Wypadki ze skutkiem śmiertelnym w Polsce w 2023 roku
Najgorszy rodzaj wypadku drogowego to wypadek ze skutkiem śmiertelnym. W takiej sytuacji nawet najwyższe ubezpieczenie nie zwróci ofiarom życia. Na szczęście liczba zgonów na naszych drogach z roku na rok maleje, choć nie w takim tempie, w jakim byśmy chcieli. Według raportu Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji “Wypadki drogowe w Polsce w 2023 roku” w całym tym okresie było ich mniej niż we wcześniejszych 12 miesiącach, jednak wciąż bardzo dużo. Przyglądamy się, jak, kiedy i gdzie dochodziło do najgroźniejszych incydentów.
W naszym artykule przeczytasz:
Liczba wypadków śmiertelnych na polskich drogach w 2023 roku
W 2023 roku w Polsce doszło do 20 936 wypadków drogowych, spośród których 1732 były wypadkami ze skutkiem śmiertelnym. Zginęły w nich 1893 osoby. Jak wypadają te liczby w porównaniu z poprzednim rokiem?
- Liczba wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym w 2023 roku zmalała w porównaniu do roku 2022 o 1,6% (28 wypadków).
- Liczba ofiar wypadków drogowych w 2023 roku zmalała w porównaniu do roku 2022 o 0,2% (3 osoby).
Różnice są tak niewielkie, że można powiedzieć, iż liczba wypadków śmiertelnych i ich ofiar na drogach w Polsce utrzymuje się na stałym poziomie. Bardziej pozytywne wnioski będą płynąć, jeśli spojrzymy na szerszą perspektywę. Dla porównania, w 2019 roku, czyli 5 lat temu, na polskich drogach doszło do aż 2672 wypadków ze skutkiem śmiertelnym, w których śmierć poniosło 2909 osób. W dłuższym okresie spadek jest zatem widoczny i świadczy o zachodzeniu pozytywnych zmian.
W 2023 roku w co dwunastym wypadku drogowym w Polsce zginął co najmniej jeden człowiek.
Wypadki śmiertelne – gdzie do nich dochodzi?
Policyjny raport wyszczególnia, w których województwach doszło do największej liczby śmiertelnych wypadków. Na niechlubnym pierwszym miejscu plasuje się województwo mazowieckie – w 2023 roku doszło tam do 191 wypadków z ofiarami śmiertelnymi.
Warto jednak zauważyć, że ta statystyka nie uwzględnia danych z Komendy Stołecznej Policji, czyli wypadków ze skutkiem śmiertelnym, do których doszło na terenie samej Warszawy (100 wypadków). Po uwzględnieniu stolicy, województwo mazowieckie miałoby aż 291 wypadków w skali roku, co przekłada się na 16,8% wszystkich krajowych wypadków z kategorii śmiertelnych.
Na dalszych miejscach w tym nieszczęsnym zestawieniu ulokowały się województwa wielkopolskie i łódzkie, w których doszło odpowiednio do 174 i 149 wypadków śmiertelnych. Najmniej osób zginęło natomiast na drogach w województwie opolskim, w którym w 2023 roku zarejestrowano 41 zgonów w wypadkach komunikacyjnych.
Wypadki drogowe ze skutkiem śmiertelnym w poszczególnych województwach
Województwo | Liczba zabitych | Odsetek zabitych |
---|---|---|
Mazowieckie (bez KSP) | 191 | 11% |
Wielkopolskie | 174 | 10% |
Łódzkie | 149 | 8,6% |
Śląskie | 117 | 6,8% |
Dolnośląskie | 112 | 6,5% |
Kujawsko-pomorskie | 108 | 6,2% |
Lubelskie | 107 | 6,2% |
Małopolskie | 105 | 6,1% |
Komenda Stołeczna Policji (KSP) | 100 | 5,8% |
Pomorskie | 92 | 5,3% |
Podkarpackie | 86 | 5% |
Zachodniopomorskie | 83 | 4,8% |
Świętokrzyskie | 71 | 4,1% |
Warmińsko-mazurskie | 71 | 4,1% |
Podlaskie | 67 | 3,9% |
Lubuskie | 58 | 3,3% |
Opolskie | 41 | 2,4% |
Ogółem | 1732 | 100% |
Czy liczba wypadków w danym województwie wpływa na cenę OC samochodu? Tak! Miejsce zamieszkania kierowcy jest jednym z czynników, które biorą pod uwagę firmy ubezpieczeniowe przy obliczaniu ryzyka ubezpieczeniowego, a istotne znaczenie mają przy tym właśnie policyjne statystyki. Widać to po średnich cenach OC obliczonych za pomocą porównywarki na mubi.pl – zgodnie z nimi, najwięcej za ubezpieczenie płacą kierowcy m.in. z Gdańska, Wrocławia, Łodzi czy Warszawy, a więc miast z województw z największą liczbą wypadków śmiertelnych w kraju.
Wypadki śmiertelne w Polsce w 2023 roku w terenie zabudowanym i niezabudowanym
Z policyjnych statystyk wynika również bardzo jasno, że do większej liczby wypadków ze skutkiem śmiertelnym dochodzi w terenie niezabudowanym. Co jednak ciekawe, ogólnie większość wypadków ma miejsce na obszarze zabudowanym – w 2023 roku stanowiły one ponad 71% wszystkich tego rodzaju zdarzeń. Wniosek z tego taki, że wypadki na terenie niezabudowanym mają zwykle znacznie poważniejsze konsekwencje.
Obszar | Wypadki ze skutkiem śmiertelnym | Zabici |
---|---|---|
Teren zabudowany | 685 (39,5%) | 731 (38,6%) |
Teren niezabudowany | 1047 (60,5%) | 1162 (61,4%) |
Ogółem | 1732 | 1893 |
Wypadki śmiertelne – kiedy najczęściej do nich dochodzi?
Przy analizie liczby wypadków śmiertelnych z podziałem na poszczególne miesiące, uwagę zwraca wysoka liczba zarówno śmiertelnych wypadków, jak i zabitych w okresie wakacyjnym. Lipiec i sierpień okazały się pod tym względem najtragiczniejszymi miesiącami w 2023 roku. Tylko w tym czasie śmierć na drogach poniosło 399 osób, czyli aż 21% wszystkich ofiar wypadków w zeszłym roku. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule o bezpieczeństwie na drogach w czasie wakacji.
Liczba wypadków śmiertelnych w Polsce w 2023 roku z podziałem na poszczególne miesiące
Miesiąc | Liczba wypadków | Liczba ofiar |
---|---|---|
Styczeń | 140 | 157 |
Luty | 83 | 90 |
Marzec | 108 | 114 |
Kwiecień | 110 | 125 |
Maj | 139 | 154 |
Czerwiec | 159 | 175 |
Lipiec | 180 | 194 |
Sierpień | 177 | 205 |
Wrzesień | 172 | 185 |
Październik | 169 | 183 |
Listopad | 161 | 168 |
Grudzień | 134 | 143 |
Ogółem | 1732 | 1893 |
Ponad 69% ofiar wypadków ze skutkiem śmiertelnym na polskich drogach w 2023 roku zginęło na miejscu zdarzenia. Do pozostałych zgonów doszło w ciągu 30 dni od daty zaistnienia wypadku.
Jeżeli chodzi o dni tygodnia, to wypadki śmiertelne na polskich drogach w 2023 roku rozkładały się dość równomiernie. Najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym miało miejsce w poniedziałki, nieco mniej w soboty, niedziele i środy.
Warto tu zauważyć, że weekend to okres w tygodniu, w którym dochodzi do największej liczby wypadków po alkoholu – w 2023 roku Policja zarejestrowała wówczas blisko 40% wszystkich tego rodzaju zdarzeń. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule o statystykach wypadków po alkoholu w Polsce.
Liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym w Polsce w 2023 roku z uwzględnieniem dni tygodnia
Dzień | Liczba wypadków | Liczba ofiar |
---|---|---|
Poniedziałek | 273 | 299 |
Wtorek | 224 | 239 |
Środa | 252 | 271 |
Czwartek | 226 | 242 |
Piątek | 249 | 268 |
Sobota | 250 | 285 |
Niedziela | 258 | 289 |
Ogółem | 1732 | 1893 |
Jeśli zaś weźmiemy pod uwagę wypadki śmiertelne w poszczególnych godzinach, zauważalna będzie – co nie powinno nikogo zaskakiwać – wyższa liczba wypadków w porze popołudniowej, charakteryzującej się wzmożonym ruchem na drogach.
W przedziale godzinowym 16.00 – 19.00 doszło w 2023 roku do 20,7% wszystkich wypadków śmiertelnych, w których zginęło 388 osób (20,5% wszystkich ofiar). Można zaryzykować stwierdzenie, że istotnymi czynnikami, oprócz większej liczby samochodów na ulicach, były także zmęczenie, obniżony poziom koncentracji czy pośpiech.
Rodzaje wypadków śmiertelnych
Zdecydowanie najczęściej notowanym rodzajem wypadków ze skutkiem śmiertelnym w 2023 roku były zderzenia pojazdów w ruchu. Na przestrzeni 12 miesięcy doszło do 740 takich wypadków (42,7% ogółu wypadków śmiertelnych), w których śmierć poniosło 840 osób (44,4% wszystkich zabitych). Skutki śmiertelne miało:
- 312 zderzeń czołowych (360 ofiar),
- 303 zderzenia boczne (343 ofiary),
- 125 zderzeń tylnych (137 ofiar).
Bardzo tragiczne w skutkach były także najechania na pieszych (25,5%). W 2023 roku w wyniku 442 takich zdarzeń ze skutkiem śmiertelnym zginęło 447 osób (23,6%). Śmierć w wyniku zderzenia z drzewem poniosło z kolei 306 osób (16,2%) w 272 wypadkach (15,7%).
