Jak działa zawieszenie pneumatyczne w samochodzie?

Pneumatyka w aucie to komfort resorowania. Oznacza też dopasowanie do potrzeb kierowcy i większą swobodę w terenie. Dowiedz się, jak wykorzystać możliwości, jakie daje zawieszenie pneumatyczne! Z czym wiąże się posiadanie tego rodzaju resorowania w samochodzie?

zawieszenie pneumatyczne

Zawieszenie pneumatyczne w samochodzie – na czym polega?

Zastanawiasz się, co to jest zawieszenie powietrzne i na czym się opiera? Swoje działanie zawdzięcza poduszkom… Tak, ale nie są to bynajmniej zwyczajne poduszki puchowe. Zamiast klasycznych sprężyn, amortyzatory opierają się na specjalnych komorach powietrznych. Te wypełniają się i auto idzie w górę lub opróżniają, po czym opada. Dzięki temu zaawansowanemu rozwiązaniu samochód może utrzymać stały prześwit, niezależnie od obciążenia i ukształtowania terenu, po którym się porusza.

Praca tego typu zawieszenia sprowadza się więc do regulowania położenia poszczególnych kół – ich wysokości (góra/dół) względem karoserii.

Zawieszenie powietrzne – budowa

Z czego składa się zawieszenie powietrzne? Układ pneumatyczny tworzą:

  • miechy,

To kluczowy element całego systemu. Zastępują sprężyny obecne w klasycznym zawieszeniu. Miechy powietrzne tworzą zamknięte komory pneumatyczne – tzw. poduszki. To one amortyzują siły działające na pojazd, zatrzymując większość z nich i nie przenosząc dalej na amortyzator i na karoserię.

  • kompresor,

Miechy są bezpośrednio połączone ze sprężarką powietrza. Kompresor zawieszenia pneumatycznego dostarcza osuszony gaz do komór, wtłaczając go pod wysokim ciśnieniem.

  • jednostka sterująca/czujniki,

Każdy układ pneumatyczny wyposażony jest w komputer sterujący pracą całości. Jednostka główna zbiera informacje z czujników umieszczonych w różnych miejscach pojazdu i na podstawie uzyskanych danych reguluje działanie kompresora i kontroluje, czy ciśnienie w miechach jest właściwe.

  • zbiornik ciśnienia/zawory poziomujące,

Zbiornik gazu razem z zaworami odpowiada za regulację ciśnienia w zawieszeniu pneumatycznym. Do zasobnika trafia nadmiar powietrza z miechów lub odwrotnie, gdy konieczne jest skokowe zwiększenie ciśnienia w poduszkach.

CZY WIESZ, ŻE …

W samochodach z opcją regulacji prześwitu elektrozawory zastępują zawory poziomujące. Poza możliwością samopoziomowania mogą one utrzymać wybraną przez użytkownika wysokość zawieszenia.

Zawieszenie pneumatyczne – działanie

Zastanawiałeś się może kiedyś, jak działa zawieszenie pneumatyczne? Otóż, tłok powietrzny połączony jest z wahaczem. Kiedy koło wędruje do góry, następuje zaciśnięcie miecha, a do poduszki trafia powietrze uzupełniające powstałą lukę. Podczas opuszczania koła sytuacja jest odwrotna i zachodzi rozprężenie, czyli nadmiar gazu uchodzi z miecha.

Przykład

Z wnętrza samochodu można tego nie odczuć. Pojazd z zawieszeniem pneumatycznym sunie po wertepach niewzruszony, tylko koła poruszają się w górę i w dół. W aucie zawieszonym sztywno na wahaczach ze sprężynami większość drgań jest przekazywana na karoserię, a pasażerowie we wnętrzu (zwłaszcza z tyłu) mogą je bez problemu wskazać.

Co zapewnia zawieszenie pneumatyczne?

Miechy pneumatyki potrafią dostosować prześwit pojazdu do okoliczności. Większa odległość od podłoża do podwozia przydaje się np. podczas jazdy w terenie lub w mieście przy pokonywaniu wysokich krawężników. Postój może oznaczać natomiast maksymalne obniżenie nadwozia dla lepszej prezencji. Zawieszenie w nowoczesnych samochodach pozwala także na widowiskowe sztuczki na bulwarach.

CIEKAWOSTKA

Mercedes kilka lat temu wyposażył swoje największe SUV-y (GLE i GLS) w zawieszenie pneumatyczne z funkcją Free Driving Assist (tzw. bounce mode), która pozwala rozbujać “budę”. Podobny imprezowy trik wykonuje najnowsza Panamera z Porsche Active Ride. W sieci krążą filmiki, ukazujące roztańczone auta – sam możesz ocenić, który robi to lepiej!

Zawieszenie powietrzne w aucie – jak się sprawdza w codziennym użytkowaniu?

Poza szpanerskimi funkcjami wykorzystywanymi sporadycznie, pneumatyczne zawieszenie zapewnia wiele udogodnień, które przydają się na co dzień. Regulowany prześwit pozwala w mgnieniu oka podnieść i opuścić auto – to przydaje się np. podczas zajmowania miejsca w pojeździe albo załadunku i wyładunku bagaży.

Niskie samochody sportowe podnoszą przód, aby poruszać się w ruchu miejskim i bez ryzyka przytarcia dolnej krawędzi zderzaka np. podczas pokonywania progów zwalniających. Wysokie auta terenowe obniżają się przy wsiadaniu, aby nie trzeba było się wspinać. Luksusowe SUV-y oferują także składane stopnie, które dodatkowo ułatwiają zajęcie miejsca w środku (jest w nie wyposażony np. Mercedes-Maybach GLS).

Jakie zalety ma zawieszenie pneumatyczne?

  • Dopasowanie wysokości do aktualnych potrzeb (może być znacznie niższe lub wyższe od standardowego).
  • Komfortowe resorowanie w niemal każdych warunkach (redukuje mniejsze drgania i większe wstrząsy nadwozia).
  • Zmienna charakterystyka tłumienia nierówności (umożliwia dostosowanie do preferencji kierowcy i szybsze pokonywanie zakrętów).

Jakie są wady zawieszenia pneumatycznego?

  • Skomplikowana budowa.
  • Cena zakupu.
  • Trudne i kosztowne w naprawie oraz wymianie (wymaga ingerencji fachowca).

Zawieszenie pneumatyczne – gdzie można je spotkać?

Powietrzne zawieszenie przez wzgląd na swoje gładkie tłumienie nierówności jezdni było pierwotnie stosowane w pojazdach ciężarowych i luksusowych limuzynach. Pojawiło się w 1929 roku w Czechosłowacji na tylnej osi ciężarowej Tatry typu T24. Ten niezależny układ jezdny, oparty na wahliwych półosiach oraz ramie rurowej stosowany jest przez tę markę do dziś.

CIEKAWOSTKA

W połowie lat 50. XX wieku we Francji został zaprezentowany przełomowy Citroen DS. Awangardowa limuzyna dzięki opływowym liniom była szybsza, a z kolei jej hydropneumatyczne zawieszenie zapewniało niezrównany komfort jazdy. Oprócz sprężonego gazu (azotu) w części pneumatycznej to rozwiązanie wykorzystywało specjalny płyn w układzie hydraulicznym – stąd jego nazwa. W wynalazek ten zaopatrywał się Rolls-Royce dla swoich utralususowych maszyn (m.in. Silver Shadow, Silver Spirit, Silver Spur, Corniche i Camargue).

W 1957 roku na rynku w Stanach Zjednoczonych pojawił Cadillac Eldorado Brougham z seryjnym zawieszeniem pneumatycznym. Takie samo rozwiązanie na wszystkich 3 osiach zastosowano w ówczesnym amerykańskim ciągniku siodłowym GMC R860.

W jakich modelach występuje obecnie zawieszenie pneumatyczne?

Swego czasu na rynku występowało wiele modeli kombi z pneumatycznym zawieszeniem tylko tylnej osi. Umożliwia to samopoziomowanie tyłu w zależności od obciążenia bagażnika. Obecnie zawieszenie pneumatyczne uraczysz na przykład w salonach samochodowych takich marek premium, jak np.:

  • Audi: Q5, A6, Q7, A8.
  • BMW: serii 5, serii 7.
  • Lexus: LS.
  • Land Rover: Range Rover Velar, Range Rover Sport, Range Rover.

Aktualnie również można nabyć ekskluzywne kombi marki premium z adaptacyjnym zawieszeniem wszystkich kół. To standardowe wyposażenie w luksusowych sedanach i coupe. Występuje także w średnich i dużych SUV-ach, osobowych busach czy autach dostawczych.

Ubezpieczenie auta z zawieszeniem powietrznym – ile kosztuje?

Sprawdzę, jaki jest koszt polisy na samochód z zawieszeniem pneumatycznym. Oprócz obowiązkowego OC, polisa powinna obejmować również pakiet pomocy drogowej (assistance), gdyż w przypadku unieruchomienia pojazdu w trasie, nie ma możliwości holowania go. Takie działanie może doprowadzić do uszkodzenia podzespołów.

Ubezpieczony pojazd to w tym przypadku Audi A6 Avant 55 TFSI mHEV Quattro S tronic z 2020 roku w kilku różnych wersjach. Jest to miękka hybryda napędzana silnikiem spalinowym o pojemności 3.0 l i mocy 340 KM. Przebieg wynosi 50 tys. km. Różnice tkwią w zawieszeniu. W pierwszym wariancie model ma zawieszenie standardowe, w drugim – sportowe, natomiast w trzecim przypadku jest to model specjalny, uterenowiony Allroad z pneumatycznym zawieszeniem wszystkich kół.

Właścicielem auta jest 37-letni Darek, mieszkaniec Olsztyna. Mieszka tam w domu jednorodzinnym razem z żoną i dwójką dzieci (najstarsze urodzone w 2016 roku). Auto parkuje w garażu, prawo jazdy ma od 2005 roku. Swoje samochody obejmuje polisami OC i AC od przeszło dekady i nie ma żadnych szkód na koncie.

Towarzystwo ubezpieczeniowe Zakres ochrony Audi A6 z zawieszeniem standardowym Audi A6 (Sport) z zawieszeniem sportowym Audi A6 (Allroad) z zawieszeniem pneumatycznym
UNIQA OC, Assistance 507 zł 507 zł 507 zł
LINK4 OC, Assistance 520 zł 520 zł 520 zł
mtu24.pl OC, Assistance 705 zł 705 zł 637 zł
Trasti OC, Assistance 960 zł
Beesafe OC, NNW, Assistance 1549 zł 1549 zł 1553 zł
Wiener OC, Assistance 1626 zł 1626 zł 1626 zł
Benefia OC, NNW, Assistance 2534 zł 2534 zł 2534 zł
Źródło: kalkulator ubezpieczeń OC i AC Mubi (08.05.2024).

Z powyższego zestawienia widać, że ubezpieczyciele raczej nie uzależniają wysokości składki od rodzaju zawieszenia. W przypadku standardowego i sportowego wariantu ceny są identyczne. Różnice pojawiają się w kilku propozycjach przy modelu Allroad, jednak mogą wynikać nie tyle z innego typu zawieszenia (pneumatycznego), co ze specyficznej wersji pojazdu. Co ciekawe, jedna oferta (mtu24.pl) jest tańsza na ten pojazd o 68 zł (ok. 10%) od pozostałych dwóch wariantów. Towarzystwo Trasti zaproponowało ofertę, której próżno szukać w autach ze standardowym i sportowym wahaczem. Beesafe okazał się nieznacznie droższy – o 4 zł (podwyżka o 0,26% od wyjściowej ceny).

Przeczytaj również: Zawieszenie sportowe – czym różni się od tego standardowego?

FAQ – najczęściej zadawane pytania o zawieszenie pneumatyczne

Czy zawieszenie powietrzne to to samo co pneumatyczne?
Czym różni się zawieszenie pneumatyczne od hydropneumatycznego?
Ile kosztuje zawieszenie powietrzne w samochodzie?
PODSUMOWANIE
  • Zawieszenie pneumatyczne to inaczej powietrzne resorowanie. Swoje działanie opiera na wahaczach z amortyzatorami, które zamiast na sprężynie opierają na miechach wypełnionych sprężonym gazem.
  • Poduszki w zawieszeniu powietrznym zapewniają komfort tłumienia nierówności niczym w poduszkowcu. Auto w nie wyposażone sunie niewzruszone po nierównościach, tylko koła poruszają się w górę i dół.
  • Na układ pneumatyczny składają się: miechy, kompresor oraz jednostka sterująca z czujnikami, a także zbiornik wyrównawczy ciśnienia i zawory. W systemach samopoziomujących są to zawory poziomujące, natomiast w adaptacyjnych – elektrozawory.
  • Zawieszenie pneumatyczne działa jak marzenie! Zapewnia najwyższy komfort podróży, dopasowuje się do okoliczności i preferencji kierowcy. Jego skomplikowana budowa tłumaczy wysoką cenę zakupu i kosztowne naprawy. Wymiany są trudne do przeprowadzenia i nie każdy mechanik się ich podejmie.
  • Pneumatyka pojawiła się najpierw w wielkich ciężarówkach i krążownikach szos. Teraz to domena luksusowych pojazdów marek premium i dostawczaków.
  • Koszt ubezpieczenia auta z zawieszeniem pneumatycznym praktycznie niczym nie różni się od zwykłego resorowania. Może być od niego nawet niższy!
Źródła:
  • https://40ton.net/skad-wzielo-sie-pneumatyczne-zawieszenie-w-ciezarowkach-prawie-100-lat-historii/
Rafał Gliński Mubi
Autor artykułu: Rafal Glinski

Redaktor z 5-letnim stażem pracy w mediach. Jest autorem kilkuset publikacji o charakterze informacyjnym i publicystycznym. W swoich tekstach na Mubi stara się wyjaśnić wszystkie zawiłości świata ubezpieczeń. Jako czynny użytkownik dróg opisuje realia drogowe kierowców. 

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC