Zapalona kontrolka silnika – czy zawsze należy się jej bać?

Widząc palącą się na desce rozdzielczej kontrolkę silnika, wielu kierowców momentalnie wpada w panikę, sądząc, że z samochodem dzieje się coś bardzo złego. Czy słusznie? Choć ikonki Check Engine nigdy nie należy lekceważyć, bo zwykle jej pojawienie się rzeczywiście oznacza kłopoty, nie zawsze muszą być one poważne.

Check Engine – czy to na pewno zły znak dla kierowcy?

Niektóre ostrzegają o awarii, inne mają zwrócić uwagę kierowcy na jakiś problem, a jeszcze kolejne informują po prostu, że aktywne są wybrane funkcje w pojeździe. Kontrolki samochodowe – bo o nich właśnie mowa – mogą sygnalizować przeróżne rzeczy i bynajmniej nie zawsze ich pojawienie się oznacza, że coś z autem jest nie tak. Czy to samo można powiedzieć o kontrolce silnika?

Nazywana oryginalnie Check Engine (ang. sprawdź silnik), kontrolka silnika to zmora wielu kierowców, którzy kojarzą ją z awarią najważniejszej jednostki w samochodzie. Przed świecącą się ikonką przedstawiającą obrys silnika nie zawsze należy jednak drżeć – trzeba tylko wiedzieć, jak ją zinterpretować.

przykłady zapalonych kontrolek silnika
CZY WIESZ, ŻE …

Kontrolka silnika najczęściej występuje w formie ikonki przedstawiającej obrys silnika. Może jej jednak również towarzyszyć słowo check albo check engine. Spotykane są także tylko słowne wersje kontrolki.

Przede wszystkim natomiast trzeba się do niej przyzwyczaić, bo kontrolkę silnika spotyka się praktycznie we wszystkich autach poza najstarszymi. Jest tak dlatego, że stanowi ona część układu samodiagnozującego, w który obowiązkowo wyposażane są wszystkie samochody homologowane na europejskim rynku od początku 2001 roku.

Oblicz najtańsze OC dla Twojego samochodu

Dodatkowo trzeba pamiętać, że kontrolka zapala się zawsze przy uruchomieniu silnika (przekręceniu kluczyka) i gaśnie natychmiast, gdy ten zaczyna pracować. Jej widok jest więc zazwyczaj dobrą wiadomością! Dlaczego powinien nas cieszyć?

Wspomniany układ samodiagnozujący opiera się na szeregu czujników, które monitorują na bieżąco pracę układu napędowego i przesyłają informacje na jego temat do centralnego komputera samochodu. Gdy kontrolka gaśnie, oznacza to, że komputer nie wykrył nieprawidłowości i wszystko jest w porządku. Jeżeli natomiast ikona nie znika, to znak, że sterownik silnika wykrył jakieś długo utrzymujące się odchylenie od normy  – system nie reaguje bowiem na często występujące krótkie błędy.

Ekspert Mubi radzi

Kontrolkę silnika można wykorzystać podczas oględzin używanego samochodu w celu upewnienia się, że wszystko z nim w porządku. W sprawnie działającym aucie kontrolka powinna się zapalić po przekręceniu kluczyka na pierwszą pozycję – jeśli jej nie zauważysz, może to oznaczać, że właściciel pojazdu lub mechanik, chcąc ukryć nienaprawioną usterkę (np. po kolizji), odłączył kontrolkę. W takiej sytuacji powinieneś zdecydowanie nabrać podejrzeń przed dokonaniem transakcji.

Pali się kontrolka silnika – i co teraz?

Samo pojawienie się kontrolki silnika podczas uruchomienia silnika lub jazdy nie jest jednak jeszcze powodem do paniki. W razie jej zauważenia na desce rozdzielczej przede wszystkim należy więc zachować spokój, ale jednocześnie warto zwiększyć czujność i zdecydowanie nie wolno jej ignorować. Co zatem robić?

Wiele zależy od koloru kontrolki. Jeżeli:

  • kontrolka Check Engine świeci się na żółto lub pomarańczowo, oznacza to wykrycie jakiejś nieprawidłowości – jeżeli nie ma ona odczuwalnego wpływu na pracę samochodu, można kontynuować jazdę, ale należy zaplanować wizytę u diagnosty;
  • kontrolka Check Engine świeci się na czerwono, oznacza to, że wykryta usterka jest poważna – należy przerwać jazdę.

Pierwszym krokiem po zapaleniu się kontrolki jest zawsze zatrzymanie samochodu, zgaszenie silnika i po chwili uruchomienie go ponownie. Może się bowiem zdarzyć, wykryta usterka była jednorazowa i kontrolka już się nie pojawi. Jeśli natomiast wciąż ją widzisz (lub sytuacja z zapalającą się i gasnącą kontrolką się powtarza), to znak, że należy zająć się wykrytą nieprawidłowością i lepiej nie odkładać tego w czasie, aby nie doszło do poważnych i kosztownych uszkodzeń silnika.

UWAGA!

Kontrolka Check Engine informuje o elektrycznych niezgodnościach w pracy silnika, jednak nie musi wykrywać mechanicznych uszkodzeń jednostki. Jeżeli więc zauważysz, że spada moc silnika i jednocześnie wzrasta zużycie paliwa, to należy udać się do diagnosty, mimo że kontrolka się nie świeci.

Czego można się spodziewać, jeśli pali się kontrolka Check Engine?

Załóżmy teraz ten mniej optymistyczny scenariusz, w którym w samochodzie zapaliła się kontrolka Check Engine, a po zatrzymaniu się i ponownym odpaleniu silnika ikonka nie zgasła. To wciąż nie musi oznaczać, że dzieje się coś bardzo poważnego, bowiem przyczyny zapalenia się kontrolki mogą być bardzo różne – w każdym przypadku ich zignorowanie może mieć jednak poważne konsekwencje, dlatego nie należy szczególnie zwlekać z wizytą u mechanika.

Pamiętaj, że choć możesz niczego nie odczuwać podczas jazdy, samochód może w tym czasie więcej palić lub emitować większe zanieczyszczenia. W końcu zaś tego typu usterki z pewnością doprowadzą do poważnych awarii, których usunięcie nie będzie ani proste, ani tanie. Lepiej więc przezornie interweniować zawczasu, nawet po prostu dla świętego spokoju podczas jazdy.

A co właściwie może się dziać, gdy zapala się kontrolka silnika? Do najczęstszych przyczyn wyświetlenia się Check Engine należą m.in.:

  • zużycie katalizatora wykryte przez sondę lambda,
  • błędny sygnał z sondy lambda (częsta awaria w silnikach benzynowych),
  • przepalenie cewki zapłonowej,
  • uszkodzenie przepływomierza,
  • awaria świec lub przewodów zapłonowych,
  • awaria systemu wtrysku,
  • zablokowanie geometrii turbosprężarki,
  • niesprawny zawór recylkulacji spalin EGR,
  • uszkodzenie filtra cząstek stałych.

A to oczywiście niekompletna lista, bo przyczyn zapalenia się kontrolki silnika może być jeszcze więcej, choćby zatankowanie złej jakości paliwa. Zrozumiałe więc, że o ile samo pojawienie się kontrolki nie jest jeszcze powodem do paniki, powinno ono skłonić kierowcę do reakcji.

CZY WIESZ, ŻE …

Zapalanie się kontrolki Check Engine zdarza się często w samochodach z instalacją LPG. Może ona tam oznaczać, że została ona zamontowana niepoprawnie i konieczna jest jej regulacja lub wymiana któregoś z komponentów.

Zapalona kontrolka silnika – jak ustalić i zlikwidować przyczynę?

Najlepsza odpowiedź jest oczywiście banalnie prosta – należy odwiedzić diagnostę. Można wprawdzie próbować znaleźć przyczynę sygnalizacji błędu i nawet skasować go samodzielnie, używając do tego interfejsu diagnostycznego wraz ze specjalną aplikacją, ale takie działanie jest zdecydowanie niewskazane.

Fachowiec daje gwarancję poprawnego zinterpretowania odczytanych błędów, a przede wszystkim zlikwidowania samej usterki, nie tylko jej usunięcia jej sygnalizacji. Pamiętaj, że chociaż wiele warsztatów oferuje tanią możliwość ręcznego skasowania błędu z pamięci sterownika, jest to bardzo ryzykowne i grozi poważnymi problemami z samochodem w przyszłości.

Dlaczego nie warto ignorować kontrolki silnika?

Jak zostało już kilkakrotnie wspomniane w artykule – zignorowanie świecącej się kontrolki silnika może mieć poważne konsekwencje, zarówno dla samochodu, jak i Twojej kieszeni. Jakie?

  1. Większy poziom zużycia paliwa.
  2. Mniejsze osiągi silnika.
  3. Rosnąca emisja spalin.
  4. Poważne uszkodzenie silnika.
UWAGA!

Jeżeli Twój samochód jest jeszcze na gwarancji producenckiej, zlekceważenie zapalonej kontrolki i nieudanie się natychmiast do diagnosty, może skutkować utratą gwarancji.

Uporczywe lekceważenie błędów wykrytych przez sterowniki silnika może mieć więc konsekwencje nie tylko dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów, ale też kosztów eksploatacji auta, nie pozostając również bez wpływu na środowisko. Korzyści z tego żadnych, problemów sporo – nad czym więc w ogóle się zastanawiać?

FAQ – najczęściej zadawane pytania o zapaloną kontrolkę silnika w aucie

Czy kolor kontrolki Check Engine w samochodzie ma znaczenie?
Tak. Kontrolka silnika może świecić się na żółto/pomarańczowo lub czerwono. W tym pierwszym przypadku oznacza ona, że wykryta została jakiegoś rodzaju niezgodność w układzie napędowym, która jednak nie powinna przeszkadzać w jeździe, więc można się z nią spokojnie udać do warsztatu. Czerwony kolor kontrolki to znak, że usterka jest poważna i nie wolno kontynuować jazdy.
Kontrolka silnika zapala się i gaśnie – co to znaczy?
W takim przypadku sterownik może wykrywać niegroźne błędy, np. pojedyncze wypadnięcie zapłonu, zbyt niskie napięcie w instalacji elektrycznej podczas zapłonu, zaśniedziałe styki czy wilgoć w instalacji. Tego typu usterki nie mają wpływu na dalszą jazdę, więc kontrolka powinna niedługo zgasnąć. Jeśli jednak będzie się wciąż zapalać, należy skontaktować się z diagnostą.
Czy można samodzielnie pozbyć się zapalonej kontrolki Check Engine?
Tak, wystarczy do tego interfejs diagnostyczny z dedykowaną aplikacją, za pomocą którego można zlokalizować błędy w sterowniku samochodu i samodzielnie wymazać je z jego pamięci. Jest to jednak działanie ryzykowne, bo w żaden sposób nie rozwiązuje przyczyn powstania błędów, które z czasem mogą doprowadzić do poważnych awarii.
PODSUMOWANIE
  • Kontrolka silnika (Check Engine) to część układu samodiagnozującego w samochodzie. Za jej pomocą sygnalizowane są błędy zapisane w komputerze pojazdu.
  • Jeśli kontrolka pojawia się i za chwilę gaśnie, to znak, że wszystko jest w porządku. W razie powtarzania się takiej sytuacji lub stale świecącej się kontrolki, należy udać się do diagnosty.
  • Żółty lub pomarańczowy kolor kontrolki to znak, że wykryty błąd nie jest bardzo poważny. Kontrolka świecąca na czerwono zabrania dalszej jazdy.
  • Przyczyną zapalenia się kontrolki silnika może być m.in. zużycie katalizatora, błędny sygnał z sondy lambda, awaria świec zapłonowych czy niepoprawnie zamontowana instalacja LPG.
  • Zapalonej kontrolki silnika nie należy ignorować – mimo że przyczyn błędu może nie być widać na pierwszy rzut oka, mogą one doprowadzić do poważnych awarii w samochodzie.
Oceń artykuł:
Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Ekspert i doradca w dziedzinie ubezpieczeń oraz autor ponad 100 poradników dotyczących polis komunikacyjnych i turystycznych. W swoich tekstach zwraca uwagę na trudne zagadnienia ubezpieczeniowe, aby przedstawiając je w zrozumiały sposób, ustrzec klienta przed niepotrzebnymi wydatkami i ułatwić mu dopasowanie rodzaju ochrony do indywidualnych potrzeb.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


Skomentuj jako pierwszy!