Zatarcie silnika – poważny problem, łatwy do uniknięcia

Brzmi groźnie i jest groźne! Zatarcie silnika to jedna z najpoważniejszych awarii w samochodzie, która dotyka serca maszyny. Na szczęście odpowiedni serwis, dbanie o poziom i jakość oleju oraz spokojna jazda zaraz po odpaleniu auta pozwolą na uniknięcie tego problemu. Poznaj przyczyny i objawy zatarcia silnika!

zatarcie silnika - co wtedy

Zatarcie silnika – tarcie i wzrost temperatury

Zatarcie silnika to jedna z najpoważniejszych awarii w pojeździe. Ignorowanie pierwszych sygnałów o problemie może spowodować poważne uszkodzenia, które wymagać będą kosztownej naprawy. Gdy do zatarcia silnika dojdzie w leciwym samochodzie, to najprawdopodobniej usunięcie usterki będzie nieopłacalne.

W pracującym silniku samochodu jednocześnie porusza się i ociera o siebie wiele części – pierścienie tłokowe i gładź cylindra, wał korbowy z panewkami, wałek rozrządu z popychaczem bądź dźwigienką zaworową. Proces ten prowadzi do powstania wysokich temperatur. Gdy pracujące elementy silnika nie będą smarowane olejem silnikowym dostarczanym poprzez układ smarowania, to może dojść do zatarcia. Jednak to nie samo tarcie jest najgroźniejsze.

UWAGA!

Zawsze stosuj olej napędowy zalecany przez producenta samochodu!

Zatarcie silnika to uszkodzenie elementów w jednostce napędowej, których przyczyną najczęściej jest zbyt niski poziom oleju silnikowego, jego zły stan lub usterka układu smarowania (niskie ciśnienie oleju). Brak smarowania powoduje, że pomiędzy pracującymi elementami wzrasta tarcie, co przyczynia się do większego wydzielania ciepła, a więc wzrostu temperatury w silniku – w konsekwencji może dojść do stopienia tłoków, a nawet przebicia bloku silnika.

Przyczyny zatarcia silnika – często to wina kierowcy

Zatarciu silnika można w łatwo zapobiec. Wystarczy stosować się do zaleceń związanych z użytkowaniem samochodu, które nie wymagają wyjątkowej wiedzy i poświęcenia. Oto najczęstsze przyczyny zatarcia silnika:

  • niedostateczna ilość oleju – regularnie należy sprawdzać poziom oleju i uzupełniać jego ewentualne braki,
  • olej złej jakości – olej ulega zużyciu, dlatego producenci wskazują, co ile kilometrów należy go wymienić,
  • nieodpowiedni dobór oleju – należy stosować olej zgodny z wytycznymi producenta samochodu o odpowiedniej jakości i lepkości,
  • awaria elementu układu smarowania – zatkany filtr oleju, awaria pompy,
  • przegrzanie silnika – wyciek płynu chłodzącego, uszkodzenie pompy lub wentylatora,
  • niepożądane substancje w oleju – benzyna lub płyn chłodzący, które dostały się do układu smarnego w wyniku usterki,
  • zły styl jazdy –  praca silnika na wysokich obrotach zaraz po jego odpaleniu.

Jak widać, przyczyn tych można łatwo uniknąć. Wystarczy odpowiednio dbać o samochód i używać go zgodnie z zaleceniami oraz nie żyłować silnika zaraz po jego uruchomieniu.

Objawy zatarcia silnika – słychać i widać

Zatarcie silnika zazwyczaj nie jest procesem nagłym, lecz stopniowo narastającym, więc pierwsze objawy problemu można wcześniej zauważyć. Co ważniejsze, nie trzeba być ekspertem od motoryzacji, by poznać, że coś złego dzieje się z silnikiem. W takiej sytuacji należy jak najszybciej zareagować, by uniknąć większych strat i kosztów naprawy. Co więc powinno zaniepokoić kierowcę? Oto objawy związane z zatarciem silnika:

  • nietypowe dźwięki – może być to metaliczny stukot przypominający uderzanie dwóch metalowych elementów o siebie,
  • wyższa temperatura silnika – jeśli zauważysz, że kontrolka wskazuje wysoką temperaturę w silniku, to najprawdopodobniej będzie miało to związek ze smarowaniem lub problemami z płynem chłodzącym,
  • spadek mocy – samochód nie ma takiego “kopa” jak miał wcześniej i ciężko się nim rozpędzić,
  • większy dym z rury wydechowej – wynik wysokiej temperatury w silniku,
  • dym z klapy silnika – to najpoważniejszy objaw i do zatarcia już doszło, a w silniku panują zbyt wysokie temperatury (należy natychmiast się zatrzymać).

Gdy kierowca słyszy tylko nietypowe dźwięki wydobywające się z silnika, to często jest to faza ostrzegawcza i silnik można jeszcze naprawić. Kolejne objawy, a już szczególnie dym, skończą się jedną diagnozą – silnik jest martwy!

Profilaktyka dla silnika – jak uniknąć zatarcia?

Jak już wcześniej było wspomniane, najczęstszą przyczyną zatarcia silnika jest problem ze smarowaniem, a więc z olejem silnikowym. Aby uniknąć tej kosztownej i poważnej awarii należy:

  • regularnie kontrolować poziom oleju silnikowego,
  • wymieniać olej silnikowy zgodnie z zaleceniami (olej Long Life co 30 tys. km, producenci samochodów zalecają wymiany co 10-15 tys. km),
  • stosować olej silnikowy zgodnie z zaleceniami producenta samochodu,
  • regularna wymiana filtra oleju,
  • nie zwlekać z naprawą, gdy pojawią się niepokojące dźwięki,
  • unikać wysokich obrotów zaraz po odpaleniu silnika, aby olej się rozprowadził.

Oczywiście nie powinno się także ignorować innych objawów, w tym zapalenia się kontrolki silnika czy wskazań zbyt wysokiej temperatury w jednostce napędowej. Na szczęście, jeśli nie trafi się na wadliwy samochód, zatarcia silnika można łatwo uniknąć – wystarczy przestrzegać podstawowych zaleceń i umiejętnie korzystać z pojazdu.

FAQ – najważniejsze pytania o zatarcie silnika

Co może spowodować zatarcie silnika?
Jak mogę uniknąć zatarcia silnika?
Jakie są najważniejsze objawy zatarcia silnika?
PODSUMOWANIE
  • Zatarcie silnika to uszkodzenie silnika lub jego niektórych części, którego przyczyną jest nieodpowiednie smarowanie.
  • Uszkodzenia nie powoduje samo tarcie, ale zbyt wysoka temperatura w silniku.
  • Przyczyną zatarcia może być między innymi niski poziom oleju, jego zła jakość czy niewłaściwy styl jazdy.
  • Objawy zatarcia to nietypowe dźwięki wydobywające się z silnika, spadek mocy, wzrost temperatury w silniku czy dym z rury wydechowej oraz spod maski.
  • Aby zapobiec zatarciu silnika, należy sprawdzać i wymieniać olej regularnie oraz filtr oleju, a także nie wchodzić na wysokie obroty zaraz po odpaleniu pojazdu.
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC