BLS (Bezpośrednia Likwidacja Szkody)

BLS, czyli bezpośrednia likwidacja szkody, umożliwia zgłoszenie szkody na mieniu firmie ubezpieczeniowej, z którą osoba poszkodowana ma zawartą umowę OC pojazdu, zamiast towarzystwu, w którym ubezpieczony jest samochód sprawcy. Dzięki tej metodzie likwidacja szkód jest prostsza: osoba poszkodowana może komunikować się ze swoim ubezpieczycielem, który zajmie się rozliczeniem szkody z ubezpieczycielem sprawcy.

Jakie są warunki BLS? 

BLS obejmuje tylko szkody na mieniu, których wartość wynosi maksymalnie 30 000 zł.

Przykład

Zbyszek został ofiarą wypadku. Kiedy wracał z nocnej zmiany, wjechał w niego pijany kierowca. Samochód Zbyszka wylądował w rowie. Mężczyzna miał szczęście, że wyszedł z wypadku tylko z lekkimi obrażeniami głowy i złamaną nogą. W ramach bezpłatnego BLS mógłby zgłosić tylko szkodę na mieniu (uszkodzenia pojazdu), więc zdecydował się od razu na komunikowanie się z ubezpieczycielem sprawcy.

Zdarzenie musi powstać w Polsce i mogą w nim uczestniczyć tylko 2 pojazdy zarejestrowane w kraju.

Przykład

Natalia jeżdżąca Audi A4 została poszkodowana w kolizji, w której uczestniczyły jeszcze inne pojazdy: Skoda Fabia i Suzuki Swift. Mimo że ubezpieczyciel Natalii oferuje bezpłatną bezpośrednią likwidację szkody, to ze względu na liczbę pojazdów biorących udział w kolizji kobieta nie mogła skorzystać z tego rozwiązania i musiała zgłosić szkodę ubezpieczycielowi sprawcy.

Sprawca szkody musi być zidentyfikowany. 

Przykład

Ryszard wracał z pracy w Gdańsku do podmiejskiego Pruszcza, gdy kierowca jadący wcześniej za nim podczas wyprzedzania zahaczył o jego lewe lusterko, urywając je. Sprawca nie zatrzymał się, a poszkodowany nie zdążył zapamiętać jego numerów rejestracyjnych. Z racji tego, że nie wiedział, kto spowodował szkodę, nie miał możliwości likwidacji szkody z OC sprawcy.

Oba towarzystwa ubezpieczeniowe, zarówno sprawcy, jak i osoby poszkodowanej, muszą należeć do systemu bezpośredniej likwidacji szkody. 

Co mogą oferować firmy ubezpieczeniowe w ramach płatnej usługi BLS?

  • Holowanie uszkodzonego pojazdu klienta. 
  • Wynajem pojazdu zastępczego na okres naprawy uszkodzonego pojazdu lub poniesienie kosztów usług przewozowych.
  • Pokrycie kosztów parkowania uszkodzonego pojazdu klienta, kiedy np. nie można odholować auta do najbliższego warsztatu.
  • Szybką wypłatę odszkodowania – nawet do 15 dni. 
  • Wysokie sumy ubezpieczenia.