Jak działa zawieszenie pneumatyczne w samochodzie?
Pneumatyka w aucie to komfort resorowania. Oznacza też dopasowanie do potrzeb kierowcy i większą swobodę w terenie. Dowiedz się, jak wykorzystać możliwości, jakie daje zawieszenie pneumatyczne! Z czym wiąże się posiadanie tego rodzaju resorowania w samochodzie?
Z tego artykułu dowiesz się:
Zawieszenie pneumatyczne w samochodzie – na czym polega?
Zastanawiasz się, co to jest zawieszenie powietrzne i na czym się opiera? Swoje działanie zawdzięcza poduszkom… Tak, ale nie są to bynajmniej zwyczajne poduszki puchowe. Zamiast klasycznych sprężyn, amortyzatory opierają się na specjalnych komorach powietrznych. Te wypełniają się i auto idzie w górę lub opróżniają, po czym opada. Dzięki temu zaawansowanemu rozwiązaniu samochód może utrzymać stały prześwit, niezależnie od obciążenia i ukształtowania terenu, po którym się porusza.
Praca tego typu zawieszenia sprowadza się więc do regulowania położenia poszczególnych kół – ich wysokości (góra/dół) względem karoserii.
Zawieszenie powietrzne – budowa
Z czego składa się zawieszenie powietrzne? Układ pneumatyczny tworzą:
- miechy,
To kluczowy element całego systemu. Zastępują sprężyny obecne w klasycznym zawieszeniu. Miechy powietrzne tworzą zamknięte komory pneumatyczne – tzw. poduszki. To one amortyzują siły działające na pojazd, zatrzymując większość z nich i nie przenosząc dalej na amortyzator i na karoserię.
- kompresor,
Miechy są bezpośrednio połączone ze sprężarką powietrza. Kompresor zawieszenia pneumatycznego dostarcza osuszony gaz do komór, wtłaczając go pod wysokim ciśnieniem.
- jednostka sterująca/czujniki,
Każdy układ pneumatyczny wyposażony jest w komputer sterujący pracą całości. Jednostka główna zbiera informacje z czujników umieszczonych w różnych miejscach pojazdu i na podstawie uzyskanych danych reguluje działanie kompresora i kontroluje, czy ciśnienie w miechach jest właściwe.
- zbiornik ciśnienia/zawory poziomujące,
Zbiornik gazu razem z zaworami odpowiada za regulację ciśnienia w zawieszeniu pneumatycznym. Do zasobnika trafia nadmiar powietrza z miechów lub odwrotnie, gdy konieczne jest skokowe zwiększenie ciśnienia w poduszkach.
W samochodach z opcją regulacji prześwitu elektrozawory zastępują zawory poziomujące. Poza możliwością samopoziomowania mogą one utrzymać wybraną przez użytkownika wysokość zawieszenia.
Zawieszenie pneumatyczne – działanie
Zastanawiałeś się może kiedyś, jak działa zawieszenie pneumatyczne? Otóż, tłok powietrzny połączony jest z wahaczem. Kiedy koło wędruje do góry, następuje zaciśnięcie miecha, a do poduszki trafia powietrze uzupełniające powstałą lukę. Podczas opuszczania koła sytuacja jest odwrotna i zachodzi rozprężenie, czyli nadmiar gazu uchodzi z miecha.
Z wnętrza samochodu można tego nie odczuć. Pojazd z zawieszeniem pneumatycznym sunie po wertepach niewzruszony, tylko koła poruszają się w górę i w dół. W aucie zawieszonym sztywno na wahaczach ze sprężynami większość drgań jest przekazywana na karoserię, a pasażerowie we wnętrzu (zwłaszcza z tyłu) mogą je bez problemu wskazać.
Co zapewnia zawieszenie pneumatyczne?
Miechy pneumatyki potrafią dostosować prześwit pojazdu do okoliczności. Większa odległość od podłoża do podwozia przydaje się np. podczas jazdy w terenie lub w mieście przy pokonywaniu wysokich krawężników. Postój może oznaczać natomiast maksymalne obniżenie nadwozia dla lepszej prezencji. Zawieszenie w nowoczesnych samochodach pozwala także na widowiskowe sztuczki na bulwarach.
Mercedes kilka lat temu wyposażył swoje największe SUV-y (GLE i GLS) w zawieszenie pneumatyczne z funkcją Free Driving Assist (tzw. bounce mode), która pozwala rozbujać “budę”. Podobny imprezowy trik wykonuje najnowsza Panamera z Porsche Active Ride. W sieci krążą filmiki, ukazujące roztańczone auta – sam możesz ocenić, który robi to lepiej!
Zawieszenie powietrzne w aucie – jak się sprawdza w codziennym użytkowaniu?
Poza szpanerskimi funkcjami wykorzystywanymi sporadycznie, pneumatyczne zawieszenie zapewnia wiele udogodnień, które przydają się na co dzień. Regulowany prześwit pozwala w mgnieniu oka podnieść i opuścić auto – to przydaje się np. podczas zajmowania miejsca w pojeździe albo załadunku i wyładunku bagaży.
Niskie samochody sportowe podnoszą przód, aby poruszać się w ruchu miejskim i bez ryzyka przytarcia dolnej krawędzi zderzaka np. podczas pokonywania progów zwalniających. Wysokie auta terenowe obniżają się przy wsiadaniu, aby nie trzeba było się wspinać. Luksusowe SUV-y oferują także składane stopnie, które dodatkowo ułatwiają zajęcie miejsca w środku (jest w nie wyposażony np. Mercedes-Maybach GLS).
Jakie zalety ma zawieszenie pneumatyczne?
- Dopasowanie wysokości do aktualnych potrzeb (może być znacznie niższe lub wyższe od standardowego).
- Komfortowe resorowanie w niemal każdych warunkach (redukuje mniejsze drgania i większe wstrząsy nadwozia).
- Zmienna charakterystyka tłumienia nierówności (umożliwia dostosowanie do preferencji kierowcy i szybsze pokonywanie zakrętów).
Jakie są wady zawieszenia pneumatycznego?
- Skomplikowana budowa.
- Cena zakupu.
- Trudne i kosztowne w naprawie oraz wymianie (wymaga ingerencji fachowca).
Zawieszenie pneumatyczne – gdzie można je spotkać?
Powietrzne zawieszenie przez wzgląd na swoje gładkie tłumienie nierówności jezdni było pierwotnie stosowane w pojazdach ciężarowych i luksusowych limuzynach. Pojawiło się w 1929 roku w Czechosłowacji na tylnej osi ciężarowej Tatry typu T24. Ten niezależny układ jezdny, oparty na wahliwych półosiach oraz ramie rurowej stosowany jest przez tę markę do dziś.
W połowie lat 50. XX wieku we Francji został zaprezentowany przełomowy Citroen DS. Awangardowa limuzyna dzięki opływowym liniom była szybsza, a z kolei jej hydropneumatyczne zawieszenie zapewniało niezrównany komfort jazdy. Oprócz sprężonego gazu (azotu) w części pneumatycznej to rozwiązanie wykorzystywało specjalny płyn w układzie hydraulicznym – stąd jego nazwa. W wynalazek ten zaopatrywał się Rolls-Royce dla swoich utralususowych maszyn (m.in. Silver Shadow, Silver Spirit, Silver Spur, Corniche i Camargue).
W 1957 roku na rynku w Stanach Zjednoczonych pojawił Cadillac Eldorado Brougham z seryjnym zawieszeniem pneumatycznym. Takie samo rozwiązanie na wszystkich 3 osiach zastosowano w ówczesnym amerykańskim ciągniku siodłowym GMC R860.
W jakich modelach występuje obecnie zawieszenie pneumatyczne?
Swego czasu na rynku występowało wiele modeli kombi z pneumatycznym zawieszeniem tylko tylnej osi. Umożliwia to samopoziomowanie tyłu w zależności od obciążenia bagażnika. Obecnie zawieszenie pneumatyczne uraczysz na przykład w salonach samochodowych takich marek premium, jak np.:
- Audi: Q5, A6, Q7, A8.
- BMW: serii 5, serii 7.
- Lexus: LS.
- Land Rover: Range Rover Velar, Range Rover Sport, Range Rover.
Aktualnie również można nabyć ekskluzywne kombi marki premium z adaptacyjnym zawieszeniem wszystkich kół. To standardowe wyposażenie w luksusowych sedanach i coupe. Występuje także w średnich i dużych SUV-ach, osobowych busach czy autach dostawczych.
Ubezpieczenie auta z zawieszeniem powietrznym – ile kosztuje?
Sprawdzę, jaki jest koszt polisy na samochód z zawieszeniem pneumatycznym. Oprócz obowiązkowego OC, polisa powinna obejmować również pakiet pomocy drogowej (assistance), gdyż w przypadku unieruchomienia pojazdu w trasie, nie ma możliwości holowania go. Takie działanie może doprowadzić do uszkodzenia podzespołów.
Ubezpieczony pojazd to w tym przypadku Audi A6 Avant 55 TFSI mHEV Quattro S tronic z 2020 roku w kilku różnych wersjach. Jest to miękka hybryda napędzana silnikiem spalinowym o pojemności 3.0 l i mocy 340 KM. Przebieg wynosi 50 tys. km. Różnice tkwią w zawieszeniu. W pierwszym wariancie model ma zawieszenie standardowe, w drugim – sportowe, natomiast w trzecim przypadku jest to model specjalny, uterenowiony Allroad z pneumatycznym zawieszeniem wszystkich kół.
Właścicielem auta jest 37-letni Darek, mieszkaniec Olsztyna. Mieszka tam w domu jednorodzinnym razem z żoną i dwójką dzieci (najstarsze urodzone w 2016 roku). Auto parkuje w garażu, prawo jazdy ma od 2005 roku. Swoje samochody obejmuje polisami OC i AC od przeszło dekady i nie ma żadnych szkód na koncie.
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Zakres ochrony | Audi A6 z zawieszeniem standardowym | Audi A6 (Sport) z zawieszeniem sportowym | Audi A6 (Allroad) z zawieszeniem pneumatycznym |
---|---|---|---|---|
UNIQA | OC, Assistance | 507 zł | 507 zł | 507 zł |
LINK4 | OC, Assistance | 520 zł | 520 zł | 520 zł |
mtu24.pl | OC, Assistance | 705 zł | 705 zł | 637 zł |
Trasti | OC, Assistance | – | – | 960 zł |
Beesafe | OC, NNW, Assistance | 1549 zł | 1549 zł | 1553 zł |
Wiener | OC, Assistance | 1626 zł | 1626 zł | 1626 zł |
Benefia | OC, NNW, Assistance | 2534 zł | 2534 zł | 2534 zł |
Z powyższego zestawienia widać, że ubezpieczyciele raczej nie uzależniają wysokości składki od rodzaju zawieszenia. W przypadku standardowego i sportowego wariantu ceny są identyczne. Różnice pojawiają się w kilku propozycjach przy modelu Allroad, jednak mogą wynikać nie tyle z innego typu zawieszenia (pneumatycznego), co ze specyficznej wersji pojazdu. Co ciekawe, jedna oferta (mtu24.pl) jest tańsza na ten pojazd o 68 zł (ok. 10%) od pozostałych dwóch wariantów. Towarzystwo Trasti zaproponowało ofertę, której próżno szukać w autach ze standardowym i sportowym wahaczem. Beesafe okazał się nieznacznie droższy – o 4 zł (podwyżka o 0,26% od wyjściowej ceny).
Przeczytaj również: Zawieszenie sportowe – czym różni się od tego standardowego?
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zawieszenie pneumatyczne
Tak. Pneumatyka to technika wykorzystująca sprężone powietrze jako nośnik energii. W zawieszeniu pneumatycznym stosowany jest gaz zgromadzony w zbiorniku ciśnienia znajdującym się na pokładzie. To on wypełnia i opróżnia komory powietrzne połączone z wahaczem.
W tradycyjnej pneumatyce nie ma sprężyn śrubowych, gdyż zastąpione są przez miechy (poduszki powietrzne), z kolei funkcję stabilizatorów pełnią niezależne amortyzatory olejowe. Hydropneumatyka posiada centralny układ hydrauliczny, co odróżnia ją od pneumatyki. Resory poruszają się razem z kołem w górę i w dół, powodując przepływ oleju do ośrodka głównego.
Najbardziej komfortowe i zaawansowane zawieszenie w motoryzacji nie jest tanie. Przeważnie występuje w najwyższych modelach jako zawieszenie adaptacyjne (dodatkowo płatne w niższych wersjach wyposażenia). W marce z Ingolstadt nazywa się Adaptive Air Suspension i w przypadku modelu A6 Avant wymaga dopłaty 5800 zł (2 razy więcej niż sportowe zawieszenie i blisko 3 razy tyle, co wzmocnione). Tuningowe zestawy składające się na pneumatykę kosztują od 5000 zł do ponad 10 000 zł.
- Zawieszenie pneumatyczne to inaczej powietrzne resorowanie. Swoje działanie opiera na wahaczach z amortyzatorami, które zamiast na sprężynie opierają na miechach wypełnionych sprężonym gazem.
- Poduszki w zawieszeniu powietrznym zapewniają komfort tłumienia nierówności niczym w poduszkowcu. Auto w nie wyposażone sunie niewzruszone po nierównościach, tylko koła poruszają się w górę i dół.
- Na układ pneumatyczny składają się: miechy, kompresor oraz jednostka sterująca z czujnikami, a także zbiornik wyrównawczy ciśnienia i zawory. W systemach samopoziomujących są to zawory poziomujące, natomiast w adaptacyjnych – elektrozawory.
- Zawieszenie pneumatyczne działa jak marzenie! Zapewnia najwyższy komfort podróży, dopasowuje się do okoliczności i preferencji kierowcy. Jego skomplikowana budowa tłumaczy wysoką cenę zakupu i kosztowne naprawy. Wymiany są trudne do przeprowadzenia i nie każdy mechanik się ich podejmie.
- Pneumatyka pojawiła się najpierw w wielkich ciężarówkach i krążownikach szos. Teraz to domena luksusowych pojazdów marek premium i dostawczaków.
- Koszt ubezpieczenia auta z zawieszeniem pneumatycznym praktycznie niczym nie różni się od zwykłego resorowania. Może być od niego nawet niższy!
- https://40ton.net/skad-wzielo-sie-pneumatyczne-zawieszenie-w-ciezarowkach-prawie-100-lat-historii/
Dołącz do dyskusji