Jak zadbać o auto podczas mrozu? Paliwo zimowe, płyny i inne środki
Zmiana opon i tankowanie paliwa zimowego to jedne z wielu zmian dotyczących kierowców, którzy przygotowują samochód do nadejścia mrozu. Sprawdź, dlaczego należy wymienić płyn do spryskiwaczy na zimowy i jakie inne środki do czyszczenia oraz konserwacji elementów samochodu przydają się o tej porze roku.
Z artykułu dowiesz się:
- Co to jest paliwo zimowe i czym różni się od letniego?
- Kiedy, jak i dlaczego wymienia się płyn do spryskiwaczy na zimowy?
- Jakie odmrażacze samochodowe warto kupić na zimę?
- Jak zapobiec parowaniu szyb w samochodzie?
- Jak działa niewidzialna wycieraczka?
- Jak działa samostart silnika do rozruchu w zimie?
- Jak dbać o felgi i opony zimą?
Czym się charakteryzuje paliwo zimowe i od kiedy jest w sprzedaży?
Paliwo zimowe ma parametry dostosowane do niskich temperatur. Stacje są zobowiązane do sprzedaży oleju napędowego zimowego od 16 listopada do końca lutego i benzyny zimowej od 1 listopada do końca lutego według Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych.
Załącznik nr 3 określa, że olej napędowy „standardowy” musi charakteryzować się maksymalną temperaturą zablokowania zimnego filtra (CFPP – Cold Filter Plugging Point) na poziomie -20°C. CFPP określa najniższą temperaturę dla stosowania danego paliwa. Po jej przekroczeniu parafina wytrąca się z oleju napędowego, powodując zatkanie filtra.
Dla porównania:
- maksymalna CFPP wynosi -10°C w okresie przejściowym od 1 marca do 15 kwietnia oraz od 1 października do 15 listopada,
- maksymalna CFPP wynosi 0°C w okresie letnim od 16 kwietnia do 30 września.
W przypadku oleju napędowego określonego jako „o polepszonych właściwościach niskotemperaturowych” zakres maksimum wynosi -32°C.
O ile paliwo zimowe dostępne na stacjach musi spełniać normy podane we wspomnianym rozporządzeniu, o tyle producenci mogą sprzedawać oleje napędowe charakteryzujące się lepszymi parametrami i właściwościami, które wpływają korzystnie na eksploatację samochodu podczas mrozów. Oferta premium może zawierać tzw. arktyczne paliwo zimowe, które często ma obniżoną temperaturę zablokowania zimnego filtra, wynoszącą przeważnie -32°C. W parametrach danego oleju możesz zobaczyć także temperaturę mętnienia. Określa, kiedy w oleju pojawiają się pierwsze kryształki parafiny.
Stacja paliw | Paliwo | Temperatura zablokowania zimnego filtra (CFPP) | Temperatura mętnienia | Dodatkowe właściwości |
---|---|---|---|---|
Orlen | Olej napędowy Ekodiesel ULTRA gatunek F | -20°C | -4°C | Zawartość dodatków zapobiegających korozji, pienieniu, emulgowaniu wody |
Orlen | Olej napędowy Ekodiesel ULTRA klasa 2 | -32°C | -22°C | Zawartość dodatków ulepszających właściwości antykorozyjne i detergentowo-dyspergujące |
Circle K | Olej napędowy milesPLUS® diesel arktyczny | -32°C | -22°C | Zredukowanie zużycia paliwa (3,3% – 4,8%), ochrona silnika przed szkodliwym kumulowaniem się osadów, zoptymalizowanie osiągów, zawartość środka poprawiającego liczbę cetanową |
Circle K | Olej napędowy miles® diesel | -20°C | od -7°C do -15°C | Zredukowane zużycie paliwa (do 3%), zmniejszenie emisji spalin, ochrona przed gromadzeniem się osadów, czyszczenie wtryskiwaczy paliwa |
Możesz zapobiec zamarznięciu paliwa letniego, stosując specjalny preparat, który obniża CFPP. Szukaj go w kategorii depresatorów w sklepie z chemią i kosmetykami samochodowymi. Pamiętaj, że ten środek nie rozpuszcza skrystalizowanej parafiny! Jeśli nie zastosujesz środka prewencyjnego i nie zatankujesz paliwa zimowego, a obecne zamarznie, istnieje kolejna deska ratunku – odmrażacz paliwa.
Jazda zimą po mieście może nastręczać wielu trudności. Zobacz, jak jeździć bezpiecznie i ekologicznie zimą po mieście.
Czytaj dalejJak wybrać zimowy płyn do spryskiwaczy i kiedy go wymienić?
Wymiana płynu do spryskiwaczy na zimowy jest konieczna jeszcze przed atakiem mrozu. Letnie płyny charakteryzują się wyższą temperaturą zamarzania w porównaniu z zimowymi, więc nie zdadzą egzaminu, kiedy nastąpi spadek temperatury. Letni płyn do spryskiwaczy może zamarznąć i przyczynić się do uszkodzenia układu spryskiwaczy wskutek skumulowania kryształków lodu. Poza tym ten produkt jest przeznaczony do usuwania przede wszystkim śladów po owadach, odchodów ptaków, pyłków roślin, ale niekoniecznie do likwidowania zabrudzeń powstałych z mieszanki śniegu, lodu i soli. Nie zabezpiecza także przed ponownym oblodzeniem. Używając płynu letniego zimą, ryzykujesz także pogorszeniem widoczności przez niedostatecznie wyczyszczone szyby.
Na co zwrócić uwagę, wybierając zimowy płyn do spryskiwaczy?
- Temperatura zamarzania – producent deklaruje, w jakiej temperaturze stosowanie płynu jest bezpieczne. Niektóre produkty są odporne nawet na ekstremalnie niskie temperatury, np. -40°C.
- Woda demineralizowana – w układzie spryskiwaczy, tak samo jak w układzie chłodzenia, nie powinna krążyć tzw. kranówka.
- Środki powierzchniowo-czynne – odgrywają rolę substancji czyszczących. Ich zawartość jest wyższa w płynach zimowych.
- Alkohol – ma wpływ na temperaturę krystalizacji płynu i odparowywanie produktu z szyb.
- Glikol/gliceryna – są dodawane ze względu na zachowanie elastyczności piór wycieraczek.
- Dodatki zapachowe – maskują nieprzyjemny zapach alkoholu.
Warto, aby płyn do spryskiwaczy miał certyfikat Państwowego Zakładu Higieny i Instytutu Transportu Samochodowego. To potwierdza, że zawartość szkodliwego metanolu nie przekracza 0,6% w produkcie.
Na rynku dostępne są także koncentraty zimowego płynu do spryskiwaczy, które miesza się z wodą w proporcjach sugerowanych przez producenta. Takie produkty pozwalają na bieżącą modyfikację płynu w zależności od panujących warunków.
Wykluczone jest mieszanie obu płynów podczas mrozów! Wariant letni pogarsza właściwości wariantu zimowego, wskutek czego samochód jest narażony na zamarznięcie przewodów, pompki, pojemnika na płyn i zabrudzone szyby. Wyjątkiem jest stopniowe wymienianie płynu, które możesz rozpocząć już jesienią, obserwując długoterminowe prognozy pogody. W efekcie Twoje auto będzie przygotowane na pierwsze przymrozki i mocniejsze uderzenie zimy.
Jeżeli zdecydujesz się na całkowite wymienienie płynu do spryskiwaczy na zimowy za jednym zamachem, możesz przepompować resztki płynu do innego zbiornika lub zużyć płyn do końca, uruchamiając spryskiwacz podczas postoju.
Odmrażacze samochodowe na zimę
Odmrażacze samochodowe pomagają usunąć szron i lód z szyb, reflektorów, lusterek i zamków, ułatwiając uruchomienie auta. Odmrażacz daje efekty nawet w mniej niż minutę. Jedyne, co musi zrobić kierowca, to zgarnąć pozostałości lodu i śniegu za pomocą skrobaczki bądź szczotki.
Odmrażacz do szyb czy skrobaczka?
Jeżeli szyby pokrywa gruba warstwa lodu, odmrażacz potrzebuje więcej czasu, żeby skutecznie zadziałać. Aby go wspomóc, możesz włączyć ogrzewanie auta. Nawet jeśli musisz chwilę poczekać, to nie zmienia faktu, że używanie odmrażacza jest wygodniejsze w porównaniu z uciążliwym skrobaniem. Po spryskaniu szyby wystarczy usunąć pozostałości po rozpuszczonym lodzie.
Jedną z najpoważniejszych wad manualnego zdrapywania lodu jest ryzyko porysowania szyby. Ponadto śpieszący się kierowca może pozostawić na powierzchni drobinki lodu. Jeśli wycieraczka będzie narażona na kontakt z drobnymi kryształkami, jej pióra mogą się zniszczyć. Na uszkodzenie są narażone także uszczelki – spotkanie pierwszego stopnia z energicznie pracującą skrobaczką może się dla nich źle skończyć.
Elementy samochodowe z tworzyw sztucznych, w tym uszczelki drzwi i okien, można zabezpieczyć przed przymarzaniem, stosując silikon w sprayu. Dobrej jakości produkt powinien być skuteczny w szerokim zakresie temperatur, odporny na działanie wody i działać przeciwkorozyjnie. Warto zakonserwować uszczelki jeszcze przed nastaniem ujemnych temperatur.
Jak wybrać odmrażacz do samochodu?
Sprawdź parametry zadeklarowane przez producenta (np. zakres temperatur, czas działania, przeznaczenie), jak i skład produktu (np. zawartość substancji antykorozyjnych). Planujesz kupić kilka sztuk na zapas? Zwróć uwagę na okres przydatności preparatu. Butelka o pojemności 500 ml może wystarczyć na ok. tydzień przy codziennym używaniu.
Standardowe buteleczki z odmrażaczami do zamków są zakończone miękkimi aplikatorami. Wystarczy ścisnąć opakowanie, aby wprowadzić preparat do mechanizmu. Na rynku są dostępne także odmrażacze w formie aerozolu. Korzystanie z odmrażacza do szyb w formie sprayu bywa problematyczne ze względu na dużą podatność preparatu na wiatr. Im bliżej szyby rozpylany jest produkt, tym mniejszą powierzchnię pokrywa, więc jego zużycie będzie większe. Z tego powodu lepiej wybrać butelkę z atomizerem.
Preparaty na parujące szyby w samochodzie
Aby zapobiec osadzaniu się pary wodnej na szybach w aucie, używaj środków typu antypara (anti-fog). To preparaty antyroszeniowe w sprayu, które nie pozostawiają smug i charakteryzują się długim działaniem, nawet do kilku tygodni. Wystarczy wstrząsnąć pojemnikiem i równomiernie spryskać czystą szybę. Po odparowaniu preparatu pozostaje wypolerować powierzchnię do czysta, używając miękkiej ściereczki, np. z mikrofibry. Ten sam płyn możesz nanieść na lusterka.
Pamiętaj, że przyczyną parowania szyb może być zbyt wysoki poziom wilgoci we wnętrzu auta. Pierwsze, co przychodzi na myśl w takiej sytuacji, to popularne pochłaniacze wilgoci. Jednak mogą być niewystarczające, jeżeli problemem jest zużyty filtr kabinowy, przepuszczający niezupełnie oczyszczone, wilgotne powietrze. Parowaniu szyb mogą sprzyjać także materiałowe dywaniki, które pochłaniają brudną wodę ociekającą z obuwia.
Niewidzialna wycieraczka, czyli kolejna ochrona szyb na zimę
Wiesz już, jak odmrozić szyby samochodowe i co zrobić, aby ograniczyć ich parowanie. W komplecie płynów zimowych do szyb warto mieć także tzw. niewidzialną wycieraczkę, czyli preparat tworzący powłokę hydrofobową, która odpycha wodę i usprawnia jej spływanie wraz z zanieczyszczeniami po szybach. Dzięki zastosowaniu niewidzialnej wycieraczki zmniejszasz ryzyko ograniczenia widoczności podczas jazdy w deszczu czy śniegu.
Czy ten środek całkowicie zastępuje wycieraczki? Oczywiście, że nie, jednak znacznie ułatwia oczyszczanie szyb, zwłaszcza podczas stania w korkach. Preparat nadaje się do stosowania także na lusterkach i kloszach reflektorów. Nakłada się go podobnie jak środki anti-fog. Płyn rozprowadza się na czystej powierzchni, którą po chwili wyciera się do sucha za pomocą miękkiej szmatki. W zależności od producenta może być konieczne dwukrotne nałożenie płynu.
Samostart do rozruchu silnika podczas mrozu
To skoncentrowany środek, który zawiera substancje ułatwiające zapłon i smarujące cylindry, dzięki czemu pomaga uruchomić silnik w niskiej temperaturze i przy niemal całkiem rozładowanym akumulatorze. Wybierając samostart, zwróć uwagę na przeznaczenie, zakres temperaturowy i sposób użycia rekomendowany przez producenta.
Przeważnie instrukcja używania samostartu mówi, aby:
- wstrząsnąć opakowaniem,
- aplikować produkt do filtra, gaźnika lub kolektora ssącego przez maksymalnie kilka sekund,
- uruchomić silnik i stopniowo zwiększać jego obroty,
- powtórzyć procedurę, jeśli silnik się nie uruchomi.
W przypadku samochodu z silnikiem Diesla wyposażonym w świece żarowe kierowca nie powinien czekać na ich rozgrzanie! Uniwersalne samostarty mogą być stosowane także do uruchamiania łodzi, kosiarek do trawy czy maszyn rolniczych. Niektórzy mechanicy odradzają stosowanie samostartu ze względu na ich łatwopalność, ryzyko uszkodzenia układu i wdychanie szkodliwej substancji.
Płyny do pielęgnacji i konserwacji opon oraz felg zimą
Jeszcze przed wymianą opon na zimowe i opcjonalnym założeniem łańcuchów śniegowych trzeba dobrać odpowiednie preparaty, które pomogą utrzymać dobrą kondycję opon i felg. Kierowca powinien wyposażyć się zarówno w środek czyszczący, jak i produkt o działaniu konserwującym.
- Środek do czyszczenia opon zimą – nadają się do czyszczenia także innych elementów gumowych. Możesz kupić preparat do bezpośredniego nanoszenia na opony lub koncentrat do rozrobienia z wodą. Proporcje możesz dostosować do stopnia zabrudzenia opon.
- Dressing do opon zimowych – ten impregnat powinien mieć właściwości hydrofobowe. To oznacza, że płyn tworzy specjalną powłokę odpychającą wodę i brud, ograniczając gromadzenie się zanieczyszczeń i ułatwiając ich usuwanie. Możesz wybrać środek pozostawiający oponę matową bądź nadający wyrazisty połysk, tzw. efekt mokrej opony.
- Czernidło do opon – sprawia, że wyblakłe opony wyglądają jak nowe. Daje nie tylko efekty wizualne. Zwiększa odporność opon na warunki atmosferyczne, sól drogową, utrudnia kumulowanie się brudu.
- Uszczelniacz do opon – nazywany kołem zapasowym w sprayu. Za jego pomocą można tymczasowo uszczelnić oponę, ale pamiętaj, że ten preparat może nie zadziałać, jeśli uszkodzenie bieżnika przekracza kilka milimetrów.
Felgi aluminiowe są pokryte kilkoma warstwami podkładu o właściwościach antykorozyjnych, ale prawidłowa konserwacja alufelg zimą jest konieczna do zachowania ich dobrego stanu.
Jak dbać o felgi zimą?
- Ręczne mycie felg miękką gąbką lub pędzlem z delikatnym włosiem da najlepsze efekty. Dotrzesz w każdy zakamarek, co nie zawsze jest możliwe podczas szybkiego spłukiwania brudu za pomocą myjki ciśnieniowej.
- Pamiętaj, aby myć felgi, kiedy całkowicie ostygną po podróży.
- Unikaj preparatów zawierających kwasy. Chociaż rozpuszczają zanieczyszczenia, mogą zwiększać ryzyko korozji poprzez uszkodzenie powłok. Dobrym wyborem jest preparat z neutralnym pH, które nie zagraża lakierowi.
- Do konserwacji możesz użyć środka z woskiem, który przywróci alufelgom blask i ułatwi późniejsze zmywanie zabrudzeń. Wysoką skutecznością charakteryzują się woski twarde, szczególnie takie, które są określane jako woski permanentne, wytrzymujące nawet do kilkunastu myć.
FAQ – najważniejsze pytania o zimowe płyny do aut
Tak. Stacje benzynowe mają obowiązek sprzedaży zimą paliwo napędowego o odpowiednich parametrach. W przypadku oleju napędowego ten zimowy musi pojawić się na stacjach najpóźniej 16 listopada i być sprzedawany do końca lutego. Benzyna zimowa pojawia się od 1 listopada.
Przy wyborze zimowego płynu do spryskiwaczy należy zwrócić uwagę na temperaturę zamarzania, skład (alkohol ma wpływ na temperaturę krystalizacji płynu), a także środki powierzchniowo-czynne.
To specjalny preparat, którego zadaniem jest wytworzenie na szybie powłoki hydrofobowej. Warstwa ta odpycha wodę i ułatwia jej spływanie. Niewidzialna wycieraczka zapewnia wsparcie fizycznym wycieraczkom w czasie opadów deszczu lub śniegu.
- Paliwo zimowe, dostosowane do niskich temperatur, jest sprzedawane na stacjach najpóźniej od listopada.
- Zmiana płynu do spryskiwaczy z letniego na zimowy jest konieczna. Odpowiedni specyfik pozwala uniknąć problemów wskutek zamarznięcia elementów układu i pogorszenia widoczności przez zabrudzoną szybę. O ile nie zaleca się mieszania płynu letniego i zimowego po nastaniu mrozu, o tyle możesz wymieniać płyn stopniowo, zaczynając już jesienią.
- W zestawie płynów zimowych do samochodu warto mieć odmrażacze – do szyb i zamków.
- Kupując preparaty do szyb samochodowych na zimę, warto zamówić środek anti-fog i niewidzialną wycieraczkę. Pierwszy zapobiega parowaniu szyb, drugi – ułatwia ich oczyszczanie podczas opadów.
- Kiedy silnik odmawia posłuszeństwa, możesz zastosować kontrowersyjny samostart. Uwaga – nie jest jednogłośnie polecany przez mechaników.
- Jednym z mocno zakorzenionych mitów jest ten, który mówi, że felgi aluminiowe absolutnie nie sprawdzają się zimą. Alufelgi są pokryte powłokami antykorozyjnymi i dają sobie radę podczas mrozów. Jak w przypadku każdych felg – konieczne jest regularne czyszczenie i konserwacja.
Dołącz do dyskusji