Zasady włączania się do ruchu – co o tym manewrze mówi kodeks drogowy?

Włączanie się do ruchu jest jednym z podstawowych manewrów, który wykonuje codziennie każdy kierowca. Kiedy mamy z nim do czynienia? Jakie szczególne zasady dotyczą autobusów i trolejbusów na terenie zabudowanym? Czy autobusy szkolne mają jakieś dodatkowe przywileje? Włącz swoją ciekawość, by potem bezpiecznie ruszać w trasę!

Włączanie się do ruchu – co to jest?

W myśl przepisów kodeksu drogowego włączanie się do ruchu to manewr, który ma miejsce, kiedy rozpoczynamy jazdę po postoju lub zatrzymaniu się. Jednak owo zatrzymanie się i postój nie są związane z warunkami panującymi na drodze lub przepisami ruchu drogowego, czyli nie dotyczą na przykład stania w korku i na sygnalizacji świetlnej. Włączanie się do ruchu zgodnie z art. 17 pkt 1 kodeksu drogowego związane jest z wjeżdżaniem:

  • na drogę z nieruchomości, 
  • na drogę z innego obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego obiektu (np. stacja benzynowa, parking),
  • na drogę z drogi, która nie jest publiczna,
  • na drogę ze strefy zamieszkania,
  • na drogę z pola, 
  • na drogę twardą z drogi gruntowej,
  • na jezdnię z pobocza, chodnika lub pasa dla ruchu pojazdów powolnych (znak D-14), 
  • na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów (nie dotyczy wjazdu na przejazd dla rowerzystów lub pas ruchu dla rowerów),
  • na drogę z zajezdni lub na jezdnię z pętli (dotyczy pojazdów szynowych).

Warto tutaj podkreślić dwie rzeczy. Po pierwsze włączanie się do ruchu nie jest zmianą pasa ruchu oraz wjeżdżaniem z drogi podporządkowanej na główną. Jednocześnie większość sytuacji wynika z postoju lub parkowania – z wyjątkiem wjeżdżania z pasa ruchu dla pojazdów powolnych. Co to takiego jest?

Pas ruchu dla pojazdów powolnych oznaczony jest znakiem D-14 i umieszcza się go przed wzniesieniami. To nim pojazdy, które nie mogą osiągnąć zakładanej prędkości, mogą wjechać na górę w wolniejszym tempie. Dzięki temu nie blokują one ruchu. Musimy jednak pamiętać, że kierowca zjeżdżający z pasa dla pojazdów powolnych musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym lewym pasem – to nie jest zmiana pasa, lecz włączanie się do ruchu!

Co jeszcze mówią przepisy ruchu drogowego na temat włączania się do ruchu? Ogólna zasada zawarta w art.17. pkt 2 mówi, że:

Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu.

Jak wyraźnie widać, mowa tutaj nie tylko o innych pojazdach, ale także o wszystkich uczestnikach ruchu. Oznacza to, że w momencie wyjeżdżania z posesji należy również przepuścić pieszych, którzy idą chodnikiem i rowerzystów na drodze rowerowej.

Włączanie się do ruchu – autobus i trolejbus

Z tą sytuacją mamy najczęściej w miastach, gdzie dobrze rozwinięty jest transport miejski. Co mówią przepisy o zachowaniu się kierowcy, kiedy zobaczy przed sobą autobus lub trolejbus z włączonym kierunkowskazem, który sygnalizuje chęć wyjechania z przystanku? Przepis z art.18 pkt 1 wyraźnie wskazuje, że:

Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.

My, jako kierowcy, mamy obowiązek zwolnić lub zatrzymać się, by autobus (trolejbus) mógł włączyć się do ruchu. Niedostosowanie się do powyższych przepisów zagrożone jest mandatem do 200 zł, ale bez punktów karnych. Czy kierowca autobusu może zasygnalizować włączenie się do ruchu, a potem wjechać na jezdnię w każdym momencie?

Oczywiście, że nie! On też ma pewne obowiązki. Nie może on wjechać na pas ruchu lub jezdnię, dopóki nie upewni się, że manewr ten nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pamiętajmy, że my w samochodzie zazwyczaj jedziemy sami lub ewentualnie z osobą towarzyszącą, a w autobusie jedzie dużo więcej osób – uszanujmy, że też jadą do pracy czy szkoły i przestrzegajmy przepisów.

Włączanie się do ruchu – autobus szkolny

Omówiliśmy już, jak kierujący pojazdem powinien zachować się w momencie włączenia się do ruchu z drogi gruntowej, obiektu przydrożnego, strefy zamieszkania i postoju lub zatrzymaniu na poboczu drogi czy chodniku. Co jednak kiedy przed kierowcą pojawi się autobus szkolny?

Zacznijmy od szybkiego wyjaśnienia – nie każdy autobus to autobus szkolny. Jak więc go rozpoznać? Prawo o ruchu drogowym (art. 2 pkt 41a) mówi, że:

“autobus szkolny” – autobus przeznaczony do przewozu dzieci do szkoły, barwy pomarańczowej, oznaczony z przodu i z tyłu prostokątnymi tablicami barwy białej, z napisem barwy czarnej ,”autobus szkolny”.

Jak więc powinniśmy się zachować na drodze, kiedy zobaczymy opisany powyżej pojazd, który  znajduje się na miejscu postoju? Wyjaśni nam to art.18a kodeksu drogowego:

  • jeśli kierowca autobusu szkolnego włączył sygnał zatrzymania się, to inni kierowcy również powinni się zatrzymać,
  • jeśli kierowca autobusu szkolnego sygnalizuje manewr zmiany pasa ruchu lub włączenia się do ruchu, to inni kierowcy powinni zmniejszyć prędkość lub zatrzymać się (w razie potrzeby), aby umożliwić jego wykonanie. 

Na kierowcy autobusu szkolnego spoczywa obowiązek upewnienia się, czy jego włączenie się do ruchu z miejsca postojowego lub zmiana pasa nie zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego – sytuacja wygląda więc analogicznie jak w przypadku autobusu miejskiego. 

PODSUMOWANIE
  • Włączanie się do ruchu dotyczy sytuacji, kiedy kierujący pojazdem rozpoczyna jazdę po zatrzymaniu lub postoju z drogi gruntowej, obiektu przydrożnego, wjeżdża na drogę twardą z gruntowej lub polnej.
  • Włączanie się do ruchu dotyczy także wyjazdu pojazdem szynowym na drogę z zajezdni lub pętli.
  • Kierowca powinien zwolnić lub zatrzymać się, by umożliwić kierowcy autobusu zmianę pasa ruchu lub włączenie się do ruchu z zatoki przystankowej.
  • Kierowca powinien zatrzymać się, gdy kierowca autobusu szkolnego włączy sygnał zatrzymania się.
  • Kierowca powinien umożliwić zmianę pasa ruchu lub włączenie się do ruchu kierowcy autobusu szkolnego poprzez zwolnienie bądź zatrzymanie się.
Oceń artykuł:

Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem copywriterem i redaktorem, który pisze artykułu związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!