Zwyżka na ubezpieczenie
Zwyżka na zakup ubezpieczenia polega na podwyższeniu składki ubezpieczeniowej z powodu, np. negatywnej historii ubezpieczenia kierowcy, która obejmuje szkody i mandaty drogowe, co sugeruje zwiększone ryzyko ubezpieczeniowe. O zwyżce ubezpieczeniowej mówi się nie tylko w kontekście tabeli bonus-malus, która uwzględnia wspomnianą szkodowość czy karalność kierowcy, ale także w kontekście wieku, miejsca zamieszkania lub daty uzyskania prawa jazdy przez właściciela samochodu, a także pojemności silnika, przebiegu pojazdu itp. Te wszystkie czynniki mogą powodować wyraźny wzrost ceny ubezpieczenia.
Zwyżka na ubezpieczenie za szkody w historii ubezpieczenia
Niestety, o wiele łatwiej jest stracić zniżki niż je zdobyć. O ile po jednym roku bezszkodowej historii jazdy zyskuje się zniżkę w wysokości przeważnie 10%, o tyle już po jednej szkodzie ubezpieczyciel może podwyższyć składkę o minimum 15-20%. Sytuacja pogarsza się jeszcze bardziej, jeśli w ciągu roku przytrafi Ci się kilka szkód.
Warto jednak zauważyć, że w ostatnim czasie coraz częściej odchodzi się od tradycyjnego systemu bonus-malus w formie tabeli ze zniżkami i zwyżkami. Składka ubezpieczeniowa jest wyliczana m.in. na podstawie historii ubezpieczenia właściciela pojazdu dostępnej w bazie UFG i to na niej opierają się zakłady ubezpieczeń przy kalkulowaniu ryzyka dotyczącego objęcia ochroną poszczególnych klientów.
Zwyżki na ubezpieczenie, które są związane z profilem kierowcy
Cechy kierowcy, które podwyższają składkę ubezpieczeniową, to:
- młody wiek, a szczególnie między 18. a 24. rokiem życia, bo kierowcy w tej grupie wiekowej powodują statystycznie najwięcej wypadków;
- wyrobienie prawa jazdy na krótko przed kupnem ubezpieczenia samochodu, co sugeruje niewielkie doświadczenie w kierowaniu pojazdem i generuje zwyżki u kierowców w każdym wieku;
- zamieszkanie w dużej miejscowości, która obfituje w kolizje i wypadki.
Zwyżki na ubezpieczenie, które są związane z samochodem
Większe ryzyko ubezpieczeniowe jest związane z samochodami mającymi silnik o dużej pojemności i mocy, a także pojazdami, które są parkowane w nocy w miejscu, które nie jest monitorowane, strzeżone czy zabezpieczone przed czynnikami postronnymi, czyli np. na chodniku przed kamienicą. Łatwiej wtedy o kradzież auta czy akt wandalizmu, co przekłada się na wyższe składki AC. Z kolei niektóre marki premium, np. BMW czy Lexus, charakteryzują się wyższymi średnimi cenami OC nawet o kilkaset złotych w porównaniu do stawek samochodów innych producentów.