Zawieszenie sportowe – czym różni się od tego standardowego?
Samochód sportowy stworzony jest do dynamicznej i szybkiej jazdy. Tak więc jego konstrukcja musi być odpowiednio dostosowana do większych prędkości i działających sił podczas wykonywania manewrów. Dlatego zawieszenie musi być twardsze i niższe, co poprawia stabilność, przyczepność i kontrolę nad pojazdem. Jednak takie rozwiązanie ma wady, zwłaszcza na osiedlowych ulikach z progami zwalniającymi i dziurami!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co to jest zawieszenie sportowe?
- Czym różni się sportowe zawieszenie od standardowego?
- Jakie zalety ma zawieszenie sportowe?
- Jakie wady ma zawieszenie sportowe?
- Czy w każdym samochodzie można zamontować sportowe zawieszenie?
- Ile kosztuje zawieszenie sportowe?
- Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu ze sportowym zawieszeniem?
Zawieszenie sportowe – co to jest?
Zapewne nie będzie dla większości kierowców tajemnicą, że układ zawieszenia składa się z wielu elementów – prowadzących koło, resorujących i tłumiących – które łączą koła z nadwoziem samochodu. Jego zadaniem jest przenoszenie sił, które powstają podczas jazdy na pozostałą część pojazdu w celu zapewnienia stabilności, sterowności i komfortu jazdy.
Już powyższa definicja zawieszenia wystarczy, aby zauważyć, że układ musi być dopasowany do charakterystyki pojazdu. Zdecydowanie innych resortów czy amortyzatorów będzie potrzebowało auto miejskie, limuzyna, auto terenowe i samochód sportowy.
Samochody sportowe są zrywne i szybkie. Muszą płynnie wchodzić w zakręty przy dużych prędkościach, dobrze trzymać się nawierzchni i wytrzymywać przeciążenia przy gwałtownych hamowaniach i przyspieszeniach. Zawieszenie sportowe dopasowane jest do takich warunków jazdy.
Zawieszenie sportowe a standardowe – różnice
Układ zawieszenia składa się z kilku elementów, które mają decydujące znaczenie podczas jazdy. Chodzi oczywiście o amortyzatory, sprężyny i stabilizatory. W wersji sportowej są one inne niż te standardowe montowane w użytkowych autach.
- Amortyzatory – w samochodach sportowych są one twardsze i mają niewielki skok (inaczej jest w autach przygotowywanych na rajdy). Twardsze amortyzatory sprawiają, że auto mniej pochyla się przy pokonywaniu zakrętów, więc łatwiej się je pokonuje z większymi prędkościami.
- Sprężyny – są one krótsze i twardsze w porównaniu z tymi standardowymi, więc zawieszenie jest niższej osadzone względem zwykłego samochodu. Niski prześwit sprawia, że poprawia się stabilność pojazdu podczas dynamicznego pokonywania zakrętów oraz ogólna aerodynamika.
- Stabilizatory – ich zadaniem jest optymalne prowadzenie kół podczas pokonywania zakrętów. Dzięki niemu auto nie przechyla się zbyt mocno podczas zmiany kierunku ruchu. Dobór stabilizatora wraz z łącznikami wpływa na komfort jazdy oraz na nadsterowność i podsterowność.
Oprócz układu zawieszenia bardzo ważny jest dobór odpowiedniego kół i ogumienia do samochodu sportowego.
Zawieszenie sportowe – zalety
Samochody sportowe są po to, by nimi jeździć dynamicznie, choć pewnie dla wielu osób przede wszystkim liczy się również ich wygląd. Dlatego ich układ zawieszenia musi być dostosowany do dużych sił, które na niego działają przy wysokich prędkościach i gwałtownych skrętach, a nie do komfortowej jazdy. Tak więc do zalet zawieszenia sportowego można zaliczyć:
- poprawę stabilności – niższy środek ciężkości i twardsze zawieszenie sprawiają, że auto lepiej trzyma się drogi także podczas gwałtownego skręcania czy wchodzenia w zakręty z dużą prędkością;
- lepszą przyczepność – lepsze trzymanie się drogi, choćby z powodu mniejszych przechyłów nadwozia na zakrętach;
- większą kontrolę nad pojazdem – kierowca lepiej czuje drogą i samochód.
Zawieszenie sportowe znacząco zmienia charakterystykę jazdy, więc powinno być dobrane do sposobu użytkowania samochodu. W autach sportowych wpływa ono na bezpieczeństwo i ułatwia prowadzenie auta.
Zawieszenie sportowe – wady
To, co jest zaletą w określonych okolicznościach, w innych sytuacjach należy traktować jako wadę. Dokładnie tak jest z zawieszeniem sportowym. Przeznaczone jest ono do aut sportowych, które mają mocne silniki i osiągają duże prędkości, więc musi być twarde, wytrzymałe i obniżone. To idealne rozwiązanie na tor wyścigowy, a nie osiedlowe drogi z progami zwalniającymi co 20 metrów!
Do wad zawieszenia sportowego można zaliczyć:
- niższy komfort jazdy – krótsze i twardsze amortyzatory oraz sprężyny sprawiają, że układ jest mniej elastyczny, więc o wiele bardziej czuć każdą dziurę czy nierówność w drodze;
- wyższy koszt montażu – elementy zawieszenia sportowego są droższe w zakupie i serwisowaniu;
- niepraktyczne na co dzień – niskie sportowe zawieszenie może być udręką na ulicach miejskich z licznymi progami zwalniającymi czy podczas parkowania na chodnikach z wysokimi krawężnikami, a i tak nie będzie w pełni wykorzystywane ze względu na ograniczenia prędkości w mieście.
Zawieszenie sportowego będzie przydatne dla osób lubiących dynamiczną jazdę, którym mniej zależy na komforcie podróżowania, a są dobrymi kierowcami i dobrze czują samochody.
Montaż sportowego zawieszenie – czy można to zrobić w każdym aucie i czy ma to sens?
Znając pomysłowość i zapał wielu miłośników motoryzacji, to w zdecydowanej większość samochodów osobowych montaż sportowego zawieszenia jest możliwy. Inna kwestia dotyczy zasadności takiej zmiany. Wyobraźmy sobie zamontowanie sportowego zawieszenia w Toyocie Yaris z silnikiem 1,0 l. Gdzie tu sens?
Zupełnie czym innym jest zakup samochodu w wersji sportowej lub GT, który ma między innymi podrasowany silnik. W takim przypadku sportowe zawieszenie będzie czymś naturalnym, a nawet wymaganym ze względu na bezpieczeństwo.
To samo dotyczy osób, które znają się na mechanice i same przerabiają lub tuningują swoje stare samochody. Jeśli na przykład podrasują silnik i wrzucą dodatkową turbosprężarkę, a auto nabierze dużo więcej mocy, to oczywiste jest, że zawieszenie i koła muszą również być zmienione i dopasowane do nowej sportowej charakterystyki.
Sportowe zawieszenie – ile kosztuje?
Ceny zawieszenia sportowego są zróżnicowane. Podobnie jak w przypadku wszystkich innych elementów pojazdu zależą one od producenta czy modelu, do którego są one przeznaczone. W ofertach znajdziemy opcje budżetowe i premium, dlatego nie da się podać jednej ceny zawieszenia sportowego.
Przeglądając oferty, znajdziemy zawieszenia za około 1 000 zł, jak i kilka tysięcy, a inne zestawy mogą kosztować do 30 0000 zł lub nawet więcej. Zapewne w najdroższych sportowych modelach zawieszenie kosztuje kosmiczne kwoty.
Ubezpieczenie samochodu ze sportowym zawieszeniem – przykładowe kalkulacje
Na koniec nie pozostało nam nic innego, jak sprawdzić, ile będzie kosztować ubezpieczenie dla samochodu ze sportowym zawieszeniem. Aby to zrobić, za przykład wziąłem sportową wersję Renault Clio 1.6 R.S. 200 EDC o mocy 200 KM z 2019 roku. Aby było ciekawiej, porównam ją z wersją podstawową.
Nasz przykładowy kierowca pochodzi z Radomia, 28-latek ma od 10 lat prawo jazdy. Samochód ubezpiecza od 5 lat i w tym czasie nie spowodował szkody. Jego Renault Clio przejechało do tej pory 55 tys. km, a w ciągu kolejnych 12 miesięcy kierowca planuje dodać kolejne 10 tys. km.
Ubezpieczyciel | Zakres ochrony | Renault Clio 0.9 TCe Alize (76 KM) | Renault Clio 1.6 R.S EDC (200 KM) |
---|---|---|---|
UNIQA | OC + NNW + Assistance | 845 zł | 682 zł |
mtu24.pl | OC | 483 zł* | 689 zł |
You Can Drive | OC | 545 zł | 755 zł |
LINK4 | OC + Assistance | 833 zł | 784 zł |
Beesafe | OC | 677 zł | 870 zł |
Trasti | OC | 886 zł | 1 316 zł |
Wiener | OC + Assistance | 1 013 zł | 1 360 zł |
Benefia | OC + NNW + Assistance | 1 861 zł | 2 735 zł |
ERGO Hestia | OC | 2 120 zł | 3 136 zł |
TUZ Ubezpieczenia | OC + NNW + Assistance | 3 837 zł | 4 905 zł |
*z dodatkowym Assistance.
Ubezpieczenie wersji sportowej samochodu z większym silnikiem i zawieszeniem sportowym będzie u większości ubezpieczycieli droższe, a nawet dużo droższe niż wersji standardowej z małym silnikiem. Jedynie UNIQA i LINK4 mają inne podejście do wyceny składki – u tych ubezpieczycieli auto sportowe można taniej ubezpieczyć.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zawieszenie sportowe
W zawieszeniu sportowym amortyzatory są twardsze i mają niewielki skok. Natomiast sprężyny są również twardsze oraz krótsze. Sprawia to, że auto jest bardziej stabilne i ma lepszą przyczepność zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów, a także wykonywania gwałtownych skrętów. Kierowca lepiej czuje samochód, więc ma nad nim lepszą kontrolę.
Twarde zawieszenie sportowe zmniejsza komfort jazdy, ponieważ jest ono sztywniejsze, więc czuć mocniej nierówności i dziury na drodze. Dodatkowo nisko osadzone nadwozie będzie stanowić problem przy parkowaniu na chodnikach z wysokim krawężnikiem czy podczas przejazdu przez niektóre progi zwalniające.
Zazwyczaj tak, ponieważ takie auto ma większy silnik i więcej mocy, więc ryzyko ubezpieczeniowe jest potencjalnie wyższe. Widać to nawet przy porównaniu wersji sportowej z podstawową tego samego modelu samochodu. Dlatego warto zawsze samemu przeprowadzić kalkulację w porównywarce Mubi dla swojego auta.
- Zawieszenie sportowe dopasowane jest do dynamicznej i szybkiej jazdy.
- Najważniejsze elementy zawieszenia to amortyzatory, sprężyny i stabilizator.
- Zawieszenie sportowe poprawia stabilność i przyczepność auta, a także zwiększą nad nim kontrolę.
- Z drugiej strony twarde zawieszenie sportowe zmniejsza komfort jazdy, jest droższe i niepraktyczne w codziennej jeździe po mieście.
- Montaż zawieszenia sportowego ma sens w przypadku aut sportowych i tuningowanych.
- Koszt ubezpieczenia samochody w wersji sportowej u większości ubezpieczycieli wyższy niż wersji podstawowej z małym silnikiem.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji