Wszystko, co wiemy o Izerze – polskiej marce samochodów elektrycznych
O polskiej marce samochodzie elektrycznym mówiło się już od kilku lat, ale odkąd w 2020 roku pogłoski nabrały realnych kształtów, o Izerze zrobiło się naprawdę głośno. Co wiadomo o niej na ten moment? W jakim miejscu są prace i kiedy będzie można spodziewać się ich pierwszych widocznych efektów? A co najważniejsze – czy polski samochód elektryczny okaże się sukcesem?
Izera – co już wiadomo o polskim samochodzie elektrycznym?
“To tylko kwestia czasu, aż samochody elektryczne zdominują nasze drogi” – takie i podobne opinie słyszy się wśród ekspertów i miłośników motoryzacji od wielu lat, lecz ich spełnienia nie widać. Choć nie da się ukryć, że rynek elektromobilności stale rośnie i przybywa kierowców korzystających z elektryków, absolutnie nie da się mówić o jakiejkolwiek dominacji. Ekologiczne pojazdy na polskich drogach w dalszym ciągu stanowią niewielki procent i raczej trudno spodziewać się w tej kwestii szybkiego przełomu. Czy takim może być Izera?
Zgodnie z danymi Licznika Elektromobilności, na koniec września 2024 roku w Polsce zarejestrowanych było 128 914 samochodów elektrycznych. Wśród nich prawie 52% stanowiły pojazdy o napędzie wyłącznie elektrycznym, a 48% hybrydy typu PHEV, czyli możliwe do ładowania z gniazdka.
Powstanie polskiego samochodu elektrycznego zaczęło nabierać pierwszych wyraźnych kształtów w 2016 roku, gdy do życia powołano powstałą konkretnie w tym celu spółkę ElectroMobility Poland. Od tego momentu minęło już prawie 10 lat – co udało się w tym czasie osiągnąć?
Pierwsze lata działalności spółki koncentrowały się na pracach nad opracowywaniem projektów planowanych samochodów i nadawaniu im bardziej konkretnych kształtów. Kolejnym etapem była oficjalna prezentacja marki Izera w 2020 roku, w tym dwóch przedprodukcyjnych prototypów samochodów elektrycznych.
Nazwa marki Izera nawiązuje do Gór Izerskich i rzeki Izera – geograficznie leżących na terenie Polski i Czech, co ma podkreślać nie tylko krajowy, ale i międzynarodowy charakter marki. Logo przedstawia igłę kompasu wpisaną w podzielony na dwie części heksagon. Hasło reklamowe Izery to: “Milion powodów, żeby jechać dalej”.
Wtedy to ogłoszono również, że samochód będzie produkowany na Śląsku. Pierwotnie mówiło się o Rudzie Śląskiej, ale ostatecznie fabryka powstanie w Jaworznie, tuż przy tamtejszej Elektrowni Jaworzno III. Prace nad jej budową miały się rozpocząć już pod koniec 2021 roku. Miały, ale m.in. ze ze względu na zawirowania polityczne nie wszystko poszło zgodnie z planem i budowa nie ruszyła do dziś. W maju 2024 roku udało się jednak uzyskać zgodę na budowę zakładu produkcyjnego, która pozwala na formalne rozpoczęcie prac, co jest planowane na I kwartał 2025 roku.
Inna sprawa, że o ile powstanie fabryki jest – prędzej czy później – raczej pewne, o tyle wcale nie ma pewności, że produkowane w niej będą polskie samochody. Współpraca ElectroMobility Poland z chińską marką Geely sprawia bowiem, że to głównie właśnie te pojazdy mogą być produkowane w Jaworznie, a nie auta marki Izera. Aktualnie trwają w tej sprawie szczegółowe ustalenia.
Zgodnie z zapowiedziami, budowa fabryki w Jaworznie i pierwsze miesiące jej działalności mają pochłonąć ok. 2-3 mld. euro.
Na auta marki Izera musimy jeszcze poczekać
Pierwotne plany spółki ElectroMobility Poland zakładały, że seryjna aut produkcja ruszy w III kwartale 2023 roku, później ten termin został przesunięty na koniec 2025 roku, co miało oznaczać, że pierwsze egzemplarze Izery pojawiłyby się na drogach wiosną 2026 roku. Dziś już wiadomo, że jest to nierealne. Aktualnie optymistyczne założenia mówią o starcie masowej produkcji auta w połowie 2027 roku.
Pytanie brzmi: czy to nie za późno? Patrząc na tempo rozwoju elektromobilności, a także uwzględniając fakt, że coraz mocniej na ten rodzaj produkcji stawiają giganci rynku (m.in. Volkswagen, Renault czy Nissan), niespieszne tempo powstawania Izery budzi obawy, że już na starcie nowa marka może mieć problem z przebiciem się wśród konkurencji.
Obecnie właścicielem 92% akcji spółki ElectroMobility Poland jest Skarb Państwa, pozostałe należą do czterech koncernów energetycznych.
Izera – hatchback i SUV na początek
Dynamicznie rozwijający się rynek motoryzacyjny sprawia, że to, co dziś wydaje się nowoczesne i przełomowe, za 3 lata może być już przestarzałe. Czy taki los grozi Izerze? Na ten moment nie trzeba zakładać najgorszego scenariusza, zwłaszcza że twórcy zapewniają, że trzymają rękę na pulsie i analizują aktualne trendy, bo zależy im, by polskie samochody elektryczne były konkurencyjne.
To z kolei oznacza, że zaprezentowane do tej pory projekty mogą za jakiś czas stać się nieaktualne, bo rzeczywiste pojazdy będą mieć zupełnie inne specyfikacje techniczne. Póki co jednak warto spojrzeć na to, co już wiemy. A jak dotychczas ogłoszono, Izera ma powstać w dwóch wariantach nadwozia:
- hatchback,
- SUV.
Dwa pierwsze pojazdy z segmentu C doczekały się już prototypów, które można obejrzeć na oficjalnej stronie Izery. Co o nich wiadomo? Hatchback i SUV mają przyspieszać od 0 do 100 km/h w mniej niż 7 sekund, ich zasięg na jednym ładowaniu ma wynosić ok. 440 km, a kierowcy będą mieć do wyboru dwa rodzaje akumulatorów przystosowane zarówno do domowych ładowarek, jak i stacji ładowania.
Ponadto producent podkreśla ich nowoczesny design, a przy tym rodzinny charakter pojazdów, które mają być głównie przestronne, wygodne i bezpieczne. O to zadbają zamontowane w autach systemy ESC (stabilizacji toru jazdy), FCW (ostrzegania przed zderzeniem), BSW (monitorowania martwego pola) i TSR (rozpoznawania znaków drogowych). Wśród elementów wyposażenia znajdą się natomiast m.in.:
- multifunkcyjna i podgrzewana kierownica,
- regulowany tryb rekuperacji energii,
- dwa ekrany (w tym dotykowy) na desce rozdzielczej,
- automatyczna klimatyzacja,
- bezprzewodowa ładowarka indukcyjna.
Za wygląd aut marki Izera odpowiada włoskie studio projektowe Torino Design, a konsultantem jest przez wiele lat pracujący dla Jaguara projektant Tadeusz Jelec.
Ile będzie kosztować Izera?
Oczywiście trudno mówić o przewidywanych kosztach nabycia Izery na kilka lat przed rozpoczęciem jej produkcji, ale twórcy podkreślają, że zależy im, by polskie samochody elektryczne mogły konkurować pod względem cenowym z pojazdami spalinowymi.
Przy aktualnych cenach elektryków jest to założenie dość odważne. Jakie są szanse jego realizacji? ElectroMobility Poland zapowiada, że Izerze będzie towarzyszył atrakcyjny sposób finansowania, który ma być podobny do leasingu. Kierowcy będą więc jedynie użytkownikami, a nie właścicielami pojazdów, co ma pozwolić na ich większą dostępność dla konsumentów.
System rat leasingowych może być dobrym pomysłem, o ile uda się do niego przekonać Polaków, którzy dotąd podchodzili do niego raczej nieufnie. Być może przyczyni się do tego finansowanie, w którym w ramach opłaty abonamentowej mają być ujęte również koszty energii. Ponadto kierowcy będą mieć opcję wykupu auta na własność, będą też one dostępne w sprzedaży internetowej.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o polską markę samochodów elektrycznych
Izera to polski producent samochodów elektrycznych powstały w 2020 roku. Wówczas zaprezentowane zostały dwa pierwsze projekty pojazdów nowej marki z nadwoziami typu hatchback i SUV, do których ma dołączyć również kombi. Seryjna produkcja aut ma rozpocząć się w 2027 roku w fabryce w Jaworznie.
Z podanych przez producenta informacji wiadomo, że samochody mają osiągać setkę w niecałe 8 sekund i być dostępne z akumulatorami o pojemności 40 lub 60 kWh. Pojedyncze ładowanie ma pozwolić na przejechanie dystansu 400 km. Izery będą posiadać szereg zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i dodatkowe wyposażenie. Parametry techniczne mogą jednak ulec zmianie przed rozpoczęciem produkcji.
Na tę chwilę nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi, mimo że na etapie projektowania Izera prezentuje się korzystnie i może pasować do potrzeb klientów oraz wymagań rynku motoryzacyjnego. Eksperci wskazują jednak, że przedłużające się prace nad pojazdami mogą spowodować, że w momencie premiery Izera nie będzie już tak nowoczesna, jak zakładają twórcy.
- Izera to polska marka samochodów elektrycznych po raz pierwszy zaprezentowana w 2020 roku.
- Samochody marki Izera będą produkowane w fabryce w Jaworznie, której budowa ma ruszyć w I kwartale 2025 roku.
- Pierwsze samochody marki Izera mają zjechać z taśmy produkcyjnej w 2027 roku.
- Izera ma być produkowana w trzech wariantach nadwozia: hatchback, kombi i SUV.
- W zaprezentowanych prototypach hatchbacka i SUV-a znalazły się m.in. systemy bezpieczeństwa ESC, FCW, BSW i TSR, a także multifunkcyjna kierownica i automatyczna klimatyzacja.
- Sprzedaż Izery ma się odbywać na zasadach podobnych do leasingu samochodowego.
- https://psnm.org/research/licznik-elektromobilnosci/
- https://www.money.pl/gospodarka/pojedziemy-izera-w-2026-r-ten-scenariusz-juz-nam-odjechal-7081844243540576a.html
- https://elektrowoz.pl/auta/izera-nadal-w-planach-wzrosly-potrzeby-9-13-mld-zl-na-start-50-proc-z-kpo-produkcja-mozliwa-w-polowie-2027-r/
- https://izera.pl/
Dołącz do dyskusji