Co zmieniło się w przepisach dla kierowców w 2023 roku i jakie modyfikacje przyniesie 2024 rok?

W 2023 roku doszło do zaostrzenia norm i kar między innymi w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Rok 2024 przyniesie kolejne zmiany. Dzięki nim łatwiej będzie dopełniać niektórych formalności. Władze chcą także bardziej rygorystycznie podejść do łamania przepisów. Co zmieniło się w 2023 roku? Z jakimi zmianami muszą się liczyć kierowcy w 2024 roku?

zmiany w przespisach dla kierowców

Jakie zmiany w przepisach ruchu drogowego miały miejsce w 2023 roku?

W 2023 roku doszło do wielu zmian w przepisach ruchu drogowego. Dotyczyły one między innymi wyższej opłaty za egzamin na prawo jazdy, całkowitego zniesienia opłaty ewidencyjnej za wydanie np. dowodu rejestracyjnego czy tablic rejestracyjnych oraz wyższych kar dla nietrzeźwych kierowców.

Przeczytaj też: Prawo o ruchu drogowym 2023 – jakie zmiany czekają kierowców?

Co zmieniło się dla kierowców w 2023 roku?

Od 1 stycznia 2023 roku:

  • kierowcy płacą więcej za egzamin na prawo jazdy

Koszt egzaminu na prawo jazdy może się różnić w zależności od województwa. Wysokość opłaty ustalają sejmiki wojewódzkie. Kierowca, który chce podejść do egzaminu teoretycznego w każdej kategorii, zapłaci za niego nie więcej niż 50 zł. W przypadku egzaminu praktycznego to koszt 200 zł dla kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1, T oraz 250 zł dla kategorii B+E, C1+E, C, C+E, D, D+E, D1+E.

Od 1 lipca 2023 roku:

  • kierowcy nie muszą wnosić opłaty ewidencyjnej

Przestała obowiązywać opłata ewidencyjna na Fundusz CEPiK. Przedtem właściciele pojazdów musieli uiścić kwotę w wysokości 0,50 zł między innymi za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, tablic rejestracyjnych czy prawa jazdy.

  • obowiązuje zakaz wyprzedzania na autostradach i drogach ekspresowych dla pojazdów ciężarowych

Przepis ten dotyczy pojazdów o masie od 3,5 tony służących do przewozu ładunków. Dotyczy dróg, na których występują dwa pasy ruchu dla danego kierunku. Wyjątkiem są sytuacje, kiedy auto porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej dla wyżej wymienionych pojazdów.

  • obowiązuje 30-dniowy termin na przerejestrowanie pojazdu

Stan zagrożenia epidemiologicznego przestał obowiązywać, dlatego kierowcy mają na przerejestrowanie pojazdu 30 dni zmiast 60.

Od 17 września 2023 roku:

  • wróciły kursy reedukacyjne dla kierowców

Do likwidacji kursów doszło w 2022 roku. W 2023 roku wróciły one w nowej formie. Odbyć je mogą wszyscy, którzy nie przekroczyli limitu 24 punktów karnych. Chyba że kierowca ma prawo jazdy krócej niż 12 miesięcy. Przystąpić do kursu można raz na pół roku. Dzięki niemu uczestnicy zmniejszają swoje konto o 6 punktów karnych. Kurs kosztuje około 1000 zł.

  • punkty karne są ważne krócej

Nastąpił powrót do wcześniej obowiązujących już zasad. Zebrane przez kierowców punkty karne będą kasowane po upływie roku. Do tej pory miało to miejsce po 2 latach. Prawo nie działa jednak wstecz. Punkty, które kierowca otrzymał przed 17 września 2023 roku, będą obowiązywały przez 2 lata.

  • wszedł w życie automatyczny zwrot prawa jazdy

Kierowcy, którzy stracili prawo jazdy na jakiś czas, nie muszą już składać wniosku o przywrócenie uprawnień. Prawo jazdy zostanie im automatycznie zwrócone.

Od 1 października 2023 roku obowiązuje:

  • wyższa kara dla nietrzeźwych kierowców 

Kierowcy, którzy kierują pojazdem pod wpływem alkoholu lub spożyją go tuż po zdarzeniu, ale przed przeprowadzeniem badania na wykrycie jego stężenia we krwi, podlegają karze pozbawienia wolności do 3 lat i narażają się na utratę prawa jazdy na okres nie krótszy niż 3 lata. Ponadto sprawcy wypadku, w którym poszkodowany doznał ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, grozi kara pozbawienia wolności od 3 lat. Jeśli dojdzie do śmiertelnego zdarzenia, nietrzeźwy kierowca naraża się na karę pozbawienia wolności od 5 lat.

  • wyższa kara dla osób, które uciekną z miejsca zdarzenia

Jeśli sprawca kolizji lub wypadku ucieknie z miejsca zdarzenia, naraża się na karę pozbawienia wolności do 3 lat i utratę prawa jazdy na okres minimum 3 lat.

  • wyższa kara dla osób, które uchylają się od obowiązku naprawienia szkody

Sprawcy kolizji czy wypadków, którzy uciekają od odpowiedzialności za powstałe zdarzenie i nie chcą zapłacić za wyrządzoną szkodę, narażają się na karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.

  • inna kwalifikacja zdarzenia w przypadku podrobienia i kradzieży tablic rejestracyjnych

Powyższe działania uznawane są już za przestępstwo. Przedtem były to wykroczenia. Aktualnie osobom, które popełnią ten czyn, grozi kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.

Przeczytaj też: Taryfikator mandatów 2023 – ile kierowcy zapłacą za przewinienia?

Ile wynoszą kary za brak OC w 2023 roku?

Oprócz zmian w przepisach w 2023 roku doszło także do podwyższenia kar za przewinienia. W związku z dwukrotnym wzrostem płacy minimalnej brutto zmianie uległy także opłaty za brak ubezpieczenia OC. Rygorystyczne podejście UFG do zapominalskich kierowców ma na celu ograniczenie występowania przerw w ubezpieczeniu pojazdów. 

Z jakimi karami za brak ubezpieczenia OC w 2023 roku muszą się liczyć kierowcy?

Brak ubezpieczenia OCSamochód osobowySamochód ciężarowyPozostałe pojazdy
do 3 dniod stycznia do czerwca: 1400 zł
od lipca do grudnia: 1440 zł
od stycznia do czerwca: 2090 zł
od lipca do grudnia: 2160 zł
od stycznia do czerwca: 230 zł
od lipca do grudnia: 240 zł
od 4 do 14 dniod stycznia do czerwca: 3490 zł
od lipca do grudnia: 3600 zł
od stycznia do czerwca: 5240 zł
od lipca do grudnia: 5400 zł
od stycznia do czerwca: 580 zł
od lipca do grudnia: 600 zł
powyżej 14 dniod stycznia do czerwca: 6980 zł
od lipca do grudnia: 7200 zł
od stycznia do czerwca: 10 470 zł
od lipca do grudnia: 10 800 zł
od stycznia do czerwca: 1160 zł
od lipca do grudnia: 1200 zł
Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny

Przeczytaj też: Kara za brak OC 2023 – jak uniknąć i napisać odwołanie?

Co zmieni się w przepisach ruchu drogowego dla kierowców w 2024 roku?

W 2024 roku mają wejść w życie kolejne zmiany w przepisach dla kierowców. Planowane modyfikacje zwiększą bezpieczeństwo na drogach, zaostrzą kary dla nietrzeźwych kierowców, a także uporządkują kwestie związane z dopełnieniem formalności rejestracyjnych i nie tylko.

Co zmieni się dla kierowców w 2024 roku?

Od 1 stycznia 2024 roku wejdzie w życie:

  • obowiązkowe badanie psychologiczne dla kierowców powyżej 65. roku życia, którzy chcą przedłużyć ważność prawa jazdy

Dzięki temu u takich osób będzie można wykryć np. problemy z koncentracją. Poprawi to poziom bezpieczeństwa na drogach. Kierowcy, którzy nie zaliczą badania psychologicznego, nie będą mogli przedłużyć ważności swojego prawa jazdy.

  • obowiązek przerejestrowania pojazdu zarejestrowanego w Polsce

Do tej pory wystarczyło zgłosić do wydziału komunikacji sam fakt nabycia samochodu. Od 2024 roku trzeba będzie dokonać rejestracji auta w ciągu 30 dni. Z kolei przedsiębiorca prowadzący działalność związaną z obrotem pojazdami będzie miał na to 90 dni. W przypadku aut zarejestrowanych w Polsce lub sprowadzonych z zagranicy, jeśli właściciel samochodu nie dotrzyma terminu, grozi mu kara w wysokości 500 zł. Przedsiębiorca, który zajmuje się sprzedażą pojazdów, naraża się na karę w kwocie 1000 zł. W obu przypadkach, jeśli wniosek o rejestrację nie zostanie złożony w terminie 180 dni, kara ta wzrasta do 1000 lub 2000 zł.

  • zmiana oznaczenia benzyny PB 95

Aktualnie obowiązujące oznaczenie E5 zostanie zastąpione symbolem E10. Oznacza to, że zmieni się ilość dodatku biokomponentów w benzynie. Zamiast 5% będzie to 10%. Jednak nie wszystkie rodzaje silników mogą być zasilane przez tego rodzaju paliwo. Właściciele aut, których nie można tankować benzyną z oznaczeniem E10, będą musieli zasilać swoje pojazdy paliwem PB 98, które jest niestety droższe.

Od 14 marca 2024 roku wejdzie w życie:

  • konfiskata pojazdu nietrzeźwego kierowcy

Zmiana ta miała wejść w życie już w 2023 roku. Ujrzy jednak światło dziennie nieco później, bo w marcu 2024 roku. Przepis ten ma dotyczyć nietrzeźwych kierowców, u których badanie wykryje 1,5 promila alkoholu we krwi, którzy spowodują wypadek oraz recydywistów, którzy dopuszczą się jazdy po spożyciu napojów wysokoprocentowych po raz kolejny w ciągu 2 lat. Z kolei jeśli kierowca popełni któryś z powyższych czynów, kierując pojazdem nie będącym jego własnością, będzie musiał zapłacić karę odpowiadającą równowartości tego samochodu. Jeżeli czynu dopuści się kierowca zawodowy, wykonujący swoje obowiązki służbowe, będzie musiał wpłacić datek na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej w kwocie 5000 zł.

Od 10 czerwca 2024 roku wejdzie w życie:

  • automatyczne wyrejestrowanie pojazdów

Dotyczy to samochodów, które od 10 lat nie posiadają ważnego badania technicznego i ubezpieczenia OC. Wyrejestrowany pojazd może zostać ponownie zarejestrowany. Przepis ten nie dotyczy samochodów historycznych oraz zabytkowych. 

Od 17 czerwca 2024 roku wejdzie w życie:

  • aktualizacja przepisów dotyczących odpłatnego przewozu osób

Kierowcy pojazdów służących jako taksówki będą musieli posługiwać się polskim prawem jazdy. Zagraniczny dokument nie będzie honorowany. Ci, którzy posługują się takim prawem jazdy, do 17 czerwca 2024 roku będą musieli wymienić swój dokument w wydziale komunikacji. 

Od 1 lipca 2024 roku:

  • mają powstać pierwsze strefy czystego transportu

Póki co pionierem w tej kwestii ma być Kraków. Zmiany mają wejść w życie także w Warszawie. Przepis ten polega na tym, że do ścisłego centrum miasta będą mogły wjechać tylko te pojazdy, które spełniają wymogi niskich norm emisji spalin. Będzie to niestety spore ograniczenie dla właścicieli starszych samochodów. 

Od 7 lipca 2024 roku wejdzie w życie:

  • przepis dotyczący obowiązkowego wyposażenia dla nowych samochodów

Wszystkie pojazdy wyprodukowane na terenie Unii Europejskiej będą musiały być wyposażone w system ostrzegający podczas cofania, inteligentny asystent prędkości, czarną skrzynkę, system awaryjnego hamowania oraz system monitorujący uwagę kierowcy.

Na 2024 rok planowana jest jeszcze jedna dość ważna zmiana. Władze wciąż nie podały jednak terminu, kiedy ma ona wejść w życie. Krok milowy dotyczy podatku od samochodów spalinowych. Opłata ma być pobierana przy zakupie aut używanych z silnikiem benzynowym, diesla, hybrydowym oraz LPG. Nie wiadomo jednak, jaka będzie wysokość podatku.

Ile będą wynosiły kary za brak OC w 2024 roku?

W 2024 roku dwa razy ma dojść do podwyższenia kar za brak ubezpieczenia OC – w styczniu oraz w lipcu. Opłaty te z roku na rok są coraz bardziej dotkliwe. Różnice w kwotach wynoszą nawet kilka tysięcy złotych.

Brak ubezpieczenia OCSamochód osobowySamochód ciężarowyPozostałe pojazdy
do 3 dniod stycznia do czerwca: 1700 zł
od lipca do grudnia: 1720 zł
od stycznia do czerwca: 2550 zł
od lipca do grudnia: 2580 zł
od stycznia do czerwca: 280 zł
od lipca do grudnia: 290 zł
od 4 do 14 dniod stycznia do czerwca: 4240 zł
od lipca do grudnia: 4300 zł
od stycznia do czerwca: 6360 zł
od lipca do grudnia: 6450 zł
od stycznia do czerwca: 710 zł
od lipca do grudnia: 720 zł
powyżej 14 dniod stycznia do czerwca: 8480 zł
od lipca do grudnia: 8600 zł
od stycznia do czerwca: 12 730 zł
od lipca do grudnia: 12 900 zł
od stycznia do czerwca: 1410 zł
od lipca do grudnia: 1430 zł
Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny

FAQ – najczęściej zadawane pytania o zmiany w przepisach dla kierowców w 2023 i 2024 roku

Ile wynosi kara za brak OC dla samochodów osobowych w 2023 roku?
Co zmieniło się w przepisach dla kierowców w 2023 roku?
Jaką karę za brak OC będzie musiał zapłacić właściciel motocykla w 2024 roku?
PODSUMOWANIE
  • Kary za brak ubezpieczenia OC podlegają podwyżkom 2 razy w roku.
  • Od 1 lipca 2023 roku nie obowiązuje już opłata ewidencyjna, a termin na przerejestrowanie pojazdu to 30 dni. Ponadto kierowcy samochodów ciężarowych mają zakaz wyprzedzania na drogach ekspresowych i autostradach.
  • Kierowcy, którzy chcą zmniejszyć ilość otrzymanych punktów karnych, mogą ponownie skorzystać z kursów reedukacyjnych. Dzięki temu z ich konta zniknie 6 punktów.
  • Od 2024 roku kierowcy, którzy ukończyli 65. rok życia i chcą przedłużyć ważność swojego prawa jazdy, będą musieli przejść obowiązkowe badanie psychologiczne.
  • Od lipca 2024 roku ponad 14-dniowa przerwa w ubezpieczeniu OC dla pojazdu ciężarowego będzie skutkowała karą w kwocie 12 900 zł.
Karolina Dziurka
Autor artykułu: Karolina Dziurka

Doradca w branży ubezpieczeń komunikacyjnych z kilkuletnim stażem. Choć ukończyła dwie lubelskie uczelnie o odmiennej tematyce, postanowiła rozwijać się w branży poświęconej ochronie komunikacyjnej i turystycznej. Kieruje się tym, aby sami zainteresowani w łatwy i prosty sposób potrafili zrozumieć kwestie związane z ubezpieczeniami. Doświadczenie w pracy z użytkownikami porównywarki Mubi pozwoliło jej na dokładne zapoznanie się z ich potrzebami i problemami. Dzięki temu wie, jak podchodzić do odbiorcy, jakie kwestie są problemowe i co warto poruszyć.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

2 komentarze

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
Czyli do pracy jest się zdolnym w UE do 70 roku życia a na prowadzenie pojazdu trzeba mieć badania lekarskie. Brak konsekwencji, dyskryminacja starszych kierowców - nie powodują więcej wypadków niż inne grupy wiekowe, przepis oparty na stereotypach i nienawiści do seniorów.
avatar autora komentarza
Nie rozumiem, jedni podają 0,5 inni1, 00 a jeszcze inni 1,5%,pytam ile osób ma zginąć na drodze po gorzale?? Jakie znaczenie 05,1,00 czy 1,5 piłeś nie jedź martwimy się co zrobi żona lub odwrotnie jak siada si~ za kółko i zabiorą auto, nikt się nie martwi poza rodziną o tych co zostali inwalida i podczas wypadku z alkoholem związanych Dania i inne kraje sobie poradziły a my zawsze miłosierni i szukamy wymówek

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC