Zestaw naprawczy do opon – czy to dobre rozwiązanie?
Coraz więcej producentów samochodów zamiast opony zapasowej oferuje w standardzie zestaw naprawczy. Używają ich też właściciele aut z instalacją gazową. Czy jest to dobre rozwiązanie dla kierowcy? Jak należy korzystać z zestawu naprawczego? Jakie są jego zalety i wady? Mamy dla Ciebie zastrzyk wiedzy na temat zestawów naprawczych do opon!
W poniższego artykułu dowiesz się:
Zestaw naprawczy – podstawowe informacje
Najprościej można powiedzieć, że zestaw naprawczy do opon jest alternatywą dla koła zapasowego i dojazdowego. W razie awarii – utraty szczelności opony – można go użyć, by zakleić dziurę i kontynuować podróż. To tylko teoria… W praktyce zestawy naprawcze mają wiele ograniczeń i wad, choć oczywiście nie byłyby używane, gdyby nie posiadały także kilku zalet.
W ostatnich latach coraz więcej producentów zaczęło traktować koło zapasowe jako dodatek, za który trzeba dodatkowo zapłacić. W standardowym wyposażeniu pojawiają się zestawy do naprawy opon. Również właściciele samochodów z instalacją gazową – zwłaszcza tą montowaną w miejscu przeznaczonym na koło zapasowe – muszą zdecydować się na zestaw naprawczy opony.
W sklepach możesz znaleźć zestaw naprawczy koła, który będzie zawierał pojemnik (buteleczkę z uszczelniaczem) oraz kompresor 12 V. Kosztuje on od około 150 do 250 zł. O wiele tańszym rozwiązaniem, ale także o gorszym działaniu, jest spray naprawczy do opon. Trudno nazwać go zestawem, choć wielu producentów tak go nazywa. Zazwyczaj takie preparaty kosztują około 30 zł.
Zestaw naprawczy – sposób użycia
Zestaw do naprawy opon w postaci sprayu jest bardzo łatwy w użyciu. Wystarczy wykonać kilka prostych czynności, które pozwolą na tymczasowe zabezpieczenie opony i dojechanie do najbliższego punktu wulkanizacyjnego.
Sposób użycia:
- postaraj się znaleźć miejsce przebicia opony (nie ściągaj opony);
- wyciągnij przedmiot, który przebił oponę (gwóźdź, śruba);
- oczyść wentyl;
- wstrząśnij pojemnikiem z uszczelniaczem;
- podłącz wężyk do wentylu i ustaw pojemnik zgodnie z instrukcją;
- wstrzyknij całą zawartość pojemnika do opony,
Preparat wypełni oponę i w wyniku reakcji chemicznej podniesie ciśnienie opony do około 1,5-2 barów. Następnie należy przejechać kilka kilometrów, by równomiernie rozprowadzić środek w oponie. Koniecznie potem trzeba sprawdzić, czy spray zadziałał i można bezpiecznie dojechać do serwisu ogumienia.
Po zastosowaniu preparatu nie należy przekraczać prędkości zalecanej przez producenta sprayu – najczęściej jest to 50 km/h.
Użycie zestawu naprawczego jest równie proste. Jedyną zasadniczą różnicą jest konieczność użycia kompresora, dzięki któremu opona zostanie napompowana. Jak więc działa zestaw naprawczy do opon? Co trzeba zrobić, by zabezpieczyć koło?
Sposób użycia:
- wykręć wentyl w oponie, aby całkowicie spuścić powietrze;
- podłącz pojemnik z uszczelniaczem;
- wtłocz całą zawartość pojemnika;
- wkręć wentyl;
- napompuj koło za pomocą kompresora;
- przejedź parę kilometrów, by sprawdzić, czy środek zabezpieczył oponę.
Zestaw naprawczy do koła może działać także w nieco inny sposób. Na przykład nie trzeba wykręcać wentyla, lecz poprzez niego wtłacza się preparat uszczelniający. W niektórych zestawach pojemnik z uszczelniaczem podłącza się najpierw do kompresora – to przez niego pod ciśnieniem dostaje się on do opony.
Przed użyciem preparatu przeczytaj instrukcję i zalecenia producenta.
Zestaw naprawczy – przeznaczenie
Jak już wcześniej wspominaliśmy, najnowsze samochody zamiast dodatkowej opony, wyposażone są często w zestaw naprawczy do opon. Aby otrzymać koło zapasowe, trzeba dodatkowo zapłacić. Czy jest to dobre rozwiązanie dla kierowcy?
To zależy. Jeśli właściciel samochodu porusza się swoim autem głównie po mieście, gdzie znalezienie punktu wulkanizacyjnego nie jest problemem, to jest to dobry pomysł. Zapasowe koło waży, zależnie od średnicy i modelu, kilkanaście kilogramów, co przekłada się na zużycie paliwa. Oczywiście oszczędności nie są wielkie, ale zwróćmy uwagę na ekologiczny aspekt. Jeśli tysiące samochodów spalać będą odrobinę mniej, to może w dużej skali przełożyć się na mniejszy smog w mieście.
Ekspert Mubi radzi:
Dla kierowców, którzy podróżują po całym kraju, zestaw naprawczy może sprawdzić się, jeśli kierowca nie chce wozić koła zapasowego i wykupił assistance w pakiecie ubezpieczeniowym. Nie musi się wtedy przejmować wymianą opony – zrobi to za niego serwisant, który przyjedzie na miejsce awarii. Jednak w razie wyjątkowej sytuacji będzie mógł sam tymczasowo uszczelnić przebitą oponę.
Zestaw naprawczy – zalety
Czas przyjrzeć się niewątpliwym zaletom korzystania z zestawu do naprawy opon. Dotyczą one w szczególności pełnych zestawów z kompresorem. Istnieją wyniki badań, które wykazały, że spraye mają mniejszą skuteczność niż pełne zestawy. Oto zalety zestawów naprawczych:
- zajmują mało miejsca,
- mało ważą,
- zastępują koło zapasowe,
- są proste i szybkie w użyciu – nie trzeba ściągać koła,
- nie wymagają podnośnika i innych narzędzi,
- pozwalają oszczędzić na zakupie koła zapasowego,
- umożliwiają czysty sposób aplikacji preparatu uszczelniającego.
Jeśli omawiana alternatywa dla koła zapasowego ma tyle zalet, to dlaczego nie jest jeszcze powszechnie używana? Niestety poza plusami zestawy do naprawy opon mają kilka wad, które ograniczają ich skuteczność i mogą sprawić kłopoty kierowcy.
Zestaw naprawczy – wady
Zestawy naprawcze pozwalają podróżować bez ogumienia zapasowego. Jednak pianka czy inny środek uszczelniający znajdujący się w pojemniku zestawu naprawczego ma także kilka wad. Przyjrzyjmy się, jakie są ich ograniczenia:
- nadają się do użycia jedynie w przypadku niewielkich uszkodzeń – do 6 mm;
- uszkodzenie musi znajdować się na czole opony, a nie na jej brzegu;
- preparat jest skuteczny w przypadku okrągłych uszkodzeń spowodowanych przez gwoździe czy śruby – nie pomoże w przypadku rozerwania, rozcięcia lub podłużnego pęknięcia opony;
- to tylko tymczasowa naprawa wymagająca niezwłocznego udania się do serwisu;
- producenci zestawów szacują, że na tak naprawionej oponie przejechać można do 40 km;
- ograniczona prędkość poruszania po naprawie opony do ok. 50 km/h – zależnie od zastosowanego środka;
- jeden preparat pozwala na uszczelnienie jednego koła;
- warunki użycia zależą od temperatury otoczenia;
- użycie uszczelniacza może wymagać wymiany całej opony – problem z usunięciem go z wnętrza opony.
Właściciel motocykla przez pomyłkę kupił zestaw naprawczy do opon samochodowych. Zauważył to dopiero wtedy, gdy musiał go użyć.
Już wtedy wiedział, że powinien kupić zestaw do opon dętkowych (lub bezdętkowych, gdyby miał inny motocykl), ale po przedziurawieniu opony nie miał innego wyboru i użył jedynego zestawu, jaki posiadał. W rezultacie, po przeprowadzeniu prowizorycznej naprawy sprayem i dojechaniu do warsztatu, usłyszał odmowę wyczyszczenia opony po zestawie naprawczym.
Zestawy naprawcze do opon są jedynie szybkim i doraźnym rozwiązaniem, które pozwala zastąpić koło zapasowe. Z pomocą zestawu można uszczelnić oponę, by dojechać do serwisu ogumienia w celu dokonania profesjonalnej naprawy.
- Zestaw naprawczy to alternatywa dla koła zapasowego lub dojazdowego.
- Pozwala on na szybkie i czyste uszczelnienie przebitej opony bez odkręcania koła.
- Zestawy do naprawy opon najlepiej sprawdzają się w przypadku kierowców jeżdżących autem po mieście.
- Zaletą zestawu jest jego rozmiar, waga i łatwość obsługi.
- Zestawy do naprawy opon sprawdzają się w przypadku niewielkich okrągłych uszkodzeń.
- Po użyciu preparatu uszczelniającego należy udać się do najbliższego wulkanizatora.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zestaw naprawczy do opon
Tak i w praktyce często do tego dochodzi, ponieważ coraz więcej producentów traktuje zapasowe koło jako płatny dodatek, w jego miejsce oferując kierowcom w standardowym wyposażeniu właśnie zestawy naprawcze składające się z preparatu uszczelniającego i kompresora. Trzeba jednak pamiętać, że te mają swoje ograniczenia i są tylko krótkotrwałym rozwiązaniem w razie uszkodzenia opony.
W przypadku zestawu z kompresorem trzeba najpierw spuścić całe powietrze z opony, wykręcając z niej wentyl. Następnie należy podłączyć pojemnik z uszczelniaczem i wtłoczyć jego zawartość do środka, po czym napompować oponę i ostrożnie przejechać kilka kilometrów, by sprawdzić, czy środek rozprowadził się równomiernie. Sposób użycia zestawu może się nieco różnić w zależności od producenta.
To zależy. Niektórzy (np. właściciele aut z instalacją LPG) mogą nie mieć wyjścia, ponieważ w ich samochodach nie ma miejsca na zapasowe opony, ale pozostali mają wybór. Zestaw naprawczy odciąża samochód, jest niewielki, tani i prosty w użyciu, lecz sprawdza się tylko przy niewielkich uszkodzeniach i jest rozwiązaniem doraźnym – można go użyć wyłącznie w celu dojechania do najbliższego warsztatu.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji