami zabronione. | Od 15 listopada do 31 marca |
Słowenia | Głębokość bieżnika: min. 3 mm. Dopuszczalne oznaczenie M+S. Opony z kolcami zabronione. | Od 15 listopada do 15 marca |
Włochy | Głębokość bieżnika: min. 1,6 mm, zalecane 4 mm. Dopuszczalne oznaczenie M+S i podobne, Opony z kolcami dozwolone tylko na lodzie, zgodnie z oznakowaniem. | Od 15 listopada do 15 kwietnia. |
W Polsce nie obowiązują zasady, które wskazywałyby konkretną datę, od której trzeba wymienić opony na zimowe. W naszym kraju w ogóle nie ma obowiązku wymiany opon na zimówki. Gdzie jeszcze nie trzeba wymieniać opon na zimowe?
- Albania
- Belgia
- Dania
- Grecja
- Irlandia
- Portugalia
- Węgry
- Wielka Brytania
Wiele innych krajów ogranicza z kolei obowiązek używania opon zimowych do konkretnego regionu lub warunków pogodowych.
- Chorwacja – obowiązkowe od 15 listopada do 15 kwietnia na drogach określonych w rozporządzeniu ministra.
- Czarnogóra – obowiązkowe między 15 listopada a 1 kwietnia w warunkach zimowych, a bezwzględnie na wyznaczonych drogach.
- Czechy – obowiązkowe między 1 listopada a 31 marca na zaśnieżonych lub oblodzonych drogach, a bezwzględnie, jeśli wskazuje na to oznakowanie.
- Finlandia – obowiązkowe między 1 listopada a 31 marca, gdy wymagają tego warunki drogowe.
- Francja – obowiązkowe, jeśli wskazuje na to oznakowanie lub wymagają ich warunki drogowe.
- Luksemburg – obowiązkowe od 1 października w warunkach zimowych.
- Niemcy – obowiązkowe w razie występowania lodu, gołoledzi, śniegu czy błota pośniegowego.
- Norwegia – obowiązek dostosowania samochodu do warunków drogowych i zapewnienia mu odpowiedniej przyczepności.
- Rumunia – obowiązkowe w zależności od warunków i na drogach pokrytych śniegiem i lodem.
- Serbia – obowiązkowe między 1 listopada a 1 kwietnia w zależności od warunków drogowych.
- Szwajcaria – obowiązek dostosowania opon do panujących warunków, możliwe występowanie regulacji lokalnych.
- Szwecja – obowiązkowe między 1 grudnia a 31 marca w warunkach zimowych.
- Turcja – obowiązkowe między 1 grudnia a 1 kwietnia dla pojazdów użytkowych przewożących ładunek lub pasażerów.
Przeczytaj też: Jak przygotować samochód do sezonu zimowego? Ważne porady dla kierowców.
Mandaty za brak opon zimowych?
Najwięcej zapłacimy za brak wymiany opon na zimowe we Włoszech, bo ponad 300 euro. Sytuacja nie jest jednak prosta na terenie tego państwa, ponieważ każdy z regionów tego kraju ma odrębne zasady dotyczące tej kwestii. U naszego zachodniego sąsiada zapłacimy od 60 do 80 euro. Natomiast już w Austrii za brak zimówek zapłacimy niską karę, czyli niewiele ponad 35 euro, jeśli jednak doprowadzimy do wypadku, możemy otrzymać wysoki mandat do 5000 euro. Najniższe mandaty grożą właścicielom samochodów w Bułgarii – około 100 złotych.
Obowiązkowa wymiana opon, kiedy spadnie śnieg – niejednoznaczne stanowisko towarzystw ubezpieczeniowych
W Polsce sami kierowcy podejmują decyzję w tej kwestii. Wielu właścicieli pojazdów uważa, że brak takich regulacji to błąd, który przyczynia się do kolizji i wypadków drogowych, a także stanowi jedynie pozorną oszczędność.
Zmiana przepisów w tym zakresie byłaby również jasną wykładnią dla towarzystw ubezpieczeniowych. Obecnie, mimo braku obowiązkowej wymiany opon na zimowe, część ubezpieczycieli zwraca na to uwagę. Czy mają do tego prawo? Wydaje się, że tak.
Kierowca ma obowiązek dostosować swoje zachowanie i prędkość do warunków pogodowych panujących na drodze. Co zatem można zarzucić takiemu właścicielowi pojazdu? Rażące zaniedbanie. Według obecnie funkcjonujących przepisów, po naszym kraju można poruszać się w oponach o bieżniku minimum 1,6 mm bez względu na porę roku, warunki klimatyczne czy rejon, np. góry. Jednak w tym zakresie ubezpieczyciele mają różne stanowiska. Część zakładów przykładowo odmawia wypłat odszkodowań, jeżeli właściciel samochodu jechał na letnich oponach zimą lub późną jesienią.
Nie sposób nie rozumieć argumentacji towarzystw ubezpieczeniowych, ponieważ wymiana opon znacząco zwiększa bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Niektóre z firm mają jednak inny ogląd sytuacji. W ich opinii wymiana opon, kiedy zaczynają się gołoledź, śnieg czy poranne przymrozki nie stanowi podstawy do odmowy wypłaty odszkodowania, ale jest przesłanką do rozważenia, czy taki fakt nie przyczynił się do powstania szkody. Czym może skutkować taka decyzja? Zmniejszeniem wypłacanej rekompensaty.
Nabywca ubezpieczenia opon był przekonany, że otrzyma odszkodowanie w razie ich uszkodzenia. Wymienił je na zimowe, sprawdził głębokość bieżnika, spakował zapasowe koło. Mimo to nie dostał odszkodowania, gdy doszło do uszkodzenia opon w czasie jazdy. Nie wziął pod uwagę wyłączeń odpowiedzialności zawartych w ogólnych warunkach ubezpieczenia i zapomniał o tym, że ochrona nie obejmuje zniszczeń powstałych podczas jazdy po drodze gruntowej, pokrytej warstwą kamieni i gruzu.
O co warto zapytać, kupując ubezpieczenie komunikacyjne
Ubezpieczając samochód, warto sprawdzić w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU), czy zapisy nie regulują tej kwestii. W razie wątpliwości, warto zapytać bezpośrednio i w formie pisemnej towarzystwo ubezpieczeniowe, jak podchodzi do takich sytuacji. Pamiętajmy jednak, że taka odpowiedź jest tylko generalna zasadą, a każde zdarzenie drogowe skutkujące wypadkiem czy kolizją rozpatrywane jest indywidualnie.
Zimówki – czemu są najlepsze na śnieg, lód i błoto?
Opony zimowe powstają z innej mieszanki gumy niż opony letnie. Wynika to głównie z tego, że temperatura na jaką narażona jest zimówka, jest o wiele niższa. Mimo takich warunków, sama opona powinna zachować konieczną elastyczność. Głębokie i szerokie rowki mają większe możliwości na śniegu oraz błocie pośniegowym. Taka opona ma więcej nacięć, dzięki czemu przyczepność do jezdni jest zachowana nawet na terenie oblodzonym.
Posiadanie opon zimowych to inwestycja zaczynająca się od kilkuset złotych. Z tego też powodu kierowcy chętnie korzystają z ogumienia z poprzednich sezonów. Warto jednak pamiętać, że wulkanizacja, a także nieprawidłowe składowanie i wiek obniżają wydajność zimowego ogumienia.
Mobilny serwis opon, czyli zmiana ogumienia i wulkanizacja na telefon!
Wraz z pierwszym śniegiem i przymrozkiem Polacy szturmują serwisy wymiany opon. W dużych miastach oznacza to wielogodzinne kolejki i niepotrzebne nerwy. Jak tego uniknąć? Wystarczy zamówić mobilny serwis opon. Takie firmy zmieniają ogumienie pojazdu u klienta. Wystarczy ustalić konkretny dzień i godzinę. To bardzo wygodna usługa przeznaczona głównie dla klientów indywidualnych i mniejszych flot pojazdów.
Przeczytaj też: Wzmożony ruch na przełomie października i listopada – 288 wypadków podczas Wszystkich Świętych w 2021 roku
- Opony zimowe są najbezpieczniejsze na śnieg, mróz czy błoto pośniegowe.
- W Polsce nie ma obowiązku korzystania z opon zimowych.
- Każdy kraj ma odrębne przepisy dotyczące ogumienia pojazdów, z którymi warto zapoznać przed wyjazdem z Polski.
- Opony zimowe są obowiązkowe między innymi w: Austrii, Bośni i Hercegowinie, krajach skandynawskich, krajach bałtyckich czy Turcji.
- Zakłady ubezpieczeniowe różnie odnoszą się do wymiany opon na zimowe w kontekście wypłaty odszkodowań.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o wymianę opon na zimowe
Ponieważ przystosowujemy w ten sposób samochód do zmieniających się warunków atmosferycznych. Opony zimowe zachowują elastyczność w niższej temperaturze ze względu na zastosowanie w nich innej mieszanki gumy niż w oponach letnich, z kolei odpowiedni kształt ich bieżnika (z głębokimi i szerokimi rowkami) pozwala na lepszą przyczepność na oblodzonej lub zaśnieżonej jezdni.
Nie. Polskie przepisy drogowe w ogóle nie obligują kierowców do zmiany ogumienia z letniego na zimowe, ale już towarzystwa ubezpieczeniowe mogą w różny sposób podchodzić do tej sprawy. Jest zatem możliwe, że kierowca, który miał wypadek zimą, jeżdżąc na letnich oponach, nie dostanie odszkodowania ze względu na rażące zaniedbanie lub jego rekompensata zostanie pomniejszona.
To zależy od kraju, do którego się wybierasz. W niektórych państwach (np. na Litwie i w wielu regionach we Włoszech) jazda na zimówkach jest obowiązkowa od listopada do kwietnia bez względu na okoliczności. W Czechach i Serbii obowiązek zależy od warunków pogodowych, a np. we Francji czy Chorwacji może występować tylko w pewnych częściach kraju. Sprawdź krajowe przepisy przed podróżą, by nie dostać mandatu, który może wynieść nawet kilka tysięcy euro!
Dołącz do dyskusji