Wypadki ze skutkiem śmiertelnym w Polsce w 2023 roku z uwzględnieniem rodzaju wypadku
Rodzaj wypadków | Liczba wypadków | Liczba zabitych |
---|---|---|
Zderzenie się pojazdów w ruchu | 740 | 840 |
Najechanie na pieszego | 442 | 447 |
Najechanie na drzewo | 272 | 306 |
Najechanie na słup, znak, barierę ochronną, zwierzę lub pojazd unieruchomiony | 97 | 107 |
Wywrócenie się pojazdu | 132 | 141 |
Zdarzenie z pasażerem | 10 | 10 |
Inne rodzaje | 39 | 42 |
Kto jest najczęściej winny śmierci na drodze?
Przypomnijmy, że w skali całego roku 2023 doszło w Polsce do 20 936 wypadków, z czego 19 058 wypadków spowodowali kierujący pojazdami, co stanowi aż 91% całości. Nie inaczej jest w przypadku wypadków ze skutkiem śmiertelnym, ponieważ kierujący pojazdami odpowiadają za 1464 z 1732 wypadków, czyli blisko 85% wszystkich wypadków śmiertelnych.
Jakie były ich przyczyny? Wśród najczęściej występujących zachowań kierujących, w efekcie których doszło do wypadku ze skutkiem śmiertelnym, wymienić należy:
- niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze (39,6% wypadków),
- nierespektowanie pierwszeństwa przejazdu (13,7% wypadków)
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych (7,9% wypadków),
- nieprawidłowe wyprzedzanie (8,9% wypadków).
Kierujący będący pod wpływem alkoholu spowodowali w 2023 roku 189 wypadków ze skutkiem śmiertelnym, co stanowi 12,9% wszystkich wypadków, w których wina spoczywała na kierujących pojazdami. Oznacza to, że co 10 wypadek spowodowany przez kierowcę nie wydarzyłby się, gdyby nie wcześniejsze spożycie alkoholu.
Piesi również nie są bez winy, lecz z oczywistych względów są oni sprawcami zdecydowanie mniejszej liczby wypadków śmiertelnych. W 2023 roku z winy pieszych doszło do 206 wypadków ze skutkiem śmiertelnym, a ich najczęstszymi przyczynami były:
- nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem,
- stanie lub leżenie na jezdni,
- przekraczania jezdni w miejscu niedozwolonym,
- poruszanie się nieprawidłową stroną drogi.
Piesi będący pod działaniem alkoholu spowodowali w 2023 roku 38 wypadków ze skutkiem śmiertelnym. W prawie połowie przypadków przyczyną tragicznego zdarzenia było nieostrożne wejście na jezdnię.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o wypadki ze skutkiem śmiertelnym w Polsce w 2023 roku
Do największej liczby wypadków ze skutkiem śmiertelnym w 2023 roku doszło w Polsce w województwie mazowieckim. Po uwzględnieniu Warszawy było ich aż 291, co stanowi 16,8% wszystkich tego rodzaju wypadków w kraju. Ponad połowa (60,5%) wypadków śmiertelnych w 2023 roku w Polsce miała miejsce poza obszarem zabudowanym.
Jak pokazują statystyki, najgorsze pod względem śmiertelności na drogach w Polsce były w 2023 roku lipiec i sierpień, gdy życie straciło aż 399 osób. Statystycznie najbardziej niebezpiecznym dniem tygodnia okazał się z kolei poniedziałek – doszło wówczas do 273 wypadków śmiertelnych – a porą dnia godziny między 16:00 a 19:00, gdy zginęło 388 osób.
W tej przykrej statystyce przodują zderzenia pojazdów w ruchu, które w 2023 roku stanowiły ponad 42% wszystkich wypadków ze skutkiem śmiertelnym na polskich drogach. Na drugim miejscu znalazły się zdarzenia z udziałem pieszych (25,5%), w wyniku których śmierć poniosło aż 447 osób. Ponadto tragicznie kończyły się m.in. zderzenia z drzewem czy wywrotki pojazdów.
Statystyki nie pozostawiają wątpliwości – za zdecydowaną większość wypadków śmiertelnych na polskich drogach w 2023 roku odpowiadają kierowcy. Spowodowali oni 1464 takie zdarzenia, co stanowi aż 85% całości. Najczęstsze przyczyny takich wypadków to niedostosowanie prędkości do warunków, nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu, nieustąpienie pieszemu na przejściu i nieprawidłowe wyprzedzanie.
- W 2023 roku na polskich drogach doszło do 1732 wypadków ze skutkiem śmiertelnym, w których śmierć poniosły 1893 osoby.
- Najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym w 2023 roku miało miejsce w województwie mazowieckim.
- Ponad 60% wypadków śmiertelnych w 2023 roku miało miejsce na obszarze niezabudowanym.
- Najtragiczniejszymi miesiącami pod względem liczby ofiar wypadków drogowych w 2023 roku były lipiec i sierpień.
- Do śmierci w wyniku wypadku drogowego najczęściej dochodziło w 2023 roku po zderzeniu się pojazdów i najechaniu na pieszego.
- Za prawie 85% wypadków śmiertelnych na polskich drogach w 2023 roku odpowiadają kierujący pojazdami.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji