Zmiany przepisów w 2020 roku – co musi wiedzieć każdy właściciel pojazdu?
Wraz z nowym rokiem w życie wchodzą kolejne przepisy obowiązujące posiadaczy samochodów. Każdy kierowca musi przygotować się nie tylko na wzrost cen mandatów, lecz również na nowe obostrzenia prawne przy sprzedaży auta.
W tym artykule przeczytasz:
- Co się zmieni w przepisach dla kierowców w 2020 roku?
- O ile wzrosną kary za brak OC 2020?
- Jak wysokie mandaty zapłacą kierowcy?
- Jak się zmienią sumy gwarancyjne?
- Gdzie i kiedy policja będzie mogła skontrolować Twój samochód?
- Ile wyniesie mandat za dyskusje z policjantem?
- O co chodzi z tą jazdą “na suwak”?
- Komu będą przysługiwały zielone tablice rejestracyjne?
Od 1 stycznia 2020 roku można będzie dostać 1000 złotych kary za niedotrzymanie terminu powiadomienia Wydziału Komunikacji o sprowadzeniu pojazdu do Polski. Kupno oraz sprzedaż auta również musi zostać zgłoszone urzędnikom. W tym zakresie od nowego roku może zostać nałożona kara w kwocie do 1000 złotych. Dotychczasowe rozwiązanie legislacyjne było dużo korzystniejsze dla właścicieli samochodów, ponieważ nie nakładało na kierowców żadnych kar administracyjnych za niedopełnienie obowiązku. Co jeszcze ulegnie zmianie?
2020 rok obfituje w zmiany dla właścicieli pojazdów mechanicznych
Zniesiony zostanie obowiązek zmiany tablic rejestracyjnych, ale tylko w tym wypadku, gdy samochód był już zarejestrowany wcześniej na terenie kraju.Nie będzie już obowiązku wydawania naklejki kontrolnej – przepis ten wejdzie w życie dopiero w 2022 roku (aktualizacja z 24.06.21). Brak takiej nalepki groził bardzo wysokim mandatem karnym i każdorazowo zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Po zniszczeniu przedniej szyby pojazdu właściciel auta musiał obowiązkowo wystąpić o wtórnik naklejki i był zobowiązany do uiszczenia 19 złotych opłaty za jej wydanie. Brak tego elementu to również punkty karne!
W ramach zmian przepisów zniesiony zostanie obowiązek wyrabiania kart pojazdu dla samochodów, które po raz pierwszy zostały zarejestrowane na terenie Polski – przepis ten nie wszedł w życie w 2020 roku. Jednym z najbardziej innowacyjnych elementów zmian w 2020 roku jest brak obowiązku posiadania prawa jazdy podczas prowadzenia samochodu – dokładnie od 5 grudnia 2020 roku. Roztargnienie czy zapomniany z pracy portfel nie przysporzą już kierowcy zmartwień i kłopotów. Dealerzy nowych pojazdów również zyskają nowe uprawnienia. Będą mogli rejestrować pojazdy w imieniu ich nowych właścicieli.
Zmiana płacy minimalnej – ubezpieczenie samochodu 2020
Od 2020 rząd zdecydował o podniesieniu płacy minimalnej brutto do 2600 zł. Ta decyzja pociąga za sobą szereg zmian, także dla właścicieli samochodów. Jakich konkretnie? Chodzi o obowiązkowe ubezpieczenie samochodu. Kierowca, który nie dopełni tego obowiązku, musi liczyć się z karą, te zaś są uzależnione od wysokości płacy minimalnej.
Obowiązkowe ubezpieczenie samochodu jest konieczne, aby poruszać się po drogach publicznych. Brak polisy nawet na 1 dzień karany jest wysokimi mandatami.
Ubezpieczenie samochodu 2020 – jak wysokie mandaty zapłacą kierowcy?
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ma prawo skontrolować właściciela pojazdu w dowolnym terminie. Brak ubezpieczenia auta może zostać wykryty mimo braku zatrzymania przez policję do kontroli. UFG wystawił w 2019 roku ponad 127 000 wezwań do zapłaty. Na tym tle nie różnimy się za bardzo od innych krajów europejskich, gdzie o ubezpieczenie samochodu nie dba 3-4% kierowców. Należy pamiętać, że za takie osoby płacą wszyscy płatnicy składek. Im więcej osób nie płaci obowiązkowej polisy tym szybciej rosną ceny za ubezpieczenie samochodu.
Wyczerpywalność sum gwarancyjnych to zmieniło się już w 2019. Miałeś wypadek? Możesz skorzystać!
W 2019 zmieniły się przepisy dotyczące obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych. W lipcu zmieniono prawo dotyczące sum gwarancyjnych. Jest to bardzo korzystny zapis dla osób, które były ofiarami wypadków drogowych w latach 90., ponieważ wtedy sumy gwarancyjne były znacząco niższe. Poszkodowani mogą złożyć wniosek do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego o wyrównanie zobowiązania do wartości, która obowiązywała w dniu zgłoszenia roszczenia.
Ekspert Mubi radzi:
Kontrola policji – w dowolnym miejscu
Od listopada polska policja może stanąć praktycznie wszędzie na drogach. Znak nie zezwala na zatrzymanie pojazdu? Funkcjonariuszy on nie obowiązuje. Sam przepis nie dotyczy wyłącznie radiowozów. Inne nieoznakowane pojazdy policyjne również będą miały prawo z nich skorzystać. Inaczej niż do tej pory będzie także wyglądała kwestia włączania sygnalizacji świetlnej, gdy taki pojazd stoi w miejscu niedozwolonym.Od 7 listopada 2019 roku nie jest to już obowiązujący przepis i nie trzeba włączać sygnalizacji. Można zatem założyć, że policja będzie mogła przeprowadzać kontrole pojazdów praktycznie z dowolnego miejsca.
500 zł kary i ręce na kierownicy
Właściciel samochodu wdający się w bezsensowne potyczki słowne i niestosujący się do poleceń policjanta musi liczyć się z karą. Taki mandat może wynosić 500 złotych. Zmienią się również zasady dotyczące zachowania samego funkcjonariusza. Dotychczas miał on obowiązek przedstawić się i okazać legitymację służbową. Od 7 listopada nie ma już takiego przymusu. Policjant nadal jednak będzie miał taką powinność na wyraźną prośbę kontrolowanego.
Jazda “na suwak” staje się zasadą
Czym jest tak zwana jazda “na suwak”? W przypadku dróg z wieloma pasami w jednym kierunku każde przewężenie stanowi wyzwanie dla uczestników ruchu drogowego. Wzajemne przepuszczanie się zostanie uregulowane, a mianowicie: kierowca będzie miał obowiązek przepuszczenia jednego pojazdu, którego pas kończy się. Jeżeli samochód będzie znajdował się na pasie środkowym, a pasy z lewej oraz z prawej strony będą się kończyć, ma mieć on obowiązek przepuszczenia po jednym pojeździe z każdego z pasów. Powinno to usprawnić przepływ pojazdów w trudnych odcinkach. Oczywiście nie można liczyć na to, że ten rodzaj zachowania na drodze zlikwiduje korki, ale z pewnością wymusi na kierowcach poprawne zachowanie, ponieważ za brak przestrzegania tego przepisu będzie również groził mandat.
Zielone tablice – komu będą przysługiwały od nowego roku?
Od stycznia 2020 wchodzą przepisy, które przyznają części pojazdów nowy kolor tablic rejestracyjnych. Zwyczajowe biało – czarne tablice będą nadal wydawane samochodom o zwykłym napędzie. Te jednak, które należą do kategorii elektrycznych oraz wodorowych będą otrzymywać nowe – zielone tablice rejestracyjne.
Stefan, który kupił auto elektryczne w 2019 roku, dostał dla niego zwykłe białe tablice rejestracyjne. Jego znajomy zakupił samochód elektryczny w lutym 2020 roku i otrzymał zielone tablice, a także naklejkę legalizacyjną z czerwoną obwódką. Stefan zastanawiał się, czy też powinien wymienić tablice na zielone. Okazało się, że nie ma takiego obowiązku, chociaż jeśli chce, może to zrobić. Nowy rodzaj tablic jest bez wyjątku przyznawany tylko tym pojazdom elektrycznym i wodorowym, które zarejestrowano od początku 2020 roku.
- Od początku 2020 roku można dostać 1000 zł kary za niedopełnienie obowiązku powiadomienia o kupnie i sprzedaży pojazdu.
- Wzrost pensji minimalnej brutto spowodował w 2020 roku wzrost kar za brak OC.
- Kontrole policji mogą odbywać się w dowolnym miejscu.
- Niestosowanie się do poleceń policji grozi mandatem w wysokości 500 zł.
- Jazda na suwak w 2020 roku została uregulowana prawnie.
- Zielone tablice dla aut elektrycznych i napędzanych wodorem.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zmiany w przepisach dla kierowców w 2020 roku
Od 1 października 2018 roku kierowcy nie muszą już mieć przy sobie dowodu rejestracyjnego i polisy OC. Policjant sprawdzi posiadanie tych dokumentów w systemie CEPiK. Rok 2020 przyniesie kolejne ułatwienia. Kierowcy będą mogli jeździć bez kolejnego dokumentu, czyli nie będą musieli mieć przy sobie prawa jazdy.
Tak. Wysokość kary za brak ciągłości ubezpieczeniowej uzależniona jest od minimalnej pensji brutto. W 2020 roku płaca wzrośnie do 2600 zł, więc opłaty karny za nieubezpieczenie pojazdu również się zmienią. Maksymalna kara dla właściciela samochodu osobowego wyniesie 5200 zł.
Policja będzie mogła przeprowadzić kontrolę w dowolnym miejscu. Podczas rutynowego zatrzymania kierowca będzie musiał pozostać w pojeździe i trzymać ręce na kierownicy. Za niewykonywanie poleceń funkcjonariusza grozi mu mandat 500 zł. Jednocześnie policjant nie będzie musiał okazywać legitymacji służbowej z automatu, lecz po poproszeniu przez kierowcę.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji