Zasady włączania się do ruchu – co o tym manewrze mówi Kodeks drogowy?
Włączanie się do ruchu jest jednym z podstawowych manewrów, które wykonuje codziennie każdy kierowca. Kiedy mamy z nim do czynienia? Jakie szczególne zasady dotyczą autobusów i trolejbusów na terenie zabudowanym? Czy autobusy szkolne mają jakieś dodatkowe przywileje? Włącz swoją ciekawość, by potem bezpiecznie ruszać w trasę!
Z tego artykuł dowiesz się:
Włączanie się do ruchu – co to jest?
W myśl przepisów art. 17 Kodeksu drogowego, włączanie się do ruchu to manewr, który ma miejsce, kiedy rozpoczynamy jazdę po postoju lub zatrzymaniu się. Jednak owo zatrzymanie się i postój nie są związane z warunkami panującymi na drodze lub przepisami ruchu drogowego, czyli nie dotyczą na przykład stania w korku i na sygnalizacji świetlnej. Włączanie się do ruchu związane jest z wjeżdżaniem:
- na drogę z nieruchomości, obiektu przydrożnego, drogi wewnętrznej, strefy zamieszkania lub drogi gruntowej;
- na jezdnię z pobocza, chodnika, drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla pojazdów powolnych;
- na drogę z zajezdni lub na jezdnię z pętli w przypadku pojazdów szynowych.
Warto tutaj podkreślić dwie rzeczy. Po pierwsze, włączanie się do ruchu nie jest zmianą pasa ruchu oraz wjeżdżaniem z drogi podporządkowanej na główną. Jednocześnie większość sytuacji wynika z postoju lub parkowania – z wyjątkiem wjeżdżania z pasa ruchu dla pojazdów powolnych. Co to takiego jest?
Pas ruchu dla pojazdów powolnych oznaczony jest znakiem D-13, który umieszcza się go przed wzniesieniami. To nim pojazdy, które nie mogą szybko osiągnąć zakładanej prędkości, mogą wjechać na górę w wolniejszym tempie. Dzięki temu nie blokują one ruchu. Musimy jednak pamiętać, że kierowca zjeżdżający z pasa dla pojazdów powolnych, musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym lewym pasem – to nie jest zmiana pasa, lecz włączanie się do ruchu!
Ekspert Mubi radzi:
Co jeszcze mówią przepisy ruchu drogowego na temat włączania się do ruchu?
Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu.
Art. 17 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym
Jak wyraźnie widać, mowa tutaj nie tylko o innych pojazdach, ale także o wszystkich uczestnikach ruchu. Oznacza to, że w momencie wyjeżdżania z posesji należy również przepuścić pieszych, którzy idą chodnikiem i rowerzystów na drodze rowerowej.
Kierujący pojazdem mechanicznym, który nie ustąpi pierwszeństwa pieszemu podczas włączania się do ruchu, zagrożony jest mandatem o wysokości 1 500 zł (w przypadku recydywy 3 000 zł) oraz od 8 do 15 punktów karnych!
Przeczytaj też: Ostrożność a szczególna ostrożność na drodze – czym się różnią i kiedy należy je stosować?
Włączanie się do ruchu – autobus i trolejbus
Z tą sytuacją mamy do czynienia najczęściej w miastach, gdzie dobrze rozwinięty jest transport miejski. Co mówią przepisy o zachowaniu się kierowcy, kiedy zobaczy przed sobą autobus lub trolejbus z włączonym kierunkowskazem, który sygnalizuje chęć wyjechania z przystanku?
Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.
Art. 18 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym
My, jako kierowcy, mamy obowiązek zwolnić lub zatrzymać się, by autobus (trolejbus) mógł włączyć się do ruchu. Niedostosowanie się do powyższych przepisów może zostać uznane za wykroczenie przeciwko innym przepisom ruchu drogowego, co wiąże się z grzywną do 3 000 zł, ale bez punktów karnych.
Czy kierowca autobusu może zasygnalizować włączenie się do ruchu, a potem wjechać na jezdnię w każdym momencie? Oczywiście, że nie! On też ma pewne obowiązki. Nie może on wjechać na pas ruchu lub jezdnię, dopóki nie upewni się, że manewr ten nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pamiętajmy, że my w samochodzie zazwyczaj jedziemy sami lub ewentualnie z osobą towarzyszącą, a w autobusie jedzie dużo więcej osób – uszanujmy, że też jadą do pracy czy szkoły i przestrzegajmy przepisów.
Włączanie się do ruchu – autobus szkolny
Omówiliśmy już, jak kierujący pojazdem powinien zachować się w momencie włączenia się do ruchu z drogi gruntowej, obiektu przydrożnego, strefy zamieszkania i postoju lub po zatrzymaniu się na poboczu drogi czy chodniku. Co jednak, kiedy przed kierowcą pojawi się autobus szkolny?
Zacznijmy od szybkiego wyjaśnienia – nie każdy autobus to autobus szkolny. Jak więc go rozpoznać?
Autobus szkolny – autobus przeznaczony do przewozu dzieci do szkoły, barwy pomarańczowej, oznaczony z przodu i z tyłu prostokątnymi tablicami barwy białej, z napisem barwy czarnej „autobus szkolny”.
Art. 2 pkt 41a ustawy Prawo o ruchu drogowym
Jak więc powinniśmy się zachować na drodze, kiedy zobaczymy opisany powyżej pojazd, który znajduje się na miejscu postoju? Wyjaśni nam to art.18a Kodeksu drogowego.
- Jeśli kierowca autobusu szkolnego włączył sygnał zatrzymania się, inni kierowcy również powinni się zatrzymać.
- Jeśli kierowca autobusu szkolnego sygnalizuje manewr zmiany pasa ruchu lub włączenia się do ruchu, inni kierowcy powinni zmniejszyć prędkość lub zatrzymać się, aby umożliwić jego wykonanie.
Oczywiście na kierowcy autobusu szkolnego spoczywa obowiązek upewnienia się, czy jego włączenie się do ruchu z miejsca postojowego lub zmiana pasa nie zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego. Sytuacja wygląda więc analogicznie, jak w przypadku autobusu miejskiego.
- Włączanie się do ruchu dotyczy sytuacji, kiedy kierujący pojazdem rozpoczyna jazdę po zatrzymaniu lub postoju, a także wjeżdża na drogę np. z posesji, z drogi gruntowej czy strefy zamieszkania.
- Włączanie się do ruchu dotyczy także wyjazdu pojazdem szynowym na drogę z zajezdni lub pętli.
- Kierowca powinien zwolnić lub zatrzymać się, by umożliwić kierowcy autobusu zmianę pasa ruchu lub włączenie się do ruchu z zatoki przystankowej na obszarze zabudowanym.
- Kierowca powinien zatrzymać się, gdy kierowca autobusu szkolnego włączy sygnał zatrzymania się.
- Kierowca powinien umożliwić zmianę pasa ruchu lub włączenie się do ruchu kierowcy autobusu szkolnego poprzez zwolnienie bądź zatrzymanie się.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zasady włączania się do ruchu
O włączaniu się do ruchu mówi art. 17 Kodeksu drogowego. Zgodnie z nim, jest to manewr polegający na rozpoczęciu jazdy po postoju lub zatrzymaniu się, o ile te nie miały miejsca w wyniku warunków panujących na drodze (np. korku) lub na skutek stosowania się do przepisów ruchu drogowego (np. zatrzymanie się przed przejazdem kolejowym).
O włączaniu się do ruchu można mówić przede wszystkim przy wjeżdżaniu na drogę z nieruchomości, drogi wewnętrznej czy strefy zamieszkania, a także przy wjeżdżaniu na jezdnię z pobocza lub chodnika. Włączaniem się do ruchu nie jest ani zmiana pasa, ani wyjazd z drogi podporządkowanej. Dochodzi do niego natomiast przy zjeżdżaniu z pasa dla pojazdów powolnych.
Tak. Kodeks drogowy mówi, że pojazd włączający się do ruchu musi ustąpić pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu. W przypadku wyjeżdżających z przystanku autobusów czy trolejbusów sytuacja jest o tyle inna, że kierowcy mają obowiązek umożliwić im włączenie się do ruchu, czy to zmniejszając prędkość, czy się zatrzymując.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji