BLS (Bezpośrednia Likwidacja Szkody)
BLS, czyli bezpośrednia likwidacja szkody, umożliwia zgłoszenie szkody na mieniu firmie ubezpieczeniowej, z którą osoba poszkodowana ma zawartą umowę OC pojazdu, zamiast towarzystwu, w którym ubezpieczony jest samochód sprawcy. Dzięki tej metodzie likwidacja szkód jest prostsza: osoba poszkodowana może komunikować się ze swoim ubezpieczycielem, który zajmie się rozliczeniem szkody z ubezpieczycielem sprawcy.
Jakie są warunki BLS?
BLS obejmuje tylko szkody na mieniu, których wartość wynosi maksymalnie 30 000 zł.
Zbyszek został ofiarą wypadku. Kiedy wracał z nocnej zmiany, wjechał w niego pijany kierowca. Samochód Zbyszka wylądował w rowie. Mężczyzna miał szczęście, że wyszedł z wypadku tylko z lekkimi obrażeniami głowy i złamaną nogą. W ramach bezpłatnego BLS mógłby zgłosić tylko szkodę na mieniu (uszkodzenia pojazdu), więc zdecydował się od razu na komunikowanie się z ubezpieczycielem sprawcy.
Zdarzenie musi powstać w Polsce i mogą w nim uczestniczyć tylko 2 pojazdy zarejestrowane w kraju.
Natalia jeżdżąca Audi A4 została poszkodowana w kolizji, w której uczestniczyły jeszcze inne pojazdy: Skoda Fabia i Suzuki Swift. Mimo że ubezpieczyciel Natalii oferuje bezpłatną bezpośrednią likwidację szkody, to ze względu na liczbę pojazdów biorących udział w kolizji kobieta nie mogła skorzystać z tego rozwiązania i musiała zgłosić szkodę ubezpieczycielowi sprawcy.
Sprawca szkody musi być zidentyfikowany.
Ryszard wracał z pracy w Gdańsku do podmiejskiego Pruszcza, gdy kierowca jadący wcześniej za nim podczas wyprzedzania zahaczył o jego lewe lusterko, urywając je. Sprawca nie zatrzymał się, a poszkodowany nie zdążył zapamiętać jego numerów rejestracyjnych. Z racji tego, że nie wiedział, kto spowodował szkodę, nie miał możliwości likwidacji szkody z OC sprawcy.
Oba towarzystwa ubezpieczeniowe, zarówno sprawcy, jak i osoby poszkodowanej, muszą należeć do systemu bezpośredniej likwidacji szkody.
Co mogą oferować firmy ubezpieczeniowe w ramach płatnej usługi BLS?
- Holowanie uszkodzonego pojazdu klienta.
- Wynajem pojazdu zastępczego na okres naprawy uszkodzonego pojazdu lub poniesienie kosztów usług przewozowych.
- Pokrycie kosztów parkowania uszkodzonego pojazdu klienta, kiedy np. nie można odholować auta do najbliższego warsztatu.
- Szybką wypłatę odszkodowania – nawet do 15 dni.
- Wysokie sumy ubezpieczenia.