Zasady włączania się do ruchu – co o tym manewrze mówi Kodeks drogowy?

Włączanie się do ruchu jest jednym z podstawowych manewrów, które wykonuje codziennie każdy kierowca. Kiedy mamy z nim do czynienia? Jakie szczególne zasady dotyczą autobusów i trolejbusów na terenie zabudowanym? Czy autobusy szkolne mają jakieś dodatkowe przywileje? Włącz swoją ciekawość, by potem bezpiecznie ruszać w trasę!

włączanie się do ruchu

Włączanie się do ruchu – co to jest?

W myśl przepisów art. 17 Kodeksu drogowego, włączanie się do ruchu to manewr, który ma miejsce, kiedy rozpoczynamy jazdę po postoju lub zatrzymaniu się. Jednak owo zatrzymanie się i postój nie są związane z warunkami panującymi na drodze lub przepisami ruchu drogowego, czyli nie dotyczą na przykład stania w korku i na sygnalizacji świetlnej. Włączanie się do ruchu związane jest z wjeżdżaniem:

  • na drogę z nieruchomości, obiektu przydrożnego, drogi wewnętrznej, strefy zamieszkania lub drogi gruntowej;
  • na jezdnię z pobocza, chodnika, drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla pojazdów powolnych;
  • na drogę z zajezdni lub na jezdnię z pętli w przypadku pojazdów szynowych.

Warto tutaj podkreślić dwie rzeczy. Po pierwsze, włączanie się do ruchu nie jest zmianą pasa ruchu oraz wjeżdżaniem z drogi podporządkowanej na główną. Jednocześnie większość sytuacji wynika z postoju lub parkowania – z wyjątkiem wjeżdżania z pasa ruchu dla pojazdów powolnych. Co to takiego jest?

Pas ruchu dla pojazdów powolnych oznaczony jest znakiem D-13, który umieszcza się go przed wzniesieniami. To nim pojazdy, które nie mogą szybko osiągnąć zakładanej prędkości, mogą wjechać na górę w wolniejszym tempie. Dzięki temu nie blokują one ruchu. Musimy jednak pamiętać, że kierowca zjeżdżający z pasa dla pojazdów powolnych, musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym lewym pasem – to nie jest zmiana pasa, lecz włączanie się do ruchu!

znak d-13 - początek pasa dla pojazdów powolnych

Ekspert Mubi radzi:

O kończącym się pasie ruchu powolnego informuje znak D-14, który jednocześnie wskazuje, po której stronie znajduje się ten pas. Pod tym znakiem drogowym może być dodatkowo umieszczona tabliczka T-1a informująca o tym, jaka odległość dzieli kierującego znajdującego się przy znaku od początku lub końca tego pasa ruchu.

znak d-14 - koniec pasa ruchu dla pojazdów powolnych
tabliczka T1a

Co jeszcze mówią przepisy ruchu drogowego na temat włączania się do ruchu?

Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu.

Art. 17 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym

Jak wyraźnie widać, mowa tutaj nie tylko o innych pojazdach, ale także o wszystkich uczestnikach ruchu. Oznacza to, że w momencie wyjeżdżania z posesji należy również przepuścić pieszych, którzy idą chodnikiem i rowerzystów na drodze rowerowej.

UWAGA!

Kierujący pojazdem mechanicznym, który nie ustąpi pierwszeństwa pieszemu podczas włączania się do ruchu, zagrożony jest mandatem o wysokości 1 500 zł (w przypadku recydywy 3 000 zł) oraz od 8 do 15 punktów karnych!

Przeczytaj też: Ostrożność a szczególna ostrożność na drodze – czym się różnią i kiedy należy je stosować?

Włączanie się do ruchu – autobus i trolejbus

Z tą sytuacją mamy do czynienia najczęściej w miastach, gdzie dobrze rozwinięty jest transport miejski. Co mówią przepisy o zachowaniu się kierowcy, kiedy zobaczy przed sobą autobus lub trolejbus z włączonym kierunkowskazem, który sygnalizuje chęć wyjechania z przystanku?

Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.

Art. 18 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym

My, jako kierowcy, mamy obowiązek zwolnić lub zatrzymać się, by autobus (trolejbus) mógł włączyć się do ruchu. Niedostosowanie się do powyższych przepisów może zostać uznane za wykroczenie przeciwko innym przepisom ruchu drogowego, co wiąże się z grzywną do 3 000 zł, ale bez punktów karnych.

Czy kierowca autobusu może zasygnalizować włączenie się do ruchu, a potem wjechać na jezdnię w każdym momencie? Oczywiście, że nie! On też ma pewne obowiązki. Nie może on wjechać na pas ruchu lub jezdnię, dopóki nie upewni się, że manewr ten nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pamiętajmy, że my w samochodzie zazwyczaj jedziemy sami lub ewentualnie z osobą towarzyszącą, a w autobusie jedzie dużo więcej osób – uszanujmy, że też jadą do pracy czy szkoły i przestrzegajmy przepisów.

Włączanie się do ruchu – autobus szkolny

Omówiliśmy już, jak kierujący pojazdem powinien zachować się w momencie włączenia się do ruchu z drogi gruntowej, obiektu przydrożnego, strefy zamieszkania i postoju lub po zatrzymaniu się na poboczu drogi czy chodniku. Co jednak, kiedy przed kierowcą pojawi się autobus szkolny?

Zacznijmy od szybkiego wyjaśnienia – nie każdy autobus to autobus szkolny. Jak więc go rozpoznać?

Autobus szkolny – autobus przeznaczony do przewozu dzieci do szkoły, barwy pomarańczowej, oznaczony z przodu i z tyłu prostokątnymi tablicami barwy białej, z napisem barwy czarnej „autobus szkolny”.

Art. 2 pkt 41a ustawy Prawo o ruchu drogowym

Jak więc powinniśmy się zachować na drodze, kiedy zobaczymy opisany powyżej pojazd, który znajduje się na miejscu postoju? Wyjaśni nam to art.18a Kodeksu drogowego.

  • Jeśli kierowca autobusu szkolnego włączył sygnał zatrzymania się, inni kierowcy również powinni się zatrzymać.
  • Jeśli kierowca autobusu szkolnego sygnalizuje manewr zmiany pasa ruchu lub włączenia się do ruchu, inni kierowcy powinni zmniejszyć prędkość lub zatrzymać się, aby umożliwić jego wykonanie.

Oczywiście na kierowcy autobusu szkolnego spoczywa obowiązek upewnienia się, czy jego włączenie się do ruchu z miejsca postojowego lub zmiana pasa nie zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego. Sytuacja wygląda więc analogicznie, jak w przypadku autobusu miejskiego. 

PODSUMOWANIE
  • Włączanie się do ruchu dotyczy sytuacji, kiedy kierujący pojazdem rozpoczyna jazdę po zatrzymaniu lub postoju, a także wjeżdża na drogę np. z posesji, z drogi gruntowej czy strefy zamieszkania.
  • Włączanie się do ruchu dotyczy także wyjazdu pojazdem szynowym na drogę z zajezdni lub pętli.
  • Kierowca powinien zwolnić lub zatrzymać się, by umożliwić kierowcy autobusu zmianę pasa ruchu lub włączenie się do ruchu z zatoki przystankowej na obszarze zabudowanym.
  • Kierowca powinien zatrzymać się, gdy kierowca autobusu szkolnego włączy sygnał zatrzymania się.
  • Kierowca powinien umożliwić zmianę pasa ruchu lub włączenie się do ruchu kierowcy autobusu szkolnego poprzez zwolnienie bądź zatrzymanie się.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o zasady włączania się do ruchu

Na czym polega włączanie się do ruchu?
Kiedy pojazd nie włącza się do ruchu?
Czy włączający się do ruchu musi ustąpić pierwszeństwa?
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

12 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
Panie Sowa. Autobus włączając się do ruchu nie ma PIERWSZEŃSTWA. Natomiast jadący samochodem ma obowiązek umożliwić autobusowi włączenie się do ruchu. A to nie jest to samo .Lepiej mądrze milczeć niż głupio pisać.
Owszem, nie ma
avatar autora komentarza
Jak wyjechać z Kochanowskiego w Sopocie i skręcić w lewo w sezonie kiedy na chodniku po obu stronach stoją SUWY .
avatar autora komentarza
Wszytko pięknie tylko z doświadczenia wiem że kierowcy osobówek prawie nigdy tego nie respektują, dodają jeszcze gazu widząc kierunek autobusu. Przydało by się jeszcze dopisać fakt że teoretycznie autobus ruszając z przystanku na jezdni 'z zygzaka' nie musi sygnalizować tego manewru kierunkowskazem.
avatar autora komentarza
Miałam kolizję na parkingu pod supermarketem. Wyjeżdżałam z miejsca postojowego i uderzył we mnie samochód cofający. Wcześniej ustąpiłam pierwszeństwa przejazdu temu autu, ale w momencie gdy zaczęłam wyjeżdżać kierowca zdecydował się zatrzymać i rozpoczął manewr cofania, prawdopodobnie chciał zaparkować na moim miejscu. Ubezpieczyciel odrzucił moje zgłoszenie, twierdząc, że nie zastosowałam się do art. 17 Kodeksu drogowego, włączanie się do ruchu . Czy faktycznie w takiej sytuacji była moja wina?
Niestety tak. To Pani włączała się do ruchu, ponieważ rozpoczęła Pani jazdę po postoju. W takiej sytuacji musi Pani zawsze ustąpić pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu. Wskazuje na to zapis Kodeksu drogowego: "Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu".
avatar autora komentarza
A co w przypadku gdy autobus sygnaluzuje włączenie się do ruchu z zatoki znajdującej się na wsi gdzie na drodze znajduję się tylko ja ,za mną i przed nie ma innych poruszajacych się. Czy zatrzymuję się aby wpuscić autobus do ruchu pamiętając że mała wioska też może spełniać warunki obszaru zabudowanego ba oznaczona tablicami obszar zabudowany?
avatar autora komentarza
"Należy też pamiętać, że na obszarze niezabudowanym pierwszeństwo autobusów przy ich włączaniu się do ruchu nie obowiązuje." Co za bzdura, czy to w obszarze zabudowanym czy poza, kierowca autobusu włączający się do ruchu nie ma pierwszeństwa. Przepis mówi tylko o umożliwieniu włączenia się do ruchu. Polecam się doszkolić przed wprowadzaniem ludzi w błąd.
Tak. Ani w obszarze zabudowanym, ani poza nim kierowca autobusu nie ma pierwszeństwa. Dziękujemy za zwrócenie uwagi.
avatar autora komentarza
Niby tak ale kierowca, który nie ustąpi pierwszeństwa autobusowi wyjeżdżającemu z przystanku, może zostać ukarany mandatem karnym. Oczywiście dotyczy to tylko terenu zabudowanego. Autobus wyjeżdżający z przystanku nie ma bezwzględnego pierwszeństwa. To raz. Dwa zasady te dotyczą tylko terenu zabudowanego. Kiedy autobus może mieć pierwszeństwo również poza miastem? Przepisy przewidują tylko jeden przypadek - gdy autobus jest autobusem szkolnym. Pojazd oznaczonych nalepką popularnie nazywaną "przewóz dzieci" może oczekiwać ustąpienia pierwszeństwa w czasie wyjeżdżania z przystanku także poza obszarem zabudowanym.
avatar autora komentarza
Kolejna nie jasność przepisu osobowy ma obowiązek umożliwić włączenie a autobus obowiązek upewnić czy nie stwarza zagrożenia w razie kolizji jeden i drugi kierowca dostanie mandat.
avatar autora komentarza
Przepisy mówią o obowiązku . Masz obowiązek zwolnić lub zatrzymać się by umożliwić włączenie się do ruchu

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC