Wypadki ze skutkiem śmiertelnym w Polsce w 2019 roku
Najgorszy rodzaj wypadku drogowego to wypadek ze skutkiem śmiertelnym. W takiej sytuacji nawet najwyższe ubezpieczenie nie zwróci ofiarom życia. Tymczasem liczba zgonów na naszych drogach z roku na rok wcale nie maleje . Według raportu Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji “Wypadki drogowe w Polsce w 2019 roku” w całym tym okresie było ich więcej niż we wcześniejszych 12 miesiącach. Przyglądamy się, jak, kiedy i gdzie dochodziło do najgroźniejszych incydentów.
W naszym artykule przeczytasz:
Zestawiając dane wypadków śmiertelnych z lat 2018 i 2019, zauważymy, że ich liczba wzrosła o 1,3%, z 2638 do 2672. W ujęciu statystycznym taki wzrost nie robi piorunującego wrażenia, ale pamiętajmy, że niepokojący jest sam fakt zaistnienia tendencji zwyżkowej w tej statystyce. Oznacza to bowiem, że bezpieczeństwo na drogach wcale się nie poprawia. Warto też odnotować, że aż 67% ofiar zginęło na miejscu.
Wypadki śmiertelne – gdzie do nich dochodzi?
Policyjny raport wyszczególnia, w których województwach doszło do największej liczby śmiertelnych wypadków. Na niechlubnym pierwszym miejscu plasuje się województwo mazowieckie z 280 wypadkami w ciągu roku. Jednak ta statystyka nie uwzględnia danych z Komendy Stołecznej Policji, czyli wszystkich wypadków ze skutkiem śmiertelnym na terenie Warszawy (151 wypadków). Po uwzględnieniu stolicy, województwo mazowieckie miałoby aż 331 wypadków w skali roku, co przekłada się na 16,2% wszystkich krajowych wypadków z kategorii śmiertelnych.
Na dalszych miejscach w tym nieszczęsnym zestawieniu ulokowały się województwa wielkopolskie i łódzkie, w których doszło do 257 i 220 wypadków. Najmniej osób zginęło na drogach w województwie opolskim, w którym zarejestrowano 69 zgonów w wypadkach komunikacyjnych.
Wypadki drogowe ze skutkiem śmiertelnym w poszczególnych województwach
Województwo | Liczba zabitych | Odsetek zabitych |
---|---|---|
Dolnośląskie | 191 | 7,1 |
Kujawsko-pomorskie | 190 | 7,1 |
Lubelskie | 158 | 5,9 |
Lubuskie | 79 | 3 |
Łódzkie | 220 | 8,2 |
Małopolskie | 168 | 6,3 |
Mazowieckie (bez KSP) | 280 | 10,5 |
Opolskie | 60 | 2,4 |
Podkarpackie | 146 | 5,5 |
Podlaskie | 95 | 3,6 |
Pomorskie | 151 | 5,7 |
Śląskie | 188 | 7 |
Świętokrzyskie | 120 | 4,5 |
Warmińsko-mazurskie | 95 | 3,6 |
Wielkopolskie | 257 | 9,6 |
Zachodniopomorskie | 114 | 4,3 |
Komenda Stołeczna Policji | 151 | 5,7 |
Ogółem | 2672 | 100% |
Czy liczba wypadków w danym województwie wpływa na cenę OC samochodu? Tak! Miejsce zamieszkania kierowcy jest jednym z czynników, które biorą pod uwagę firmy ubezpieczeniowe przy obliczaniu ryzyka ubezpieczeniowego, a istotne znaczenie mają przy tym właśnie policyjne statystyki. Widać to po średnich cenach OC obliczonych za pomocą porównywarki na mubi.pl – zgodnie z nimi, najwięcej za ubezpieczenie płacą kierowcy m.in. z Gdańska, Wrocławia, Łodzi czy Warszawy, a więc miast z województw z największą liczbą wypadków śmiertelnych w kraju.
Z policyjnych statystyk wynika również bardzo jasno, że do większej liczby wypadków w ogóle oraz do większej liczby wypadków ze skutkiem śmiertelnym dochodzi w terenie niezabudowanym.
Wypadki śmiertelne w Polsce w 2019 roku w terenie zabudowanym i niezabudowanym
Obszar | Wypadki ze skutkiem śmiertelnym | Zabici |
---|---|---|
Teren zabudowany | 1133 (42,4%) | 1177 (40,5%) |
Teren niezabudowany | 1539 (57,6%) | 1732 (59,5%) |
Ogółem | 2672 | 2909 |
Wypadki śmiertelne – kiedy najczęściej do nich dochodzi?
Przy analizie liczby wypadków śmiertelnych z podziałem na poszczególne miesiące, uwagę zwraca wysoka liczba zarówno śmiertelnych wypadków, jak i zabitych w październiku. Jest to miesiąc, w którym i kierujący pojazdami, i piesi są sprawcami licznych wypadków. Więcej informacji na ten temat znajduje się w artykule o sprawcach i przyczynach wypadków w Polsce. W październiku 2019 wypadki śmiertelne zebrały też najkrwawsze żniwo – zginęło w nich 291 spośród 2909 ofiar z całego roku.
Liczba wypadków śmiertelnych w Polsce w 2019 roku z podziałem na poszczególne miesiące
Miesiąc | Liczba wypadków | Liczba ofiar |
---|---|---|
Styczeń | 178 | 193 |
Luty | 193 | 214 |
Marzec | 195 | 215 |
Kwiecień | 211 | 228 |
Maj | 208 | 224 |
Czerwiec | 233 | 267 |
Lipiec | 256 | 279 |
Sierpień | 238 | 265 |
Wrzesień | 239 | 259 |
Październik | 274 | 291 |
Listopad | 198 | 209 |
Grudzień | 249 | 265 |
Ogółem | 2672 | 2909 |
Najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym w 2019 roku miało miejsce w soboty. Co ciekawe, sobota to dzień tygodnia, w którym dochodzi również do największej liczby wypadków po alkoholu – w soboty w 2019 roku Policja zarejestrowała 21,4% wszystkich poalkoholowych wypadków.
Liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym w Polsce w 2019 roku z uwzględnieniem dni tygodnia
Dzień | Liczba wypadków | Liczba ofiar |
---|---|---|
Poniedziałek | 402 | 436 |
Wtorek | 353 | 382 |
Środa | 366 | 393 |
Czwartek | 341 | 367 |
Piątek | 394 | 426 |
Sobota | 443 | 485 |
Niedziela | 373 | 420 |
Ogółem | 2672 | 2909 |
Jeśli zaś weźmiemy pod uwagę wypadki śmiertelne w poszczególnych godzinach, zauważalna będzie – co nie powinno nikogo zaskakiwać – wyższa liczba wypadków w popołudniowych godzinach, charakteryzujących się wzmożonym ruchem na drogach.
W przedziale godzinowym 14.00 – 20.00 doszło do 39,7% wszystkich wypadków śmiertelnych, w których zginęło 1141 osób. Można zaryzykować stwierdzenie, że istotnymi czynnikami, oprócz większej liczby samochodów na ulicach, były: zmęczenie, obniżony poziom koncentracji, pośpiech.
Rodzaje wypadków śmiertelnych
Zdecydowanie najczęściej notowanym rodzajem wypadków ze skutkiem śmiertelnym były zderzenia pojazdów w ruchu. W całym 2019 roku doszło do 1193 takich wypadków, w których śmierć poniosło 1352 osoby. Zderzenia stanowią aż 44,6% ogółu wszystkich wypadków śmiertelnych. Największą liczbę wypadków stanowiły zderzenia boczne – 510 wypadków – oraz zderzenia czołowe – 505 wypadków. 178 wypadków ze skutkiem śmiertelnym to z kolei zderzenia tylne.
Bardzo tragiczne w skutkach były także najechania na pieszych (28,3%), którym przypisano 773 wypadki i 780 ofiar śmiertelnych. Śmierć w zderzeniu z drzewem poniosło 378 osób w 335 wypadkach.
Wypadki ze skutkiem śmiertelnym w Polsce w 2019 roku z uwzględnieniem rodzaju wypadku
Rodzaj wypadków | Liczba wypadków | Liczba zabitych |
---|---|---|
Zderzenie się pojazdów w ruchu | 1193 | 1352 |
Najechanie na pieszego | 773 | 780 |
Najechanie na drzewo | 335 | 378 |
Najechanie na słup, znak, barierę ochronną, zwierzę lub pojazd unieruchomiony | 127 | 139 |
Wywrócenie się pojazdu | 169 | 180 |
Zdarzenie z pasażerem | 10 | 10 |
Inne rodzaje | 65 | 70 |
Kto jest najczęściej winny śmierci na drodze?
Przypomnijmy, że w skali całego roku 2019 doszło w Polsce do 30 288 wypadków z czego 26 534 wypadków spowodowali kierujący pojazdami, co stanowi 87,6% całości. Nie inaczej jest w przypadku wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Kierujący pojazdami odpowiadają za 2013 z 2652 wypadków, czyli 75,3% wszystkich wypadków śmiertelnych.
Wśród najczęściej występujących zachowań kierujących, w efekcie których dochodzi do wypadków ze skutkiem śmiertelnym, wymienia się:
- niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze (33,6%),
- nierespektowanie pierwszeństwa przejazdu (16%)
- nieustępowanie pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych (9,8%),
- nieprawidłowe wyprzedzanie (8,4%).
Kierujący będący pod wpływem alkoholu spowodowali 176 wypadków ze skutkiem śmiertelnym, co stanowi 8,7% wszystkich wypadków, w których wina spoczywała na kierujących pojazdami. Oznacza to, że prawie co 10 wypadek spowodowany przez kierowców nie wydarzyłby się, gdyby nie wcześniejsze spożycie alkoholu.
Piesi również nie są bez winy, lecz z oczywistych względów są oni sprawcami zdecydowanie mniejszej liczby wypadków śmiertelnych. W 2019 roku były to 372 wypadki z 326 ofiarami śmiertelnymi.
Do wypadków śmiertelnych z winy pieszych dochodziło najczęściej z powodu:
- nieostrożnego wejścia na jezdnię przed jadącym pojazdem,
- stania lub leżenia na jezdni,
- przekraczania jezdni w miejscu niedozwolonym,
- poruszania się złą stroną drogi.
Na niekorzyść pieszych przemawia statystyka ukazująca udział nietrzeźwych pieszych we wszystkich wypadkach ze skutkiem śmiertelnym spowodowanych przez tę grupę uczestników ruchu – pijani piesi odpowiadają za aż 39% wypadków śmiertelnych.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o wypadki ze skutkiem śmiertelnym w Polsce w 2019 roku
Do największej liczby wypadków ze skutkiem śmiertelnym w 2019 roku doszło w Polsce w województwie mazowieckim. Po uwzględnieniu Warszawy było ich aż 331, co stanowi 16,2% wszystkich tego rodzaju wypadków w kraju. Ponad połowa (57,6%) wypadków śmiertelnych w 2019 roku w Polsce miała miejsce poza obszarem zabudowanym.
Jak pokazują statystyki, najgorszym miesiącem pod względem śmiertelności na drogach w Polsce był w 2019 roku październik, gdy życie straciło aż 291 osób. Statystycznie najbardziej niebezpiecznym dniem tygodnia okazała się z kolei sobota – doszło wówczas do 443 wypadków, a porą dnia godziny między 14:00 a 20:00, w których zginęło 1141 osób.
W tej przykrej statystyce przodują zderzenia pojazdów w ruchu, które w 2019 roku stanowiły prawie połowę (44,6%) wszystkich wypadków ze skutkiem śmiertelnym na polskich drogach. Na drugim miejscu znalazły się zdarzenia z udziałem pieszych (28,3%), w wyniku których śmierć poniosło aż 780 osób. Ponadto tragicznie kończyły się m.in. zderzenia z drzewem czy wywrotki pojazdów.
Statystyki nie pozostawiają wątpliwości – za zdecydowaną większość wypadków śmiertelnych na polskich drogach w 2019 roku odpowiadają kierowcy. Spowodowali oni 2013 takich zdarzeń, co stanowi aż 75% całości. Najczęstsze przyczyny takich wypadków to niedostosowanie prędkości do warunków, nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu, nieustąpienie pieszemu na przejściu i nieprawidłowe wyprzedzanie.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji