Od 1 czerwca 2021 roku nowe obowiązki pieszych i kierowców
W 2019 roku na polskich drogach doszło do niemal 7000 wypadków z udziałem pieszych. Chociaż we wcześniejszych latach liczba zdarzeń z udziałem tych użytkowników ruchu drogowego była wyższa, statystyki wciąż nie dają powodów do zadowolenia. Odpowiedzią na taką sytuację na drogach jest nowelizacja przepisów drogowych, która ma zwiększyć bezpieczeństwo pieszych (ale też innych osób poruszających się po jezdni i w jej okolicy).
Zmiany w przepisach od 1 czerwca!
22 stycznia br. została przyjęta nowelizacja Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Pod lupę wzięto przede wszystkim przepisy dotyczące pieszych. Nie oznacza to jednak, że zmiany oznaczają zaostrzenie jedynie dla osób poruszających się pieszo po drodze. Nowe prawo z jednej strony nakłada na pieszego pewne obowiązki, z drugiej – zobowiązuje kierowców do zachowania jeszcze większej ostrożności.
Według wcześniejszych zapowiedzi przyjęte zmiany powinny wejść w życie w ciągu 14 dni od ogłoszenia ich w Dzienniku Ustaw. Czas między zatwierdzeniem zmian w kodeksie drogowym a wejściem ich w życie został jednak przedłużony, a więc nowe przepisy zaczną obowiązywać 1 czerwca 2021 roku. Prawdopodobnie decyzja ta była motywowana koniecznością przeprowadzenia akcji edukacyjno-informacyjnej, aby wiadomość o modyfikacji prawa dotarła do jak największej grupy osób jeszcze zanim nowe obowiązki pieszych i kierowców staną się faktem.
Koniec z używaniem telefonów komórkowych podczas przechodzenia przez jezdnię
Już od dawna wiele mówi się o wchodzeniu na jezdnię nieuważnych pieszych, którzy rozmawiali przez telefon lub pisali w tym czasie SMS. Korzystanie z telefonu komórkowego w pobliżu ruchliwej ulicy, w tym także przejścia dla pieszych, rzeczywiście zmniejsza koncentrację tak poruszających się uczestników ruchu drogowego, co niejednokrotnie jest przyczyną tragicznych w skutkach wypadków. Kierowcom już od dawna nie wolno korzystać z komórki podczas prowadzenia pojazdu. Teraz przyszedł czas na ograniczenia dla pieszych.
Od czerwca 2021 roku rozmowy przez telefon i patrzenie w ekran jakichkolwiek urządzeń elektronicznych podczas przechodzenia przez jezdnię i torowisko przejdzie do historii. Kodeks drogowy po zmianach będzie zakazywał korzystania z urządzeń mobilnych (telefonów, tabletów itp) przez pieszych przechodzących przez jezdnię, również na przejściu dla pieszych. Zakaz ten znajdzie się w art. 14, ust. 8) Prawa o ruchu drogowym.
Zabrania się:
[…]
8) korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, art. 14, Ustawa z dnia 25 lutego 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym, art. 1, ust. 2).
Pierwszeństwo dla pieszych wchodzących na przejście
Piesi już teraz mają pierwszeństwo na pasach. Art. 26, ust. 1 Prawa o ruchu drogowym zobowiązuje bowiem kierowców do ustąpienia pierwszeństwa tym pieszym, którzy już znajdują się na pasach.
Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, art. 26, ust. 1.
Zmiany, które przyjęto pod koniec stycznia, jeszcze zaostrzają te przepisy i nakładają na kierujących pojazdami obowiązek zmniejszenia prędkości w pobliżu zebry i ustąpienia pierwszeństwa nie tylko tym pieszym, którzy już znajdują się na pasach, ale także tym, którzy dopiero wchodzą na jezdnię. Art. 26. Prawa o ruchu drogowym od czerwca przyjmie następujące brzmienie:
Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście, z zastrzeżeniem ust. 1a.
Ustawa z dnia 25 lutego 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym, art. 1, ust. 5), pkt. a).
Pierwszeństwo pieszych nie będzie obowiązywało na torowiskach
Nowe przepisy jasno mówią o pierwszeństwie pieszych na jezdni, jednak równie jasno zaznaczają, że nie będą oni mieli pierwszeństwa na torowiskach, gdy dopiero będą na nie wchodzili. Prawdopodobnie jest to związane z dłuższą drogą hamowania tramwajów w porównaniu do szybkości reakcji samochodów. Przechodząc przez torowisko, piesi będą musieli zatem przepuścić nadjeżdżający tramwaj. Będzie o tym mówił art. 13. ust. 1a Prawa o ruchu drogowym:
Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.
Ustawa z dnia 25 lutego 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym, art. 1, ust. 1), pkt. b).
Mimo tego zapisu nowe przepisy zobowiązują motorniczych, podobnie jak kierowców, do:
- zachowania szczególnej ostrożności,
- zmniejszenia prędkości w pobliżu przejścia dla pieszych,
- ustąpienia pierwszeństwa tym, którzy już znajdują się na torowisku.
Tę kwestię będzie regulował art. 26, ust. 1a Prawa o ruchu drogowym:
Kierujący tramwajem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu.
Ustawa z dnia 25 lutego 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym, art. 1, ust. 5), pkt. b).
Do 6721 wypadków z udziałem pieszych doszło w 2019 roku
Zmiany w przepisach dotyczących zachowania pieszych i kierowców z pewnością są motywowane utrzymującą się wciąż na dość wysokim poziomie liczbą wypadków z udziałem pieszych, do których dochodzi co roku w Polsce. Chociaż w ostatnich latach można zauważyć tendencję spadkową, to 6721 przypadków najechania na pieszego w 2019 roku to nadal sporo. Takie wypadki stanowią ponad 20% wszystkich wypadków w 2019 roku i są drugim najczęściej występującym rodzajem zdarzeń na drogach. Ponadto w ich wyniku zginęło wówczas 780 osób, a 6276 zostało rannych. Według policyjnych statystyk w 2019 roku doszło do niemal 3700 wypadków na samych przejściach dla pieszych.
Trzeba zaznaczyć, że nie zawsze winnymi wypadków są kierowcy. Niejednokrotnie piesi przyczyniają się do powstawania zdarzeń, w których zagrożone jest zarówno ich zdrowie i życie, jak i bezpieczeństwo innych użytkowników ruchu (rowerzystów, kierowców). W 2019 roku piesi spowodowali 1879 wypadków, w wyniku których zginęły 372 osoby, a 1548 osób doznało obrażeń. A najczęstszą przyczyną tychże zdarzeń było wejście na jezdnię bezpośrednio przed jadącym pojazdem. Takie przypadki stanowiły ponad 50% wszystkich wypadków spowodowanych przez pieszych.
Dołącz do dyskusji