Zestaw naprawczy do opon – czy to dobre rozwiązanie?

Coraz więcej producentów samochodów zamiast opony zapasowej oferuje w standardzie zestaw naprawczy. Używają ich też właściciele aut z instalacją gazową. Czy jest to dobre rozwiązanie dla kierowcy? Jak należy korzystać z zestawu naprawczego? Jakie są jego zalety i wady? Mamy dla Ciebie zastrzyk wiedzy na temat zestawów naprawczych do opon!

Zestaw naprawczy – podstawowe informacje

Najprościej można powiedzieć, że zestaw naprawczy do opon jest alternatywą dla koła zapasowego i dojazdowego. W razie awarii – utraty szczelności opony – można go użyć, by zakleić dziurę i kontynuować podróż. To tylko teoria… W praktyce zestawy naprawcze mają wiele ograniczeń i wad, choć oczywiście nie byłyby używane, gdyby nie posiadały także kilku zalet. 

W ostatnich latach coraz więcej producentów zaczęło traktować koło zapasowe jako dodatek, za który trzeba dodatkowo zapłacić. W standardowym wyposażeniu pojawiają się zestawy do naprawy opon. Również właściciele samochodów z instalacją gazową – zwłaszcza tą montowaną w miejscu przeznaczonym na koło zapasowe – muszą zdecydować się na zestaw naprawczy opony. 

W sklepach możesz znaleźć zestaw naprawczy koła, który będzie zawierał pojemnik (buteleczkę z uszczelniaczem) oraz kompresor 12 V. Kosztuje on od około 150 do 250 zł. O wiele tańszym rozwiązaniem, ale także o gorszym działaniu, jest spray naprawczy do opon. Trudno nazwać go zestawem, choć wielu producentów tak go nazywa. Zazwyczaj takie preparaty kosztują około 30 zł. 

Zestaw naprawczy – sposób użycia

Zestaw do naprawy opon w postaci sprayu jest bardzo łatwy w użyciu. Wystarczy wykonać kilka prostych czynności, które pozwolą na tymczasowe zabezpieczenie opony i dojechanie do najbliższego punktu wulkanizacyjnego. 

Sposób użycia:

  • postaraj się znaleźć miejsce przebicia opony (nie ściągaj opony),
  • wyciągnij przedmiot, który przebił oponę (gwóźdź, śruba),
  • oczyść wentyl,
  • wstrząśnij pojemnikiem z uszczelniaczem,
  • podłącz wężyk do wentylu i ustaw pojemnik zgodnie z instrukcją,
  • wstrzyknij całą zawartość pojemnika do opony,

Preparat wypełni oponę i w wyniku reakcji chemicznej podniesie ciśnienie opony do około 1,5- 2 barów. Następnie należy przejechać kilka kilometrów, by równomiernie rozprowadzić środek w oponie. Koniecznie potem trzeba sprawdzić, czy spray zadziałał i można bezpiecznie dojechać do serwisu ogumienia. 

UWAGA!

Po zastosowaniu preparatu nie należy przekraczać prędkości zalecanej przez producenta sprayu – najczęściej jest to 50 km/h.

Użycie zestawu naprawczego jest równie proste. Jedyną zasadniczą różnicą jest konieczność użycia kompresora, dzięki któremu opona zostanie napompowana. Jak więc działa zestaw naprawczy do opon? Co trzeba zrobić, by zabezpieczyć koło?

Sposób użycia:

  • wykręć wentyl w oponie, aby całkowicie spuścić powietrze,
  • podłącz pojemnik z uszczelniaczem,
  • wtłocz całą zawartość pojemnika,
  • wkręć wentyl,
  • napompuj koło za pomocą kompresora,
  • przejedź parę kilometrów, by sprawdzić, czy środek zabezpieczył oponę.

Zestaw naprawczy do koła może działać także w nieco inny sposób. Na przykład nie trzeba wykręcać wentyla, lecz poprzez niego wtłacza się preparat uszczelniający. W niektórych zestawach pojemnik z uszczelniaczem podłącza się najpierw do kompresora – to przez niego pod ciśnieniem dostaje się on do opony.

UWAGA!

Przed użyciem preparatu przeczytaj instrukcje i zalecenia producenta.

Zestaw naprawczy – przeznaczenie

Jak już wcześniej wspominaliśmy, najnowsze samochody zamiast dodatkowej opony, wyposażone są często w zestaw naprawczy do opon. Aby otrzymać koło zapasowe, trzeba dodatkowo zapłacić. Czy jest to dobre rozwiązanie dla kierowcy?

To zależy. Jeśli właściciel samochodu porusza się swoim autem głównie po mieście, gdzie znalezienie punktu wulkanizacyjnego nie jest problem, to jest to dobry pomysł. Zapasowe koło waży, zależnie od średnicy i modelu, kilkanaście kilogramów, co przekłada się na zużycie paliwa. Oczywiście oszczędności nie są wielkie, ale zwróćmy uwagę na ekologiczny aspekt. Jeśli tysiące samochodów spalać będą odrobinę mniej, to może w dużej skali przełożyć się na mniejszy smog w mieście.

Dla kierowców, którzy podróżują po całym kraju, zestaw naprawczy może sprawdzić się, jeśli kierowca nie chce wozić koła zapasowego i wykupił assistance w pakiecie ubezpieczeniowym. Nie musi się wtedy przejmować wymianą opony – zrobi to za niego serwisant, który przyjedzie na miejsce awarii. Jednak w razie wyjątkowej sytuacji będzie mógł sam tymczasowo uszczelnić przebitą oponę. 

Zestaw naprawczy – zalety

Czas przyjrzeć się niewątpliwym zaletom korzystania z zestawu do naprawy opon. Dotyczą one w szczególności pełnych zestawów z kompresorem. Istnieją wyniki badań, które wykazały, że spraye mają mniejszą skuteczność niż pełne zestawy. Oto zalety zestawów naprawczych:

  • zajmują mało miejsca,
  • mało ważą,
  • zastępują koło zapasowe,
  • proste i szybkie w użyciu – nie trzeba ściągać koła,
  • nie wymagają podnośnika i innych narzędzi,
  • pozwalają oszczędzić na zakupie koła zapasowego,
  • umożliwiają czysty sposób aplikacji preparatu uszczelniającego.

Jeśli omawiana alternatywa dla koła zapasowego ma tyle zalet, to dlaczego nie jest jeszcze powszechnie używana? Niestety poza plusami zestawy do naprawy opon mają kilka wad, które ograniczają ich skuteczność i mogą sprawić kłopoty kierowcy.

Zestaw naprawczy – wady

Zestawy naprawcze pozwalają podróżować bez ogumienia zapasowego. Jednak pianka czy inny środek uszczelniający znajdujący się w pojemniku zestawu naprawczego ma także kilka wad. Przyjrzyjmy się, jakie są ich ograniczenia:

  • nadają się do użycia jedynie w przypadku niewielkich uszkodzeń – do 6 mm,
  • uszkodzenie musi znajdować się na czole opony, a nie na jej brzegu,
  • preparat jest skuteczny w przypadku okrągłych uszkodzeń spowodowanych przez gwoździe czy śruby – nie pomoże w przypadku rozerwania, rozcięcia lub podłużnego pęknięcia opony,
  • to tymczasowa naprawa wymagająca niezwłocznego udania się do serwisu,
  • producenci zestawów szacują, że na tak naprawionej oponie przejechać można do 40 km,
  • ograniczona prędkość poruszania po naprawie opony do 50 – zależnie od zastosowanego środka,
  • jeden preparat pozwala na uszczelnienie jednego koła,
  • warunki użycia zależą od temperatury otoczenia,
  • użycie uszczelniacza może wymagać wymiany całej opony – problem z usunięciem jego z wnętrza opony.

Zestawy naprawcze do opon są jedynie szybkim i doraźnym rozwiązaniem, które pozwala zastąpić koło zapasowe. Z pomocą zestawu można uszczelnić oponę, by dojechać do serwisu ogumienia, by dokonać profesjonalnej naprawy. 

PODSUMOWANIE
  • Zestaw naprawczy to alternatywa dla koła zapasowego lub dojazdowego.
  • Pozwala on na szybkie i czyste uszczelnienie przebitej opony bez odkręcania koła.
  • Zestawy do naprawy opon najbardziej sprawdzają się w przypadku kierowców jeżdżących autem po mieście.
  • Zaletą zestawu jest jego rozmiar, waga i łatwość obsługi.
  • Zestawy do naprawy opon sprawdzają się w przypadku niewielkich okrągłych uszkodzeń.
  • Po użyciu preparatu uszczelniającego należy udać się do najbliższego wulkanizatora.

Źródła:

  • https://www.oponeo.pl/artykul/zestaw-naprawczy-do-opon
  • https://autokult.pl/26517,co-powinienes-wiedziec-na-temat-zestawow-naprawczych-opony
  • https://www.auto-motor-i-sport.pl/technika/Test-4-zestawow-naprawczych-do-opon,19287,4
  • https://www.sklep-presto.pl/wiadomosc/zestaw-naprawczy-do-opon-jaki-wybrac/15572/
Oceń artykuł:

Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem copywriterem i redaktorem, który pisze artykułu związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!