Jak zgłosić zbycie pojazdu online? Instrukcja krok po kroku
Do nabycia albo zbycia pojazdu dochodzi przy zmianie właściciela. Oprócz spisania stosownych dokumentów przez strony, fakt ten należy zgłosić w urzędzie i do towarzystwa. Można to zrobić bez wychodzenia z domu! Sprawdź, jak przebiega cała procedura.
Z tego artykułu dowiesz się:
Zastanawiasz się, czy trzeba zgłaszać zbycie lub nabycie pojazdu? A jeśli tak, to gdzie, kiedy i jakie dokumenty są do tego potrzebne? Dobrze trafiłeś! Najważniejsze informacje na ten temat znajdziesz tutaj.
Zbycie a nabycie pojazdu – co oznacza?
Na czym polega różnica między zbyciem a nabyciem pojazdu? Zbyć pojazd to znaczy zrzec się go na rzecz innej osoby. Wiąże się to z przeniesieniem własności z dotychczasowego posiadacza (zbywcy) na nowego właściciela (nabywcę), który nabywa pojazd. Proces ten ma miejsce przeważnie w wyniku zawarcia umowy kupna-sprzedaży (UKS) lub zamiany. Może również zajść na skutek przekazania środka transportu w darowiźnie np. członkowi rodziny.
Kwestię tę reguluje art. 78 Prawa o ruchu drogowym:
Art. 78. 1. W razie przeniesienia na inną osobę własności pojazdu zarejestrowanego, dotychczasowy właściciel przekazuje nowemu właścicielowi dowód rejestracyjny oraz zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu, jeżeli w dowodzie rejestracyjnym nie jest określony aktualny termin ważności badania technicznego.
1a. W razie przeniesienia na inną osobę własności pojazdu czasowo wycofanego z ruchu dotychczasowy właściciel przekazuje nowemu właścicielowi decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu.
2. Właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o:
1) zbyciu pojazdu;
2) zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.
Dz.U. 2022 poz. 988
Każda transakcja zmieniająca własność pojazdu sprawia, że jej uczestnicy automatycznie mają obowiązek powiadomić wydziały komunikacji w miejscu swojego zamieszkania o tym fakcie. Zgłaszane informacje są udostępnione właścicielom w formie bezpłatnego raportu na temat historii pojazdu w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Szczegółowe informacje bieżące i archiwalne są również widoczne w zakładce “Pojazdy” konta mObywatel.
Zbycie pojazdu online – co musisz wiedzieć o zgłoszeniu?
Zgłoszenie zbycia pojazdu jest obowiązkowe. O tym fakcie trzeba poinformować stosowny organ w określonym terminie. Jaki jest czas na zgłoszenie? Nie może minąć więcej niż 30 dni od daty spisania umowy kupna-sprzedaży, zamiany lub darowizny pojazdu.
Za niedotrzymanie terminu 30 dni na zgłoszenie zbycia/nabycia pojazdu grozi kara w wysokości 200 – 1 000 zł.
Aby zgłosić fakt zmiany właściciela pojazdu przez internet, musisz mieć profil zaufany albo kwalifikowany podpis elektroniczny. Profil zaufany (PZ) jako środek identyfikacji elektronicznej pozwala potwierdzić Twoją tożsamość w internecie i załatwić wiele spraw urzędowych w sieci. Umożliwia również elektroniczne podpisywanie dokumentów, a tym samym składanie różnego typu wniosków czy podań. Można go założyć na tej stronie. Posiadacz może zalogować się na swoje konto za pośrednictwem banku (mojeID) przy pomocy e-dowodu lub od razu na profil zaufany (bezpośrednio, jeśli został utworzony samoistnie lub przy pomocy konta bankowego).
Podpis elektroniczny jest traktowany i uznawany tak samo jak własnoręczny.
Kto zgłasza zbycie, a kto nabycie pojazdu?
Jak już wspomnieliśmy zgłoszenie zmiany własności pojazdu jest obowiązkowe. Na kim spoczywa ten obowiązek? Informację o zbyciu pojazdu zgłasza jego dotychczasowy posiadacz, który np. sprzedał auto lub podarował jednoślad komuś innemu.
Z kolei od 1 stycznia 2024 roku nabywca pojazdu ma obowiązek jego rejestracji w ciągu 30 dni od dnia nabycia czy otrzymania w spadku. Nie musi osobno zgłaszać nabycia.
Niedopełnienia obowiązku podlega karze finansowej 500 zł. Gdy opóźnienie rejestracji wyniesie co najmniej 180 dni kara wzrośnie do 1 000 zł. (kary dla przedsiębiorców są 2-krotnie wyższe, lecz termin rejestracji to 90 dni).
Nabycie pojazdu można zgłosić, jeśli został on kupiony przed 1 stycznia 2024 roku.
Jakie dokumenty przygotować do zgłoszenia zbycia pojazdu?
Przystępując do zgłoszenia, należy przygotować dokumenty, które, jak się okazuje się, są łatwo dostępne. Podczas zgłoszenia przydadzą się:
- dowód rejestracyjny;
- umowa kupna-sprzedaży/zamiany lub darowizny;
- faktura VAT.
Niezbędne informacje z dokumentów
Powyższe dokumenty dostarczają informacje potrzebne do wypełnienia formularza zgłoszenia zbycia lub nabycia pojazdu. Te dane to m.in.:
- dane pojazdu, którego dotyczy zgłoszenie zbycia/nabycia:
- typ;
- marka i model;
- numer identyfikacyjny (VIN);
- numer rejestracyjny (dotychczasowy);
- dane zbywcy/nabywcy;
- skan lub zdjęcie dokumentu potwierdzającego zmianę własności (np. umowy kupna-sprzedaży/zamiany lub darowizny).
Zbycie pojazdu online krok po kroku
Jak wygląda zawiadomienie o zbyciu auta przez internet? Otóż, jak już przygotowałeś wszystkie przydatne dokumenty zawierające niezbędne informacje, możesz przystąpić do wypełnienia formularza. W tym celu skorzystaj z e-usługi pn. “Zgłoś zbycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę”. Poniżej przedstawiamy, jak zrobić to szybko i sprawnie. Cały proces zajmuje raptem kilka minut!
Zgłoszenie zbycia pojazdu w 8 krokach
- Wejdź na stronę gov.pl i zaloguj się profilem zaufanym (przycisk “Zaloguj” z ludzikiem w prawym górnym rogu ekranu) lub bezpośrednio do konta mObywatel.
- Po zalogowaniu z “Katalogu usług” po lewej stronie wejdź w kategorię “Kierowcy i pojazdy” (2. od góry), a potem przejdź w podkategorię “Pojazdy” i wybierz “Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu (…)” albo wybierz nazwę tej czynności z listy “Popularnych usług” po prawej stronie ekranu głównego.
- Odpowiedz na proste pytanie: “Co chcesz zgłosić – zbycie czy nabycie pojazdu?”. W zależności od odpowiedzi system automatycznie pokieruje Cię dalej. Jak zobaczysz kafelek “Wyślij zgłoszenie”, kliknij w niego.
- Wprowadź dane pojazdu na kolejnym ekranie i dołącz skan dokumentu potwierdzającego jego zbycie lub nabycie.
- Sprawdź lub popraw swoje dane osobowe.
- Uzupełnij dane zbywcy lub nabywcy.
- Poprawnie zaadresuj formularz. Zgłoszenie powinno trafić do właściwego wydziału komunikacji urzędu, w którym zarejestrowany jest pojazd (np. starostwo powiatowe, urząd miasta lub dzielnicy).
- Sprawdź formularz, podpisz profilem zaufanymi i wyślij. Na ekranie pojawi się komunikat, że Twoje zawiadomienie zostało wysłane. Na konto mObywatel otrzymasz elektroniczne potwierdzenie wysłania – znajdziesz je w sekcji “Moja skrzynka” (w menu po lewej stronie).
W tym wypadku urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP) to jedyny dokument potwierdzający złożenie pisma. Zgłoszenie jest rejestrowane od razu, gdy tylko pismo wpłynie do urzędu.
Zawiadomienie ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu
Po zmianie właściciela pojazdu w wyniku sprzedaży, zamiany lub darowizny nie wystarczy zawiadomić właściwy urząd. Konieczne jest również powiadomienie towarzystwa, które ubezpiecza środek transportu. Ważna polisa OC przechodzi na nabywcę, gdyż zgodnie z prawem zbywca musi ją przekazać. Chodzi również o to, aby ubezpieczyciel miał aktualne dane posiadacza i w przypadku wystąpienia szkody nie obciążył historii ubezpieczenia dotychczasowego właściciela.
Jaki jest czas na powiadomienie towarzystwa o sprzedaży auta?
Zbywca ma obowiązek poinformowania ubezpieczyciela o przeniesieniu własności samochodu w terminie 14 dni od zawarcia umowy potwierdzającej ten fakt. Pozbycie się pojazdu można zgłosić przez internet. Wystarczy wypełnić zgłoszenie online. Są do tego potrzebne:
- numer polisy – widoczny na dokumencie polisowym w postaci papierowej lub elektronicznej;
- dane nabywcy:
- imię i nazwisko;
- dokładny adres zamieszkania;
- numer PESEL lub nazwa, adres i numer REGON;
- dane zbywcy;
- dane pojazdu:
- marka i model;
- numer rejestracyjny.
Ekspert Mubi radzi:
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zbycie/nabycie pojazdu
Tak. Zbywca po sprzedaży, zamianie lub darowiźnie samochodu lub motocykla musi o tym fakcie poinformować ubezpieczyciela pojazdu. Polisa OC zgodnie z prawem przechodzi na nowego posiadacza. Klientów towarzystw ubezpieczeniowych dotyczy obowiązek uaktualniania danych, więc również w tym przypadku całkowitej zmiany własności trzeba przekazać aktualne informacje dot. nowego użytkownika.
Czas na zawiadomienie urzędu o zbyciu pojazdu do końca 2020 r. był wydłużony do 180 dni ze względu na pandemię. Od stycznia 2021 r. obowiązuje znowu standardowy, 6-krotnie krótszy czas. Na zgłoszenie zbycia/nabycia pojazdu we właściwym wydziale komunikacji starostwa jest obecnie 30 dni. Zawiadomienie ubezpieczyciela powinno nastąpić jeszcze szybciej, bo przed upływem 14 dni od dnia zmiany właściciela.
Tylko sprzedaż. Tę sprawę urzędową można załatwić osobiście albo na odległość za pośrednictwem poczty lub internetu. Elektroniczne zgłoszenie online wymaga zalogowania się profilem zaufanym na rządowej witrynie gov.pl i podania odpowiednich danych na formularzu. W przypadku samodzielnego zgłoszenia w wydziale komunikacji lub pocztą potrzebny jest wniosek w formie pisemnej. Również ubezpieczycielowi fakt ten można zgłosić bez wychodzenia z domu. Nabywca ma obowiązek rejestracji pojazdu w ciągu 30 dni.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji